Rīgā
08.05.2008. Nr.90/TA-1157
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Vucēne 67095608, liga.vucene@fm.gov.lv).
Minēto
likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 5 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 22.aprīļa sēdes
protokola Nr.26 14.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā
Izdarīt
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1999, 9.nr.; 2002, 1.nr.; 2003, 11.nr.; 2004, 11.nr.; 2005,
24.nr.; 2007, 9., 12.nr.) šādus grozījumus:
8. pantā:
izslēgt sesto daļu;
izteikt septīto daļu
šādā redakcijā:
"(7) Šā panta piektās un desmitās daļas noteikumi
attiecināmi uz patērētāja kreditēšanas līgumu, kurā kredīta summa ir vienāda ar
100 minimālajām mēnešalgām vai lielāka.";
izteikt devīto daļu
šādā redakcijā:
"(9) Šā panta piektās daļas noteikumi nav
attiecināmi uz tādu darījumu kreditēšanu, kuri tiek veikti ar finanšu
instrumentiem.";
izslēgt
vienpadsmitajā daļā vārdu "sestās".
Finanšu ministrs
A.Slakteris
Likumprojekta Grozījums Patērētāju tiesību
aizsardzības likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto
darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots
uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Ministru kabineta 2008. gada 15. aprīļa
sēdes protokollēmuma Par inflācijas samazināšanas pasākumu plāna izpildes
gaitu 2. un 3. punkts |
|||||||||
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 8.
panta sestajā daļā definētais pienākums patērētājam veikt sākotnējo
iemaksu, kas nav mazāka par 10 procentiem no finansētās preces vai finansētā
pakalpojuma cenas, tika noteikts ar mērķi mazināt tolaik vērojamo pārāk
straujo kreditēšanas izaugsmi, realizējot ziņojumā "Par patēriņa cenu
inflācijas attīstību un samazināšanas priekšlikumiem" noteiktos
pasākumus. Ņemot vērā to, ka kopš augstāk minētā
ziņojuma apstiprināšanas un realizēšanas kredītu gada pieauguma temps ir
būtiski mazinājies (no tuvu 60% 2007. gada martā līdz tuvu 25% 2008. gada
martā), mērķis ir sasniegts un minētais pienākums ir zaudējis savu
aktualitāti. |
|||||||||
3.
Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz svītrot 8. panta sesto
daļu un atsauces uz šo daļu 8. panta septītajā, devītajā un 11. daļā. Vienlaikus precizējot 8. panta septītajā daļā
lietoto terminoloģiju, tiek novērsta pretruna starp Patērētāju tiesību
aizsardzības likumu un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 156.6
pantā noteikto. |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
||||||||||
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Tiks nedaudz atviegloti nosacījumi kredītu saņemšanai, kas atbalstīs
tautsaimniecības mīksto piezemēšanos. Varētu veicināt kredītu pieejamību
atsevišķos tirgus segmentos. |
|||||||||
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1. makroekonomiskā
vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Tiks nedaudz atviegloti pakāpeniski aktualitāti zaudējošie iepriekš
pastiprinātie nosacījumi kredītu saņemšanai, kas atbalstīs tautsaimniecības
mīksto piezemēšanos. |
|||||||||
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms. |
|||||||||
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav
attiecināms. |
|||||||||
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Atvieglojot prasības kredītu saņemšanai, tiktu vienkāršota
kredītu iegūšana fiziskām personām, piemēram, pirmā mājokļa iegādei. |
|||||||||
6. Ietekme uz
vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms. |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs
gadi |
||||||||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību
budžets |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
||||||
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību
budžets |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
||||||
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā). |
Nav
attiecināms. |
|||||||||
IV. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Papildu ir nepieciešams grozījums Kredītiestāžu likumā, kas
ir sagatavots un tiek nosūtīts izskatīšanai vienlaikus ar šo likumprojektu. |
|||||||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Nav
attiecināms. |
|||||||||
2. Saistības
pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
|||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav
attiecināms. |
|||||||||
4.
Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav
attiecināms. |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
||||||||
Nav attiecināms. |
Nav
attiecināms. |
|
||||||||
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav
attiecināms. |
|||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Ņemot vērā jautājuma sākotnējo publisko apspriešanu,
konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Latvijas Komercbanku asociācija ir paudusi atbalstu šim
likumprojektam. |
|||||||||
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav
attiecināms. |
|||||||||
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav
attiecināms. |
|||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas un netiek
paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
|||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks
publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un ievietots Finanšu
ministrijas mājas lapā, kur ar likumu varēs iepazīties visas ieinteresētās
personas. |
|||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības
aizstāvēt savas tiesības neierobežo. |
|||||||||
Finanšu
ministrs A.
Slakteris
Valsts
sekretārs |
Juridiskā
dienesta vadītājs |
Par
kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
I.
Krūmane |
E.
Strazdiņa |
M.
Radeiko |
L.
Vucēne |
08.05.2008 17:08,
981
vārds
L.
Vucēne, tel. 67095608
liga.vucene@fm.gov.lv