Nr.9/3 ______________
Saeimas Juridiskā komisija š.g. 4.februāra komisijas sēdē izskatīja likumprojektu Grozījums Latvijas Republikas Satversmē (Nr.1082/Lp9) un nolēma noraidīt iepriekš minēto likumprojektu.
Pielikumā: likumprojekta anotācija uz 3.lpp.
Ar cieņu,
Juridiskās komisijas priekšsēdētāja V.Muižniece
likumprojektam
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Latvijas
Republikas Satversmes 48. un 49.pants paredz parlamenta atlaišanas mehānismu,
kurā prezidentam ir tiesības ierosināt Saeimas atlaišanu. Pēc tam izdarāma
tautas nobalsošana. Ja tautas nobalsošanā vairāk nekā puse balsotāju izsakās
par Saeimas atlaišanu, tad Saeima uzskatāma par atlaistu un izsludināmas
jaunas vēlēšanas, kurām jānotiek ne vēlāk kā divus mēnešus pēc Saeimas
atlaišanas. Šādā veidā atlaistā Saeima var darboties vēl maksimāli mēnesi
līdz jaunievēlētajai Saeimai. Tādējādi, ja tiek izmantots viss iespējamais
laiks, tad no brīža, kad ierosināta Saeimas atlaišana, tās darbība var ilgt
arī piecus mēnešus. Tas savukārt ir pārāk ilgs laika periods tajās reizēs,
kad, politiskās krīzes vai citu ārkārtēju apstākļu dēļ, ir nepieciešama
noteikta un efektīva rīcība. |
|
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Iesniedzēji piedāvā iekļaut Latvijas Republikas Satversmē, iespēju
parlamentam saīsināt pašam savu pilnvaru termiņu. Parlamenta atlaišanas veidi konstitūcijās
mēdz būt dažādi. Piemēram, valsts galva (prezidents vai monarhs) atlaiž
parlamentu, tauta atlaiž parlamentu tautas nobalsošanā, parlamentu atlaiž
kāds cits subjekts. Cits veids - parlaments pats var saīsināt savu pilnvaru
termiņu ir tas, ko Satversmē piedāvā iekļaut iesniedzēji. Šāds regulējums
pastāv arī, piemēram, Polijas 1997. gada
konstitūcijā, kurā arī paredzēta iespēja parlamentam atlaist sevi. Piedāvātā redakcija redakcionāli ir atbilstoša
spēkā esošās konstitūcijas garam, jo savā būtībā ir jau pašreizējā Satversmes 51.panta
(īpašā kārtība, kādā Saeima atlaiž prezidentu) un Satversmes 48.panta
(jaunu vēlēšanu izdarīšana divus mēnešus pēc tautas nobalsošana
par Valsts prezidenta ierosinājumu atlaist Saeimu) regulējuma sintēze. Paredzot
to, ka lēmumu par Saeimas pilnvaru saīsināšanu var ierosināt uz ne mazāk kā
puses visu Saeimas locekļu priekšlikumu un tā pieņemšanai nepieciešams 2/3
visu deputātu atbalsts, tiek paredzēts augsts slieksnis šāda lēmuma
pieņemšanai. Tādējādi piedāvātā redakcija arī liedz pozīcijai manipulēt ar vēlēšanu datumu,
jo ir paredzēta 2/3 visu deputātu balsu vairākums, lai šādu lēmumu pieņemtu
un tas Latvijas praksē nozīmē gandrīz vienmēr saīsināt savu pilnvaru termiņu
arī ar opozīcijas balsīm. |
|
|||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
|
|
||||||||||||
|
(tūkst . latu ) |
|
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā
gada |
|
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
|
- |
|
|
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
- |
- |
- |
- |
- |
|
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
|||||||||||
6. Cita informācija |
|
|
|||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod |
Jāgroza
likums Saeimas vēlēšanu likums, jāgroza likums
Saeimas kārtības rullis, jāgroza likums Par priekšvēlēšanu aģitāciju pirms Saeimas vēlēšanām un Eiropas Parlamenta
vēlēšanām. |
|
|||||||||||
2. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
|
|||||||||||
2.tabula |
|
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
- |
|
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
|
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
- |
|
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
|
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
|
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|