Parlamentā testē jauno tehnoloģisko risinājumu attālinātai Saeimas sēžu norises nodrošināšanai

(13.05.2020.)

Lai jau drīzumā sniegtu iespēju Saeimas sēdes noturēt attālināti, deputātiem uzturoties ārpus parlamenta telpām, uzsākts intensīvs darbs, testējot jaunu, parlamenta darbam un specifiskajām procedūrām īpaši piemērotu tehnoloģisko risinājumu.

Jaunais tehnoloģiskais risinājums parlamentam piegādāts svētdien, un līdz šim jau notikuši vairāki testi, izmēģinot to uz Saeimas informācijas un komunikāciju tehnoloģiju infrastruktūras. Piektdien, 15.maijā, plānots galvenais jaunā tehnoloģiskā risinājuma izmēģinājums, kurā vairāk nekā 100 parlamenta darbinieku vienlaikus testēs E-Saeimas rīku. Savukārt nākamnedēļ paredzēts nodrošināt apmācības un konsultācijas deputātiem par jaunā risinājuma lietošanu, lai jau drīzumā varētu pāriet uz attālinātām Saeimas sēdēm, deputātiem atrodoties ārpus parlamenta telpām.

Parlamenta darbam un specifiskajām procedūrām īpaši pielāgotu tehnoloģisko risinājumu izstrādājis uzņēmums I SIA, kas tirgū plašāk pazīstams kā “Possible Security”. Šis piedāvājums pēc plaša pretendentu loka piedāvājumu izpētes izvēlēts kā prasībām un kritērijiem atbilstošākais, kā arī saimnieciski izdevīgākais. E-Saeimas rīka izstrādē iesaistīti savā jomā pieredzējuši profesionāļi, un projekta vadītājs ir Kirils Solovjovs, kurš jau vairākkārt sadarbojies ar valsts institūcijām dažādu informācijas tehnoloģiju jautājumu risināšanā. 

Piedāvājuma ieviešanas izmaksas veido 34 122 eiro (ar PVN), bet uzturēšanas izmaksas sešos mēnešos – 25 108 eiro (ar PVN).

Lēmums izstrādāt tehnoloģisko risinājumu attālinātai Saeimas sēžu norises nodrošināšanai pieņemts, ņemot vērā valstī izsludināto ārkārtējo situāciju un valsts konstitucionālo orgānu vadītāju aicinājumu parlamenta darba organizācijai izmantot attālināta darba iespējas, lai nodrošinātu Saeimas darba nepārtrauktību.

Lai gan attiecībā uz Saeimas attālinātas sēdes nodrošināšanai nepieciešamajām iegādēm nav jāpiemēro Publisko iepirkumu likumā noteiktās prasības, sniegt savu piedāvājumu E-Saeimas izstrādei tika aicināts plašs pretendentu loks. Procesā uzrunāti gan vadošie informācijas un komunikācijas tehnoloģiju nozares uzņēmumi, gan nozares asociācijas – Latvijas Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju asociācija, Latvijas Informācijas tehnoloģiju klasteris un Latvijas Jaunuzņēmumu asociācija “Startin.lv”.

Ņemot vērā Satversmē un Saeimas kārtības rullī noteiktos principus, kā arī apzinoties, ka īsā laika periodā nav iespējams izstrādāt pilnvērtīgu risinājumu, kas nodrošinātu visu paredzēto Saeimas sēdes procedūru realizāciju attālinātā režīmā, tika izstrādāta tehniskā specifikācija, kurā tika noteiktas divas obligātas pamatprasības attālinātas Saeimas sēdes norises nodrošināšanai. Pirmkārt, jaunajam risinājumam jānodrošina attālināta videodiskusijas iespēja ar diskusiju pārvaldības rīku vismaz 130 dalībniekiem. Otrkārt, jānodrošina iespēja balsot par Saeimas sēdē izskatāmajiem jautājumiem, paredzot autentifikāciju ar drošu e-rīku. 

Lai izpētes procesā nodrošinātu atklātību, brīvu konkurenci, kā arī vienlīdzīgu un taisnīgu attieksmi, pretendentus vērtēja īpaši izveidota komisija, kurā bija pārstāvēti Saeimas Administrācijas speciālisti, kuri ikdienā nodrošina Saeimas sēdes norisi, kā arī ekspertu statusā Saeimas Juridiskā biroja un Satversmes aizsardzības biroja pārstāvji. Izvērtējot 12 pretendentu piedāvājumus, ņemti vērā šādi kritēriji: izstrādes un piegādes ātrums, drošība, izmaksas un lietojamības atbilstība Saeimas vajadzībām.

Ja ārkārtējās situācijas vajadzībām izstrādātais E-Saeimas tehnoloģiskais risinājums pierādīs sevi un ļaus kvalitatīvi nodrošināt parlamenta darbu, pastāv iespēja to, attiecīgi pilnveidojot, izmantot Saeimas sēžu norisei ikdienas režīmā, deputātiem strādājot arī uz vietas Saeimā.

 

Saeimas Preses dienests

Piektdien, 29.martā