Rīgā
26.11.2008. Nr.90/TA-3060
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Bāriņtiesu likumā". Likumprojektu izstrādāja Bērnu un ģimenes lietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Rāgs 67356496, sandris.rags@bm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 20.novembra sēdes protokola Nr.81 41.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Bāriņtiesu likumā
Izdarīt Bāriņtiesu likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 15.nr.; 2007, 3.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izslēgt
visā likumā vārdu "(padome)" (attiecīgā locījumā).
2. Izteikt
2.pantu šādā redakcijā:
"2.pants. Bāriņtiesas izveidošana
(1)
Bāriņtiesa ir novada vai republikas pilsētas pašvaldības izveidota aizbildnības un aizgādnības iestāde.
(2)
Bāriņtiesas darbības teritorija ir attiecīgā novada vai republikas pilsētas
administratīvā teritorija.
(3) Vienā
novadā vai republikas pilsētā ar attiecīgās pašvaldības domes lēmumu var
izveidot vairākas bāriņtiesas. Šādā gadījumā pašvaldība nosaka katras
bāriņtiesas darbības teritoriju. Bāriņtiesas darbība saskaņā ar šo likumu
nodrošināma visās novada teritoriālajās vienībās.
(4) Nosakot
bāriņtiesu skaitu pašvaldībā, kā arī katras attiecīgās bāriņtiesas sastāvu,
pašvaldības dome nodrošina, lai visiem attiecīgās administratīvās teritorijas
iedzīvotājiem bāriņtiesa būtu pēc iespējas ērti pieejama.
(5) Vairākas pašvaldības saskaņā ar saviem lēmumiem
var izveidot vienu bāriņtiesu. Šādā gadījumā bāriņtiesas darbības teritorija ir
attiecīgo pašvaldību administratīvā teritorija.
(6) Informāciju
par bāriņtiesas izveidošanu un tās darbības teritoriju, kā arī par bāriņtiesas
darbības teritorijas izmaiņām pašvaldība publicē laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis".
(7)
Bāriņtiesas nosaukumu veido, attiecīgās bāriņtiesas darbības administratīvās
teritorijas nosaukumam pievienojot vārdu "bāriņtiesa".
(8) Ja
pašvaldības administratīvajā teritorijā ir vairākas bāriņtiesas, tad
bāriņtiesas nosaukumā iekļauj arī tās apdzīvotās vietas nosaukumu, kurā atrodas
attiecīgā bāriņtiesa."
3. Izteikt 3.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Finanšu līdzekļus bāriņtiesas darbībai piešķir
attiecīgās pašvaldības dome."
4. Izteikt 7.pantu šādā redakcijā:
"7.pants. Bāriņtiesas sastāvs
(1)
Bāriņtiesas sastāvā ir bāriņtiesas priekšsēdētājs un vismaz trīs bāriņtiesas
locekļi.
(2)
Bāriņtiesā ievēlējamo bāriņtiesas locekļu skaitu nosaka attiecīgās pašvaldības
dome atbilstoši pašvaldības administratīvajā teritorijā deklarēto iedzīvotāju
skaitam, lai pilnvērtīgi nodrošinātu bērnu un citu rīcībnespējīgo personu
tiesību un interešu aizsardzību.
(3) Bāriņtiesas sastāvā var būt bāriņtiesas priekšsēdētāja vietnieks."
5. Izteikt 60.pantu šādā redakcijā:
"60.pants.
Par apliecinājuma izdarīšanu atbildīgās amatpersonas
(1) Novada pilsētās, novada pagastos un
novados, kuros nav zvērināta notāra, bāriņtiesas priekšsēdētājs Civillikumā
noteiktajos gadījumos sniedz palīdzību mantojuma lietu kārtošanā, gādā par
mantojuma apsardzību, kā arī izdara apliecinājumus un pilda citus šā likuma
61.pantā minētos uzdevumus.
(2) Bāriņtiesas priekšsēdētājs ar rīkojumu var
uzdot bāriņtiesas priekšsēdētāja vietniekam vai bāriņtiesas loceklim pildīt šā
panta pirmajā daļā minētos uzdevumus."
6. Papildināt pārejas noteikumus ar 6.punktu
šādā redakcijā:
"6. Līdz vienas vai vairāku bāriņtiesu
izveidošanai novadā darbu turpina pagastu un pilsētu bāriņtiesas atbilstoši to
kompetencei un darbības teritorijai saskaņā ar šo likumu."
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.
Bērnu un ģimenes lietu ministrs
A.Baštiks
Likumprojekta
Grozījumi Bāriņtiesu likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||||
1. Atsauce
uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Likumprojekts izstrādāts saskaņā ar Ministru
kabineta 2008. gada 22. februāra rīkojuma Nr. 90 Par
nepieciešamajiem grozījumiem ar pašvaldību darbību saistītajos likumos,
pabeidzot vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu
6. punktu. |
|||||||||||
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Saskaņā ar Administratīvi teritoriālās reformas likuma 5. panta
pirmajā daļā noteikto pēc administratīvi teritoriālās reformas Latvijā ir
šādas administratīvās teritorijas: apriņķi, novadi, republikas pilsētas. Savukārt
minētā likuma 6. pants paredz, ka vietējo pašvaldību administratīvi
teritoriālā reforma tiek realizēta līdz 2009. gada vietējo pašvaldību
vēlēšanām. Patlaban saskaņā ar
Bāriņtiesu likuma 2. pantu bāriņtiesa ir novada, pilsētas vai pagasta
pašvaldības izveidota aizbildnības un aizgādnības iestāde. Pagastos un tajās
pilsētās, kurās nav zvērināta notāra, kā arī novados, izņemot administratīvā
centra pilsētu, ja tajā ir zvērināts notārs, bāriņtiesa Civillikumā
paredzētajos gadījumos sniedz palīdzību mantojuma lietu kārtošanā, gādā par
mantojuma apsardzību, kā arī izdara apliecinājumus un pilda citus šajā likumā
noteiktos uzdevumus. Bāriņtiesas darbības teritorija ir attiecīgā novada,
pilsētas vai pagasta administratīvā teritorija. Vienā novadā, pilsētā vai
pagastā ar attiecīgās pašvaldības domes (padomes) lēmumu var izveidot
vairākas bāriņtiesas. Šādā gadījumā pašvaldība nosaka katras bāriņtiesas
darbības teritoriju. Ņemot vērā, ka stājoties spēkā jaunajam administratīvi teritoriālajam
iedalījumam, rajona, pagasta un pilsētas pašvaldības beigs pastāvēt,
nepieciešams izdarīt attiecīgus grozījumus Bāriņtiesu likumā.
|
|||||||||||
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz,
ka bāriņtiesa turpmāk būs novada vai republikas pilsētas pašvaldības izveidota aizbildnības un aizgādnības iestāde un ka
bāriņtiesas darbības teritorija būs attiecīgā novada vai republikas pilsētas
administratīvā teritorija. Vienā novadā vai republikas pilsētā ar attiecīgās
pašvaldības domes lēmumu varēs izveidot vairākas bāriņtiesas. Šādā gadījumā
pašvaldība noteiks katras bāriņtiesas darbības teritoriju. Bāriņtiesas
darbība saskaņā ar grozījumiem likumā būs nodrošināma pārējās attiecīgā novada
teritoriālajās. Vienlaikus likumprojekts arī paredz precizēt likumprojektā
lietoto terminoloģiju atbilstoši administratīvi teritoriālajam iedalījumam,
kas būs spēkā pēc vietējo pašvaldību vēlēšanām 2009. gadā, kā arī
paredz, ka tajos novados, kuros nav zvērināta notāra,
bāriņtiesa Civillikumā paredzētajos gadījumos sniegs palīdzību mantojuma
lietu kārtošanā, gādās par mantojuma apsardzību, kā arī izdarīs
apliecinājumus un pildīs citus šajā likumā noteiktos uzdevumus. Ja kādā no
novada teritoriālajām vienībām ir zvērināts notārs, Bāriņtiesu likuma
60.panta pirmajā daļā minētos uzdevumus bāriņtiesa veiks pārējās attiecīgajā
novadā apvienotajās administratīvajās teritorijās. Likumprojekts arī paredz izteikt jaunā redakcijā Bāriņtiesu likuma
3.panta pirmo daļu, nosakot, ka finanšu līdzekļus bāriņtiesas darbībai
piešķir attiecīgās pašvaldības dome. Ievērojot Pilsētas domes,
novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likuma 1. pantā noteikto, ka domes (padomes) kārtējās vēlēšanas notiek
jūnija otrajā sestdienā, tiek paredzēts, ka likumprojekts stāsies
spēkā 2009. gada 1. jūlijā. |
|||||||||||
4. Cita
informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Likumprojekts paredz,
ka, nosakot bāriņtiesu skaitu pašvaldībā, kā arī katras attiecīgās
bāriņtiesas sastāvu, novada vai republikas pilsētas dome nodrošinās, lai
visiem attiecīgās administratīvās teritorijas iedzīvotājiem bāriņtiesa būtu
pēc iespējas ērta un pieejama. |
|||||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
7. Cita
ietekme |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
|
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
|
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||||||||
|
n+1 |
n+2 |
n+3 |
|||||||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
||||||||||
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
||||||||||
|
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
||||||||||
|
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms. |
||||||||||
|
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms. |
||||||||||
|
6. Cita
informācija |
Nav attiecināms. |
||||||||||
|
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt. |
Jāizstrādā šādi Ministru kabineta noteikumu projekti: 1. Grozījums Ministru kabineta 2006.gada 19.decembra noteikumos Nr. 1037
Bāriņtiesas darbības noteikumi, svītrojot visā noteikumu tekstā vārdu
(padome) attiecīgā locījumā. Atbildīgā ministrija Bērnu un ģimenes lietu
ministrija, izstrādes
termiņš 2009.gada 1.maijs. 2. Grozījums Ministru kabineta 2007.gada
6.marta noteikumos Nr.166 Noteikumi par ziņām, kas ierakstāmas bāriņtiesu
izdarīto apliecinājumu un citu darbību reģistrā, un reģistra vešanas
kārtību, svītrojot noteikumu 10.punktā vārdu padomes. Atbildīgā ministrija
Tieslietu ministrija, izstrādes termiņš 2009.gada 1.maijs. |
||||||||||
|
2. Cita
informācija |
Nav attiecināms. |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Nav attiecināms. |
||||||||||
|
|
|
||||||||||
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
6. Cita
informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām
institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas ar
ekspertiem nav notikušas. |
|||||||||||
5. Cita
informācija |
Likumprojekts apspriests ar Limbažu rajona, Cēsu rajona un Ludzas rajona
bāriņtiesām un Daugavpils rajona pašvaldību vadītājiem, kā arī Latvijas
pašvaldību izpilddirektoru asociācijas sanāksmē. |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Līdz novada vienas vai vairāku bāriņtiesu izveidošanai darbu turpinās
pagastu un pilsētu bāriņtiesas atbilstoši to kompetencei un darbības
teritorijai saskaņā ar Bāriņtiesu likumu. Jaunu valsts institūciju veidošana
nav nepieciešama, esošo valsts un pašvaldību institūciju funkcijas netiks
paplašinātas. |
|||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā
Latvijas Vēstnesis un ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS. |
|||||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts neierobežo indivīda tiesības. |
|||||||||||
4. Cita
informācija |
Nav attiecināms. |
|||||||||||
Bērnu un ģimenes lietu
ministrs
A.Baštiks
Bērnu un ģimenes lietu
ministrs |
Valsts sekretāre |
Juridiskā dienesta
vadītājs |
Par kontroli
atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
|
A.Baštiks |
I.Zalpētere |
S.Rāgs |
M.Pīrants |
V.Gluščenko |
04.11.2008. 8:40
1 298
S.Rāgs
67356496, Sandris.Rags@bm.gov.lv
LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.81 |
2008.gada 20.novembrī |
41.§
Likumprojekts "Grozījumi Bāriņtiesu likumā"
TA-3060
___________________________________________________________
(I.Eglītis, I.Zalpētere, I.Godmanis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai kopīgi
ar Bērnu un ģimenes lietu ministriju precizēt projektu, un Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka
atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir bērnu un ģimenes lietu
ministrs.
Ministru prezidents |
|
I.Godmanis |
|
||
Valsts kancelejas
direktore |
|
G.Veismane |
|
2008-MK-PROT-81-2011-#41.doc
1