2004
. gada __. septembrī Latvijas RepublikasNr. 8/8- 8. Saeimas Prezidijam
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu Par zaudējumu, kas radušies bankrotējošo komercfirmu un komercbanku dēļ, kompensāciju Latvijas iedzīvotājiem.
Pielikumā:
1. Likumprojekts uz vienas lapas.
2. Anotācija uz divām lapām.
LR 8. Saeimas deputāti:
_______________________ A. Golubovs
_______________________ O. Deņisovs
_______________________ M. Bekasovs
_______________________ S. Fjodorovs
_______________________ I. Solovjovs
Likumprojekts
Par zaudējumu, kas radušies bankrotējošo komercfirmu un komercbanku dēļ, kompensāciju Latvijas iedzīvotājiem
1. pants. Lietotie termini.
Pamatots naudas zaudējums fiziskas personas zaudējums noguldījumu veidā, kurš izriet no līgumiskas saistības pārkāpuma.
2. pants. Likuma mērķis.
Komp
ensēt Latvijas iedzīvotājiem zaudējumus, kas radušies bankrotējušo komercfirmu un komercbanku dēļ.3. pants. Likuma darbības joma.
Kompensēt pamatotos naudas zaudējumus piecos gados, sākot ar 2005. gadu.
4. pants. Kompensācijas apjoms.
Noguldījumus līdz 500 latiem izmaksāt pilnā apmērā, vairāk nekā 500 latu 500 latu apmērā.
5. pants. Kompensācijas avoti.
Līdzekļus zaudējumu kompensēšanai paredzēt atbilstošā gada budžetā no Latvijas Bankas peļņas.
Pārejas noteikumi.
Ministru kabinetam līdz 2005. gada 1. janvārim izstrādāt un pieņemt šā likuma darbību reglamentējošus noteikumus.
LR 8. Saeimas deputāti:
_______________________ A. Golubovs
_______________________ O. Deņisovs
_______________________ M. Bekasovs
_______________________ S. Fjodorovs
_______________________ I. Solovjovs
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Par zaudējumu, kas radušies bankrotējošo komercfirmu un komercbanku dēļ, kompensāciju Latvijas iedzīvotājiem
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
20.gadsimta 90.gadu sākumā veiktā naudas reforma par nepamatoti mazvērtīgiem padarīja ietaupījumus rubļos. Lielus zaudējumus Latvijas iedzīvotāji cieta no finanšu piramīdas sagraušanas un komercbanku bankrota. Tika piekrāpti tūkstoši cilvēku un kopējā summa sastādīja 30 000 000 latu. Galvenā atbildīgā par šiem zaudējumiem ir Latvijas Banka, kura bezatbildīgi un neprofesionāli veica naudas reformu, nepamatoti izsniedza licences dažādām finanšu struktūrām, vāji kontrolēja komercfirmu un komercbanku darbību. Kopš 1992.gada Latvijas Bankas kapitāla un rezervju apjoms palielinājies par vairāk nekā 40 miljoniem latu. 2001.gada tās peļņa bija 22.54 tūkstoši latu, bet 2002.gadā 14.434 tūkstoši latu. Latvijas Bankas galvenais mērķis īstenot monetāro politiku, regulēt naudas daudzuma apgrozību. Ar eiro ES vienotās valūtas ieviešanu Latvijā monetārās funkcijas zaudēs savu lomu ekonomikā. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Atjaunot sociālo taisnīgumu, pacelt iedzīvotāju pirktspēju. |
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Samazinās sociālo spriedzi un netaisnīguma izjūtu starp maznodrošinātajiem iedzīvotājiem |
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
tūkst. latu |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
10 000 000 |
10 000 000 |
10 000 000 |
10 000 000 |
10 000 000 |
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
4. Pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
- |
- |
- |
- |
6. Cita informācija |
- |
- |
- |
- |
- |
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satur galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ministru kabineta noteikumos jāprecizē cilvēku loks un kārtība, kādā tiks atmaksāti zaudējumi, tai skaitā līdzekļu formā (skaidra nauda, vērtspapī ri) |
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijas saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums |
1. tabula |
Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti, norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu, publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. tabula |
|
Latvijas tiesību akta projekta norma |
Likumprojekts šo jomu neskar |
ES tiesību akta projekta norma |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Atbilstības pakāpe |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Komentāri |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas? |
Apkrāptie ieguldītāji Vairākas privātpersonas ierosinājušas šādu normu ieviešanu. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija? |
Atbalsta |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis? |
Publikācijas laikrakstos Neatkarīgā Rīta Avīze, Diena, В ести сегодня.Sabiedriskās domas viedoklis ir pozitīvs |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav veiktas |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinās esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu? |
Ar masu mēdiju palīdzību |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts tās ierobežo? |
Likumprojekts aizstāv indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |