Likumprojekta

“Par Eiropas Kopienu un to dalībvalstu un Albānijas Republikas Stabilizācijas un asociācijas nolīgumu”

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Eiropas Savienības (turpmāk – ES) attiecības ar Albāniju, tāpat kā ar pārējām Rietumbalkānu valstīm, tiek veidotas Stabilizācijas un asociācijas procesa (turpmāk – SAP) ietvaros. Būtisks solis ir Stabilizācijas un asociācijas nolīguma (turpmāk – SAN) ar ES noslēgšana un parakstīšana.

Eiropas Komisija sarunas ar Albāniju par SAN slēgšanu oficiāli uzsāka 2003.gada 31. janvārī. Sarunas tika pabeigtas 2006. gada 18. februārī pēc septiņām oficiālām sarunu kārtām.

Līgums tika parakstīts 2006. gada 12. jūnijā Briselē Vispārējo lietu un ārējo attiecību padomes ārlietu ministru sanāksmē. Tas stāsies spēkā pēc ratifikācijas visās ES dalībvalstīs un Albānijas Republikā.

Latvija atbalstīja SAN slēgšanu ar Albāniju, uzskatot, ka integrācija Eiropā ir vienīgais veids, kā nodrošināt nākamo kandidātvalstu sekmīgu demokrātisko un ekonomisko attīstību. Tālāka paplašināšanās ir ES un Latvijas interesēs.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

Līgums ir svarīga Albānijas integrācijas ES sastāvdaļa, kas veido līgumtiesisko attiecību bāzi starp ES un Albāniju un ir galvenais posms Albānijas integrācijai ceļā uz tās ES dalībvalsts statusu.

Ārlietu ministrijas sagatavotais likumprojekts paredz apstiprināt Eiropas Kopienu un to dalībvalstu un Albānijas Republikas Stabilizācijas un asociācijas nolīgumu.

3. Cita informācija

 

Laikā, kamēr vēl nav pabeigtas procedūras, lai šis nolīgums stātos spēkā, dažu SAN daļu noteikumi, īpaši par preču brīvu apriti, kā arī attiecīgie noteikumi par transportu, stājas spēkā ar pagaidu nolīgumiem starp Kopienu un Albāniju, saskaņā ar SAN 136. pantu.

SAN ar tā spēkā stāšanos aizstāj Briselē 1992. gada 11. maijā parakstīto Nolīgumu starp Eiropas Ekonomikas Kopienu un Albānijas Republiku par tirdzniecību un komerciālo un ekonomisko sadarbību.

 



II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

                                                              

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

 

 

 

SAN iekļautie nosacījumi rada abpusēji labvēlīgus priekšnoteikumus makroekonomiskās vides uzlabošanai un tirdzniecībai starp ES un Albāniju.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

Puses apņemas ievērot brīvā tirgus ekonomikas principus un Kopienas gatavību atbalstīt Albānijas ekonomikas reformas.

Puses apņemas īstenot brīvu tirdzniecību saskaņā ar Pasaules Tirdzniecības Organizācijas (PTO) noteiktajām tiesībām un pienākumiem.

Nolīgums paredz abpusēji izdevīgus uzņēmējdarbības noteikumus iesaistītajām pusēm.

Līdz šim Latvijas ekonomiskā sadarbība ar Albāniju nav bijusi aktīva. 2005.gadā Latvijas - Albānijas tirdzniecības bilance bija pozitīva un sastādīja 87,2 tūkst. EUR.  

3. Sociālo seku izvērtējums

 

Negatīvas sociālās sekas nav paredzamas, jo nolīgumā paredzēta iespēju līdztiesība. Likumprojektam nebūs tiešas ietekmes uz Latvijas iedzīvotāju dzīves līmeni un darba tirgu. Puses paredz sociālo sadarbību, lai veicinātu reformas Albānijas nodarbinātības politikā, ekonomikas stiprināšanā un integrācijas kontekstā, kā arī paredz atbalstu Albānijas sociālās sistēmas pielāgošanai jaunajām ekonomiskajām un sociālajām prasībām, par standartu ņemot Kopienas sociālās aizsardzības līmeni.

4. Ietekme uz vidi

 

Ietekme uz vidi vērtējama pozitīvi, jo nolīgumā paredzēta sadarbība vides degradācijas novēršanā, sekmējot tās ilgtspējību.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

 

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2006

2007

2008

2009

2010

 

 

 

 

 

 

  1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

  2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

  3. Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

  4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

  5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

  6. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

    Attiecībā uz Ministru kabineta noteiku­miem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

 

Latvijai likumprojekta apstiprināšana neprasa papildus tiesību aktu pieņemšanu vai grozījumu veikšanu citos jau esošajos aktos.

2. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts atbilst saistībām pret Eiropas Savienību.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Nav.

 

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Nav.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

Nav.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav notikušas.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Nolīguma X sadaļa paredz ES Padomes un Komisijas locekļiem, no vienas puses un Albānijas valdības locekļiem, no otras puses, izveidot Stabilizācijas un asociācijas padomi, kas pārraudzīs šī nolīguma piemērošanu un īstenošanu.

Latvijā jaunas institūcijas netiek izveidotas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

Par normatīvo aktu sabiedrība tiks informēta, to publicējot oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

Ārlietu ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktores p.i.

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

A. Pabriks

N. Penke

I.Bīlmane

E. Vijupe

V. Erte

 

 

 

 

12.09.2006. 15:00

1 119

E. Poļanskis

7016294, edgars.polanskis@mfa.gov.lv