Rīgā

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

09.10.2008.

Nr.90/

TA-2633, TA-2157, TA-2695, TA-2675, TA-2761, TA-2762, TA-2763, TA-2764, TA-2765, TA-2766, TA-2767, TA-2777, TA-212, TA-2851, TA-2554, TA-2890, TA-2829, TA-2915, TA-2916, TA-2917, TA-2918, TA-2919, TA-2920, TA-2927, TA-2856, TA-2913, TA-2921, TA-2914, TA-2968, TA-2969, TA-2999, TA-2955, TA-2911

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta š.g. 2.septembra, 16.septembra, 23.septembra, 30.septembra un 7.oktobra sēdē atbalstīto likumprojektu paketi –

likumprojektu "Par valsts budžetu 2009.gadam", tā paskaidrojumus un vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvaru
2009.–2011.gadam;

likumprojektu "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"";

likumprojektu "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā";

likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"";

likumprojektu "Grozījumi Valsts civildienesta likumā";

likumprojektu "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"";

likumprojektu "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā";

likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"";

likumprojektu "Grozījumi Publisko aģentūru likumā";

likumprojektu "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā";

likumprojektu "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā";

likumprojektu "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā";

likumprojektu "Grozījums Meža likumā";

likumprojektu "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"";

likumprojektu "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums";

likumprojektu "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"";

likumprojektu "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā";

likumprojektu "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"";

likumprojektu "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"";

likumprojektu "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"";

likumprojektu "Grozījums Vides aizsardzības likumā";

likumprojektu "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā";

likumprojektu "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"";

likumprojektu "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību";

likumprojektu "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā";

likumprojektu "Grozījumi Reklāmas likumā";

likumprojektu "Grozījumi Konkurences likumā";

likumprojektu "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā";

likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"";

likumprojektu "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"";

likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"";

likumprojektu "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"",

kā arī Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un vienošanās protokolu un Vienošanos starp Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem.  

Likumprojektus izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgās amatpersonas - Adijāne 67095437, Zane.Adijane@fm.gov.lv, Lāce 67083822, inga.lace@fm.gov.lv, Pužule 67095521, Gunta.Puzule@fm.gov.lv, Avota 67083954, aiva.avota@fm.gov.lv, Čakste 67095510, mara.cakste@fm.gov.lv, Kaļāne 67095491, Astra.Kalane@fm.gov.lv, Veinberga 67083848, Inese.Veinberga@fm.gov.lv), Labklājības ministrija (atbildīgās amatpersonas - Krastiņa 67021555, Saulveiga.Krastina@lm.gov.lv, Liepa 67021559, Linda.Liepa@lm.gov.lv), Vides ministrija (atbildīgās amatpersonas - Vilkaste 67026504, daiga.vilkaste@vidm.gov.lv, Vesere 67026464, rudite.vesere@vidm.gov.lv), Valsts kanceleja (atbildīgās amatpersonas - Pētersone 67082906, Baiba.Petersone@mk.gov.lv, Bite-Perceva 67082904, inga.bite@mk.gov.lv), Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Āboliņa 67027285, Lasma.Abolina@zm.gov.lv), Tieslietu ministrija (atbildīgās amatpersonas - Baldiņa 67162682, Ineta.Baldina@tm.gov.lv, Zikmane 67036941, anita.zikmane@tm.gov.lv, Rūsiņa 67162677, vita.rusina@tm.gov.lv), Ekonomikas ministrija (atbildīgās amatpersonas - Beļskis 67013113, edmunds.belskis@em.gov.lv, Upena 67013244, Anna.Upena@em.gov.lv), Aizsardzības ministrija (atbildīgā amatpersona - Atmante 67335235, Kristine.Atmante@mod.gov.lv).

 

Pielikumā:

1. Likumprojekts "Par valsts budžetu 2009.gadam" (elektroniskajā datu nesējā) uz 353 lp.

 

2. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam" anotācija (elektroniskajā datu nesējā) uz 11 lp.

 

3. Likumprojekta "Par valsts budžetu 2009.gadam"

paskaidrojumi (elektroniskajā datu nesējā) uz 708 lp.

 

4 Vidēja termiņa makroekonomiskās attīstības un fiskālās politikas ietvars 2009.–2011.gadam (elektroniskajā datu nesējā) uz 65 lp.

 

5. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" uz 1 lp.

 

6. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām"" anotācija uz 9 lp.

 

7. Likumprojekts "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" uz 1 lp.

 

8. Likumprojekta "Grozījums Valsts fondēto pensiju likumā" anotācija uz 6 lp.

 

9. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" uz 2 lp.

 

10. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos"" anotācija uz 9 lp.

 

11. Likumprojekts "Grozījumi Valsts civildienesta likumā" uz 3 lp.

 

12. Likumprojekta "Grozījumi Valsts civildienesta likumā" anotācija uz 11 lp.

 

13. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" uz 2 lp.

 

14. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Valsts civildienesta ierēdņu disciplināratbildības likums"" anotācija uz 9 lp.

 

15. Likumprojekts "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" uz 1 lp.

 

16. Likumprojekta "Grozījums Valsts probācijas dienesta likumā" anotācija uz 6 lp.

 

17. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" uz 1 lp.


 


18. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par Valsts ieņēmumu dienestu"" anotācija uz 6 lp.

 

19. Likumprojekts "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" uz 1 lp.

 

20. Likumprojekta "Grozījumi Publisko aģentūru likumā" anotācija uz 6 lp.

 

21. Likumprojekts "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" uz 1 lp.

 

22. Likumprojekta "Grozījums Diplomātiskā un konsulārā dienesta likumā" anotācija uz 6 lp.

 

23. Likumprojekts "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" uz 1 lp.

 

24. Likumprojekta "Grozījums Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja likumā" anotācija uz 6 lp.

 

25. Likumprojekts "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" uz 7 lp.

 

26. Likumprojekta "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" anotācija uz 17 lp.

 

27. Likumprojekts "Grozījums Meža likumā" uz 1 lp.

 

28. Likumprojekta "Grozījums Meža likumā" anotācija uz 6 lp.

 

29. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" uz 1 lp.

 

30. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par valsts kompensāciju cietušajiem"" anotācija uz 8 lp.

 

31. Likumprojekts "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" uz 5 lp.

 

32. Likumprojekta "Ilgtermiņa stabilizācijas rezerves likums" anotācija uz 5 lp.

 

33. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" uz 5 lp.

 

34. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli"" anotācija uz 13 lp.

 

35. Likumprojekts "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" uz 1 lp.

 

36. Likumprojekta "Grozījumi Zemnieku un zvejnieku saimniecību likumā" anotācija uz 13 lp.

 

37. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" uz 1 lp.

 

38. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par atbilstības novērtēšanu"" anotācija uz 5 lp.

 

39. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" uz 1 lp.


 

 

40. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par mērījumu vienotību"" anotācija uz 4 lp.

 

41. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" uz 1 lp.

 

42. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par bīstamo iekārtu tehnisko uzraudzību"" anotācija uz 4 lp.

 

43. Likumprojekts "Grozījums Vides aizsardzības likumā" uz 1 lp.

 

44. Likumprojekta "Grozījums Vides aizsardzības likumā" anotācija uz 4 lp.

 

45. Likumprojekts "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" uz 1 lp.

 

46. Likumprojekta "Grozījumi Ceļu satiksmes likumā" anotācija uz 5 lp.

 

47. Likumprojekts "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" uz 1 lp.

 

48. Likumprojekta "Grozījums likumā "Par tabakas izstrādājumu realizācijas, reklāmas un lietošanas ierobežošanu"" anotācija uz 5 lp.

 

49. Likumprojekts "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" uz 10 lp.

 

50. Likumprojekta "Grozījumi Likumā par budžetu un finanšu vadību" anotācija uz 8 lp.

 

51. Likumprojekts "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" uz 1 lp.

 

52. Likumprojekta "Grozījums Valsts aizsardzības finansēšanas likumā" anotācija uz 5 lp.

 

53. Likumprojekts "Grozījumi Reklāmas likumā" uz 1 lp.

 

54. Likumprojekta "Grozījumi Reklāmas likumā" anotācija uz 11 lp.

 

55. Likumprojekts "Grozījumi Konkurences likumā" uz 1 lp.

 

56. Likumprojekta "Grozījumi Konkurences likumā" anotācija uz 11 lp.

 

57. Likumprojekts "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" uz 1 lp.

 

58. Likumprojekta "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā" anotācija uz 10 lp.

 

59. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" uz 5 lp.

 

60. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par pievienotās vērtības nodokli"" anotācija uz 10 lp.


 

 

61. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" uz 4 lp.

 

62. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par uzņēmumu ienākuma nodokli"" anotācija uz 14 lp.

 

63. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" uz 5 lp.

 

64. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" anotācija uz 13 lp.

 

65. Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" uz 2 lp.

 

66. Likumprojekta "Grozījumi likumā "Par tiesu varu"" anotācija uz 24 lp.

 

67. Ministru kabineta un Latvijas Pašvaldību savienības 2009.gada domstarpību un vienošanās protokols uz 13 lp.

 

68. Vienošanās starp Ministru kabinetu, Latvijas Darba devēju konfederāciju un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību par 2009.gada valsts budžeta izstrādes principiem uz 1 lp.

 

69. Ministru kabineta 2008.gada 2.septembra sēdes protokola Nr.61  1.§ izraksts uz  1 lp.

 

70. Ministru kabineta 2008.gada 16.septembra sēdes protokola Nr.66  11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 18.§ un 19.§ izraksts uz 9 lp.

 

71. Ministru kabineta 2008.gada 23.septembra sēdes protokola Nr.68  1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 7.§, 14.§, 15.§ un 17.§ izraksts uz 10 lp.

 

72. Ministru kabineta 2008.gada 30.septembra sēdes protokola Nr.70  9.§, 10.§, 11.§, 12.§, 13.§, 14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 21.§ un 45.§ izraksts uz 11 lp.

 

73. Ministru kabineta 2008.gada 7.oktobra sēdes protokola Nr.72  1.§, 2.§, 3.§, 4.§, 5.§, 6.§, 12.§ un 13.§ izraksts uz
10 lp.

 

 

 

Ministru prezidents                                                     I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

Grozījumi Reklāmas likumā

Izdarīt Reklāmas likuma (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 3.nr.; 2004, 10.nr.; 2007, 21.nr.; 2008, 3.nr.) šādus grozījumus:

1. 13.pantā:

papildināt panta pirmo daļu pēc vārdiem „(turpmāk – Uzraudzības iestāde)” ar vārdiem „vai tiesa”;

papildināt pantu ar 1¹ un 1² daļu šādā redakcijā:

„(1¹) Konkurences padome izskata un pieņem kādu no šā likuma 15.panta trešajā daļā un ceturtās daļas 1., 2., 3., 4. un 6.punktā minētajiem lēmumiem par pārkāpumiem, kas nodara vai var nodarīt būtisku kaitējumu konkurencei.

(1²) Strīdus par reklāmu, kas nenodara vai nevar nodarīt būtisku kaitējumu konkurencei, izskata tiesa Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā, ar izņēmumiem, kas paredzēti šajā likumā. Izskatot šādus strīdus tiesai ir šī likuma 15.panta pirmajā, otrajā, ceturtajā, piektajā un astotajā daļā paredzētās Uzraudzības iestādes tiesības.”

2. 14.pantā:

Papildināt pantu ar 1¹, 1² un 1³ daļu šādā redakcijā:

„(1¹) Iesniegumā Konkurences padomei norāda dokumentāri pamatotu informāciju par faktiem, kas liecina, ka ar pārkāpumu ir nodarīts vai var nodarīt būtisku kaitējumu konkurencei.

(1²) Nosakot, vai pārkāpums nodara vai var nodarīt būtisku kaitējumu konkurencei, Konkurences padomei ir Konkurences likuma 7.panta trešajā daļā un 23.panta ceturtās daļas 2.punktā paredzētās tiesības.

(1³) Ja Konkurences padome konstatē, ka ar pārkāpumu nav nodarīts vai nevar nodarīt būtisku kaitējumu konkurencei, tā pieņem lēmumu par lietas neierosināšanu vai lēmumu par lietas izpētes izbeigšanu.”

                                                          Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.

 

Ekonomikas ministra vietā-

tieslietu ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

G.Bērziņš

A.Matīss

Dž.Innusa

D.Pūne

A.Upena

 

06.10.2008  15:17

246

A.Upena

67013244, Anna.Upena@em.gov.lv


Likumprojekta „Grozījumi Reklāmas likumā” anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts vajadzīgs

 

1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevumus izstrādāt normatīvā akta projektu

Nav attiecināms

2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Pašreiz Reklāmas likums paredz Konkurences padomei pienākumu veikt jebkura rakstura un smaguma pakāpes, neatkarīgi no ietekmes uz konkurenci kopumā gan maldinošas un salīdzinošas reklāmas (Reklāmas likuma 8.un 9.pants), gan arī Reklāmas likuma 4.panta otrās daļas 5.-7.punktā minēto pārkāpumu:

- nomelnot, noniecināt vai izsmiet citu personu, tās darbību, nosaukumu (firmu), preces vai pakalpojumus, preču zīmes;
- izmantot citas personas vārdu, uzvārdu, nosaukumu (firmu) vai citādu identificējošu apzīmējumu (arī preču zīmi) bez personas piekrišanas;

- atdarināt cita reklāmas devēja reklāmas tekstu, lozungu, vizuālo tēlu, skaņu un citus speciālos efektus bez tā piekrišanas vai arī veikt citāda veida darbības, kas var izraisīt neskaidrības vai maldināt par reklāmas devēju, reklamējamām precēm vai pakalpojumiem; uzraudzību.

Tādējādi atbilstoši Reklāmas likumam arī tos Reklāmas likuma pārkāpumus, kuriem ir strīda starp diviem tirgus dalībniekiem raksturs, un kas nerada būtisku kaitējumu konkurencei un sabiedrības interesēm, jo cietušais parasti ir tikai viens tirgus dalībnieks, skata Konkurences padome. Līdz ar to valsts uzņemas nepieciešamo pierādījumu lietā ieguvi, ko tikpat labi varētu veikt arī pats aizskartais tirgus dalībnieks vai atbildētājs.

Līdz ar to ir pamatoti, ka aizskartie tirgus dalībnieki reklāmas, kas aizskar atsevišķu tirgus dalībnieku intereses un kurai ir nebūtiska ietekme uz konkurenci kopumā gadījumā, savas tiesiskās intereses aizstāvētu tiesā, nevis savstarpēju strīdu risināšanai izmantotu valsts resursus. Vēršanās tiesā un ar to saistītā normatīvajos aktos paredzētās kārtības ievērošana arī nodrošinātu, ka prasības būtu pamatotākas, jo prasītājs pirms prasības celšanas būtu spiests pats veikt dziļāku lietas analīzi, rūpīgāk pamatot savu prasījumu, kā arī ņemt vērā iespējamos tiesvedības uzsākšanas un virzības izdevumus.

2006.gadā Konkurences padome par reklāmu pieņēma 25 lēmumus, 7 par lietas izpētes izbeigšanu, 8 par pārkāpuma konstatāciju un 10 lēmumus par LAPK 166.13 panta piemērošanu.

2007.gadā Konkurences padome pieņēma 18 lēmumus par Reklāmas likuma pārkāpumiem, no tiem 6 par pārkāpuma konstatēšanu, 5 par lietas izpētes izbeigšanu un 7 par lietas neierosināšanu.

Administratīvajā tiesā tika pārsūdzēti 8 lēmumi.

2008.gadā līdz 23.septembrim Konkurences padome  ir saņēmusi kopā 17 iesniegumus par iespējamiem reklāmas pārkāpumiem. Pieņemti 9 lēmumi par lietas neierosināšanu, ierosinātas 8 lietas, pieņemti 2 lēmumi par lietas izpētes izbeigšanu, konstatēti 6 pārkāpumi.

         Patlaban tiesvedībā ir 11 reklāmas lietas, no kā var secināt, ka pastāv tendence, ka liela daļa no lēmumiem tiek pārsūdzēti tiesā un tā kā lietas tiek skatītas visās instancēs, tā rezultātā valstij rodas izmaksas gan no administratīvā procesa iestādē, gan tiesā. Tādējādi ņemot vērā prasības tiesā celšanas sarežģītību, kopējās izmaksas lietas, kurām nav būtiska ietekme uz konkurenci kopumā, skatot vispārējās jurisdikcijas tiesā būtu mazākas nekā saglabājot iesniegumu par maznozīmīgu, t.i. konkurenci kopumā būtiski neietekmējošu reklāmu izvērtēšanu gan administratīvā procesa ietvaros iestādē, gan iestādes lēmuma pārsūdzības gadījumā - administratīvajā tiesā.

Patērētājiem adresētu maldinošu reklāmu, tostarp atsevišķus salīdzinošas reklāmas veidus saskaņā ar Negodīgas komercprakses aizlieguma likumu uzrauga Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, kā arī atbilstoši savai kompetencei Veselības inspekcija, veterināro zāļu jomā - Pārtikas un veterinārais dienests.

3. Normatīvā akta projekta būtība

 

Likumprojekta „Grozījums Reklāmas likumā” (turpmāk- Likumprojekts) mērķis ir noteikt, ka Konkurences padome veic tikai tādu Reklāmas likuma pārkāpumu izskatīšanu, kas nodara vai var nodarīt būtisku kaitējumu konkurencei kopumā, savukārt Reklāmas likuma pārkāpumu, kuriem nav būtiskas ietekmes uz konkurenci kopumā gadījumā, aizskartie tirgus dalībnieki savas intereses varēs aizstāvēt tiesā, iesniedzot civiltiesisku prasību.

Tādējādi atbrīvojot Konkurences padomi no izmeklēšanas un pierādījumu savākšanas lietās, kurās netiek nodarīts būtisks kaitējums konkurencei kopumā un sabiedrības interesēm, tiktu ietaupīti valsts resursi, kurus efektīvāk varētu novirzīt būtisku pārkāpumu izmeklēšanai.

Vēršanās tiesā arī nodrošinātu, ka prasības būtu pamatotākas, jo prasītājs pirms prasības celšanas būtu spiests pats veikt dziļāku lietas analīzi, rūpīgāk pamatot savu prasījumu, kā arī ņemt vērā iespējamos tiesvedības izdevumus.

Likumprojekts neskar citu Reklāmas likuma un Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma uzraudzības iestāžu kompetenci.

6. Cita informācija

Nav attiecināms

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Vispārējā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

 

Tiks noteikta efektīva Reklāmas likuma pārkāpumu izskatīšanas kārtība atkarībā no pārkāpuma ietekmes uz konkurenci kopumā. Samazinoties iesniegumu un lietu skaitam par maznozīmīgiem pārkāpumiem, atbildētājiem un trešajām personām nebūs jātērē resursi atbilžu sagatavošanai uz Konkurences padomes informācijas pieprasījumiem.

2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstākā resursu izmantošanas efektivitāte

 

Konkurences padome valsts resursus tērēs tikai tādu Reklāmas likuma pārkāpumu izskatīšanai, kam ir būtiska ietekme uz konkurenci kopumā. Vienlaikus tiks veicināta pamatotu prasību izvirzīšana par cita tirgus dalībnieka iespējamiem Reklāmas likuma pārkāpumiem.

Likumprojektam būs pozitīva ietekme uz konkurences apstākļiem, mazinoties nepamatotu sūdzību skaitam.

3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

 

Reklāmas likuma pārkāpumi, kuriem nav būtiskas ietekmes uz konkurenci kopumā turpmāk netiks skatīti administratīvā procesa ietvaros, bet ieinteresētās puses savas tiesības varēs aizsargāt tiesā, iesniedzot civiltiesisku prasību. Konkurences padome arī turpmāk izskatīs  Reklāmas likuma pārkāpumus, ar kuriem ir būtiski ietekmēta konkurence kopumā.

Par Reklāmas likuma pārkāpumiem, kas ir piekritīgi Konkurences padomei, turpmāk nebūs piemērojams administratīvais sods.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

 

Likumprojekts skar personas, kuras nodarbojas ar saimniecisko darbību, tādējādi likumprojekts neradīs ietekmi uz fiziskām personām.

5. Sociālā ietekme:

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 

Likumprojekts neradīs nozīmīgas sociālās situācijas izmaiņas. Tas paredz samazināt darba vietu skaitu Konkurences padomē par 2 vietām, kas iekļauts arī likumprojekta „Grozījumi Konkurences likumā” anotācijā

6. Ietekme uz vidi:

6.1.dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņošanu vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

 

Nav attiecināms.

7. Cita ietekme

 

Nav attiecināms.

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

 

Rādītāji

 

(tūkst. latu)

 

 

 

2008. gads

Izdevumi Reklāmas likuma pildīšanai

 

Turpmākie trīs gadi

 

 

2009. gads

 

 

2010. gads

 

2011. gads

1

2

3

4

5

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

 

41,5

-41,5

-41,5

-41,5

2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets 

 

41,5

-41,5

-41,5

-41,5

3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets 

 

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

Nav attiecināms.

5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

 

 

 

 

 

6. Cita informācija 

 

Nepieciešamās izmaiņas atbilstoši Ministru kabineta 04.09.2008. sēdes protokola Nr.62 1.§ par likumprojektu „Par valsts budžetu 2009.gadam”. Līdzekļu ekonomija iekļauta 10,67% samazinājumā. (Samazinātas 2 darba vietas, kas iekļauts likumprojekta „Grozījumi Konkurences likumā” anotācijā).

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

 

     Vienlaicīgi ar Likumprojektu tiek virzīti sekojoši likumprojekti:

- „Grozījumi Konkurences likumā”;

- „Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”.

Likumprojekts „Grozījumi Konkurences likumā” paredz negodīgas konkurences aizlieguma pārkāpumus nodot vispārējās jurisdikcijas tiesai un to, ka apvienošanās ziņojums nav jāiesniedz, ja viena no apvienošanās dalībniekiem apgrozījums iepriekšējā finanšu gadā nepārsniedz vienu miljonu latu.

Likumprojekts „Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā” paredz svītrot no Konkurences padomes kompetences 166.13 panta piemērošanu, kas paredzēja atbildību par aizliegtas reklāmas izplatīšanu.

Papildus nepieciešams izstrādāt grozījumus:

Ministru kabineta 2004. gada 20. jūlija noteikumos Nr.608 "Noteikumi par marķējumā un reklāmas publikācijās patērētājiem sniedzamo informāciju par jaunu vieglo automobiļu degvielas patēriņu un CO2 izplūdi", izslēdzot Konkurences padomi no noteikumus uzraugošo iestāžu saraksta. (atbildīgā –Ekonomikas ministrija, termiņš mēneša laikā no grozījumu Konkurences likumā pieņemšanas brīža Saeimā);

Ministru kabineta 2004.gada 12.oktobra noteikumos Nr.849 „Konkurences padomes nolikums”, izslēdzot no Konkurences padomes kompetences reklāmas uzraudzību.

Civilprocesa likumā, paredzot pagaidu aizsardzības līdzekļus maldinošas un salīdzinošas reklāmas un negodīgas konkurences strīdu izskatīšanas gadījumos (pēc analoģijas ar Reklāmas likuma 17¹.pantu), kā arī pilnvaras tiesai pieprasīt, salīdzinošas reklāmas gadījumā – īsā laika posmā, reklāmas devējam sagādāt pierādījumus par reklāmā apgalvoto faktu patiesumu un uzskatīt apgalvotos faktus par nepatiesiem, ja šādi pierādījumi nav nodrošināti vai tiesa tos atzīst par nepietiekamiem (atbildīgās – Tieslietu ministrija sadarbībā ar Ekonomikas ministriju, termiņš 6 mēnešu laikā no grozījumu Konkurences likumā pieņemšanas brīža Saeimā)

2. Cita informācija

 

          Nav attiecināms.

 

 

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Lai nodrošinātu pilnīgu Latvijas normatīvo aktu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 12 decembra Direktīvas 2006/114/EK par maldinošu un salīdzinošu reklāmu (kodificēta versija) prasībām tiks atbilstoši precizēts Civilprocesa likums, piešķirot tiesām nepieciešamās pilnvaras.

2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

 

          Nav attiecināms.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

          Nav attiecināms.

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

 

Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 12 decembra Direktīva 2006/114/EK par maldinošu un salīdzinošu reklāmu (kodificēta versija)

 

2.tabula

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

 

Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 12 decembra Direktīva 2006/114/EK par maldinošu un salīdzinošu reklāmu (kodificēta versija)

5.pants, ar ko dalībvalstij tiek piešķirtas tiesības noteikt maldinošas vai salīdzinošas reklāmas pārkāpumu izskatīšanu   iestādē (administratīvais process) vai tiesā (civiltiesiskais process).

Likumprojekts

Atbilst.

Reklāmas likuma pārkāpumus izskatīs Konkurences padome, ja ar attiecīgo  pārkāpumu ir nodarīts vai var tikt nodarīts būtisks kaitējums konkurencei kopumā.

Ja ar Reklāmas likuma pārkāpumu šāds kaitējums konkurencei nav nodarīts  tirgus dalībnieki savas intereses varēs aizstāvēt vispārējās jurisdikcijas tiesā, iesniedzot civiltiesisku prasību. Šāda pieeja atbilst Eiropas Parlamenta un Padomes 2006.gada 12 decembra Direktīva 2006/114/EK par maldinošu un salīdzinošu reklāmu (kodificēta versija)

5.panta regulējumam, kas paredz, ka tirgus dalībnieku strīdus par maldinošu vai salīdzinošu reklāmu var izskatīt tiesa vai administratīvā iestāde.

 

 

 

 

5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

          Nav attiecināms.

6. Cita informācija

 

Nav attiecināms.

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

 

Konsultācijas nav notikušas. Par cik Likumprojekts saistīts ar valsts budžeta likumprojektu un tiks skatīts kā steidzams jautājums, konsultācijas ierobežotā laika dēļ nebija iespējams nodrošināt.

2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

          Nav attiecināms.

3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

          Nav attiecināms.

4. Konsultācijas ar ekspertiem

 

          Konsultācijas ar ekspertiem nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav attiecināms.

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

Likumprojekts paredz, ka Konkurences padome neveiks tādu Reklāmas likuma pārkāpumu, kam nav būtiskas ietekmes uz konkurenci kopumā, uzraudzību, bet tā vietā aizskartie tirgus dalībnieki savas intereses varēs aizstāvēt tiesā, iesniedzot civiltiesisku prasību;

Tādējādi maznozīmīgas maldinošas un salīdzinošas reklāmas lietas tiks skatītas vispārējās jurisdikcijas tiesās, atbrīvojot valsts resursus no lietas izpētes un pierādījumu savākšanas tādās lietās, kurās netiek nodarīts būtisks kaitējums konkurencei kopumā un sabiedrības interesēm. Konkurences padome Reklāmas likuma pārkāpumu, kuriem ir būtiska ietekme uz konkurenci kopumā izmeklēšanu nodrošinās esošo resursu ietvaros.

Vēršanās tiesā arī nodrošinātu, ka prasības būtu pamatotākas, jo prasītājs pirms prasības celšanas būtu spiests pats veikt dziļāku lietas analīzi, rūpīgāk pamatot savu prasījumu, kā arī ņemt vērā iespējamos tiesvedības izdevumus.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

          Sabiedrība par normatīvā akta ieviešanu tiks informēta ar publikāciju laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, izdevumā “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”, ievietojot to informācijas sistēmā “NAIS” un mājas lapā www.likumi.lv. informācija par izmaiņām Konkurences padomes kompetencē tiks ievietota tās mājas lapā: http://www.kp.gov.lv/.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

          Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Civilprocesa likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

          Nav attiecināms.

 

 

Ekonomikas ministra vietā –

tieslietu ministrs                                                                         G.Bērziņš

 

 

Valsts sekretārs

Juridiskā dienesta vadītāja

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A.Matīss

Dž.Innusa

D.Pūne

A.Upena

 

 

 

 

 

 

2008.10.06.  14:43

2091

A.Upena

67013244, Anna.Upena@em.gov.lv


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.72

2008.gada 7.oktobrī

 

 

2.§

 

Likumprojekts "Grozījumi Reklāmas likumā"

     TA-2913

___________________________________________________________

(G.Bērziņš, I.Godmanis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā valsts budžeta 2009.gadam likumprojektu paketē.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir ekonomikas ministrs.

     

 

 

Ministru prezidents

  

I.Godmanis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2008-MK-PROT-72-0710-#02.doc

1