Publisko izdevumu komisija: aprēķinot finansējumu pedagogu algām, Izglītības ministrija nedrīkst atkārtoti pieļaut kļūdas

(19.03.2014.)
Galerie

Aprēķinot 2014./2015. mācību gada pirmā semestra finansējumu pedagogu algām, Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) nedrīkst atkārtoti pieļaut kļūdas, uz kurām norādījusi Valsts kontrole. To trešdien, 19.marta, Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdē secināja deputāti, iepazīstoties ar Valsts kontroles (VK) revīzijas „Valsts līdzekļu izlietojuma likumības, lietderība un efektivitāte, nodrošinot pedagogu atlīdzību” rezultātiem.

„VK revīzijas rezultāti ir šokējoši. Būtībā jāsecina, ka pedagogu darba samaksa valsts budžetā tiek plānota pavirši un normatīvajiem aktiem neatbilstoši, turklāt pēc valsts budžeta līdzekļu pārskaitīšanas pašvaldībām Izglītības un zinātnes ministrija pilnībā ignorē šo līdzekļu izlietojuma uzraudzību. Manuprāt, tas ir piemērs, kā nedrīkst plānot un izlietot valsts budžeta līdzekļus, ” kritiska ir komisijas priekšsēdētāja Elīna Siliņa.

„Ministrijai ir nopietni jāizvērtē Valsts kontroles secinājumi un jānovērš konstatētās problēmas iespējami īsākā laikā, īpaši ņemot vērā, ka ir sākts darbs pie 2015.gada valsts budžeta izstrādes. Ministrijai jānodrošina, ka 2015.gada pedagogu darba samaksas aprēķins būs caurskatāms, likumīgs un precīzs,” uz nepieciešamību uzsākt aktīvu ieteikumu ieviešanas procesu norāda E.Siliņa.

VK ir konstatējusi, ka līdz šim brīdim IZM nav ieviesusi dažus pat 2006.gadā VK veiktās revīzijas ieteikumus.

„Diemžēl ministrija ļoti pasīvi ievieš Valsts kontroles sniegtos ieteikumus un ne tikai – arī atsevišķus Ministru kabineta dotos uzdevumus IZM nav izpildījusi. Vai šeit nebūtu jāuzsāk ministrijas amatpersonu atbildības izvērtēšana? Arī šobrīd saskatu risku, ka revīzijā sniegto ieteikumu ieviešana varētu aizkavēties vai nenotikt vispār, galvenokārt, tādēļ, ka ministrijai ir jārisina daudzi problēmjautājumi, kuri ilgstoši ir atlikti, piemēram, jauna pedagogu finansēšanas modeļa izstrāde,” skeptiska par ministrijas kapacitāti ir komisijas priekšsēdētāja.

„Aicinu ministrijas vadību vispirms pārskatīt skolu veidošanas principus, kā arī izstrādāt un ieviest efektīvu pedagogu darba samaksas mērķdotāciju plānošanas, aprēķināšanas un uzraudzības kontroles sistēmu. Bez efektīvas mērķdotāciju kontroles sistēmas darbs pie jaunā pedagogu finansēšanas modeļa izstrādes un ieviešanas ir nelietderīgs un lemts neveiksmei,” prioritāti iezīmē E.Siliņa.

Revīzijā VK ir secinājusi, ka, aprēķinot mērķdotāciju pedagogu darba samaksai nākamā mācību gada pirmajam semestrim, nav objektīvi izmantot 27.maija datus par izglītojamo skaitu. Pēc Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem attiecīgajā datumā ir bijis par 11 743 izglītojamiem mazāk nekā 1. septembrī, kas samazina kopējo mērķdotāciju pedagogu darba samaksai par 1 062 154 latu.

„Ja šāda sistēma tiks saglabāta, tad 2014.gada septembrī būs pašvaldības, kuras būs neapmierinātas ar piešķirtā finansējuma apmēru, jo tas būs mazāks nekā reālais skolēnu skaits 2014.gada septembrī,” uzsver komisijas priekšsēdētāja.

Arī Latvijas izglītības vadītāju asociācijas prezidente Ineta Tamane vērsa uzmanību, ka šī problēma jāatrisina tuvāko mēnešu laikā. „Uzskatu, ka objektīvi dati par izglītojamo skaitu skolās septembrī ir iegūstami augusta mēnesī, tādēļ ministrijai būtu jāveic darbības, lai šāda informācija vasaras beigās būtu pieejama Valsts izglītības informācijas sistēmā,” aicināja I.Tamane.

Komisijas sēdē IZM pārstāvji šodien informēja, ka ir vienojušies ar OECD ekspertiem par atbalstu jauna pedagogu atalgojuma modeļa izstrādē. Komisijas priekšsēdētājas biedrs Andris Bērziņš aicināja IZM pārstāvjus iesniegt komisijā detalizētu informāciju par minēto ekspertu piesaistīšanas lietderību: „Ņemot vērā, ka OECD ekspertu piesaistīšana ir ļoti dārga – ir jāsaprot cik tas ir lietderīgi? Kādas ir izmaksas un sagaidāmā kvalitāte?”.

Vērtējot situāciju pedagogu atlīdzības jomā, komisijas deputāts Guntars Bilsēns (RP) aicināja pārskatīt prioritātes: „Mēs šobrīd esam noteikuši neatbilstošas prioritātes – nepārtraukti tiek aktualizēts jautājums par nepietiekamu pedagogu darba samaksu, bet prioritāte taču ir bērns. Vispirms ir jānodrošina kvalitatīva izglītība un apstākļi bērniem, un tikai pēc tam varam diskutēt par pedagogu atlīdzību.”

Komisijas sēdē deputāti nolēma turpināt uzraudzīt IZM paveikto pedagogu atlīdzības sistēmas sakārtošanā un aicināja līdz 2014.gada 1.oktobrim informēt par paveikto.




Saeimas Preses dienests

Sestdien, 11.maijā