Grozījumi Būvniecības likumā

Likumprojekts

 

Grozījumi Būvniecības likumā

 

Izdarīt Būvniecības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 20.nr.; 1997, 7., 22.nr.; 2002, 7.nr.; 2003, 6., 8.nr.; 2004, 9.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Svītrot 1.panta 20.punktu.

 

2. Izteikt 4.panta pirmās daļas 6.punktu šādā redakcijā:

 

"6) uztur būvkomersantu reģistru;".

 

3. Izteikt III nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:

 

"III nodaļa. Būvniecības pakalpojumu regulēšana".

 

4. Izteikt 10.pantu šādā redakcijā:

 

"10.pants. (1) Lai veiktu komercdarbību vienā vai vairākās būvniecības jomās, kurās fiziskajai personai patstāvīgai darbībai saskaņā ar šā likuma 8.panta pirmo daļu nepieciešams būvprakses vai arhitekta prakses sertifikāts, komersan­tam jāreģistrējas būvkomersantu reģistrā.

(2) Komersants nav tiesīgs izpildīt darbus būvniecības jomās, kurās komersantam nav attiecīgu speciālistu.

(3) Būvkomersantu reģistrā iekļauj informāciju par komersantu, būvnie­cībā nodarbināto personālu, tai skaitā par personām, kurām ir pastāvīgas prakses tiesības saskaņā ar šā likuma 8.pantu, komersantu raksturojošus datus, ziņas par pārkāpumiem būvniecībā un ziņas par reģistra noteikumu pārkāpumiem.

(4) Būvkomersantu reģistrs ir publiski pieejams, izņemot datus, kuru pieejamība ir ierobežota saskaņā ar normatīvajiem aktiem par komercnoslēpumu un datu aizsardzību.

(5) Kārtību, kādā komersanti reģistrējami un pārreģistrējami būvkomer­santu reģistrā un izslēdzami no tā, kā arī reģistra datu saturu un izmantošanas kārtību nosaka Ministru kabinets."

 

5.  10.pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Fiziskajām personām nav nepieciešams būvprakses vai arhitekta prakses sertifikāts, ja būvdarbu izpildei atbilstoši Vispārīgajiem būvnoteiku­miem un citiem normatīvajiem aktiem nav nepieciešams akceptēts būvprojekts un būvatļauja.";

 

svītrot trešajā daļā vārdus "vai licence";

svītrot ceturto daļu.

 

6. Izteikt pārejas noteikumu 15.punktu šādā redakcijā:

 

"15. Līdz 2005.gada 31.decembrim komersants, kuram ir spēkā esoša Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vai Ekonomikas ministri­jas izsniegta licence uzņēmējdarbībai būvniecībā un kurš darbojas atbilstoši licences nosacījumiem, var nereģistrēties būvkomersantu reģistrā."

 

 

 

 

 

Ekonomikas ministrs

J.Lujāns

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Būvniecības likumā”

anotācija

 

 

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

 

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Kopš 1996.gada Licencēšana ieviesta ar mērķi aizsargāt pasūtītāju no nekompetenta būvdarbu izpildītāja un/vai negodīga uzņēmēja. Tika paredzēts ka pārkāpumu gadījumā licenci var anulēt.

Taču laika gaitā ir pierādījies, ka par pārkāpumiem kādā būvobjektā licences anulēšana būvuzņēmējam nav attaisnojama. Tā kā vairums būvuzņēmēju vienlaicīgi ir līgumattiecībās ar vairākiem pasūtītājiem un veic darbus vairākos būvobjektos, tad licences anulēšana praktiski novestu uzņēmumu pie iznīcības, jo liegtu būvuzņēmējam pildīt saistības uzreiz pret visiem pasūtītājiem, kas nereti saistīti ar investoru finansējumu vai banku kredītiem.

Tātad licence kā pasūtītāja interešu aizstāvības instruments nav labākais risinājums, bet likumdošanā paredzētā licences anulēšana praksē nav attaisnojusies.

Būtisks licencēšanas trūkums ir laikietilpīgā licencēšanas procedūra, kas, ņemot vērā ar licences iegūšanu saistīto dokumentu kārtošanu, var aizņemt pat divus mēnešus, tādējādi tikai kavē  uzņēmējdarbības sekmīgu attīstību.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

Likumprojekts paredz atcelt juridisko personu licencēšanu būvniecībā un ieviest prasību - komercdarbībai vienā vai vairākās būvniecības jomās, kurās fiziskai personai patstāvīgai praksei saskaņā ar likuma 8. pantu nepieciešams būvprakses vai arhitekta prakses sertifikāts, komersantam jāreģistrējas Ekonomikas ministrijas būvkomersantu reģistrā.

Būvkomersantu reģistrā iekļaujama informācija par komersantu, būvniecībā nodarbināto personālu, tai skaitā par personām, kurām ir pastāvīgas prakses tiesības saskaņā ar Būvniecības likuma 8. pantu, komersantu raksturojoši dati, ziņas par pārkāpumiem būvniecībā, ziņas par reģistra noteikumu pārkāpumiem.

3. Cita informācija

 

Būvkomersantu reģistra dati būs publiski pieejami (internetā Ekonomikas ministrijas mājas lapā), izņemot datus, kuru pieejamība ir ierobežota normatīvajos aktos.

Atteikšanās no licencēšanas palielinās sertificēto arhitektu un būvinženieru atbildību būvniecībā. Tas liks būv niecības dalībniekiem pievērst lielāku uzmanību būvniecībā iesaistītā personāla izvēlei.

Nevienā ES dalībvalstī nepastāv komercdarbības ierobežojumi būvniecībā licencēšanas veidā.

2005. gada 1. janvārī stāsies spēkā Būvniecības likuma 33.pants par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu būvniecībā.

 

 


II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Legāli darbojošos uzņēmumu skaita pieaugums palielinās nodokļu maksājumus valsts budžetā.

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

Vienkāršojot administratīvās procedūras, kas saistītas ar komercdarbības uzsākšanu būvniecībā, sagaidāms, ka palielināsies nozarē darbojošos uzņēmumu skaits.

Vienkāršotā procedūra varētu iniciēt t.s. “melno brigāžu”, kas darbojās galvenokārt privāto māju būvniecības sektorā, legalizēšanos.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

Samazinoties nelegālai komercdarbībai būvniecībā, samazināsies bezdarbs.

 

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

 

5. Cita informācija

 

nav

 

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtējais

gads

Trīs nākamie gadi

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

0

+35

+103

+177

+220

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

0

0

0

0

0

3. Finansiālā ietekme

0

+35

+103

+177

+220

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

0

0

0

0

0

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

 

 

 

 

 

5.1. valsts nodeva par licences piešķiršanu

(700x100Ls)         

0

-70

-70

-70

-70

5.2. valsts nodeva par licences pagarināšanu

(1000x10Ls)

0

-10

-10

-10

-10

5.3. Nodokļu ieņēmumu izmaiņu aprēķins:

1) IKP pieauguma vidējās prognoze (%)

2) Ieņēmumi valsts konsolidētajā kopbudžetā - pavisam (2003.g. = 1782554 tūkst. Ls)

3) Ieņēmumi valsts konsolidētajā kopbudžetā - būvniecībā (5,6% no IKP)

4) prognozējamais nodokļu ieņēmumu pieaugums pie  būvniecības pieauguma:

a)     0,1% (2005. gadā)

b)    0,15% (2006. gadā)

c)     0,2% (2007. gadā)

 

 

 

7,5%

 

1916246

 

 

 

107310

 

 

 

 

7,0%

 

2050383

 

 

 

114821

 

 

 

 

+115

(+172)

(+230)

 

 

 

7,0%

 

2173406

 

 

 

121711

 

 

 

 

(+122)

+183

(+243)

 

 

 

7,0%

 

2292943

 

 

 

128405

 

 

 

 

(+128)

(+193)

+257

 

 

 

7,0%

 

2297578

 

 

 

128664

 

 

 

 

 

5.1+5.2+5.3

 

+35

+103

+177

 

6. Cita informācija

Būvniecības nozarē pēdējo piecu gadu laikā (1999.-2003.) vidējais ikgadējais iekšzemes kopprodukta pieauguma temps bija 9,4%.

Tā kā valstī netiek rēķinātas atsevišķu nozaru nodokļu ieņēmumi valsts konsolidētajā kopbudžetā, aprēķini veikti proporcionāli nozares īpatsvaram. Iekšzemes kopproduktā būvniecības īpatsvars pēdējos gados gandrīz nemainīgi sastāda 5,6%.

Tā kā licencēšana, kā uzņēmējdarbību ierobežojošs faktors, tiks atcelta, sagaidāms uzņēmumu skaita pieaugums, biznesa aktivitātes palielināšanās, līdz ar to arī nodokļu ieņēmumu pieaugums, kas

nākamiem gadiem (2005.-2007.) pieņemts 0,1-0,2%. Ņemot vērā, ka būvniecībā “ēnu ekonomika” statistiskā tiek rēķināta 10%, šādi pieņemtās prognozes ir piesardzīgas.

 

 

 

 

 

 

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

 

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

 

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Jāpieņem Ministru kabineta noteikumi “Par būvuzņēmumu reģistrāciju”. Noteikumos jānosaka:

-         kārtība, kādā komersants ierakstāms un izslēdzams no būvkomersantu reģistra,

-         būvkomersantu reģistra struktūra un ierakstāmo datu sastāvs,

-         būvkomersantu reģistra publiski pieejamo datu uzskaitījums,

-         izmaiņu veikšanas kārtība,

-         atbildīgās institūcijas. 

Noteikumu projekts ir sagatavots izsludināšanai VSS.

Jāveic grozījumi spēkā esošajos tiesību aktos, kuros ir atsauces uz licenci uzņēmējdarbībai būvniecībā: Ministru kabineta 01.04.1997 noteikumi nr.112 “Vispārīgie būvnoteikumi”. 01.02.2000 noteikumi Nr. 38 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 222-99 "Ūdensapgādes ārējie tīkli un būves"”02.05.2000 noteikumi Nr. 168 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 005-99 "Inženierizpētes noteikumi būvniecībā"”14.08.2001 noteikumi Nr. 370 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 202-01"Būvprojekta saturs un noformēšana"”16.10.2001 noteikumi Nr. 444 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 405-01 "Būvju tehniskā apsekošana"”29.10.2002 noteikumi Nr. 485 “Par Latvijas būvnormatīvu LBN 242-02 "Gāzes sadales un lietotāju ārējie tīkli"”29.04.2003 noteikumi Nr. 229 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 241-03 "Iekšējās gāzesvadu sistēmas un gāzes iekārtas"”10.02.2004. noteikumi Nr.75 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 303-03 "Būvuzraudzības noteikumi"” Ministru kabineta 13.04.2004 noteikumi nr.299 “Noteikumi par būvju pieņemšanu ekspluatācijā”, 10.02.2004 noteikumi nr.168 “Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 303-04 “Būvuzraudzības noteikumi””. Noteikumu projekti ir sagatavoti izsludināšanai VSS”

2. Cita informācija

 

nav

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

 

4. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

 

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

 

 

 

 

 

5. Cita informācija

nav

 

 

 

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

 

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Pirms likumprojekta sagatavošanas notika konsultācijas ar

Latvijas Būvnieku asociācija un

Latvijas Būvinženieru savienību.

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija

(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Minētās organizācijas atbalsta likumprojekta pieņemšanu.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Par likumprojektu ir informēti Latvijas Būvniecības padomes locekļi, kas pārstāv valsts un pašvaldības institūcijas un sabiedriskās organizācijas.

Latvijas būvnieku asociācija ar jautājumu par licencēšanas aizstāšanu ar reģistrāciju veikusi asociēto būvuzņēmumu aptauju. Vairākums būvuzņēmumu atbalsta licencēšanas aizstāšanu ar reģistrāciju.

 

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

nav veiktas

5. Cita informācija

Priekšlikumi par juridisko personu licencēšanas būvniecībā aizstāšanu ar būvkomersantu reģistrāciju tika atbalstīti Latvijas būvniecības padomes 2004. gada 12.jūlija sēdē.

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

 

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

Jaunu institūciju radīšana vai paplašināšana nav nepieciešama.

Reģistrāciju nodrošinās struktūras, kas šobrīd nodrošina juridisko personu licencēšanu būvniecībā.

 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Sabiedrība tiks informēta normatīvajos aktos noteiktajās publikācijās un Ekonomikas ministrijas Būvniecības departamenta rīkotajos semināros.

Informācija par normatīvo aktu tiks ievietota Ekonomikas ministrijas mājas lapā un ar to tiks iepazīstināta Latvijas Būvniecības padome.

 

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Tiesību akts jaunus ierobežojumus indivīdam neuzliek.

 

4. Cita informācija

 

nav

 

 

 

Ministrs                                                                                    J.Lujāns

 

 

 

 

 

Ministrs

Valsts sekretārs

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā persona

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

 

 

 

J.Lujāns

K.Gerhards

Dž.Innusa

J.Eglītis

Dz.Grasmanis

 

 

05.11.2004. 17:29

1258

Dzintars Grasmanis

7013040, dzintars.grasmanis@em.gov.lv