2. Fiskālais apskats

2.1. Konsolidētā kopbudžeta projekts

„Likums par budžetu un finanšu vadību“ nosaka, ka konsolidēto kopbudžetu veido in­formatīviem mērķiem kā valsts budžeta un pašvaldību budžetu kopsavilkumu.

Konso­lidētais kopbudžets tiek veidots summējot dažādu līmeņu budžetus – valsts pamatbu­džetu un speciālo budžetu ar pašvaldību pamatbudžetiem un speciālajiem budže­tiem – izslēdzot no tiem savstarpējos norēķinus (transfertus).

Plānots, ka 2006. gadā, salīdzinot ar 2005. gada plānu, konsolidētā kopbu­džeta ieņē­mumi faktiskajās ce­nās palieli­nāsies par 17,6%, bet izdevumi palielināsies par 16,1 procentu.

2.1. tabula. Konsolidētā kopbudžeta struktūra (milj. latu)

 

2002

2003

2004

2005

2006

 

fakts

plāns

projekts

Kopbudžeta ieņēmumi

1874,0

2107,4

2522,2

3247,7

3817,7

1. Nodokļu ieņēmumi

1598,5

1782,6

2025,4

2392,4

2944,9

1.1. Tiešie nodokļi

1004,7

1074,9

1261,3

1439,5

1692,8

t.sk. Uzņēmumu ienākuma nodoklis

109,7

93,9

127,8

170,3

238,6

        Iedzīvotāju ienākuma nodoklis

319,5

367,1

435,5

491,2

550,1

       Sociālās apdrošināšanas iemaksas

528,8

561,9

641,2

718,8

842,7

       Nodokļi no īpašuma

46,7

51,9

56,8

59,3

61,4

1.2. Netiešie nodokļi

575,6

690,1

745,7

931,7

1229,3

t.sk. Pievienotās vērtības nodoklis

383,0

459,2

486,7

616,1

829,2

       Akcīzes nodoklis

177,5

212,1

236,9

289,3

370,7

       Vieglo automobiļu un motociklu  nodoklis

 

 

4,9

8,1

10,4

       Muitas nodoklis

15,1

18,8

17,1

18,2

19,1

1.3. Pārējie nodokļi

18,1

17,6

18,5

21,2

22,8

2. Nenodokļu ieņēmumi

134,5

154,3

204,7

223,8

270,7

3. Ziedojumi un dāvinājumi

11,7

8,4

9,9

2,5

2,0

4. Pašu ieņēmumi

101,3

112,1

128,0

162,2

140,1

5. Ārvalstu finanšu palīdzība

28,1

50,0

154,2

466,8

460,0

Kopbudžeta izdevumi

2022,0

2212,5

2599,6

3419,9

3972,0

1. Uzturēšanas izdevumi

1805,6

1989,4

2351,0

3020,7

3437,7

2. Kapitālie izdevumi

89,5

113,6

140,0

167,5

226,5

3. Investīcijas

127,0

109,5

108,5

231,6

307,8

Tīrie aizdevumi

-17,5

-2,7

1,0

-31,0

-9,1

Fiskālā bilance

-130,5

-102,4

-78,4

-141,2

-145,2

 


2.2. tabula. Konsolidētā kopbudžeta struktūra (% no iekšzemes kopprodukta)

 

2002

2003

2004

2005

2006

 

fakts

plāns

projekts

Kopbudžeta ieņēmumi

32,9

33,4

34,4

38,6

40,4

1. Nodokļu ieņēmumi

28,1

28,2

27,6

28,5

31,2

1.1. Tiešie nodokļi

17,7

17,0

17,2

17,1

17,9

1.2. Netiešie nodokļi

10,1

10,9

10,2

11,1

13,0

1.3. Pārējie nodokļi

0,3

0,3

0,3

0,3

0,2

2. Nenodokļu ieņēmumi

2,4

2,4

2,8

2,7

2,9

3. Ziedojumi un dāvinājumi

0,2

0,1

0,1

0,0

0,0

4. Pašu ieņēmumi

1,8

1,8

1,7

1,9

1,5

5. Ārvalstu finanšu palīdzība

0,5

0,8

2,1

5,6

4,9

Kopbudžeta izdevumi

35,5

35,0

35,5

40,7

42,1

1. Uzturēšanas izdevumi

31,7

31,5

32,1

35,9

36,4

2. Kapitālie izdevumi

1,6

1,8

1,9

2,0

2,4

3. Investīcijas

2,2

1,7

1,5

2,8

3,3

Tīrie aizdevumi

-0,3

0,0

0,0

-0,4

-0,1

Fiskālā bilance

-2,3

-1,6

-1,1

-1,68

-1,5

 

2.3. tabula. Pieaugums faktiskajās cenās (% pret iepriekšējo gadu)

 

2002

2003

2004

2005

2006

 

fakts

plāns

projekts

Kopbudžeta ieņēmumi

10,4

12,5

19,7

28,8

17,6

1. Nodokļu ieņēmumi

10,0

11,5

13,6

18,1

23,1

1.2. Tiešie nodokļi

10,5

7,0

17,3

14,1

17,6

1.1. Netiešie nodokļi

9,2

19,9

8,0

25,0

31,9

1.3. Pārējie nodokļi

7,5

-3,1

5,0

14,8

7,5

2. Nenodokļu ieņēmumi

17,9

14,8

32,7

9,3

21,0

3. Ziedojumi un dāvinājumi

15,2

-28,2

16,9

-74,6

-20,0

3. Pašu ieņēmumi

11,4

10,7

14,2

26,7

-13,6

4. Ārvalstu finanšu palīdzība

-1,4

78,2

208,2

202,8

-1,5

Kopbudžeta izdevumi

12,3

9,4

17,5

31,6

16,1

 

2.2. Valsts konsolidētā budžeta projekts

Valsts konsolidēto budžetu veido valsts pamat­budžeta un valsts speciālā budžeta kopējā summa, no kuras tiek izslēgti sav­starpējie pārskaitījumi starp šiem budžetiem. Sākot ar 2004. gadu ir tikai viens valsts speciālais budžets – valsts sociālās apdrošināšanas budžets.

2006. gadā valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi ir plānoti 3228,8 milj. latu apmērā, bet izdevumi 3353,8 milj. latu. Valsts pamatbudžeta ieņēmumi plānoti 2385,4 milj. latu un izdevumi 2599,2 milj. latu, bet valsts speciālā budžeta ieņēmumi plānoti 859,0 milj. latu un izdevumi – 770,3 milj. latu apmērā. 2006. gadā valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi palieli­nāsies par 19,2% salīdzinājumā ar 2005. gada plānu, bet izdevumi – attiecīgi par 17,6 pro­centiem. Valsts pamatbudžeta ieņēmumi plānoti par 20,1% vairāk nekā plānots 2005. gadā un izdevumi par 19,3% vairāk nekā 2005. gada plānā. 2006. gadā valsts speciālā budžeta ieņē­mumi plānoti par 16,6% vairāk nekā plānots 2005. gadā un izdevumi – par 12,0% vairāk nekā 2005. gada plānā. Valsts konsolidētā budžetā fiskālais deficīts tiek plānots 1,5% apmērā no IKP. No valsts konsolidētā budžeta ieņēmumiem un izdevumiem 2006. gadā ir izslēgts valsts pamatbudžeta pārskaitījums valsts speciālajam budžetam 15,7 milj. latu apmērā.


2.4. tabula. Valsts konsolidētais budžets* (milj. latu)

 

2002

2003

2004

2005

2006

 

fakts

plāns

projekts

Valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi

1538,7

1720,7

2056,3

2708,1

3228,8

1. Nodokļu ieņēmumi**

1319,4

1463,3

1652,1

1970,0

2466,2

2. Nenodokļu ieņēmumi

121,2

123,9

158,0

167,2

208,0

3. Pašu ieņēmumi

70,0

82,5

92,3

106,7

101,1

4. Ārvalstu finanšu palīdzība

28,1

51,1

153,8

464,2

453,5

Valsts konsolidētā budžeta izdevumi

1643,2

1826,2

2159,1

2851,0

3353,8

1. Uzturēšanas izdevumi

1534,0

1699,3

2009,3

2558,6

2966,9

2. Kapitālie izdevumi

36,9

59,7

64,7

92,4

140,2

3. Investīcijas

72,3

67,2

85,2

200,1

246,7

Finansiālā bilance

-104,5

-105,4

-102,8

-142,9

-125,0

Tīrie aizdevumi

-5,7

-14,3

-20,5

-1,7

20,2

Fiskālā bilance

-98,7

-91,1

-82,4

-141,2

-145,2

*              Lai dati būtu salīdzināmi, 2002. gada un 2003. gada valsts konsolidētais budžets ir pārklasificēts atbilstoši 2004. gada, 2005. gada un 2006. gada valsts konsolidētā budžeta struktūrai, t.i., valsts pamatbudžetā ir ieskatīti to valsts speciālo budžetu līdzekļi, kas sākot ar 2004. gadu tika iekļauti valsts pamatbudžetā.

**                Neieskaitot valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas, kas tiek ieskaitītas valsts fondēto pensiju shēmā.

 

2.5. tabula. Valsts konsolidētais budžets (% no iekšzemes kopprodukta)

 

2002

2003

2004

2005

2006

 

fakts

plāns

projekts

Valsts konsolidētā budžeta ieņēmumi

27,0

27,2

28,0

32,2

34,2

1. Nodokļu ieņēmumi

23,2

23,2

22,5

23,4

26,1

2. Nenodokļu ieņēmumi

2,1

2,0

2,2

2,0

2,2

3. Pašu ieņēmumi

1,2

1,3

1,3

1,3

1,1

4. Ārvalstu finanšu palīdzība

0,5

0,8

2,1

5,5

4,8

Valsts konsolidētā budžeta izdevumi

28,9

28,9

29,4

33,9

35,5

1. Uzturēšanas izdevumi

27,0

26,9

27,4

30,4

31,4

2. Kapitālie izdevumi

0,6

0,9

0,9

1,1

1,5

3. Investīcijas

1,3

1,1

1,2

2,4

2,6

Finansiālā bilance

-1,8

-1,7

-1,4

-1,7

-1,3

Tīrie aizdevumi

-0,1

-0,2

-0,3

0,0

0,2

Fiskālā bilance

-1,7

-1,4

-1,1

-1,7

-1,5

 

2006. gada valsts konsolidētā budžeta izdevumi valdības funkciju sadalījumā ir šādi:

Aizsardzībai izdevumi plānoti 152,0 milj. latu apmērā, salīdzinājumā ar 2005. gadu pieaugot finansējumam par 42,7 milj. latu. Līdzekļu pieaugums plānots programmas „Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO“ ietvaros.

Sabiedriskajai kārtībai, drošībai un tiesību aizsardzībai izdevumi plānoti 236,1 milj. latu apmērā, jeb par 40,5 milj. latu vairāk nekā 2005. gadā. Papildus paredzēti lī­dzekļi iekšlietu sistēmas iestāžu darbinieku darba samaksas, tiesnešu, tiesu darbinie­ku, proku­roru darba samaksas palielinājumam, atvaļinājuma pabalstu un to parādu izmaksai un citiem pasākumiem. Paredzēti izdevumi no Šengenas fonda, kas ir pagaidu finanšu instruments, lai saņēmējām dalībvalstīm laikposmā no pievienošanās dienas līdz 2006.gada beigām palīdzētu finansēt darbības un īstenot kontroli pie Eiropas Savienības jaunajām ārējām robežām.

Izglītībai izdevumi paredzēti 196,8 milj. latu apmērā. Papildu līdzekļi paredzēti pedagogu darba samaksas paaugstināšanai.

Veselības aprūpei finansējums paredzēts 348,5 milj. latu apmērā, jeb par 59,9 milj. latu vairāk nekā 2005.gadā. Papildus finansējums paredzēts zāļu kompensācijas sistēmas turpmākai nodrošināšanai, rindu likvidēšanai ambulatorajā aprūpē un plānveida palīdzības saņemšanai stacionārā, ambulatorās un stacionārās veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju programmas ieviešanas nodrošināšanai un citiem pasākumiem.

Sociālajai apdrošināšanai un sociālajai nodrošināšanai izdevumi paredzēti 912,1 milj. latu apmērā. Salīdzinājumā ar 2005. gada plānu izdevumi palielinājušies par 95,7 milj. latu. Tajā skaitā papildu finansējums paredzēts bērna piedzimšanas pabalsta, valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēra paaugstināšanai, pensiju indeksācijai.

Vides aizsardzībai, dzīvokļu un komunālajai saimniecībai izdevumi plānoti 82,7 milj. latu apmērā, kas ir par 25,3 milj. latu vairāk nekā 2005. gadā. Lielāko pieaugumu veido ES fondu finansējums vides projektiem.

Brīvajam laikam, sportam, kultūrai un reliģijai izdevumi plānoti 46,9 milj. latu apmērā.

Lauksaimniecībai, mežkopībai un zvejniecībai izdevumi paredzēti 299,5 milj. latu apmērā.

Transportam un sakariem izdevumi plānoti 297,4 milj. latu apmērā jeb par 72,4 milj. latu vairāk nekā 2005. gadā. Lielāko pieaugumu ES fondu finansējums autoceļu un dzelzceļa nozares projektiem, papildu finansējums Valsts autoceļu fondam, valsts pasūtījumam pasažieru pārvadājumiem pa dzelzceļu, dotācijai pasažieru regulārajiem pārvadājumiem ar autobusiem.

Vispārējiem valdības dienestiem finansējums paredzēts 315,7 milj. latu apmērā, kas ir par 119,4 milj. latu vairāk nekā 2005. gadā. Pieaugumu galvenokārt veido finansējums Eiropas Savienības fondu līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai, papildus finansējums zinātnes attīstībai un konkurētspējas nodrošināšanai.

Kurināmā un enerģētikas dienestiem un pasākumiem finansējums paredzēts 11,4 milj. latu apmērā, kas ir par 9,3 milj. latu vairāk nekā 2005.gadā. Pieaugums saistīts ar finansējumu naftas produktu rezervju valsts daļas izveidei un uzglabāšanai un Siltumapgādes sektora programmai.

Pārējiem izdevumiem finansējums plānots 454,8 milj. latu apmērā, kas ir par 18,5 milj. latu vairāk kā 2005. gadā. Pieaugumu veido finansējums Latvijas iemaksām Eiropas Kopienas budžetā, ES fondu finansējums u.c.

Atbilstoši izdevumu ekonomiskajai klasifikācijai 2006. gadā 88,5% no kopējiem izdevumiem jeb 2 966,9 milj. latu ir uzturēšanas izdevumi, kas salīdzinot ar 2005. gadu ir pa­lielinājušies par 408,4 milj. latu. 11,5% jeb 386,9 milj. latu ir izdevumi kapitāliegul­dījumiem.

Uzturēšanas izdevumu lielāko daļu – 67,6% veido subsīdijas un dotācijas, 30,2% kārtējie izdevumi, no tiem atalgojumi – 44,0 procentus. Maksājumi par aizņēmumiem un kredītiem veido 2,2% no uzturēšanas izdevumiem.

 

2.2.1. Valsts pamatbudžets

Tiek plānots, ka 2006. gadā valsts pamatbudžeta ieņēmumi salīdzinājumā ar 2005. gada plānu pieaugs par 20,1% un būs 2385,4 milj. latu.


2.6. tabula. Valsts pamatbudžets* (milj. latu)

 

2002

2003

2004

2005

2006

 

fakts

plāns

projekts

Pamatbudžeta ieņēmumi

1008,5

1157,2

1412,9

1986,8

2385,4

1. Nodokļu ieņēmumi

790,6

901,4

1010,9

1251,2

1623,5

1.1. Tiešie nodokļi

200,8

197,6

251,4

302,9

376,1

Iedzīvotāju ienākuma nodoklis

91,1

103,7

123,6

132,6

137,5

Uzņēmumu ienākuma nodoklis

109,7

93,9

127,8

170,3

238,6

1.2. Netiešie nodokļi

575,6

690,1

745,7

931,7

1229,3

Pievienotās vērtības nodoklis

383,0

459,2

486,7

616,1

829,2

Akcīzes nodoklis

177,5

212,1

236,9

289,3

370,7

Vieglo automobiļu un motociklu nodoklis

 

 

4,9

8,1

10,4

Muitas nodoklis

15,1

18,8

17,1

18,2

19,1

1.3. Pārējie nodokļi

14,2

13,7

13,8

16,6

18,1

Izložu un azartspēļu nodoklis

5,6

5,9

7,7

9,6

10,8

Dabas resursu nodoklis

8,6

7,8

6,1

7,0

7,4

2. Nenodokļu ieņēmumi

119,9

122,3

155,9

164,7

207,4

3. Pašu ieņēmumi

70,0

82,5

92,3

106,6

101,0

4. Ārvalstu finanšu palīdzība

28,1

51,1

153,8

464,2

453,5

Pamatbudžeta izdevumi

1191,7

1281,0

1566,9

2178,2

2599,2

1. Uzturēšanas izdevumi

1083,2

1156,2

1418,9

1888,4

2215,1

2. Kapitālie izdevumi

37,2

59,7

64,7

92,3

140,2

3. Investīcijas

71,2

65,0

83,3

197,5

243,8

Finansiālā bilance

-183,2

-123,8

-154,0

-191,4

-213,8

Tīrie aizdevumi

-5,7

-14,3

-20,5

-1,7

20,2

Fiskālā bilance

-177,4

-109,5

-133,5

-189,7

-234,0

* Lai dati būtu salīdzināmi, 2002. gada un 2003. gada valsts pamatbudžets ir pārklasificēts atbilstoši 2004. gada, 2005. gada un 2006. gada valsts pamatbudžeta struktūrai, t.i., valsts pamatbudžetā ir ieskatīti to valsts speciālo budžetu līdzekļi, kas sākot ar 2004. gadu tika iekļauti valsts pamatbudžetā.

 

2.7. tabula. Valsts pamatbudžets (% no iekšzemes kopprodukta)

 

2002

2003

2004

2005

2006

 

fakts

plāns

projekts

Pamatbudžeta ieņēmumi

17,7

18,3

19,3

23,6

25,3

1. Nodokļu ieņēmumi

13,9

14,3

13,8

14,9

17,2

1.1. Tiešie nodokļi

3,5

3,1

3,4

3,6

4,0

Iedzīvotāju ienākuma nodoklis

1,6

1,6

1,7

1,6

1,5

Uzņēmumu ienākuma nodoklis

1,9

1,5

1,7

2,0

2,5

1.2. Netiešie nodokļi

10,1

10,9

10,2

11,1

13,0

Pievienotās vērtības nodoklis

6,7

7,3

6,6

7,3

8,8

Akcīzes nodoklis

3,1

3,4

3,2

3,4

3,9

Vieglo automobiļu un motociklu nodoklis

 

 

0,1

0,1

0,1

Muitas nodoklis

0,3

0,3

0,2

0,2

0,2

1.3. Pārējie nodokļi

0,2

0,2

0,2

0,2

0,2

Izložu un azartspēļu nodoklis

0,1

0,1

0,1

0,1

0,1

Dabas resursu nodoklis

0,2

0,1

0,1

0,1

0,1

2. Nenodokļu ieņēmumi

2,1

1,9

2,1

2,0

2,2

3. Pašu ieņēmumi

1,2

1,3

1,3

1,3

1,1

4. Ārvalstu finanšu palīdzība

0,5

0,8

2,1

5,5

4,8

Pamatbudžeta izdevumi

20,9

20,3

21,4

25,9

27,5

1. Uzturēšanas izdevumi

19,0

18,3

19,3

22,5

23,5

2. Kapitālie izdevumi

0,7

0,9

0,9

1,1

1,5

3. Investīcijas

1,3

1,0

1,1

2,3

2,6

Finansiālā bilance

-3,2

-2,0

-2,1

-2,3

-2,3

Tīrie aizdevumi

-0,1

-0,2

-0,3

0,0

0,2

Fiskālā bilance

-3,1

-1,7

-1,8

-2,3

-2,5

 

2.2.2. Valsts speciālais budžets

Valsts speciālo budžetu veido ar valsts pamatbudžetu nesaistīti iezīmēti ieņēmumi, kas paredzēti īpašu izdevumu segšanai un kura līdzekļi izlietojami saistībā ar minētajiem ieņēmu­miem. Sākot ar 2004. gadu valsts speciālo budžetu veido valsts sociālās apdrošināšanas budžets.

2006. gadā speciālā budžeta ieņēmumi tiek prognozēti 859,0 milj. latu, kas ir par 16,6% vairāk nekā 2005. gada plāns. Valsts speciālā budžeta ieņē­mumu daļu galvenokārt veido ieņēmumi no valsts sociālās apdrošināšanas iemak­sām. Valsts speciālā budžeta ieņēmumos netiks ieskai­tītas valsts sociālās apdrošināšanas iemaksas 35,5 milj. latu apmērā, kas tiks novirzītas valsts fondēto pensiju shēmā.

2.8. tabula. Valsts speciālais budžets (milj. latu)

 

2002

2003

2004

2005

2006

 

fakts

plāns

projekts

Valsts speciālā budžeta ieņēmumi

536,6

578,9

658,0

736,5

859,0

1. Sociālās apdrošināšanas iemaksas*

528,8

561,9

641,2

718,8

842,7

2. Valsts pamatbudžeta dotācija

6,5

15,4

14,6

15,2

15,7

3. Nenodokļu ieņēmumi

1,3

1,6

2,2

2,5

0,6

5. Maksas pakalpojumi un citi pašu ieņēmumi

0,0

0,0

0,0

0,1

0,1

Valsts speciālā budžeta izdevumi

534,9

560,6

606,8

688,0

770,3

1. Uzturēšanas izdevumi

533,4

558,4

604,9

685,4

767,5

2. Kapitālie izdevumi

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

3. Investīcijas

1,5

2,2

1,9

2,6

2,8

Fiskālā bilance

1,7

18,3

51,1

48,5

88,7

*                Neieskaitot sociālās apdrošināšanas iemaksas valsts fondēto pensiju shēmā.

 

2.9. tabula. Valsts speciālais budžets (% no iekšzemes kopprodukta)

 

2002

2003

2004

2005

2006

 

fakts

plāns

projekts

Valsts speciālā budžeta ieņēmumi

9,4

9,2

9,0

8,8

9,1

1. Sociālās apdrošināšanas iemaksas

9,3

8,9

8,7

8,6

8,9

2. Valsts pamatbudžeta dotācija

0,1

0,2

0,2

0,2

0,2

3. Nenodokļu ieņēmumi

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

5. Maksas pakalpojumi un citi pašu ieņēmumi

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Valsts speciālā budžeta izdevumi

9,4

8,9

8,3

8,2

8,2

1. Uzturēšanas izdevumi

9,4

8,8

8,2

8,2

8,1

2. Kapitālie izdevumi

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

3. Investīcijas

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Fiskālā bilance

0,0

0,3

0,7

0,6

0,9