Rīgā
23.12.2008. Nr.90/TA-3616
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"". Likumprojektu izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Eglītis 67013236, Intars.Eglitis@em.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 22.decembra sēdes protokola Nr.94 26.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Grozījumi
likumā "Par nodokļiem un nodevām"
Izdarīt
likumā "Par nodokļiem un nodevām" (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7.nr.; 1996, 15.nr.; 1997, 24.nr.; 1998, 2.,
18., 22., 24.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 11.nr.; 2001, 3., 8., 12.nr.; 2002, 2.,
22.nr.; 2003, 2., 6., 8., 15., 22.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 2., 11.nr.; 2006, 1.,
9., 13., 20., 24.nr.; 2007, 3., 7., 12.nr.; 2008, 1., 6., 13.nr.) šādus
grozījumus:
1. Papildināt 30.pantu ar 1.1, 1.2
un 1.3 daļu šādā redakcijā:
"(11) Šā panta pirmajā daļā
noteiktais skaidrās naudas ierobežojums, kā arī skaidrā naudā veikto darījumu
deklarēšanas pienākums attiecas arī uz fiziskām personām, kuras reģistrējušās
Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējas un veic skaidrās
naudas darījumus saimnieciskās darbības ietvaros.
(12) Nodokļu maksātāji, izņemot
fiziskās personas, kuras nav individuālie komersanti vai kuras nav reģistrētas
Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicēji, vairumtirdzniecībā
veic tikai bezskaidras naudas norēķinus (to skaitā ar maksājumu kartēm).
(13) Nodokļu maksātājs, kas
nodarbojas ar vairumtirdzniecību un mazumtirdzniecību vienā telpā, veic tikai bezskaidras
naudas norēķinus."
2. Izteikt 30.panta ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4) Mazumtirdzniecībā veiktajos
darījumos šā panta pirmajā un otrajā daļā noteiktais skaidrās naudas
ierobežojums, kā arī skaidrā naudā veikto darījumu deklarēšanas pienākums
attiecināms tikai uz preču pircēju."
Likums stājas spēkā
2009.gada 1.martā.
Likumprojekta Grozījumi likumā Par nodokļiem un
nodevām anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Saskaņā ar
informatīvajā ziņojumā Par iespēju atvieglot tirdzniecības nosacījumus
vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā (izskatīts 13.05.2008. Ministru
kabineta sēdē; prot.Nr.30 16.§) izdarītajiem secinājumiem attiecībā uz
turpmāko nepieciešamo rīcību tirdzniecības organizēšanas kārtību
reglamentējošās tiesiskās vides, kas noteikta 1999.gada 31.augusta Ministru
kabineta noteikumos Nr.312 "Vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības
organizēšanas kārtība" (turpmāk MK noteikumi Nr.312) sakārtošanai un
efektīvas uzraudzības nodrošināšanai, pirms MK noteikumu Nr.312 atzīšanas par
spēku zaudējušiem nepieciešams pieņemt vairākus normatīvos aktus t.sk.
likumprojektu Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām, precizējot
skaidras naudas lietošanas ierobežojumus vairumtirdzniecībā. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
MK noteikumi Nr.312 ir izdoti saskaņā ar Saeimā 1993.gada 15.jūlijā pieņemtā Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas 3.punktu, kas atbilstoši 2008.gada 1.jūlija Ministru kabineta iekārtas likuma pārejas noteikumu 6.punktam ar 2010.gada 1.jūliju zaudēs spēku. Lai risinātu pārejas noteikumu 6.punktā minēto pilnvarojuma jautājumu, kā arī veiktu vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības organizēšanas kārtības regulējuma analīzi, Ekonomikas ministrija izstrādāja un Ministru kabinetā iesniedza ar Finanšu ministriju, Tieslietu ministriju, Valsts kancelejas Politikas koordinācijas departamentu, Konkurences padomi un Latvijas Tirgotāju asociāciju saskaņotu informatīvo ziņojumu Par iespēju atvieglot tirdzniecības nosacījumus vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā (izskatīts Ministru kabineta 2008.gada 13.maija sēdē; prot.Nr.30 16.§), kuros tiek izdarīts secinājums, ka MK noteikumos Nr.312 ietvertais tirdzniecības organizēšanas kārtības regulējums zināmā mērā ierobežo komercdarbības brīvību un nav vairs aktuāls un atbilstošs šodienas tirdzniecības attīstības tendencēm Latvijā. Tādējādi informatīvajā ziņojumā tiek
norādīts uz nepieciešamību atcelt pašreizējo tirdzniecības organizēšanas
kārtību, kas noteikta Ministru kabineta noteikumos Nr.312, un atsevišķas vēl
nepieciešamās tiesību normas uzraudzības institūciju darba efektivitātes
nodrošināšanas nolūkos iestrādāt pārējos normatīvajos aktos, kas minēti
secinājumu daļā, tostarp izstrādāt likumprojektu Grozījumi likumā Par
nodokļiem un nodevām, precizējot skaidras naudas lietošanas ierobežojumus
vairumtirdzniecībā. |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz : 1) noteikt precīzāku personu uzskaitījumu, uz ko attiecināmi skaid ras naudas lietošanas ierobežojumi, kā arī skaidrā naudā veikto darījumu deklarēšanas kārtība; 2) precizēt skaidras naudas lietošanas ierobežojumus vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā. |
4. Cita
informācija |
Nav attiecināms |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Likumprojekts precizē bezskaidras naudas norēķinu prasību vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā, kas nepieciešami efektīvas uzraudzības un kontroles nodrošināšanai tirdzniecības nozarē. Saskaņā ar Eiropas Savienības dalībvalstu pieredzi un labo praksi bezskaidras naudas norēķina principa ieviešana vairumtirdzniecībā tiek uzskatīta par piemērotāko līdzekli cīņā ar pārkāpumu novēršanu preču apritē un ieņēmumu uzskaitē un mazumtirdzniecība uzskatīta par riska zonu, kurā pārkāpumi gan preču apritē, gan ieņēmumu uzskaitē ir viegli īstenojami, jo tajā gala norēķins notiek ar patērētājiem fiziskajām personām, galvenokārt skaidrā naudā. |
2.
Ekonomiskā ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta
un importa apjoms; 2.5.
konkurences apstākļi; 2.6.
jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3.
Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un
zvejnieku saimniecībām |
Likumprojekts uzliek par pienākumu saimnieciskās darbības veicējiem veikt bezskaidras naudas norēķinus vairumtirdzniecības vietās, tādējādi kontroles nolūkos nodrošinot arī turpmāku šīs prasības ievērošanu pēc MK noteikumu Nr.312 spēka zaudēšanas. Likumprojekts neparedz ieviest jaunas prasības un administratīvās procedūras saimnieciskās darbības veicējiem, tādējādi netiek palielināts administratīvais slogs, bet gan nodrošināta attiecīgas MK noteikumos Nr.312 ietvertās tiesību normas turpmāka pēctecība saglabāšana efektīvas uzraudzības nodrošināšanai. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo
slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5.
Sociālā ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
6.
Ietekme uz vidi: 6.1. dabas
resursu lietošana; 6.2. ietekme
uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko
vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme
uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme
uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.
Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2.
Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3.
Finansiālā ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā
iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2.
speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts Grozījumi likumā Par nodokļiem un
nodevām ir izskatāms vienotā paketē ar likumprojektu Grozījumi Patērētāju
tiesību aizsardzības likumā, kas paredz iekļaut tiesību normas attiecībā uz
tirgotāja un tā preču identificēšanu mazumtirdzniecības vietās un papildināt
pārejas noteikumus ar punktu, kas nosaka MK noteikumu Nr.312 atzīšanu par
spēku zaudējušiem. Likumprojekts Grozījumi Patērētāju tiesību
aizsardzības likumā var stāties spēkā tikai pēc likumprojekta Grozījumi
likumā Par nodokļiem un nodevām spēkā stāšanās. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām
institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem
un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram,
Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas,
rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas
vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|||
2.tabula |
||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
||
|
|
|
||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām
atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par
tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu
projektiem |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||
1. Ar
kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas ir notikušas ar
Latvijas Tirgotāju asociāciju informatīvā ziņojuma Par iespēju atvieglot
tirdzniecības nosacījumus vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā (izskatīts
13.05.2008. Ministru kabineta sēdē; prot.Nr.30 16.§) izstrādes ietvaros,
kuros tika paredzēta šā likumprojekta izstrādes nepieciešamība.
VSS izsludinātais likumprojekts Grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām ir nosūtīts viedokļa paušanai Latvijas Tirgotāju asociācijai. Latvijas Tirgotāju asociācija apvieno vairāk nekā 1000 uzņēmējus, kuri nodarbojas ar tirdzniecību, ēdināšanu un pakalpojumu sniegšanu un tā ir uzskatāma par lielāko sabiedrisko organizāciju Latvijā, kas aizstāv tirdzniecības nozares intereses un risina tirdzniecības nozarei saistošus problēmjautājumus. |
|
||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru
organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Tirgotāju asociācija informatīvā ziņojuma izstrādes ietvaros atbalstīja 1999.gada 31.augusta Ministru kabineta noteikumu Nr.312 Vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības organizēšanas kārtība atzīšanu par spēku zaudējušiem, saglabājot vien tās tiesību normas, kas nepieciešamas efektīvas uzraudzības nodrošināšanai. |
|
||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi
ir izmantoti |
Nav attiecināms |
|
||
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Grozījumu nepieciešamība izvērtēta un atbalstīta Informatīvā ziņojuma Par iespēju atvieglot tirdzniecības nosacījumus vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā izstrādes un saskaņošanas procesā ar Finanšu ministriju, Tieslietu ministriju, Valsts kancelejas Politikas koordinācijas departamentu un Konkurences padomi. |
|
||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
|
|||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un
pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpildei netiks radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. Uzraudzību, tāpat kā līdz šim, veiks Valsts ieņēmumu dienests. |
|
||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts likuma Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību noteiktajā kārtībā. Likuma teksts tiks publicēts Ekonomikas ministrijas mājas lapā (www.em.gov.lv), kā arī bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv. |
|
||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvā akta projekts neierobežo indivīda tiesības. Ja komersants nepiekrīt Valsts ieņēmumu dienesta brīdinājumam, lēmumam, tas savas aizskartās tiesības var aizstāvēt likuma Par nodokļiem un nodevām un Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā. Nodokļu maksātājam, kurš saņēmis Valsts ieņēmumu dienesta amatpersonas kontroles (pārbaudes, revīzijas) rezultātā pieņemto lēmumu, arī pārbaudes un revīzijas aktā minētos priekšlikumus nodokļu maksātājam, vai lēmumu par lēmuma izpildes nodrošinājuma līdzekļu piemērošanu, ir tiesības to apstrīdēt rakstveidā 30 dienu laikā pēc šā lēmuma saņemšanas šādā kārtībā: 1) Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālās iestādes amatpersonas pieņemto lēmumu attiecīgās teritoriālās iestādes direktoram; 2) Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālās iestādes direktora pieņemto lēmumu Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektoram; 3) Valsts ieņēmumu dienesta centrālā aparāta amatpersonas pieņemto lēmumu Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektoram. Nodokļu maksātājs, apstrīdot lēmumu, ir tiesīgs: 1) prasīt atcelt lēmumu pilnīgi vai kādā tā daļā; 2) prasīt samazināt aprēķināto soda naudu likuma Par nodokļiem un nodevām noteiktajā kārtībā; 3) ierosināt noslēgt vienošanās līgumu likuma Par nodokļiem un nodevām noteiktajā kārtībā. |
|
||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
|
||
Ekonomikas ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
K.Gerhards |
A.Matīss |
Dž.Innusa |
D.Pūne |
I.Eglītis |
10.11.2008 15 :13
1598
I.Eglītis
67013236; Intars.Eglitis@em.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.94 |
2008.gada 22.decembrī |
26.§
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām""
TA-3616
___________________________________________________________
(K.Gerhards, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir ekonomikas ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-94-2212-#26.doc
1