Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2008.gada 27.novembrī
Nr._______________
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas
iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu "Grozījums Krimināllikumā.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija (uz 3 lp.).
9.
Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Grozījums Krimināllikumā
Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11.,
16., 22., 23.nr.; 2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.;
2005, 2., 11., 12., 13., 20., 21.nr.; 2006, 1., 7., 22.nr.; 2007, 3., 15.nr.;
2008, 3.nr.) šādu grozījumu:
Izslēgt 194.1 pantu.
Pārejas noteikums
Pirmstiesas izmeklēšanas iestāžu,
prokuratūras un tiesu lietvedībā esošos kriminālprocesus par noziedzīgiem
nodarījumiem, kas kvalificēti pēc Krimināllikuma 194.1 panta,
izbeigt ar procesa virzītāja lēmumu, pamatojoties uz Kriminālprocesa likuma
377.panta 2.punktu.
9.
Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
ANOTĀCIJA
likumprojektam
Grozījums Krimināllikumā
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs
|
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
2007.gada 13. decembrī, Saeima 3. lasījumā
pieņēma likumprojektu "Grozījumi Krimināllikumā" (Nr.70/9Lp), kura ietvaros, bez pietiekamām
diskusijām un Tiesībsarga atzinuma, tika pieņemts arī Saeimas Juridiskās
komisija priekšlikums par Krimināllikuma papildināšanu ar 194.1 pantu Nepatiesu
datu vai ziņu izplatīšana par Latvijas Republikas finanšu sistēmas stāvokli.
Par šī panta
pirmajā daļā paredzēto pārkāpumu - apzināti nepatiesu datu vai ziņu
izplatīšanu mutvārdos, rakstveidā vai citādā veidā par Latvijas Republikas
finanšu stāvokli, kā maksimālā sankcija ir paredzēta brīvības atņemšana uz
laiku līdz pat diviem gadiem.
Šī gada novembrī aizdomās par nepatiesu datu vai ziņu
izplatīšanu par Latvijas Republikas finanšu sistēmas stāvokli Drošības
policija ir aizturējusi Ventspils augstskolas Finanšu un grāmatvedības
katedras lektoru Dmitriju Smirnovu, tāpat, šajā sakarā DP aizdomu lokā ir
nonācis arī grupas "Putnu balle" dalībnieks Valters Frīdenbergs.
Saistībā ar abiem
augstākminētajiem gadījumiem publiskajā telpā gan no krimināltiesību
speciālistiem, gan no masu mēdiju pārstāvjiem, gan no politiķiem ir izskanējusi
pamatota kritika par nepieļaujamo cenzūru un Satversmē nostiprinātās vārda
brīvības ierobežojumu DP piemērojot 194.1 pantu
Nepatiesu datu vai ziņu izplatīšana par Latvijas Republikas finanšu sistēmas
stāvokli.
|
|
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
Iesniedzēji
piedāvā izslēgt diskutablo Krimināllikuma 194.1 pantu
|
|
3. Cita informācija
|
Nav
|
|
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
|
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi
|
Nav
|
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Nav
|
|
3. Sociālo seku izvērtējums
|
Panta izslēgšana
kliedēs pēdējo nedēļu laikā radušās iedzīvotāju bažas par demokrātijas un
vārda brīvības ierobežojumiem Latvijā
|
|
4. Ietekme uz vidi
|
Nav
ietekmes
|
|
5. Cita informācija
|
-
|
|
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
|
|
(tūkst. latu)
|
Rādītāji
|
Kārtējais
gads
|
Nākamie
trīs gadi
|
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
3. Finansiālā ietekme
|
-
|
|
-
|
-
|
-
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
|
-
|
6. Cita informācija
|
-
|
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod
|
-
|
|
2. Cita informācija
|
-
|
|
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts
|
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību
|
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar.
|
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām
|
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar.
|
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem
|
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar.
|
|
4. Atbilstības izvērtējums
1.tabula
|
|
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju
|
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar.
|
|
2.tabula
|
|
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.)
|
Eiropas Savienības normatīvais akts un
attiecīgā panta Nr.
|
Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)
|
Komentāri
|
|
5. Cita informācija
|
-
|
|
VI. Kādas konsultācijas
notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas
|
Konsultācijas nav notikušas
|
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta)
|
-
|
|
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis
|
-
|
|
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem
|
-
|
|
5. Cita informācija
|
-
|
|
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde
|
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas
|
-
|
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu
|
Saskaņā ar likumu
Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto
aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību
normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas
Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs.
|
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo
|
Likumprojekts
neierobežo indivīda tiesības
|
|
4. Cita informācija
|
-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
td>
| |
|