Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā

Likumprojekts

 

Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā

 

Izdarīt Epidemioloģiskās drošības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 3.nr.; 2000, 10.nr.; 2004, 5., 10.nr.; 2006, 10.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt 7.panta pirmās daļas 7.apakšpunktu aiz vārda "apkarošanu" ar vārdiem "par peldūdens kvalitāti".

 

2.  9.pantā:

izteikt nosaukumu šādā redakcijā:

 

"Epidemioloģiskās uzraudzības finansēšana";

 

izslēgt pirmo daļu.

 

3.  19.pantā:

papildināt nosaukumu aiz vārda "kontaktpersonu" ar vārdu "noteikšana";

papildināt pirmo daļu aiz vārda "kontaktpersonu" ar vārdu "noteikšanas".

 

4. Izslēgt 25.panta pirmās daļas otro teikumu.

 

5.  31.pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Personas, kas nodarbojas ar vakcīnu uzglabāšanu un pārvadāšanu, ir atbildīgas par vakcīnu drošības, nekaitīguma un kvalitātes saglabāšanu atbilstoši normatīvajiem aktiem par zāļu ievešanas, izvešanas un izplatīšanas noteikumiem un zāļu lieltirgotavu atvēršanas un darbības prasībām.";

 

izslēgt ceturtās daļas pirmo teikumu.

 

6. Papildināt 38.1 panta pirmo teikumu aiz vārda "objektiem" ar vārdiem "kā arī peldvietām".

 

 

 

 

Veselības ministrs

V.Veldre


Likumprojekta „Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā”

ANOTĀCIJA

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 Epidemioloģiskās drošības likuma mērķis ir reglamentēt epidemioloģisko  drošību (tai skaitā, arī peldvietu) un noteikt valsts institūciju, pašvaldību, fizisko un juridisko personu tiesības un pienākumus epidemioloģiskās drošības jomā, kā arī  noteikt atbildību par šā likuma pārkāpšanu.

Pašreiz vispārīgās peldvietu iekārtošanas un higiēnas prasības nosaka spēkā esošie Ministru kabineta 1998.gada noteikumi Nr.300 „Peldvietu iekārtošanas un higiēnas noteikumi”, kas izdoti saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta 3.punktu.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts „Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā” paredz precizēt deleģējumu Ministru kabineta noteikumu izstrādei, kā arī precizēt Veselības ministrijas uzdevumus.

Likumprojekts „Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā” paredz izslēgt 9.panta pirmo daļu, kas nosaka kārtību, kādā tiek veikta epidemioloģiskā uzraudzība. Epidemioloģiskās uzraudzības kārtību nav iespējams noteikt, jo atbilstoši definējumam Epidemioloģiskā drošības likuma 1.panta 11.punktā, uzraudzība ietver visus pasākumus, kas vērsti, lai nepieļautu infekcijas slimību izplatību, t.i., sistemātiska epidemioloģisko datu vākšana, analīze,  infekcijas slimību epidemioloģisko pētījumu veikšana, it īpaši tādos aspektos, kuri attiecas uz šo slimību izplatīšanos laikā, teritorijā, iedzīvotāju vidū, kā arī inficēšanās riska faktoru analīze, ar mērķi  izzināt, prognozēt un ietekmēt epidemioloģisko situāciju, veicot attiecīgus profilakses un pretepidēmijas pasākumus. Deleģējums iepriekš minēto  pasākumu veikšanai ir jau noteikts Epidemioloģiskās drošības likuma 10.pantā, 11.panta pirmā daļā, 14.panta pirmās daļas 5.punktā, 19.panta pirmā daļā u.c. Izslēdzot 9.panta pirmo daļu, precizēta 9.panta nosaukuma redakcija, nosakot, ka likuma 9.pants nosaka tikai Epidemioloģiskās uzraudzības finansēšanas kārtību.

           Ministru kabineta 2006.gada 19.septembra noteikumos Nr.774 „Kontaktpersonu primārās medicīniskās pārbaudes, laboratoriskās pārbaudes un medicīniskās novērošanas kārtība” 4.punkts nosaka, ka ārsts, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par infekcijas slimību reģistrācijas kārtību ziņo par saslimšanu ar infekcijas slimību, nosaka arī attiecīgās kontaktpersonas. Savukārt, šāda kontaktpersonas noteikšanas deleģējuma nav Epidemioloģiskās drošības likumā, līdz ar to tiek papildināts 19.panta nosaukums un pirmā daļa pēc vārda „kontaktpersonu” ar vārdu „noteikšanas”.

Likumprojekts paredz izslēgt 25.panta pirmās daļas otro teikumu, jo prasības paraugu ņemšanai, noformēšanai un transportēšanai ir metodoloģijas jautājums, līdz ar to nav nepieciešams normatīvā akta regulējums. Paraugus no vides objektiem, priekšmetiem un pārtikas produktiem ņem, noformē un transportē atbilstoši akreditētas laboratorijas standartiem. Iepriekšminētas prasības attiecas tikai uz laboratorijas darbiniekiem.

Likumprojekts paredz izslēgt 31.panta otro daļu, jo prasības, kas attiecas uz zāļu, t.sk. vakcīnu uzglabāšanu un pārvadāšanu paredz Farmācijas likums.

Atbilstoši deleģējumam Farmācijas likuma 5.panta 1.un 3.punktā un 19.pantā ir izdoti Ministru kabineta 2001.gada 27.februāra noteikumi Nr.88 „Zāļu ievešanas, izvešanas un izplatīšanas noteikumi un zāļu lieltirgotavu atvēršanas un darbības prasības”, kas nosaka kārtību, kādā zāles ieved un izplata Latvijā, izved no tās, kā arī nosaka prasības zāļu lieltirgotavas atvēršanai un darbībai un ar zāļu izplatīšanu saistītai pārraudzībai un kontrolei. Savukārt, zāļu uzglabāšanas kārtība ārstniecības iestādē noteikta Ministru kabineta 1999.gada 28.septembra noteikumos Nr.333 „Zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas un uzskaites kārtība ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās”.

Likumprojekts paredz izslēgt arī 31.panta ceturtās daļas pirmo teikumu, jo kārtība par veikto vakcināciju obligāto reģistrāciju ir jau noteikta Ministru kabineta 2006.gada  4.aprīļa noteikumu Nr.265 „Ārstniecības iestāžu medicīniskās un uzskaites dokumentācijas lietvedības kārtība” pielikumos Nr. 15., 19., 24., 26., 35., 36., 47., 50., 51., 60. un Nr.84. Savukārt, Ministru kabineta 2000.gada 26.septembra noteikumu Nr.330 „Vakcinācijas noteikumi” 27.1.apakšpunkts nosaka, ka, veicot vakcināciju, ārstniecības personas pienākums ir aizpildīt medicīnisko dokumentāciju atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai ārstniecības iestāžu medicīniskās un uzskaites dokumentācijas lietvedības kārtībai.

Tā kā Ministru kabineta 1998.gada noteikumi Nr.300 „Peldvietu iekārtošanas un higiēnas noteikumi” nav izdoti saskaņā ar likumu, kā arī nav cita likuma, kur būtu noteikts deleģējums Ministru kabineta noteikumu izstrādei par peldvietu higiēnas prasībām un pamatojoties uz Ministru kabineta 2006.gada 4.jūlija sēdes protokollēmumā Nr.35 noteikto, ka Veselības ministrijai līdz 2006.gada 31.decembrim jāizstrādā un veselības ministram noteiktā kārtībā jāiesniedz Ministru kabinetā grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā, Veselības ministrija ir sagatavojusi likumprojektu „Grozījumi Epidemioloģiskās drošības likumā”, paredzot deleģējumu jaunu Ministru kabineta noteikumu izstrādei par peldvietu higiēnas prasībām. Saskaņā ar minētā protokollēmumā noteikto tiek papildināts 38.1 panta pirmais teikums, iekļaujot deleģējumu peldvietu higiēnas noteikumu izstrādei. 

Likumprojekts nerada finansiālu ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetiem, jo pasākumu finansēšanā valsts un pašvaldību budžeta līdzekļi nav nepieciešami.

 

 3.Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2007

2008

2009

2010

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi

Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi

Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi

Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi

Projekta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

Projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Nav

Nav

Nav

Nav

Nav

6. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

 

                                                                                                    

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Likumprojekts paredz jaunu Ministru kabineta noteikumu izstrādi par peldvietu higiēnas prasībām, kas noteiks vispārīgās higiēnas prasības peldvietām, lai nodrošinātu peldūdens kvalitāti, peldēšanās drošību un nenodarītu kaitējumu cilvēka veselībai. Jaunie noteikumi noteiks arī iekšzemes peldvietu sarakstu. 

Jaunie noteikumi tiks izstrādāti atbilstoši Ministru kabineta 12.marta 2002.gada noteikumu Nr.111 „Ministru kabineta kārtības rullis” 219.pantā noteiktajam termiņam (3 mēnešu laikā pēc likuma spēkā stāšanās).

2. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Projekts šo jomu neskar

 

 

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

 

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Nav

Nav

Nav

Nav

 

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Konsultācijas nav notikušas

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas

5. Cita informācija

Konsultācijas nav notikušas

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunu valsts institūciju izveidošana nav nepieciešama un papildu finansējums nav nepieciešams.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts normatīvo aktu laikrakstā „Latvijas Vēstnesis”, būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS) un Veselības ministrijas mājas lapā www.vm.gov.lv

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Attiecībā uz tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, piemērojams vispārējais administratīvais process.

4. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

 

Veselības ministrs                                                                                         V.Veldre

 

 

 

Veselības ministrs

Valsts

sekretārs

Par kontroli atbildīgā

amatpersona

Juridiskā dienesta vadītāja

Atbildīgā

amatpersona

 

 

 

 

 

 

V.Veldre

U.Līkops

A.Potaše

A.Jurševica

K.Zālīte

 

 

 

23.02.2007. 13:52

1365

K.Zālīte

7876079, Karina.zalite@vm.gov.lv