Elīna Siliņa: arī tirgus liberalizācijas apstākļos pasta pakalpojumiem jābūt pieejamiem visiem iedzīvotājiem

(19.12.2012.)

Arī tirgus liberalizācijas apstākļos, iedzīvotājiem ir jābūt drošības sajūtai, ka valsts akciju sabiedrība „Latvijas Pasts” saglabās savu pakalpojumu klāstu un sniegs tos kvalitatīvi, kas īpaši svarīgi ir cilvēkiem reģionos. To Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas priekšsēdētāja Elīna Siliņa uzsver otrdien, 18.decembrī, pēc tikšanās ar atbildīgo amatpersonu pārstāvjiem par „Latvijas Pasta” darbības izvērtējumu.

„Pasts pēdējā gada laikā ir spējis tikt pāri saviem zaudējumiem, tāpēc iedzīvotāji var būt droši, ka pasta nodaļu tīkls turpinās darboties. Komisija sekos līdzi, lai, sadarbojoties Satiksmes ministrijai (SM), Finanšu ministrijai un Finanšu un kapitāla tirgus komisijai (FKTK), tiktu pilnveidota normatīvā bāze, kas regulē uzņēmuma darbību un tās kontroli,” norāda E.Siliņa.

Zaudējumu kompensāciju no valsts par universālā pakalpojuma sniegšanu reģionos uzņēmumam turpmāk būtu jāsaņem laikus un vairākas reizes gadā, piemēram, avansa veidā par potenciāliem zaudējumiem, nevis kā līdz šim – ar gandrīz divu gadu novēlošanos. Tāpat būtu nepieciešams stingrāk kontrolēt pasta norēķinu pakalpojumus, un šī uzraudzība jānodrošina FKTK, jo pasts pārvalda iedzīvotāju bezskaidrās naudas līdzekļus daudzu miljonu latu apmērā. Ir jābūt pārliecībai, ka šī nauda tiek kontrolēta ne tikai no paša uzņēmuma puses, bet to uzrauga arī neatkarīga institūcija, akcentē komisijas priekšsēdētāja.

Ir saņemtas iedzīvotāju sūdzības par gadījumiem, kad atļaujas automašīnas novietošanai jebkurā pilsētas teritorijā ir transportlīdzekļiem, kas acīmredzami nesniedz pasta pakalpojumus, informē E.Siliņa. Iztaujājot atbildīgās amatpersonas, deputāti noskaidroja, ka ir pilnveidots regulējums, lai no nākamā gada atļaujas varētu saņemt tikai pasta pakalpojumu automašīnas un atsevišķas valsts iestādes sevišķās lietvedības nogādāšanai.

Kā šodienas sēdē uzzināja komisijas deputāti, sešu gadu laikā kopš 2005.gada „Latvijas Pastam” bija radušies 24,5 miljonu latu zaudējumi, bet Valsts kontroles veiktā revīzija liecina, ka 2011.gada beigās uzņēmumam ir pirmie peļņas rādītāji, tāpēc prognozējams, ka arī šo gadu uzņēmums varētu noslēgt ar vairāk nekā vienu miljonu latu peļņu. Ir cerība, ka, darbojoties, uzņēmums spēs pielāgoties brīvas konkurences apstākļiem, veiks nepieciešamos reorganizācijas pasākumus un saglabās savu pakalpojumu klāstu, pauž E.Siliņa. Šī brīža „Latvijas pasts” vadība apgalvoja, ka nesaimnieciskā un izšķērdīgā iepriekšējo gadu pieeja gan nekustamo īpašumu apsaimniekošanā, gan administratīvo funkciju nodrošināšanā jau ir mainīta, bet vēl ir daudz darāmā izmaksu optimizācijas ziņā.

Kā norāda komisijas priekšsēdētāja, komisija nākamgad periodiski aicinās atbildīgo ministriju un „Latvijas Pastu” ziņot par progresu nepieciešamo uzlabojumu un likumprojektu sagatavošanā.

Publisko izdevumu un revīzijas komisijas deputāti šodien, ņemot vērā Valsts kontroles revīzijā konstatētos nopietnos pārkāpumus „Latvijas Pasts” darbībā laika posmā no 2010.gada, vēlējās noskaidrot, ko SM un „Latvijas Pasta” jaunā vadība ir darījusi pēdējā gada laikā sava uzņēmuma darbības uzlabošanai.

 

Saeimas Preses dienests

Ceturtdien, 28.martā
10:00  Saeimas priekšsēdētājas biedres Zandas Kalniņas-Lukaševicas tikšanās ar Vācijas Federatīvās Republikas ārkārtējo un pilnvaroto vēstnieku Latvijas Republikā V.E. Christian Heldt