Saeimas komisija: autopārvadājumu jomā jāsabalansē sabiedrības un uzņēmēju intereses

(17.11.2010.)

Saeimas Juridiskā komisija trešdien, 17.novembrī, nolēma virzīt izskatīšanai Saeimā grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas paredz mainīt sodus par darba un atpūtas laika neievērošanu autopārvadājumu jomā. Šī likumprojekta skatīšana uzsākta jau 9.Saeimas laikā, taču tas pieņemts tikai pirmajā lasījumā, ņemot vērā, ka iepriekš netika rasts kompromiss starp autopārvadātāju asociācijām, vadītāju arodorganizācijām un kontroles institūcijām.

„Neviens no mums negrib pakļūt zem smagās automašīnas riteņiem, taču daudzas traģiskas avārijas notiek tādēļ, ka kravas auto vada noguruši un neizgulējušies šoferi. Mums ir jāatrod tāds risinājums, kas apmierinātu sabiedrības intereses, vienlaikus sabalansējot to ar nozarē strādājošo uzņēmumu un darbinieku viedokli,” norādīja komisijas priekšsēdētāja Ilma Čepāne.

Komisijas priekšsēdētājas vietnieks Valērijs Agešins rosināja likumprojektam noteikt pietiekami ilgu priekšlikumu iesniegšanas termiņu – divus mēnešus, lai iesaistītās puses varētu vienoties par kompromisa risinājumiem.

Galvenās domstarpības patlaban izraisa tas, cik lielā mērā par autovadītāja izdarītajiem pārkāpumiem atbild viņa darba devējs, secināja komisijas priekšsēdētāja. I.Čepāne arī uzsvēra, ka nav skaidrs pamatojums, kādēļ autopārvadātāju organizācijas rosina darba devējiem piemērojamos sodus samazināt pat divas un trīs reizes.

Autopārvadātāju uzņēmumu pārstāvji uzskata, ka darba devējiem būtu jāuzņemas atbildība tikai par ļoti nopietniem pārkāpumiem. Savukārt Autotransporta inspekcijas pārstāvji komisijas sēdē uzsvēra, ka darba devējam pašam ir jānodrošina kontrole pār to, cik godprātīgi darbinieki veic savus pienākumus. Transporta darbinieku arodbiedrība norādīja, ka šoferi darba attiecībās ir vājākā puse un nereti ir spiesti pārkāpt noteikumus pēc darba devēja norādījuma, kuru interesēs ir kravu nogādāt ātrāk.

Komisijas deputāts Gundars Daudze (ZZS) rosināja ar pārkāpumiem sākotnēji sodīt autovadītāju, bet, ja tas notiek atkārtoti, piemērot lielāku sodu un sodīt arī uzņēmumu, kas viņu nodarbina. Savukārt deputāts Andis Caunītis (Vienotība) vērsa uzmanību uz kravas mašīnām piemērotu stāvvietu trūkumu Latvijā. 

Apspriežamā likumprojekta redakcija paredz detalizēt soda sankcijas, ņemot vērā nodarījuma smaguma pakāpi, un par satiksmes drošībai bīstamākiem pārkāpumiem noteikt lielāku soda minimālo apmēru.

Likuma grozījumi paredz izmaiņas attiecībā uz darba un atpūtas laika noteikumu pārkāpšanu, ātruma ierobežošanas ierīces un transportlīdzekļu vadītāju atpūtas laika reģistrēšanas noteikumu pārkāpšanu. Likumprojekts paredz arī sodu par nepamatotu vairāku tahogrammu lietošanu 24 stundu periodā.

Saskaņā ar Saeimas kārtības rulli, ja likumprojekta izskatīšana vienas Saeimas pilnvaru laikā nav pabeigta, bet likumprojekts izskatīts vienā vai divos lasījumos, nākamā Saeima pēc Saeimas komisijas priekšlikuma savā pirmajā sesijā lemj, vai likumprojekta izskatīšana ir turpināma. 

 

Saeimas Preses dienests

Pirmdien, 26.oktobrī
13:50  Saeimas Prezidija sēde