Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā

Izdarīt Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 1999, 10.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 9.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2003, 175.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdus "Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas ekonomiskās telpas valsts" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "dalībvalsts" (attiecīgā locījumā).

2. 1.pantā:

izteikt 12.punktu šādā redakcijā:

"12) dalībvalsts – Eiropas Savienības vai Eiropas Ekonomikas zonas valsts;";

izteikt 16.punktu šādā redakcijā:

"16) mītnes valsts – dalībvalsts, kurā reģistrēts apdrošināšanas komersants.";

papildināt pantu ar 26., 27., 28., 29. un 30.punktu šādā redakcijā:

"26) apdrošināšanas komersants – juridiska persona, kura dalībvalstī ir tiesīga sniegt apdrošināšanas pakalpojumus;

27) iesaistītā valsts – dalībvalsts, kura nav mītnes valsts un kurā izveidota mītnes valstī reģistrēta apdrošināšanas komersanta filiāle vai kurā mītnes valsts apdrošināšanas komersants sniedz apdrošināšanas pakalpojumus, neatverot filiāli;

28) kompetentas institūcijas – valsts pārvaldes institūcijas, tiesas, likvidatori, administratori un citas institūcijas vai personas, kuras atbilstoši savām likumā noteiktajām pilnvarām lemj par reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju, veic reorganizācijas pasākumus vai likvidāciju vai uzrauga reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas gaitu;

29) likvidācija – tiesisku darbību kopums apdrošināšanas komersanta vai nedalībvalsts apdrošinātāja, tai skaitā to filiāļu brīvprātīgai vai obligātai darbības izbeigšanai saskaņā ar likumā noteikto kārtību, kuras gaitā tiek atsavināti apdrošināšanas komersanta vai nedalībvalsts apdrošinātāja aktīvi un ieņēmumi no šo aktīvu atsavināšanas tiek sadalīti starp kreditoriem un akcionāriem (dalībniekiem) likumā noteiktajā kārtībā;

30) reorganizācijas pasākumi – šā likuma izpratnē ir tiesiskas darbības, kurās iesaistītas apdrošināšanas komersanta vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles, kas skar vai varētu skart trešo personu tiesības, un kas tiek veiktas, lai saglabātu vai atjaunotu apdrošināšanas komersanta vai nedalībvalsts apdrošinātāja maksātspēju."

3. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā:

"2.pants. (1) Likums nosaka apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanu, šo pakalpojumu un to sniedzēju tiesisko statusu, kā arī reglamentē to darbību, likvidāciju un reorganizācijas pasākumus.

(2) Apdrošināšanas sabiedrību filiāļu darbības uzraudzību dalībvalstīs Finanšu un kapitāla tirgus komisija veic saskaņā ar šo likumu un citiem likumiem.

(3) Kārtību, kādā apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēja bankrota gadījumā izbeidzama tā darbība un veicama likvidācija, regulē atsevišķs likums.

(4) Tiesiskās attiecības, kuras saistītas ar finanšu nodrošinājumu, regulē atsevišķs likums."

4. Papildināt 16.pantu ar 10.punktu šādā redakcijā:

"10) apdrošinātājs tiek likvidēts."

5. 69.pantā:

papildināt pirmo daļu ar 3. un 4.punktu šādā redakcijā:

"3) apdrošinātāja likvidācijas gadījumā anulēt licences visiem apdrošināšanas veidiem;

4) pieprasīt ziņas no dalībvalstu kompetentām institūcijām par tajās reģistrētu apdrošināšanas komersantu likvidācijas gaitu.";

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Kompetentas institūcijas, pirms tiek pieņemti lēmumi vai veiktas darbības, kuras saistītas ar reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju, kuros iesaistīta apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts apdrošinātājs, t.sk. tā filiāle, par attiecīgajiem lēmumiem vai darbībām informē Finanšu un kapitāla tirgus komisiju.";

papildināt pantu ar ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:

"(4) Pēc šā panta pirmajā daļā noteiktās apdrošinātājam izsniegto licenču anulēšanas likvidatoram ir tiesības turpināt darbības atbilstoši pilnvarām, kuras noteiktas šajā likumā un citos apdrošināšanas jomu regulējošajos likumos.

(5) Apdrošināšanas komersanta vai nedalībvalsts apdrošinātāja (tai skaitā tā filiāļu) reorganizācijas pasākumi neierobežo vai nav priekšnoteikums to turpmākai likvidācijai saskaņā ar tiesas nolēmumu vai uzsākot bankrota procedūru."

6. Papildināt likumu ar 69.1 pantu šādā redakcijā:

"69.1 pants. (1) Kreditoru, kuru dzīvesvieta vai vadības vieta atrodas ārpus Latvijas Republikas, tiesības iesniegt kreditoru prasījumus un citas pretenzijas ir analogas Latvijas Republikā reģistrētu vai pastāvīgi dzīvojošu kreditoru tiesībām.

(2) Kreditoru, kuru dzīvesvieta vai vadības vieta atrodas ārpus Latvijas Republikas, tiesības likvidācijā ir analogas Latvijas Republikā reģistrētu vai pastāvīgi dzīvojošu kreditoru tiesībām."

7. Papildināt 70.pantu ar ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:

"(4) Likvidatora pienākums, novērtējot apdrošinājuma ņēmēja intereses, ir izvērtēt no noslēgtajiem apdrošināšanas līgumiem izrietošo tiesību un pienākumu (saistību) nodošanu, izbeigšanu vai turpināšanas nepieciešamību un veikt visas nepieciešamās tiesiskās darbības, lai nodotu, izbeigtu vai turpinātu no noslēgtajiem apdrošināšanas līgumiem izrietošo tiesību un pienākumu (saistību) izpildi.

(5) Likvidators regulāri, bet ne retāk kā reizi gadā, rakstiski informē zināmos kreditorus par likvidācijas gaitu."

8. Papildināt likumu ar 70.1, 70.2, 70.3 pantu šādā redakcijā:

"70.1 pants. (1) Reorganizācijas pasākumos vai likvidācijā tiesiskās attiecības, kas izriet no darba līgumiem, regulē vienīgi tās dalībvalsts tiesību akti, kuri attiecas uz noslēgtajiem darba līgumiem.

(2) Reorganizācijas pasākumos vai likvidācijā tiesības attiecībā uz:

1) nekustamo īpašumu regulē to dalībvalstu tiesību akti, kuru teritorijā atrodas nekustamais īpašums;

2) kuģi vai gaisa kuģi regulē to dalībvalstu tiesību akti, kuras pārziņā atrodas attiecīgais publiskais reģistrs, kurā attiecīgais kuģis vai gaisa kuģis ierakstīts (reģistrēts);

3) finanšu instrumentiem, kuri reģistrējami publiskajos reģistros, kredītiestāžu kontos vai centrālajā depozitārijā, un no tajos nostiprinātām tiesībām regulē to dalībvalstu tiesību akti, saskaņā ar kuriem tiek apliecinātas apdrošināšanas komersanta īpašuma tiesības uz attiecīgajiem finanšu instrumentiem;

4) reorganizācijas pasākumos vai likvidācijā iesaistītās filiāles dokumentiem vai darbībām ar dokumentiem nosaka to dalībvalstu tiesību akti, kuru teritorijā atrodas attiecīgā filiāle.

70.2 pants. (1) Reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas veikšana attiecībā uz apdrošināšanas sabiedrību vai nedalībvalsts apdrošinātāju (tai skaitā tā filiāli), kas iegādājas aktīvus, pirms uzsākti attiecīgie reorganizācijas pasākumi vai likvidācija, neietekmē darījumu partnera – aktīvu pārdevēja – tiesības, ja šādu reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas uzsākšanas brīdī attiecīgie aktīvi atrodas tādas dalībvalsts teritorijā, kas nav tā dalībvalsts, kuras teritorijā ir veikti minētie reorganizācijas pasākumi vai likvidācija.

(2) Reorganizācijas pasākumu veikšana vai likvidācija attiecībā uz apdrošināšanas sabiedrību vai nedalībvalsts apdrošinātāju, t.sk. tā filiāli, kas pārdod aktīvus, pirms uzsākti attiecīgie reorganizācijas pasākumi vai likvidācija, pēc attiecīgo aktīvu nodošanas pircējam nav pamats darījuma atcelšanai vai pārtraukšanai un neietekmē darījuma partnera – pircēja – tiesības, ja šādu reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas veikšanas brīdī aktīvi atrodas tādas dalībvalsts teritorijā, kas nav tā dalībvalsts, kuras teritorijā ir veikti minētie reorganizācijas pasākumi vai likvidācija.

(3) Ieinteresētajām personām ir tiesības apstrīdēt šajā pantā noteiktos darījumus.

70.3 pants. (1) Reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas veikšana attiecībā uz apdrošināšanas sabiedrību vai nedalībvalsts apdrošinātāju (tai skaitā tā filiāli) neietekmē kreditoru tiesības prasīt savu kreditoru prasījumu un apdrošināšanas sabiedrību vai nedalībvalsts apdrošinātāju prasījumu savstarpēju ieskaitu vai citu tiesisku seku ziņā līdzīgu darbību izpildi, ja šādas darbības pieļauj likums attiecībā uz attiecīgajiem prasījumiem.

(2) Darījumus, kuri pamatoti ar atpakaļpirkuma līgumiem, regulē vienīgi tie likumi, kuri attiecas uz atpakaļpirkuma līgumu, saskaņā ar kuru šie darījumi tiek slēgti.

(3)  Ieinteresētajām personām ir tiesības apstrīdēt šajā pantā noteikto prasījumu savstarpēju ieskaitu vai citu tiesisku seku ziņā līdzīgu darbību izpildi."

9. 75.pantā:

aizstāt pirmās daļas 1.punktā vārdus "un Apdrošināto aizsardzības fonda prasījumi pret apdrošinātāju tiek pielīdzināti šīs grupas prasījumiem" ar vārdiem "un Apdrošināto aizsardzības fonda prasījumi pret apdrošinātāju tiek pielīdzināti 7.grupas prasījumiem";

aizstāt pirmās daļas 1.punktā vārdus "apdrošināto fizisko personu" ar vārdiem "fizisko personu";

izslēgt pirmās daļas 4.punktā vārdu "apdrošināto";

aizstāt pirmās daļas 5.punktā vārdu "apdrošināto" ar vārdu "personu";

papildināt pirmo daļu ar 7.1 punktu šādā redakcijā:

"71) Apdrošināto aizsardzības fonda prasījumi pret apdrošinātāju;".

10. Papildināt likumu ar XIII nodaļu šādā redakcijā:

"XIII nodaļa. Apdrošināšanas komersantu un nedalībvalsts apdrošinātāju reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas īpatnības

113.pants. (1) Šās nodaļas normas piemērojamas:

1) apdrošināšanas sabiedrībām, kurām ir izveidotas filiāles citā dalībvalstī;

2)  dalībvalsts apdrošinātājiem, kuriem ir filiāles Latvijas Republikā;

3) nedalībvalsts apdrošinātājiem, kuriem ir vismaz viena filiāle Latvijas Republikā un citā dalībvalstī;

4) apdrošināšanas sabiedrībām vai šā panta pirmās daļas 3.punktā noteiktajiem nedalībvalstu apdrošinātājiem, kuriem ir no apdrošināšanas līgumiem izrietoši kreditori citā dalībvalstī.

(2) Citas reorganizācijas pasākumus un likvidāciju regulējošās normas piemērojamas tādā apjomā, cik tās nav pretrunā šās nodaļas normām.

114.pants. (1) Lēmumu par mītnes valstī reģistrēta apdrošināšanas komersanta (tai skaitā tā filiāļu) iesaistītajā valstī reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju ir tiesīgas pieņemt tikai attiecīgās mītnes valsts kompetentas institūcijas savas tiesību aktos noteiktās kompetences ietvaros.

(2) Latvijas Republikā šā panta pirmajā daļā noteiktie lēmumi ir saistoši, tiklīdz tie ir stājušies spēkā dalībvalstī, kurā tie ir pieņemti.

(3) Latvijas Republikā pieņemtie šā panta pirmajā daļā noteiktie lēmumi ir saistoši citām dalībvalstīm, tiklīdz tie ir stājušies spēkā Latvijas Republikā.

(4) Reorganizācijas pasākumus vai likvidāciju regulē attiecīgās mītnes valsts tiesību akti, ja vien šajā likumā nav noteikts citādi.

(5) Finanšu un kapitāla tirgus komisija nekavējoties informē attiecīgo dalībvalstu kompetentas institūcijas par lēmumiem vai darbībām, kas saistītas ar reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju apdrošināšanas sabiedrībai, kurai ir kreditori vai filiāle citā dalībvalstī vai kura citā dalībvalstī sniedz apdrošināšanas pakalpojumus, neatverot filiāli.

115.pants. (1) Finanðu un kapitāla tirgus komisija nekavējoties informē attiecīgo dalībvalstu, kurās nedalībvalsts apdrošinātājs atvēris filiāles, kompetentas institūcijas par lēmumiem vai darbībām uzsākt reorganizācijas pasākumus vai likvidāciju, kurā iesaistīta nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle Latvijas Republikā, un šajās darbībās ietilpstošajiem pasākumiem.

(2) Finanšu un kapitāla tirgus komisija veic uzraudzību saskaņā ar šo likumu un sadarbojas ar attiecīgo dalībvalstu kompetentām institūcijām.

(3) Likvidatori vai citas likumā pilnvarotas personas sadarbojas ar citu valstu attiecīgi pilnvarotajām personām, kurām ir tiesības veikt reorganizācijas pasākumus vai likvidāciju.

(4) Reorganizācijas pasākumus vai likvidācijas darbības, kurās iesaistītas nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles dalībvalstīs, notiek katrā dalībvalstī atsevišķi.

116.pants. (1) Ja tiesa pieņem nolēmumu vai citas kompetentas institūcijas nolemj par apdrošināšanas sabiedrības, kurai ir no apdrošināšanas līgumiem izrietoši kreditori citā dalībvalstī vai kurai ir filiāle citā dalībvalstī, vai kura iesaistītajā valstī sniedz apdrošināšanas pakalpojumus, neatverot filiāli, reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju, likvidators vai cita attiecīgi likumā pilnvarota persona, nekavējoties pēc šī nolēmuma vai lēmuma spēkā stāšanās nodrošina likumos noteikto ar reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju saistīto nolēmumu vai lēmumu publicēšanu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", kā arī nosūta paziņojumu par pieņemto nolēmumu vai lēmumu Eiropas Savienības oficiālo publikāciju birojam publicēšanai oficiālajā izdevumā "Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis".

(2) Finanšu un kapitāla tirgus komisija nodrošina no dalībvalstu kompetentām institūcijām saņemto ar reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju saistīto paziņojumu publicēšanu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā internetā.

(3) Šā panta pirmajā un otrajā daļā noteikto paziņojumu nepublicēšana nedod tiesības apstrīdēt minētos tiesas nolēmumus vai kompetentu institūciju lēmumus par reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju.

(4) Šā panta pirmajā daļā norādītais paziņojums tiek sagatavots Latvijas Republikas valsts valodā. Paziņojumā norāda tā mērķi, tiesisko pamatu, piemērojamo likumu, likvidatora personu identificējošos datus, prasījumu vai sūdzību iesniegšanas galīgo termiņu (datumu) un pilnu adresi tai institūcijai, kura ir tiesīga izskatīt sūdzības par reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju.

(5) Šo pantu nepiemēro gadījumos, ja reorganizācijas pasākumi vai likvidācija ietekmē tikai apdrošināšanas sabiedrības akcionāru (dalībnieku) vai darbinieku tiesības.

117.pants. (1) Likvidators vai cita likumā pilnvarota persona par reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju nekavējoties ar paziņojumu individuāli un rakstiski informē visus zināmos kreditorus neatkarīgi no to atrašanās vietas. Minētais paziņojums nosūtāms arī akcionāriem (dalībniekiem) un darbiniekiem.

(2) Likvidators vai cita likumā pilnvarota persona paziņojumā kreditoriem norāda tiem saistošus termiņus, termiņu neievērošanas sekas, kompetentu institūciju, kam ir tiesības pieņemt iesniegtos prasījumus vai citus paziņojumus saistībā ar prasījumiem, kā arī citas ziņas, kas kreditoriem rada, groza vai izbeidz saistības.

(3) Likvidators vai cita likumā pilnvarota persona paziņojumu:

1) no apdrošināšanas līgumiem izrietošiem kreditoriem dalībvalstī sniedz tās valsts oficiālajā valodā, kur atrodas kreditora dzīvesvieta vai vadības vieta;

2) no apdrošināšanas līgumiem izrietošiem kreditoriem ārpus dalībvalsts sniedz valodā, kādā noslēgts apdrošināšanas līgums;

3) 1. un 2.punktā nenosauktajiem kreditoriem sniedz Latvijas Republikas valsts valodā. Šim nolūkam izmanto veidlapu, uz kuras visās dalībvalstu oficiālajās valodās ir virsraksts "Uzaicinājums iesniegt prasījumu. Termiņš, kas jāievēro prasījuma iesniegšanai";

(4) Visiem kreditoriem ir tiesības iesniegt savus prasījumus un pretenzijas saskaņā ar šajā pantā noteikto:

1) no apdrošināšanas līgumiem izrietošiem kreditoriem citā dalībvalstī – tās dalībvalsts oficiālajā valodā vai vienā no to dalībvalstu oficiālajām valodām, kurā ir kreditora dzīvesvieta vai vadības vieta. Šajā gadījumā uz kreditora prasījuma pieteikuma norāda šādu virsrakstu "Kreditora prasījuma pieteikums" Latvijas Republikas valsts valodā;

2) no apdrošināšanas līgumiem izrietošiem kreditoriem ārpus dalībvalsts – valodā, kādā noslēgts apdrošināšanas līgums;

3) 1. un 2.punktā nenosauktajiem kreditoriem no dalībvalsts – attiecīgās dalībvalsts oficiālajā valodā vai vienā no tās dalībvalsts oficiālajām valodām, kur atrodas kreditora dzīvesvieta vai vadības vieta. Šajā gadījumā uz kreditora prasījuma pieteikuma norāda šādu virsrakstu "Kreditora prasījuma pieteikums" Latvijas Republikas valsts valodā.

(5) Likvidatoram vai citai likumā pilnvarotai personai ir tiesības pieprasīt kreditoriem nodrošināt to prasījumu vai pretenziju tulkojumu Latvijas Republikas valsts valodā tikai tad, ja par to iepriekš paziņots šajā pantā noteiktajā paziņojumā kreditoriem.

118.pants. Latvijas Republikas tiesību akti regulē jautājumus, kuri saistīti ar:

1) aktīviem vai darbībām ar aktīviem, kuri iegūti vai nodoti apdrošināšanas sabiedrībai vai nedalībvalsts apdrošinātājam saistībā ar tā filiāli Latvijas Republikā pēc to likvidācijas uzsākšanas;

2) apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja Latvijas Republikā reģistrētas filiāles pārvaldes institūciju, t.sk. likvidatora, tiesībām un pienākumiem;

3) apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja, kuram ir filiāle Latvijas Republikā, prasījumu vai parādu pilnīgu vai daļēju dzēšanu ar ieskaitu vai īstenojot citas juridisko seku ziņā līdzīgas darbības;

4) likvidācijas ietekmi uz noslēgtajiem līgumiem, kuru līgumslēdzēja puse ir apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts apdrošinātājs saistībā ar tā filiāles Latvijas Republikā noslēgtajiem līgumiem;

5) likvidācijas ietekmi uz kreditoru ierosinātiem tiesas procesiem, izņemot 123.pantā paredzētos nepabeigtos tiesas procesus;

6) prasījumiem, kuri iegrāmatoti apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja saistībā ar tā filiāli Latvijas Republikā bilances pasīvā, un darbībām ar prasījumiem, kuri konstatēti pēc likvidācijas uzsākšanas;

7) tiesību aktu prasībām, kuras nosaka prasījumu pieteikšanu, pārbaudi un atzīšanu;

8) tiesību aktu prasībām, kuras nosaka apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja saistībā ar tā filiāli Latvijas Republikā aktīvu atsavināšanu, ieņēmumu no aktīvu atsavināšanas sadali, prasību grupēšanu un to kreditoru tiesībām, kuru prasījumi pēc likvidācijas uzsākšanas daļēji apmierināti saskaņā ar lietu tiesībām vai īstenojot ieskaitu, vai īstenojot citas juridisko seku ziņā līdzīgas darbības;

9) tiesību aktu prasībām, ja likvidācija tiek izbeigta (tai skaitā ar izlīgumu);

10) kreditoru tiesībām pēc likvidācijas pabeigšanas;

11) tiesību aktu prasībām par likvidācijas izmaksām;

12) tādu tiesību aktu noteikumiem, kuri ierobežo visu kreditoru noteiktas tiesības, vai nosaka aizliegumus vai ierobežojumus, lai novērstu kreditoriem nevienlīdzīgus nosacījumus vai zaudējumus.

119.pants. Reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas veikšana neierobežo kreditoru vai trešo personu lietu tiesības attiecībā uz lietām, kuras pieder apdrošinātājam un reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas veikšanas laikā atrodas citas dalībvalsts teritorijā.

120.pants. (1) Regulētā tirgus dalībnieku tiesības un pienākumus darbībās ar finanšu instrumentiem sakarā ar reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas veikšanu regulē vienīgi tie likumi, kuri piemērojami regulētajam tirgum.

(2) Šā panta pirmās daļas noteikumi neierobežo 119.panta izpildi.

(3) Ieinteresētajām personām ir tiesības apstrīdēt šajā pantā noteiktās darbības vai tiesības.

121.pants. Ja pēc lēmuma par reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas darbību uzsākšanas tiek atsavināti aktīvi, tad attiecībā uz:

1) nekustamo īpašumu šādas darbības regulē to dalībvalstu tiesību akti, kuru teritorijā atrodas nekustamais īpašums;

2) kuģi vai gaisa kuģi šādas darbības regulē to dalībvalstu tiesību akti, kuras pārziņā atrodas publiskais reģistrs;

3) finanšu instrumentiem, kuri ir reģistrējami publiskā reģistrā, kredītiestādes kontā vai centrālajā depozitārijā un tajos nostiprinātajām tiesībām, šādas darbības regulē to dalībvalstu tiesību akti, saskaņā ar kuriem tiek apliecinātas apdrošināšanas komersanta īpašuma tiesības uz attiecīgajiem finanšu instrumentiem.

122.pants. Latvijas Republikas tiesību akti netiek piemēroti attiecībā uz tiesībām noteikt aizliegumus vai ierobežojumus attiecībā uz maksājumiem vai darījumiem, lai novērstu kreditoriem nevienlīdzīgus nosacījumus vai zaudējumus, ja persona, kas gūst labumu no šādiem maksājumiem vai darījumiem, pierāda, ka:

1) darbība, kas aizskar citu kreditoru intereses, izriet no tādas dalībvalsts tiesību aktiem, kas nav Latvijas Republika;

2) Latvijas Republikas tiesību akts neparedz labumu guvušās personas darbību apstrīdēšanas iespējas.

123.pants. Reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas ietekmi uz tiesvedībā esošām lietām regulē tikai tās dalībvalsts tiesību akti, kuru teritorijā notiek attiecīgā tiesvedība.

124.pants. (1) Dalībvalsts kompetento institūciju iecelta likvidatora vai citas likumā pilnvarotas personas pilnvaras apliecina šo institūciju lēmuma oriģināla apliecināta kopija vai cits apliecinājums, kas atbilst attiecīgas valsts tiesību aktiem. Kompetentām institūcijām ir tiesības pieprasīt minēto dokumentu tulkojumu Latvijas Republikas valsts valodā. Legalizācija vai cita tiesisko seku ziņā pielīdzināma darbība nav jāveic.

(2) Dalībvalstī ieceltam likvidatoram vai citai likumā pilnvarotai personai ir tiesības Latvijas Republikā īstenot pilnvaras, ko tas drīkst īstenot attiecīgās dalībvalsts teritorijā. Likvidatoriem vai citai likumā pilnvarotai personai ir tiesības iecelt (pilnvarot) personas, kas tiem palīdz vai pārstāv tos reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas laikā.

(3) Dalībvalstī iecelts likvidators vai cita likumā pilnvarota persona, īstenojot savas pilnvaras Latvijas Republikā, ievēro Latvijas Republikas tiesību aktus, jo īpaši attiecībā uz darbībām, kas saistītas ar aktīvu realizāciju un ziņu sniegšanu darbiniekiem.

125.pants. (1) Mītnes valstī ieceltam likvidatoram vai citai likumā pilnvarotai personai, īstenojot savas pilnvaras, ir pienākums veikt reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas reģistrāciju Latvijas Republikas publiskajos reģistros, ja attiecīgu reģistrācijas nepieciešamību nosaka Latvijas Republikas tiesību akti.

(2) Latvijas Republikā ieceltam likvidatoram vai citai likumā pilnvarotai personai, īstenojot savas pilnvaras, ir pienākums reorganizācijas pasākumu vai likvidāciju reģistrēt iesaistītās valsts publiskajos reģistros, ja šādu reģistrācijas nepieciešamību nosaka attiecīgās dalībvalsts tiesību akti.

(3) Izdevumi, kuri saistīti ar reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas reģistrāciju dalībvalstu publiskajos reģistros, iekļaujamas šo procesu izmaksās (izdevumos).

126.pants. (1) Kompetentas institūcijas, kuras savu tiesību aktos noteikto funkciju izpildei saņem ziņas par personas reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju, nodrošina minēto ziņu neizpaušanu.

(2) Šā panta pirmajā daļā minēto ziņu izpaušanas kārtību regulē attiecīgās dalībvalsts tiesību akti."

11. Papildināt pārejas noteikumus ar 21.punktu šādā redakcijā:

"21. Reorganizācijas pasākumi vai likvidācija, kuri uzsākti pirms
2004.gada 1.maija, risināmi un pabeidzami kārtībā, kādu noteica Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likums un citi apdrošināšanas jomu regulējošie likumi līdz 2004.gada 30.aprīlim."

12. Papildināt likumu ar informatīvu atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:

"Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu

Likumā iekļautas normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 19.marta Direktīvas 2001/17/EK par apdrošināšanas sabiedrību reorganizāciju un likvidāciju."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta

"Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā"

anotācija

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1.Pašreizējās situācijas raksturojums

  

Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likums regulē apdrošinātāju darbību, t.sk. likumā ir atsevišķas speciālās normas, kuras papildus Komerclikuma prasībām, regulē apdrošināšanas sabiedrību likvidāciju.

Likumā pašlaik netiek regulētas tiesiskās attiecības, kādas varētu izveidoties, ja reorganizācijas pasākumi vai likvidācija notiek:

  • apdrošināšanas sabiedrībām, kurām citā dalībvalstī izveidotas filiāles;
  • dalībvalsts apdrošinātāju filiālēm Latvijas Republikā;
  • nedalībvalsts apdrošinātāju filiālēm, ja attiecīgajam nedalībvalsts apdrošinātājam vismaz viena filiāle reģistrēta Latvijas Republikā un viena filiāle citā dalībvalstī;
  • apdrošināšanas sabiedrībām un nedalībvalstu apdrošinātāju filiālēm Latvijas Republikā, kurām ir no apdrošināšanas līgumiem izrietoši kreditori citā dalībvalstī.

Latvijas Republikā pašlaik reģistrēti 18 apdrošinātāji. Pieci apdrošinātāji darbojās kā ārvalstu apdrošinātāju meitasuzņēmumi, divu apdrošināšanas sabiedrību pamatkapitālu veidoja ārvalstu apdrošināšanas sabiedrību ieguldījumi un vēl divu apdrošināšanas sabiedrību pamatkapitālā bija būtiska (vairāk par 10%) nerezidentu kapitāla. Pašlaik nerezidentu tiešo ieguldījumu kopsumma apdrošināšanas sabiedrību pamatkapitālā 2003. gada beigās bija 20.1 milj. latu jeb 52.8% no apdrošināšanas sabiedrību apmaksātā pamatkapitāla. Gadījumā, ja kāds no minētajiem apdrošinātājiem nākotnē veiktu darbības, lai savu juridisko statusu izmainītu uz dalībvalsts apdrošinātāja filiāle Latvijas Republikā, tad šādu apdrošinātāju filiāļu reorganizācijas pasākumos vai likvidācijā ir jāievēro šajā likumprojektā (Direktīvā  2001/17/EC) paredzētās normas.

Pašlaik nav iespējams prognozēt apdrošinātāju skaitu, kuri tuvākajā laikā veiks reorganizācijas pasākumus vai likvidāciju, kā arī nav iespējams prognozēt skaitu tiem Latvijas Republikā reģistrētajiem apdrošinātājiem, kuriem būs filiāles citās dalībvalstīs un, kuras varētu skart reorganizācijas vai likvidācijas pasākumi.

1. Likumprojekts ir izstrādāts, lai ieviestu Direktīvu 2001/17/EC, kā arī lai harmonizētu Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā esošās normas ar minētās direktīvas prasībām.

2. Likumā jāiekļauj normas, kuras regulē reorganizācijas pasākumus vai likvidāciju:

    1. apdrošināšanas sabiedrībām, kurām citā dalībvalstī izveidotas filiāles;

2.2.dalībvalsts apdrošinātāju filiālēm Latvijas Republikā;

    1. nedalībvalsts apdrošinātāju filiālēm, ja attiecīgajam nedalībvalsts apdrošinātājam vismaz viena filiāle reģistrēta Latvijas Republikā un viena filiāle citā dalībvalstī;
    2. apdrošināšanas sabiedrībām un nedalībvalstu apdrošinātāju filiālēm Latvijas Republikā, kurām ir no apdrošināšanas līgumiem izrietoši kreditori citā dalībvalstī.

3. Tā kā apdrošināšanas komersants un tā filiāles veido vienu subjektu, tad likumprojektā ir jāparedz, ka apdrošināšanas komersants (tā filiāles) pakļautas tās valsts kompetentu iestāžu uzraudzībai, kurā reģistrēts apdrošināšanas komersants un tam izsniegta licence apdrošināšanas pakalpojumu sniegšanai vai citādā veidā dota atļauja attiecīgajai darbībai visās dalībvalstīs, jo īpaši reorganizācijas pasākumos vai likvidācijā.

4. Mītnes valstu kompetentām institūcijām, likumā noteiktās kompetences ietvaros, vienīgajām ir jābūt tiesībām lemt par apdrošināšanas komersantu (to filiāļu) vai nedalībvalsts apdrošinātāju filiāļu dalībvalstīs reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju.

5. Dalībvalstīm savstarpēji ir jāatzīst darbības, ko katra no tām ir veikusi apdrošināšanas komersantu vai nedalībvalsts apdrošinātāju filiāļu dalībvalstīs reorganizācijas pasākumos un likvidācijā (vienotības, universāluma, koordinācijas principi), lai nodrošinātu attiecīgo dalībvalstu kompetento institūciju darbību, t.sk darbību, kas varētu ietekmēt trešo personu tiesības, spēkā esamību visās dalībvalstīs.

6. Par apdrošināšanas komersantu vai nedalībvalsts apdrošinātāju filiāļu dalībvalstīs reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju ir nepieciešams sistemātiski informēt visus kreditorus neatkarīgi no to atrašanās vietas (vienādas attieksmes, publiskuma, kreditoru aizsardzības principi). Individuāla informācijas sniegšana ir tikpat būtiska kā tās publicēšana. Dalībvalsts kompetentām institūcijām jāveic darbības, lai kreditori noteiktajos termiņos varētu lietot savas tiesības.

7. Dalībvalstu kompetentu institūciju darbībām tādu nedalībvalstu apdrošinātāju filiāļu, kuras atrodas dalībvalstī, reorganizācijas pasākumos vai likvidācijā jābūt saskaņotām. Nedalībvalsts apdrošinātāja filiāļu dalībvalstīs reorganizācijas pasākumi vai likvidācija notiek atsevišķi (piemērojams individuāls režīms).

8. Lai varētu realizēt mītnes valstī pieņemtos lēmumus, kuri saistīti ar reorganizācijas pasākumiem, likvidāciju, administratoru, likvidatoru vai citu likumā pilnvarotu personu tiesības tiek atzītas visās dalībvalstīs.

9. Likumprojektā jānorāda īpatnības tiesiskajās attiecībās, t.sk. attiecībā uz atsevišķiem darījumiem vai tiesībām, ieskaitu vai citām juridisko seku ziņā līdzīgām darbībām, regulēto tirgu darbībās ar aktīviem, nepabeigtiem tiesas procesiem, kuras saistītas ar reorganizācijas pasākumiem vai likvidāciju.

3. Cita informācija

 Minētās direktīvas prasības, kuras attiecas uz maksātnespējas, t.sk. sanācijas jautājumiem, tiks iestrādātas Maksātnespējas likumprojektā.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi  

 Likumprojekts ðo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu  

Likumprojekts veicinās vienotības un universāluma principu ievērošanu reorganizācijas pasākumu vai likvidācijas procesa realizācijā, to uzraudzībā un kontrolē dalībvalstu teritorijā.

Apdrošināšanas uzņēmējdarbībai Latvijas Republikā netiks radīti papildus administratīvās procedūras, kā arī nav prognozējamas izmaksu palielināšanas uzņēmējiem, salīdzinot ar esošajām lietvedības izmaksām. Likumprojekta normas regulē tiesiskās attiecības apdrošinātāja (tā filiāles) reorganizācijas vai likvidācijas pasākumos, kurs saistītas ar šo pasākumu uzraudzību, lēmumu pieņemšanas kārtību, dalībvalstu savstarpēju darbību atzīšanu, kreditoru un ieinteresēto personu informēšanu, procesos iesaistīto likumā pilnvaroto personu tiesību atzīšanu, attiecībām uz atsevišķiem darījumiem vai tiesībām.

Minētās normas nav pretrunā Komerclikumā noteiktajām vispārējām normām, kuras regulē reorganizācijas vai likvidācijas pasākumus. Likumprojekts paredz apdrošinātāju (to filiāļu) reorganizācijas vai likvidācijas pasākumu īpatnības.

3. Sociālo seku izvērtējums 

 Likumprojekts ðo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi 

 Likumprojekts ðo jomu neskar.

5. Cita informācija 

Nav.

 

 

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos  

Likumprojekts ðo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos  

Likumprojekts ðo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme 

Likumprojekts ðo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

Likumprojekts ðo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins  

Likumprojekts ðo jomu neskar.

6. Cita informācija  

Nav.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt  

Tieslietu ministrijas izveidotajā darba grupā tiek gatavots Maksātnespējas likumprojekts, kurā tiks iestrādātas normas par apdrošināšanas pakalpojumu sniedzēju maksātnespējas procesu. Šī likumprojekta izstrādāšanas atbildīgā amatpersona piedalās arī minētās darba grupas darbā. Šajā likumprojektā noteiktais nav pretrunā Maksātnespējas likumprojektam.

2. Cita informācija 

 Nav.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatī
vais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

1995. gada 12. jūnija Eiropas līgums par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to dalībvalstīm, no vienas puses, un Latvijas Republiku, no otras puses.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām 

 Likumprojekts ðo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Likumprojekts ðo jomu neskar. 

4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju 

Eiropas Parlamenta un Padomes 2001. gada 19. marta Direktīva  2001/17/EC, par apdrošināšanas sabiedrību reorganizāciju un likvidāciju (Eiropas Kopienu Oficiālais žurnāls L 110, 20.04.2001.).

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

2. pants

Direktīva 2001/17/EC, 2d,e,f,g  pants

Atbilst

 

5. pants

Direktīva 2001/17/EC, 4.,5.,8.,13.,18.,30. pants

Atbilst

6. pants

Direktīva 2001/17/EC, 16. pants

Atbilst

7. pants

Direktīva 2001/17/EC, 18. pants

Atbilst

8. pants

Direktīva 2001/17/EC, 19.,21.,22. pants

Atbilst

9. pants

Direktīva 2001/17/EC, 10.,11. pants

Atbilst

10. pants

Direktīva 2001/17/EC, 1.,3.,4.,5.,6.,7.,8.,9.,14.,15.,17.,20.,23.,24.,25.,26., 27.,28.,29.,30., 31. pants

Atbilst

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

 

  

 

Likumprojekts tika izskatīts Konsultatīvās finanšu un kapitāla tirgus padomes sēdē. Saskaņā ar Finanšu un kapitāla tirgus komisijas likuma 21. pantu Konsultatīvo padomi uz paritātes principa pamata veido Finanšu un kapitāla tirgus komisijas pārstāvji un finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku sabiedrisko organizāciju (profesionālo biedrību vadītāji). Šobrīd Konsultatīvajā padomē tiek pārstāvēta Latvijas Apdrošinātāju asociācija, Latvijas Komercbanku asociācija un Latvijas Vērtspapīru tirgus profesionālo dalībnieku asociācija.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)   

Atbalsta. Iestrādāti to iesniegtie priekðlikumi.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis 

Likumprojekts ir ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā internetā www.fktk.lv.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem  

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

5. Cita informācija  

Nav.  

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas 

Likuma izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas, kā arī nav nepieciešams paplašināt esošo institūciju funkcijas. Likuma izpildi nodrošinās Finanšu un kapitāla tirgus komisija.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

Pēc likuma pieņemšanas Saeimā tas tiks ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā internetā www.fktk.lv, kur ar likumu "Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā" varēs iepazīties visas ieinteresētās personas.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo  

 Likums neierobežo indivīda tiesības.

4. Cita informācija

 Nav.

 

Finanðu ministrs O. Spurdziņš

 

 

 

 

 

Valsts sekretāra vietnieks

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

I. Gaugers

E. Strazdiņa

M.Radeiko

A. Stradiņš

 

08.06.04

11:25

A. Stradiņš 777 4822

andris.stradins@fktk.lv