Valsts pārvaldes komisija: nosacījumi priekšvēlēšanu aģitācijai publiskās vietās uz visiem reklāmas veidiem attieksies vienādi

(18.05.2016.)

Turpmāk uz visiem reklāmas veidiem, tostarp vides reklāmu, attieksies vienādi nosacījumi priekšvēlēšanu aģitācijas izvietošanai publiskās vietās. To paredz Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā otrdien, 18.maijā, otrajam lasījumam Saeimā atbalstītie grozījumi Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā.

Grozījumi paredz, ka aģitācijas veicējam līgums par aģitācijas materiālu – izkārtņu, stendu, afišu, tāfeļu, slietņu, plakātu, reklāmu skatlogos - izvietošanu publiskās lietošanas ārtelpās vai pret publiskās lietošanas ārtelpām ar reklāmas pakalpojumu sniedzēju būs jāslēdz tieši un nepastarpināti. 

Savukārt reklāmas pakalpojumu sniedzējam vismaz 150 dienas pirms vēlēšanu dienas Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) būs jāinformē par aģitācijas materiālu izvietošanas izcenojumiem, ieskaitot plānotās atlaides un to piemērošanas kritērijus, visam priekšvēlēšanu aģitācijas periodam. KNAB šī informācija būs jāpublicē savā mājaslapā internetā. Ja reklāmas pakalpojuma sniedzējs informāciju KNAB nebūs sniedzis, tad priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus publiskās ārtelpās konkrētais komersants izvietot nedrīkstēs.

Par priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanu publiskās lietošanas ārtelpās būs jāmaksā pašvaldības nodeva par reklāmas, afišu un sludinājumu izvietošanu, ja pašvaldība tādu noteikusi. Tā nedrīkstēs būt lielāka par zemāko nodevas apmēru, kāds konkrētajā vietā noteikts par preču vai pakalpojumu reklāmas izvietošanu. Katrai publiskā vietā izvietotai reklāmai skaidri un nepārprotami būs jānorāda, kurš aģitācijas veicējs to apmaksājis.

Paredzēts, ka papildus likumā noteiktajām vietām pašvaldības varēs noteikt vietas, kur priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošana aizliegta. Savukārt tāpat kā līdz šim pašvaldība saistošajos noteikumos varēs noteikt ierobežojumus priekšvēlēšanu reklāmas izmēram, veidam, gaismas un skaņas efektiem atbilstoši videi, ēku un būvju arhitektūrai. Šie ierobežojumi nedrīkstēt būt stingrāki par tiem, ko pašvaldība noteikusi par preču vai pakalpojumu reklāmu.

Izmaiņas rosinātas, ņemot vērā līdzšinējo atšķirīgo pieeju pašvaldībās, atļaujot vai aizliedzot izvietot priekšvēlēšanu aģitācijas materiālus, piemēram, uz ielām, ceļiem vai citās publiskās vietās. Jaunais likums paredz ieviest vienotu kārtību šo materiālu izvietošanai. 

Likumprojekts noteic, ka priekšvēlēšanu aģitācijas materiālu izvietošanai nedrīkstēs izmantot valsts un pašvaldību iestāžu ēkas, baznīcas un lūgšanu namus, autoostas, dzelzceļa stacijas, lidostas un pasažieru ostu ēkas. Šāds aizliegums attieksies arī uz valsts nozīmes arhitektūras un mākslas pieminekļiem un valsts akciju sabiedrību ēkām. 

Šodienas komisijas sēdē deputāti noraidīja priekšlikumu, kas paredzēja aizliegt priekšvēlēšanas aģitācijas materiālu izvietošanai izmantot sabiedrisko transportu, tā pieturvietas un taksometrus. 
Aģitācijas materiālus laukumos, skvēros, parkos, uz ielām, ceļiem, tiltiem un tuneļos vai vietās, kas vērstas pret šīm vietām, izvietot drīkstēs tikai tad, ja tas būs rakstiski saskaņots ar attiecīgās vietas īpašnieku vai pašvaldību un samaksāta pašvaldības nodeva par reklāmas, afišu un sludinājumu izvietošanu. Pašvaldībai atļauja būs jāizsniedz desmit dienu laikā.

Valsts pārvaldes komisija šodien vienojās virzīt izskatīšanai Saeimā saistītus grozījumus Reklāmas likumā, lūgt Saeimu tiem noteikt steidzamību, ka arī izskatīt pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā, informē komisijas priekšsēdētājs Sergejs Dolgopolovs.

Tāpat saistīti grozījumi rosināti arī likumā „Par tautas nobalsošanu, likumu ierosināšanu un Eiropas pilsoņu iniciatīvu”, kas Saeimā pieņemti pirmajā lasījumā. 

Grozījumi Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā otrajā un trešajā lasījumā vēl jāskata Saeimai.

 

Saeimas Preses dienests

Piektdien, 29.martā