Rīgā

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

  14.04.2009.              Nr.90/TA-704

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā". Likumprojektu izstrādāja Ārlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Šime 67016177, liga.sime@mfa.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 7 lpp.

3. Ministru kabineta 2009.gada 7.aprīļa sēdes protokola Nr.23  6 .§ izraksts uz 1 lp.

 

 

 

Ministru prezidents,

bērnu, ģimenes un sabiedrības

integrācijas lietu ministrs                                              V.Dombrovskis

 

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931

 


Likumprojekts

 

Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā

 

Izdarīt Personu apliecinošu dokumentu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 13.nr.; 2004, 9.nr.; 2005, 13.nr.; 2006, 6., 22.nr.; 2007, 24.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izteikt III nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:

 

"III nodaļa. Personas apliecību, pasu, atgriešanās apliecību un pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegšana".

 

2. Papildināt 8.panta otrās daļas pirmo teikumu aiz vārdiem "diplomātisko pasi" ar vārdiem "kā arī šo personu laulātajiem un viņu apgādībā esošajiem ģimenes locekļiem, ja tie dodas līdzi uz darba vai dienesta vietu ārvalstī uz laiku, kas ir ilgāks par sešiem mēnešiem".

 

3. Papildināt III nodaļu ar 9.1 pantu šādā redakcijā:

 

"9.pants. Pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegšana

(1) Pagaidu ceļošanas dokuments aizstāj ceļošanas dokumentu.

(2) Pagaidu ceļošanas dokumentu var saņemt Eiropas Savienības pilsonis (izņemot Latvijas pilsoni), ja viņa uzturēšanās vietā ārvalstī nav minētās personas pilsonības valsts diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības un viņa rīcībā nav derīga ceļošanas dokumenta.

(3) Pagaidu ceļošanas dokumentu izsniedz vienam braucienam, lai tā turētājs dokumenta derīguma termiņa laikā varētu atgriezties savā pilsonības valstī, dzīvesvietas valstī vai – izņēmuma gadījumā – citā valstī.

(4) Pagaidu ceļošanas dokumentu izsniedz Ārlietu ministrija.

(5) Pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas un anulēšanas kārtību, derīguma termiņu, kā arī pagaidu ceļošanas dokumentā iekļaujamās ziņas nosaka Ministru kabinets.

(6) Par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu maksājama valsts nodeva, kuras apmēru un maksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets."

 

 

 

 

Ārlietu ministrs

M.Riekstiņš


Likumprojekta “Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā” anotācija

 

 I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

  Nav attiecināms

 2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

Saskaņā ar pašreizējo situāciju nav pamata izsniegt dienesta pases dienesta pasu turētāju laulātajiem un viņu apgādībā esošajiem ģimenes locekļiem, ja tie dodas līdzi uz darba vai dienesta vietu ārvalstī uz termiņu, kas ir ilgāks par sešiem mēnešiem. Tādēļ ir nepieciešams tiesiski sakārtot personas statusu uzturēšanās valstī.

Eiropas Savienības dalībvalstu valdību pārstāvju padomes 1996.gada 25.jūnija lēmums Nr.96/KĀDP par pagaidu ceļošanas dokumenta ieviešanu (turpmāk – lēmums) iekļauj normas, kas nosaka pagaidu ceļošanas dokumenta vienotu formu, tā izdošanas nosacījumus un ar to saistītos drošības pasākumus. Lēmumā minētā dokumenta izdošana notiek saskaņā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 20.pantu, kas nosaka, ka ikvienam Eiropas Savienības pilsonim trešās valsts teritorijā, kurā nav tā pilsonības valsts diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības, ir tiesības uz jebkuras dalībvalsts diplomātisko un konsulāro iestāžu aizsardzību ar tādiem pašiem nosacījumiem kā šīs valsts pilsoņiem (tajā skaitā arī zuduša personu apliecinoša dokumenta vietā saņemt pagaidu ceļošanas dokumentu).

Ņemot vērā to, ka Latvija ir Eiropas Savienības dalībvalsts, tai ir jāuzņemas attiecīgi pienākumi. Šajā gadījumā ir nepieciešams izstrādāt nacionālo tiesību normas, kas noteiks valsts nodevas apmēru par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu.

Šī gada beigās Ārlietu ministrijas Konsulārais departaments ir saņēmis pagaidu ceļošanas dokumenta veidlapas, lai Latvijas Republikas diplomātiskajās un konsulārajās pārstāvniecībās ārvalstīs pagaidu ceļošanas dokumentu varētu izsniegt Eiropas Savienības (izņemot Latvijas) pilsoņiem saskaņā ar lēmumu. Minētā lēmuma normas, salīdzinot ar tā pieņemšanas datumu, tikai tagad var tikt piemērotas, jo dokumenta tulkošana Eiropas Savienības dalībvalstu valodās, to pasūtīšana un drukāšana aizņēma ilgu sagatavošanās procesu.

 3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

 

Likumprojekts paredz noteikt, ka dienesta pases tiek izsniegtas dienestu ārvalstīs pildošu dienesta pasu turētāju laulātajiem un viņu apgādībā esošajiem ģimenes locekļiem, kā arī noteikts deleģējums Ministru kabinetam izdot noteikumus, kas noteiktu pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas kārtību un valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību par šāda dokumenta izsniegšanu.

 4. Cita informācija

 Nav.

  

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

  Nav attiecināms

 2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

  Nav attiecināms

 3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

 Nav attiecināms

 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

 Nav attiecināms

 5. Sociālā ietekme:  

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 Nav attiecināms

 6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

 Nav attiecināms

 7. Cita ietekme

 Nav attiecināms

 

 III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

  

 (tūkst. latu)

 Rādītāji

 2009.gads

 Turpmākie trīs gadi

 2010

 2011

 2012

 1

 2

 3

 4

 5

 1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

1.2. speciālais budžets;

1.3. pašvaldību budžets

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

 2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

2.2. speciālais budžets;

2.3. pašvaldību budžets 

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

 3. Finansiālā ietekme:

3.1. valsts pamatbudžets,

tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi;

3.2. speciālais budžets;

3.3. pašvaldību budžets 

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

Nav attiecināms

 5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

Nav attiecināms

 

 6. Cita informācija 

Paredzams, ka izsniegto pagaidu ceļošanas dokumentu skaits varētu būt pavisam neliels - aptuveni 10 dokumentu gadā. Līdz ar to, iekasētā valsts nodeva (aptuveni 85 lati) būtiski neietekmēs valsts budžetu šajā gadā, kā arī turpmākajos trīs gados.

 

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Ārlietu ministrija izstrādās noteikumus par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas un anulēšanas kārtību, derīguma termiņu, kā arī tajā iekļaujamām ziņām, un par valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību, izsniedzot pagaidu ceļošanas dokumentu. 

 2. Cita informācija

 Nav attiecināms

 

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 1. Saistības pret Eiropas Savienību

Veicot šādus grozījumus, tiks nodrošināti Eiropas Savienības dalībvalstu valdību pārstāvju padomes 1996.gada 25.jūnija lēmuma Nr.96/409/KĀDP par pagaidu ceļošanas dokumenta ieviešanu nosacījumi.

 2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

Nav attiecināms

 3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Nav attiecināms

 

 4. Atbilstības izvērtējums

 

Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

Eiropas Savienības dalībvalstu valdību pārstāvju padomes 1996.gada 25.jūnija lēmums Nr.96/409/KĀDP par pagaidu ceļošanas dokumenta ieviešanu.

  

 

Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

 Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

Komentāri

 2.pielikums

9.1panta   pirmā un otrā daļa

 Lēmumā noteiktā kārtība par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu tiks noteikta Ministru kabineta noteikumos, līdz ar to likumprojekts paredz tikai deleģējumu izdot šādus noteikumus.

 5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

Nav attiecināms

 6. Cita informācija

Nav attiecināms

 

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

 1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas

 2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Nav attiecināms

 3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Nav attiecināms

 4. Konsultācijas ar ekspertiem

Konsultācijas nav notikušas, jo šādas konsultācijas nav bijušas nepieciešamas.

 5. Cita informācija

Nav attiecināms

 

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Likumprojekta pieņemšanas rezultātā jaunas institūcijas netiks radītas. Pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegs Latvijas diplomātisko un konsulāro pārstāvniecību ārvalstīs konsulārās amatpersonas, Ārlietu ministrijas pilnvarotās amatpersonas, kā arī Goda konsuli, kuriem piešķirts Ārlietu ministra īpašs pilnvarojums izsniegt šādus dokumentus.

 2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvais akts tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un būs pieejams normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS).

 3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīdam pilnvaroto personu lēmumus būs iespēja apstrīdēt Ārlietu ministrijas Konsulārā departamenta direktoram un pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

 4. Cita informācija

Nav attiecināms

 

 

Ārlietu ministrs                                                                              M. Riekstiņš

 

Ārlietu ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

M.Riekstiņš

A.Teikmanis

I.Mangule

E.Vijupe

 

L.Usilenoka

 

 

 

 

 

 

18.03.2009.  13:00

1228

L.Šime

67016177, liga.sime@mfa.gov.lv 


 

 

 

 

LATVIJAS REPUBLIKAS MINISTRU KABINETA SĒDE

___________________________________________________________

protokola izraksts

 

 

Rīgā

Nr.23

2009.gada 7.aprīlī

 

 

6.§

 

Likumprojekts "Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā"

     TA-704

___________________________________________________________

(M.Riekstiņš, U.Simsons, V.Dombrovskis)

 

     1. Atbalstīt iesniegto likumprojektu.

     Valsts kancelejai sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.

     2. Noteikt, ka atbildīgais par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir ārlietu ministrs.

     

 

 

Ministru prezidents, bērnu, ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs

  

V.Dombrovskis

 

Valsts kancelejas direktore

  

G.Veismane

 

 

 

2009-MK-PROT-23-0704-#06.doc

1