Rīgā
2008.gada 27.novembrī.
Sociālo un darba lietu komisija izskatīja un atbalstīja
komisijas izstrādāto likumprojektu Grozījums likumā "Par maternitātes
un slimības apdrošināšanu" un lūdz minēto likumprojektu nodot tikai Sociālo
un darba lietu komisijai kā atbildīgajai komisijai.
Komisija lūdz izskatīt minēto likumprojektu
1.lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā.
Komisija lūdz šo likumprojektu iekļaut
kārtējās 4.decembra Saeimas sēdes darba kārtībā izskatīšanai pirmajā lasījumā
un atzīt likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā:
1)
likumprojekts uz 1 lapas;
2)
anotācija likumprojektam uz 7 lapām.
Patiesā cieņā,
Komisijas priekšsēdētāja A.Barča
Izdarīt likumā Par maternitātes un slimības
apdrošināšanu (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1996, 1., 4.nr.; 1998, 15.nr.; 2001, 1.nr.; 2002, 22.nr.; 2003, 2., 23.nr.;
2004, 5.nr.; 2005, 2.nr.; 2007, 24.nr.) šādu grozījumu:
papildināt 15.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Ja šā panta pirmajā daļā noteiktajai personai
vienlaikus ir tiesības gan uz slimības pabalstu, gan uz bezdarbnieka pabalstu,
līdz darbspēju atgūšanai personai izmaksā tikai slimības pabalstu.
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā
izsludināšanas.
Likumprojekta Grozījums likumā Par maternitātes un
slimības apdrošināšanu anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Likumprojekts Grozījums likumā Par
maternitātes un slimības apdrošināšanu (turpmāk likumprojekts) izstrādāts
sakarā ar Latvijas Republikas Valsts kontroles Trešā revīzijas departamenta
10.10.2008. revīzijas ziņojumu Nr.5.1-2-7/2008 Bezdarbnieka pabalsta
piešķiršanas un aprēķināšanas atbilstība normatīvo aktu prasībām (t.i. ka
persona ir tiesīga vienlaikus saņemt gan bezdarbnieka pabalstu, gan slimības
pabalstu). |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likuma Par
maternitātes un slimības apdrošināšanu (turpmāk likums) 15.panta pirmā
daļa nosaka, ka slimības pabalstu par laiku no darba nespējas 15. dienas
piešķir un izmaksā personai, kurai darba nespēja iestājusies mēneša laikā pēc
valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu perioda beigām, ja šī persona bijusi
apdrošināta pēdējos divus mēnešus pirms šo iemaksu perioda beigām. Šā panta
pirmā daļa nav attiecināma uz gadījumiem, kad darba nespēja iestājusies
sakarā ar slima bērna kopšanu. Augstāk minētās
likuma normas leģitīms mērķis sociāli aizsargāt personas, kuras saslimušas
mēneša laikā pēc darba tiesisko attiecību pārtraukšanas un slimo ilgāk par 15
dienām, kā rezultātā minētajām personām ir liegta iespēja atgriezties darba
tirgū. Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likuma 10.panta trešā daļa
nosaka, ka gadījumā, ja personai reģistrēšanās dienā ir pārejoša darbnespēja,
Nodarbinātības valsts aģentūra bezdarbnieka statusu šai personai piešķir pēc
pārejošas darbnespējas izbeigšanās. Līdz ar to arī bezdarbnieka pabalsts
šādai personai tiek piešķirts tikai pēc pārejošas darbnespējas izbeigšanās. No Valsts kontroles
pārbaudītajiem izlases gadījumiem (3) izriet, ka slimības pabalsts ir
pieprasīts un piešķirts pēc bezdarbnieka statusa iegūšanas (viena mēneša
ietvaros pēc atbrīvošanas no darba). |
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Ja personai, kurai darbnespēja
iestājusies mēneša laikā pēc valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu perioda
beigām, vienlaikus ir tiesības gan uz slimības pabalstu, gan uz bezdarbnieka
pabalstu, tad līdz darbspēju atgūšanai izmaksā slimības pabalstu un
bezdarbnieka pabalstu izmaksā pēc darbspējas atgūšanas. Tādejādi tiks realizēta
Valsts kontroles ieteikuma izpilde, t.i. vienlaikus nebūs iespējams saņemt
bezdarbnieka un slimības pabalstu, kā arī netiks pārkāpts sociālās
apdrošināšanas princips attiecībā uz veiktajām sociālās apdrošināšanas
iemaksām bezdarba apdrošināšanai un slimības apdrošināšanai. |
4. Cita
informācija |
Nav attiecināms. |
II. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi,
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un
administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs
gadi |
|||
2009 |
2010 |
2011 |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
1.2.
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu
2008.gadam valsts
sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumi ir 1466 762 515 Ls. |
0 |
0 |
0 |
|
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
2.2.
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu
2008.gadam valsts
sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta izdevumi ir 1
220 798 433 Ls |
0 |
0 |
0 |
|
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
3.2. Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2008.gadam valsts
sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta finansiālā bilance ir 245
964 082 Ls |
0 |
0 |
0 |
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav attiecināms. |
||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams,
detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms. |
||||
6. Cita informācija |
Likumprojekta
īstenošana katru gadu tiks nodrošināta piešķirto valsts speciālā budžeta
līdzekļu ietvaros. |
||||
IV. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī
ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā)
norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā
paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms. |
||||
2. Cita
informācija |
Nav
attiecināms. |
||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms. |
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav
attiecināms. |
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms. |
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav
attiecināms. |
||
2.tabula |
|||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
Nav attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
|
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms. |
||
6. Cita
informācija |
Nav
attiecināms. |
||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas. |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav
attiecināms. |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Likumprojekts saskaņots ar Labklājības ministriju un Finanšu
ministriju. |
4. Konsultācijas
ar ekspertiem |
Konsultācijas ar
Labklājības ministrijas ekspertiem. |
5. Cita
informācija |
Nav
attiecināms. |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Likumprojekta pieņemšana nepaplašinās līdzšinējās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras
funkcijas. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts Latvijas Vēstnesis, Normatīvo
aktu informācijas sistēma (NAIS), sagatavojot informāciju plašsaziņas
līdzekļiem. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Persona var aizstāvēt savas tiesības likuma Par maternitātes un
slimības apdrošināšanu 38.pantā noteiktajā kārtībā. Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras nodaļas amatpersonas lēmumu par valsts sociālās
apdrošināšanas pabalstu piešķiršanu, aprēķināšanu, izmaksu vai atteikumu to
piešķirt var apstrīdēt, mēneša laikā no attiecīgā lēmuma spēkā stāšanās
dienas iesniedzot attiecīgu iesniegumu Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras direktoram. Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras direktora
lēmumu var pārsūdzēt tiesā mēneša laikā no direktora lēmuma spēkā stāšanās
dienas, t.i. Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
4. Cita
informācija |
Nav
attiecināms. |