Iesniedz Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija

 

Iesniedz Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija

Likumprojekts

 

 

Grozījumi Administratīvi teritoriālās reformas likumā

Izdarīt Administratīvi teritoriālās reformas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 23.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā likumā vārdus “apvienošanās (sadarbības)” (attiecīgajā locījumā) ar vārdu “apvienošanās” (attiecīgajā locījumā).

2. Aizstāt visā likumā vārdus “Ministru kabineta pilnvarots ministrs” (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem “Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs” (attiecīgajā locījumā).

3. Aizstāt 3.pantā vārdus “pagastu un pilsētu” ar vārdiem “vietējo pašvaldību”.

4. Izteikt 6.pantu šādā redakcijā:

“6.pants.

(1) Vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālā reforma tiek realizēta brīvprātīgi, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai konsultējoties ar vietējām pašvaldībām un Administratīvi teritoriālās reformas padomi. Konsultāciju gaitā Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija precizē novadu izveidošanas projektu un iesniedz to apstiprināšanai Ministru kabinetā.

(2) Vietējās pašvaldības var pieņemt lēmumus par novada izveidošanu un attiecīgo pašvaldību iekļaušanu novada administratīvo teritoriju robežās, kuras noteiktas Ministru kabineta apstiprinātā novadu izveidošanas projektā.

(3) Administratīvi teritoriālās reformas ietvaros par valsts piešķirtajiem finanšu līdzekļiem notiek vietējo pašvaldību apvienošanās projektu sagatavošana.”

5. Izslēgt 7.pantu.

6. Aizstāt 8.pantā vārdus “Pagastu un pilsētu” ar vārdiem “Vietējo pašvaldību”.

7. Izslēgt 9.panta otro daļu.

8. Papildināt likumu ar 9¹.pantu šādā redakcijā:

“9¹.pants.

Izveidotajiem novadiem tiek piešķirti finanšu līdzekļi ikgadējā valsts budžeta likumā noteiktā finansējuma apjomā valsts atbalsta programmai novadu infrastruktūras attīstībai. Finansējuma piešķiršanas kārtību un nosacījumus reglamentē Ministru kabinets.”

 

 

9. Izteikt 10.pantu šādā redakcijā:

“10.pants. Izveidojot novadu tiek ņemti vērā šādi vērtēšanas kritēriji:

1) pašvaldības funkciju veikšanai nepieciešamā infrastruktūra;

2) novada teritorijas lielums;

3) iedzīvotāju skaits;

4) iedzīvotāju blīvums novada teritorijā;

5) pašvaldības pakalpojumu sasniedzamība;

6) pašvaldību ekonomiskā, ģeogrāfiskā un vēsturiskā vienotība.”

10. Izteikt 13.pantu šādā redakcijā:

“13.pants. Veicot administratīvi teritoriālo reformu, attiecīgās vietējās pašvaldības noskaidro iedzīvotāju viedokli par novada izveidošanu un informē tos par reformas uzdevumiem un realizācijas gaitu.”

11. Izslēgt 16.pantu.

12. Aizstāt 17.panta trešajā daļā vārdus “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Pašvaldību lietu pārvalde” ar vārdiem “Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija.”

13. Izslēgt 18.pantu.

14. Papildināt pārejas noteikumus ar 3.un 4.punktu šādā redakcijā:

“3. Lai nodrošinātu vietējo pašvaldību vēlēšanas, vietējo pašvaldību domju (padomju) atzinumi un lēmumi par novadu izveidošanu Ministru kabinetā netiek iesniegti no 2004.gada 1.novembra līdz 2005.gada 1.aprīlim.

4. Šā likuma 6.panta otrā daļa stājas spēkā 2005.gada 1.aprīlī.”

 

 

 

Likumprojekta „Grozījumi Administratīvi teritoriālās reformas likumā”

anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1.Pašreizējās situācijas raksturojums

Saskaņā ar Administratīvi teritoriālās reformas (ATR) likumā noteikto, pēc vietējo pašvaldību iniciatīvas ir izveidoti 19 novadi. Pamatojoties uz Administratīvi teritoriālās reformas padomes apstiprināto metodiku ir veikta administratīvo teritoriju izpēte. Ņemot vērā administratīvo teritoriju izpētes rezultātus, eksperti ir izstrādājuši novadu izveidošanas projektu (102 pašvaldības), kuru Ministru kabinets (MK) pieņēmis par pamatu vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas īstenošanai. Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija minēto projektu precizē sarunās ar vietējām pašvaldībām atbilstoši Eiropas vietējo pašvaldības hartas 5.pantam.

Spēkā esošajā ATR likumā 6.panta pirmajā daļā noteikts, ka vietējo pašvaldību administratīvā reforma tiek realizēta līdz 2004.gada 30.novembrim. Šī norma neatbilst Deklarācijā par I.Emša vadītā MK iecerēto darbību, sadaļai “Pašvaldības”, kur 5.un 6.punktā noteikts, ka vietējo pašvaldību apvienošanās process turpināsies brīvprātīgi saskaņā ar vietējās pašvaldībās sarunās precizēto novadu izveides modeli, kuru valdība apstiprinās līdz 2004.gada beigām.

2.Tiesību akta projekta būtība

Grozījumos ATR likumā noteikts, ka pašvaldību apvienošanās process turpināsies brīvprātīgi, saskaņā ar vietējās pašvaldībās precizēto novadu izveidošanas projektu. No likuma ir izslēgtas normas, kuras saistībā ar administratīvo teritoriju izpēti ir izpildītas. Atbilstoši pašreizējai situācijai grozīti attiecīgo institūciju un politisko amatpersonu nosaukumi. Papildus ir iestrādāta norma, kurā noteikts, ka no valsts budžeta finansē valsts atbalsta programmu novadu infrastruktūras attīstībai. Šīs programmas realizācijai piešķiramo finansējuma apjomu, nosacījumus un kārtību reglamentē Ministru kabinets.

3.Cita informācija

-

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1.Ietekme attiecībā uz

makroekonomisko vidi

-

2.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Apvienojot pašvaldības un izveidojot novadus, tiks koncentrēti pašvaldību finansu resursi. Palielināsies iespējas piesaistīt nozīmīgus valsts, Eiropas Savienības un ārvalstu finansu līdzekļus novada infrastruktūras objektu sakārtošanai, attiecīgi arī uzlabojot uzņēmējdarbības vidi un tautsaimniecības attīstību kopumā, veicinot attīstīt jaunas darbavietas un nodarbinātību. Sakārtojot novada pašvaldību infrastruktūru un nodrošinot tās darbu ar modernām komunikāciju tehnoloģijām, administratīvā procedūra vienkāršosies.

3.Sociālo seku izvērtējums

Apvienojot pašvaldības un izveidojot novadus, tiks radīta iespēja novadu pašvaldībām sniegt kvalitatīvākus pakalpojumus iedzīvotājiem ar likumu noteikto pašvaldību funkciju un pašvaldību brīvprātīgo iniciatīvu izpildē.

4.Ietekme uz vidi

-

5.Cita informācija

-

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme

uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst.latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1.Izmaiņas valsts budžeta izdevumos

160000 Ls*

Netiek pa-redzētas**

Netiek paredzē-tas**

Netiek paredzē-tas**

Netiek paredzē-tas**

2.Izmaiņas pašvaldību budžeta ieņēmumos

160000 Ls*

Netiek pa-redzētas**

Netiek paredzē-tas**

Netiek paredzē-tas**

Netiek paredzē-tas**

3.Finansiāla ietekme

Var būt, ja pieņemot grozījumus 2004.gada budžetā tiks nolemts paātrināt reformu

Var būt, ja pieņemot kārtējo valsts budžetu tiks nolemts paātrināt reformu

Var būt, ja pieņemot kārtējo valsts budžetu tiks nolemts paātrināt reformu

Var būt, ja pieņe-mot kārtējo valsts budžetu tiks nolemts paātrināt reformu

Var būt, ja pieņe- mot valsts šajā periodā tiks nolemts paātri-nāt reformu

4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Papildus finansējums nav nepieciešams, jo uzrādītie izdevumi jau paredzēti 2004.gada valsts budžetā

5.Detalizēts finansiāla pamatojuma aprēķins

Kopējā dotāciju summa pašvaldībām, kas apvienojas, ir no 1% līdz 5% no līdz šim neapvienoto pašvaldību kopbudžeta un sadalās pa gadiem proporcionāli brīvprātīgi apvienojušos pašvaldību skaitam. Valsts atbalsta programmas apjoms būs atkarīgs no valdības prioritātēm izskatot jaunās politikas iniciatīvas budžeta veidošanas procesā.

6.Cita informācija

Citas infor-mācijas nav.

Citas infor-mācijas nav.

Citas infor-mācijas nav.

Citas infor-mācijas nav.

Citas infor-mācijas nav.

* paredzēts valsts budžetā 2004.gadam

** gatavojot kārtējo valsts budžetu atbilstoši šim likumam Ministru kabinets izskatīs sagatavotos priekšlikumus par finansējumu vienreizējām dotācijām pašvaldībām, kuras apvienojas un sagatavotajiem projektiem, kuri atbilst valsts atbalsta programmai novadu infrastruktūras attīstībai.

 

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz

spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1.Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

1. Pamatojoties uz ATR likuma 4.pantā noteikto, jāizstrādā likumprojekts par apriņķu pašvaldību izveidošanu.

2. Pamatojoties uz grozījumos ATR likuma 9¹.panta pirmajā daļā noteikto, Ministru kabinetam līdz 2004.gada 1.augustam jāizstrādā un jāizdod noteikumu projekts par realizējamās valsts atbalsta programmas novadu infrastruktūras attīstības piešķiramo finansējuma apjomu, nosacījumiem un kārtību.

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām

saistībām atbilst normatīvais akts

1.Saistības pret Eiropas Savienību

-

2.Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

-

3.Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Latvijai, kā Eiropas Padomes dalībvalstij ir saistoša šīs organizācijas ietvaros pieņemtās starpvalstu vienošanās, kurām Latvija ir pievienojusies. Likumprojekts atbilst 1985.gada 15.oktobra Eiropas vietējo pašvaldību hartai (Saeima ratificējusi 22.02.1996 ar likumu “Eiropas vietējo pašvaldību harta”).

4.Atbilstības izvērtējums

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, doktrīnas u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

-

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

(atbilst/neatbilst)

Komentāri

5.Cita informācija

-

-

-

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas,

sagatavojot normatīvā akta projektu

1.Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Projekta sagatavošanā piedalījās Latvijas pašvaldību savienības un Lielo pilsētu asociācijas pārstāvji.

2.Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Darba procesā izstrādātie likuma grozījumi tika saskaņoti.

3.Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

 

4.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

5.Cita informācija

 

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1.Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses- vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas institūcijas netiek radītas un esošo funkcijas netiek paplašinātas.

2.Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Pašvaldību lēmumi par apvienošanos tiks pieņemti atklātās sēdēs.

3.Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

 

4.Cita informācija