Rīgā
01.07.2009. Nr.90/TA-1958
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Reģionālās attīstības likumā". Likumprojektu izstrādāja Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Šults 67770452, arnis.sults@raplm.gov.lv).
Minēto likumprojektu lūdzam virzīt
vienlaikus ar likumprojektu "Grozījumi Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā"
(reģ. Nr.TA-1962).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 3 lpp.
3. Ministru kabineta 2009.gada 17.jūnija sēdes
protokola Nr.43 57.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Grozījumi Reģionālās attīstības
likumā
Izdarīt Reģionālās attīstības likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2002, 9.nr.; 2003, 2., 6., 9.nr.; 2005, 7., 8.nr.; 2006, 15.nr.; 2007, 3., 12.,
24.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2008, 187.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 5.panta otro daļu.
2. Papildināt 17.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Padomes
priekšsēdētājs papildus plānošanas reģiona nolikumā noteiktajai kompetencei organizē kompetences pārņemšanu no
valsts tiešās pārvaldes institūcijām un ar padomdevēja tiesībām var piedalīties
Ministru kabineta sēdēs, Ministru kabineta komitejas sēdēs un Valsts sekretāru
sanāksmēs, kā arī pārstāv plānošanas reģiona attīstības padomi Nacionālajā
reģionālās attīstības padomē."
3. Papildināt pārejas noteikumus ar 14., 15. un
16.punktu šādā redakcijā:
"14. Ministrijas plānošanas reģioniem var
deleģēt kompetencē esošus reģionāla rakstura pārvaldes uzdevumus tām piešķirto
budžeta līdzekļu ietvaros. Pārvaldes uzdevumus deleģē ar līgumu atbilstoši
Valsts pārvaldes iekārtas likumam. Deleģēšanas līguma projektu saskaņo ar
reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministru.
15. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.novembrim
izvērtē, kādu tiešās pārvaldes iestāžu kompetenci nodot plānošanas reģioniem,
un iesniedz Saeimai attiecīgos likumprojektus.
16. Līdz plānošanas reģionu administratīvo
teritoriju noteikšanai atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu
likumam, bet ne ilgāk kā līdz 2010.gada 1.janvārim spēkā ir Ministru kabineta
2009.gada 5.maija noteikumi Nr.391 "Noteikumi par plānošanas reģionu
teritorijām"."
Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrs
E.Zalāns
Likumprojekta Grozījumi Reģionālās attīstības likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Ministru kabineta 2009.gada 27.maija sēdē tika pieņemts lēmums par likumprojektu Grozījumi Reģionālās attīstības likumā (protokols nr.34 98.§), kurā noteikts, ka: 1. Pieņemt
zināšanai reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministra iesniegto
likumprojektu "Grozījumi Reģionālās attīstības likumā". 3. Reģionālās
attīstības un pašvaldību lietu ministrijai līdz 2009.gada 5.jūnijam sagatavot
un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā: |
|
2. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Saskaņā ar Reģionālās attīstības likumu valstī ir
izveidoti pieci plānošanas reģioni atvasinātas publiskas personas, kuru
lēmējorgānu veido vietējo pašvaldību priekšsēdētāju kopsapulcē ievēlēti
vietējo pašvaldību deputāti. Plānošanas reģionu teritorijas ir vienādas ar
valstī noteiktiem statistikas reģioniem (NUTS 3), izņemot Rīgas plānošanas
reģionu, kurš sadalīts divos statistikas reģionos Rīgas un Pierīgas.
Plānošanas reģionu darbība ir ietverta vairākos likumos un Ministru kabineta
noteikumos, kā arī vietēja, reģionāla un valstiska līmeņa plānošanas
dokumentos, kā arī normatīvos, kas skar ES struktūrfondu apguvi un šo
līdzekļu sadalījums ir vērsts uz pieciem plānošanas reģioniem. Plānošanas
reģionu galvenā funkcija ir reģionu attīstības plānošana (izstrādāti reģionu
teritorijas plānojumi), kā arī valsts un pašvaldību starpinstitūciju
koordinācija. Saskaņā ar Sabiedrisko transporta pakalpojumu likumu, no
2010.gada 1.janvāra plānošanas reģiona funkcija ir arī sabiedrisko transporta
pakalpojumu organizēšana reģionā. Ņemot vērā plānošanas reģiona tiesisko statusu,
organizāciju un kompetenci, plānošanas reģioni un to teritorijas ir
piemērotas valsts reģionālās pārvaldes nostiprināšanai. Nostiprinot valsts reģionālo pārvaldi, var uzsākt
reģionāla rakstura valsts funkciju deleģēšanu vai decentralizāciju, līdz ar
to arī valstī tiktu īstenots subsidiaritātes princips. |
|
3. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts nosaka, ka padomes priekšsēdētājs var piedalīties Ministru kabineta sēdēs, Ministru kabineta komitejas sēdēs un Valsts sekretāru sanāksmēs, kā arī pārstāv plānošanas reģiona attīstības padomi Nacionālajā reģionālās attīstības padomē. Lai valsts pārvaldes strukturālās reformas ietvaros nemazinātu valsts sniegto pakalpojumu pieejamību reģionos, stājoties spēkā šim likumam, ministrijas plānošanas reģioniem var deleģēt kompetencē esošus reģionāla rakstura pārvaldes uzdevumus. Pārvaldes uzdevumus deleģē ar līgumu, ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma noteikumus. Deleģēšanas līguma projektu saskaņo ar reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministru. Vienlaikus likumprojekts nosaka Ministru kabinetam līdz 2009.gada 1.novembrim izvērtēt kādu valsts tiešās pārvaldes kompetenci nodot plānošanas reģioniem un iesniegt attiecīgus likumprojektus. Līdz plānošanas reģionu administratīvo teritoriju noteikšanai, atbilstoši Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumam, bet ne ilgāk kā līdz 2010.gada 1.janvārim, spēkā ir 2009.gada 5.maija Ministru kabineta noteikumi Nr.391 Noteikumi par plānošanas reģionu teritorijām. |
|
4. Cita informācija |
Likumprojekts izskatāms vienlaicīgi ar grozījumiem Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā, kuri nosaka, vārdu apriņķis aizstāt ar vārdiem plānošanas reģions. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Tiks īstenots subsidiaritātes princips. Plānošanas reģionu institūcijas veidos un īstenos reģionālo politiku, tādejādi radot priekšnosacījumus tautsaimniecības attīstībai. |
|
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Plānošanas reģionu institūcijas veicinās reģiona ekonomisko attīstību. |
|
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Atbilstoši plānošanas reģionu institūcijām noteiktajai kompetencei šajos jautājumos. |
|
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Atbilstoši
plānošanas reģionu institūcijām noteiktajai kompetencei šajos jautājumos. |
|
5. Sociālā ietek me: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Uzlabosies sociālā vide, jo reģionālā iedalījuma līmenī iedzīvotājiem tiks radīta iespēja iesaistīties reģionāla rakstura pārvaldes jautājumu risināšanā un saņemt attiecīgus pakalpojumus. Palielināsies iespējas piesaistīt nozīmīgus valsts, Eiropas Savienības un ārvalstu finansu līdzekļus reģionā, līdz ar to uzlabojot uzņēmējdarbības vidi un tautsaimniecības attīstību kopumā, veicinot attīstīt jaunas darbavietas un nodarbinātību. |
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Atbilstoši plānošanas reģiona institūcijām noteiktajai kompetencei vides jautājumos. |
|
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
|
III., IV., V. un VII. sadaļa nav attiecināma |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Ievērojot subsidiaritātes principu tiks radīti priekšnosacījumi plānošanas reģionu institūciju funkciju paplašināšanai. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis,
Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), mājas lapā www.likumi.lv, mājas lapā www.raplm.gov.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likuma atbilstību Satversmei varēs apstrīdēt Satversmes tiesas likumā noteiktā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs E.Zalāns
Vīza: Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrijas valsts sekretāre L.Straujuma
25.05.2009. 11:52
833
A.Šults 67770452, arnis.sults@raplm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.43 |
2009.gada 17.jūnijā |
57.§
Likumprojekts "Grozījumi Reģionālās attīstības likumā"
TA-1958
___________________________________________________________
(A.Stucka, E.Zalāns, J.Piešiņš, R.Vējonis, V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
2. Reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrijai precizēt likumprojekta redakciju, svītrojot
regulējumu attiecībā uz plānošanas reģiona attīstības padomes priekšsēdētāja
apstiprināšanu Ministru kabinetā, kā arī attiecīgi precizēt anotāciju.
Precizēto likumprojektu un anotāciju iesniegt Valsts kancelejā.
3. Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā vienlaikus ar likumprojektu
"Grozījumi Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā"
(TA-1962).
4. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir reģionālās attīstības
un pašvaldību lietu ministrs.
Ministru
prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs |
|
V.Dombrovskis |
|
||
Valsts kancelejas
direktora vietā - Valsts kancelejas direktora vietniece tiesību aktu lietās |
|
E.Dreimane |
|
2009-MK-PROT-43-1706-#57.doc
1