Likumprojekts

Likumprojekts

 

Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”

Izdarīt likumā “Par akcīzes nodokli” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003, 23.nr.) šādus grozījumus:

    1. 2.pantā:
    2. aizstāt septītajā daļā vārdus “iekļaujot tajā” ar vārdiem “tajā skaitā”;

    3. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:
    4. “(1) Naftas produktiem, izņemot šā panta otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā un sestajā daļā minētos gadījumus, nodokli aprēķina pēc šādām likmēm:

      1. svinu nesaturošam benzīnam, tā aizstājējproduktiem un komponentiem par 1000 litriem — 174 latu;
      2. svinu saturošam benzīnam, tā aizstājējproduktiem un komponentiem par 1000 litriem — 255 latu;
      3. petrolejai, tās aizstājējproduktiem un komponentiem par 1000 litriem — 148 latu;
      4. dīzeļdegvielai (gāzeļļai), tās aizstājējproduktiem un komponentiem par 1000 litriem — 148 latu;
      5. naftas gāzēm un pārējiem gāzveida ogļūdeņražiem par 1000 kilogramiem — 76 latu;
      6. degvieleļļai, tās aizstājējproduktiem un komponentiem, kuru kolorimetriskais indekss ir mazāks par 2,0 un kinemātiskā viskozitāte 50ŗC ir mazāka par 25 cSt, izņemot šīs daļas 7.punktā minētās degvieleļļas, par 1000 litriem — 148 latu;
      7. degvieleļļai, tās aizstājējproduktiem un komponentiem, kuru kolorimetriskais indekss ir vienāds ar 2,0 vai lielāks vai kinemātiskā viskozitāte 50ŗC ir vienāda ar 25 cSt vai lielāka, par 1000 kilogramiem — 9 lati.

(2) Šā panta pirmās daļas 3., 4. un 6.punktā minētajiem naftas produktiem nodokli aprēķina pēc likmes 13 latu par 1000 litriem, ja attiecīgie naftas produkti ir iezīmēti (marķēti) saskaņā ar šā likuma 28.pantu un tos izmanto par kurināmo siltuma ieguvei apkurē vai siltuma enerģijas ieguvei produkcijas ražošanas (pārstrādes) tehnoloģiskajā procesā (turpmāk — kurināmais).

(3) Šā panta pirmās daļas 1.punktā minētajiem naftas produktiem nodokli aprēķina pēc likmes 165 lati par 1000 litriem, ja attiecīgajiem naftas produktiem ir pievienots viens no šādiem produktiem:

    1. etilspirts, kas iegūts no lauksaimniecības izejvielām un kas ir dehidratēts (ar spirta saturu vismaz 99,5 tilpumprocenti) un denaturēts (turpmāk — etilspirts) — no 4,5 līdz 5,0 tilpumprocentiem no kopējā naftas produktu daudzuma;
    2. etilspirta atvasinājums ETBE (atsevišķi vai kopā ar etilspirtu) — līdz 12 tilpumprocentiem no kopējā naftas produktu daudzuma.

(4) Ja šā panta pirmās daļas 4.punktā minētajiem naftas produktiem ir pievienota no rapša sēklu eļļas iegūta biodīzeļdegviela, attiecīgajiem naftas produktiem nodokli aprēķina:

    1. pēc likmes 141 latu par 1000 litriem, ja biodīzeļdegviela veido no 5 līdz 30 (neieskaitot) tilpumprocentiem no kopējā naftas produktu daudzuma;
    2. pēc likmes 104 latu par 1000 litriem, ja biodīzeļdegviela veido vismaz 30 tilpumprocentu no kopējā naftas produktu daudzuma.

(5) Biodīzeļdegvielai, kas pilnībā iegūta no rapša sēklu eļļas, nodokli aprēķina pēc likmes 0 lati par 1000 kilogramiem.

(6) Šā panta pirmās daļas 5.punktā minētajiem naftas produktiem nodokli aprēķina pēc likmes 0 lati par 1000 kilogramiem, ja attiecīgie naftas produkti tiek piegādāti personām, kas tos izmanto par kurināmo vai gāzes krāsnīs un citās iekārtās, nevis par degvielu.

(7) Ministru kabinets nosaka šā panta trešajā, ceturtajā un piektajā daļā minēto naftas produktu aprites un attiecīgā nodokļa administrēšanas kārtību.”

    1. 18.pantā:
    2. papildināt ar astoto daļu šādā redakcijā:

      “(8) Komersantiem, kas veic vietējos pasažieru pārvadājumus, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā atmaksā nodokli par dīzeļdegvielu (gāzeļļu).”

    3. 26.pantā:
    4. izslēgt no trešās daļas pirmā teikuma vārdus “15 dienu laikā no pieprasījuma saņemšanas dienas”;

      papildināt ar piekto daļu šādā redakcijā:

      “(5) Ministru kabinets nosaka prasības šajā pantā minētās akcīzes nodokļa atmaksas veikšanai, nosakot atmaksas termiņus, prasības nodokļa samaksas apliecinājumam un citus papildus nosacījumus.”.

    5. Papildināt pārejas noteikumus ar 9.punktu šādā redakcijā:
    6. “9. Likuma 2.panta sestā daļa un septītās daļas 1.punkts, kā arī 31. un 32.pants stājas spēkā 2004.gada 1.aprīlī licenču un nodrošinājumu spēkā esības no 2004.gada 1.maija nodrošināšanai.”

    7. Izteikt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
    8. “Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no direktīvām 1992/12/EEC, 1992/83/EEC, 1992/84/EEC, 1992/79/EEC, 1992/80/EEC, 1995/59/EC, 1995/60/EC un 2003/96/EC.”

    9. Izteikt likuma spēkā stāšanās laiku nosakošo normu šādā redakcijā:

“Likums stājas spēkā 2004.gada 1.maijā. Likuma 18.panta astotā daļa stājas spēkā 2004.gada 1.jūlijā, bet likuma 2.panta sestā daļa un septītās daļas 1.punkts, kā arī 31. un 32.pants stājas spēkā 2004.gada 1.aprīlī”.

 

 

 

 

Finanšu ministra vietā –

reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs

Valsts sekretāre

Juridiskā dienesta vadītājs

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

I.Gaters

V.Andrējeva

E.Strazdiņa

M.Radeiko

K.Birznieks

 

 

08.03.2004. 18:12

K.Birznieks

7095517, karlisb@fm.gov.lv

 

 

 

 

 

Likumprojekta “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

  1. Eiropas Savienības Direktīva 2003/96/EC nosaka akcīzes nodokļa minimālās likmes naftas produktiem, kas ir augstākas par nodokļa likmēm, kas ir noteiktas likumā “Par akcīzes nodokli”. Direktīva 2003/96/EC tika pieņemta tikai 2003.gada 27.oktobrī, un tā pagaidām neparedz normas jaunajām dalībvalstīm (arī Latvijai), tādēļ Latvija, 2003.gada 30.oktobrī pieņemot likumu “Par akcīzes nodokli”, neparedzēja nodokļa paaugstinājumu naftas produktiem. Taču jaunās Eiropas Savienības dalībvalstis (arī Latvija) pieprasīja pārejas periodus Direktīvas 2003/96/EC prasību ieviešanai. Tādēļ Eiropas Komisija ir izstrādājusi Direktīvas projektu, ar kuru tiek grozīta Direktīva 2003/96/EC attiecībā uz iespējām atsevišķām dalībvalstīm piemērot pagaidu nodokļa atbrīvojumus vai samazinājumus energoproduktiem un elektrībai (turpmāk – Direktīvas projektu). Direktīvas projektā ir noteikts, ka visām jaunajām dalībvalstīm (arī Latvijai) noteiktā laikā jāsasniedz minimālās likmes, taču arī no 2004.gada 1.maija ir jāievieš Direktīvā 2003/96/EC noteiktas minimālās nodokļa likmes (skatīt 1.pielikumu).
  2. Likumā „Par akcīzes nodokli” šobrīd noteiktās likmes neatbilst Eiropas Savienības noteiktajām minimālajām likmēm no 2004.gada 1.maija. Nodokļa likmju neatbilstību Eiropas Savienības normām rada tikai EUR/LVL valūtas kursa izmaiņas pēdējo divu gadu laikā. Latvija pēdējos gados nav samazinājusi akcīzes nodokļa likmes nevienam naftas produktiem. Gluži pretēji, Latvija konsekventi nodokļa likmes ir pakāpeniski palielinājusi, tādā veidā, piemēram, svinu nesaturošam benzīnam sasniedzot minimālo nodokļa līmeni jau pat 2002.gada 1.janvārī (ņemot vērā EUR/LVL maiņas kursu 2002.gada 1.janvārī). Taču Direktīva 2003/96/EC nosaka īpašu kārtību, kādā dalībvalstīs noteiktās nodokļa likmes tiek salīdzinātas ar ES minimālo līmeni. Proti, nacionālās likmes, kas noteiktas nacionālajā valūtā, tiek salīdzinātas ar ES minimālajām likmēm pēc katra gada oktobra pirmajā darba dienā noteiktā oficiālā eiro kursa, un nepieciešamības gadījumā likmes tiek attiecīgi precizētas.

    Taču, lai jau ar 2004.gada 1.maiju būtiski nepalielinātu akcīzes nodokli un naftas produktu cenas, atbilstoši Ministru Kabineta 2004.gada 10.februāra sēdē apstiprinātajai Latvijas nacionālajai pozīcijai (prot.Nr.6, 2.§) Latvijas pārstāvniecība sarunās ar Eiropas Savienības institūcijām ir panākusi, ka Latvija, saskaņojot nacionālās nodokļa likmes ar direktīvā noteiktajām minimālajām likmēm uz 2004.gada 1.maiju, var piemērot EUR/LVL kursu vidēji 2002. gada decembrī (atbilstoši valūtas kursam, kas ir publicēts “Eiropas Kopienu Oficiālajā Vēstnesī”), kas Latvijai ir izdevīgāks (0,6049 lati par 1 eiro nevis 0,6495 lati par 1 eiro). Pamatojums šāda kursa izvēlei ir tas, ka 2002.gada 13.decembrī Kopenhāgenas samitā Latvija noslēdza sarunas par iestāšanos Eiropas Savienībā. Šobrīd ES dalībvalstis un ES institūcijas ir piekritušas šādam risinājumam, taču jāatzīmē, ka Direktīvas projekts vēl ir jāpieņem ES Ministru padomē.

    Tā kā Direktīvas projektu paredzēts pieņemt tikai aprīlī, jau šobrīd nepieciešams grozīt likumu “Par akcīzes nodokli”, jo nodokļa palielinājums ir gaidāms jebkurā gadījumā un likumam ir jāstājas spēkā līdz 2004.gada 1.maijam (jaunās nodokļa likmes, kas noteiktas likumprojektā, skatīt 2.pielikumā).

  3. Saskaņā ar Direktīvas projektu, Latvijai ir piešķirtas tiesības piemērot atbrīvojumu no nodokļa energoproduktiem un elektrībai, ko izmanto vietējiem pasažieru pārvadājumiem. Šis atbrīvojums Latvijai ir piešķirts līdz 2006.gada 31.decembrim, taču Eiropas Savienības Ministru Padomei pēc Eiropas Komisijas ierosinājuma ir tiesības šī atvieglojuma piemērošanas laiku pārskatīt.
  4. Saskaņā ar Eiropas Komisijas pozīciju, atbilstoši Direktīvas 2003/96/EC mērķiem, degviela, kas tiek izmantota starppilsētu pārvadājumiem, ir apliekama ar nodokli, bet var atbrīvot to degvielu, ka tiek izmantota pilsētas un piepilsētas transportā.

  5. Likuma “Par akcīzes nodokli” jaunajā redakcijā ir noteikts, ka likums stāsies spēkā ar īpašu likumu. Likuma izstrādes gaitā šāds nosacījums tika iekļauts, jo likums tika izstrādāts pirms Latvijas referenduma par iestāšanos Eiropas Savienībā. Ņemot vērā, ka referendumā Latvijas iestāšanās Eiropas Savienībā tika atbalstīta, likuma stāšanos spēkā ir nepieciešams noteikt ar 2004.gada 1.maiju.
  6. Likums “Par akcīzes nodokli” jaunajā redakcijā nosaka, ka ar tā stāšanos spēkā spēku zaudēs likumi “Par akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem”, “Par akcīzes nodokli alum”, “Par akcīzes nodokli tabakas izstrādājumiem”, “Par akcīzes nodokli naftas produktiem” un “Par akcīzes nodokli” (līdzšinējā redakcijā). Līdz ar šīm izmaiņām likumdošanā mainīsies arī kārtība, kādā tiek piešķirtas speciālas atļaujas (licences) konkrētām darbībām ar akcīzes precēm. Lai nodrošinātu komercdarbības nepārtrauktību un lai nerastos situācija, ka, mainoties likumdošanai, vecās licences vairs nav spēkā, bet jaunās licences tiks izsniegtas tikai pēc 2004.gada 1.maija, likumā “Par akcīzes nodokli” ir nepieciešams paredzēt iespēju licences saskaņā ar likuma jaunajiem nosacījumiem saņemt pirms 2004.gada 1.maija.
  7. Tā kā ar Eiropas Padomes Direktīvu 2003/96/EC ar 2003.gada 31.decembri ir atceltas Direktīvas 92/81/EEC un 92/82/EEC, ir nepieciešams koriģēt likuma “Par akcīzes nodokli” informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām.

2. Normatīvā akta projekta būtība

  1. Likumprojekts paredz ar 2004.gada 1.maiju paaugstināt akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem, lai saskaņotu Latvijas nacionālo likumdošanu ar ES direktīvas 2003/96/EC prasībām.
  2. Likumprojekts nosaka, ka komersantiem, kas veic vietējos pasažieru pārvadājumus, sākot ar 2004.gada 1.jūliju tiks atmaksāts akcīzes nodoklis par izmantoto dīzeļdegvielu.
  3. Likumprojekts nosaka konkrētu likuma “Par akcīzes nodokli” spēkā stāšanās termiņu – 2004.gada 1.maiju.
  4. Likumprojekts paredz iespēju personām, kam ir nepieciešama speciāla atļauja (licence) konkrētām darbībām ar akcīzes precēm, saņemt licenci pirms likumdošanas maiņas 2004.gada 1.maijā. Tādejādi tiks nodrošināta komercdarbības nepārtrauktība. Lai saņemtu speciālu atļauju (licenci) akcīzes preču noliktavas turētāja darbībai un apstiprināta tirgotāja darbībai vispirms nepieciešams saņemt nodrošinājumu apliecinošu dokumentu, tāpēc paredzēts, ka 2004.gada 1.aprīlī stāsies spēkā ne tikai tiesību normas par speciālajām atļaujām (licencēm), bet arī nodrošinājumu reglamentējošās tiesību normas.
  5. Likumprojekts precizē likuma “Par akcīzes nodokli” informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām.

3. Cita informācija

Latvija šobrīd ir panākusi to, ka Eiropas Komisijas izstrādātais Direktīvas projekts paredz Latvijai dažādus pārejas periodus ES noteikto nodokļa likmju ieviešanai energoproduktiem un elektrībai, piemēram, dīzeļdegvielai līdz pat 2013.gada 1.janvārim (sīkāk pārejas periodus skatīt 1.pielikumā). Taču likumprojektā “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” nodokļa likmju paaugstināšanas grafiks turpmākajiem gadiem nav iestrādāts, jo:

  1. saskaņā ar Direktīvu 2003/96/EC valstīm, kas nav pieņēmušas eiro, katru gadu ir jākoriģē nacionālās nodokļa likmes nacionālajā valūtā, lai tās atbilstu Direktīvā noteiktajām likmēm eiro. Pārrēķinot nodokļa likmes nacionālajā likumdošanā, tiek ņemts vērā oficiālais eiro kurss oktobra pirmajā darba dienā, kas ir publicēts “Eiropas Kopienu Oficiālajā Vēstnesī” un šis kurss tiek ņemts vērā, salīdzinot nodokļu līmeņa atbilstību Direktīvas prasībām nākamā kalendārā gada 1.janvārī. Tā kā lata kurss līdz 2005.gada 1.janvārim netiks piesaistīts eiro un svārstīsies, Latvijai 2004.gada beigās būs atkārtoti jānovērtē akcīzes nodokļa likmju līmenis un, iespējams, atkārtoti jāveic likmju izmaiņas;
  2. Eiropas Komisijas izstrādātajā Direktīvas projektā ir noteikts, ka Eiropas Padomei pēc Eiropas Komisijas ierosinājuma ir tiesības pārskatīt dalībvalstīm piešķirtos nodokļu atvieglojumus. Ņemot vērā, ka pārejas periodi var tikt pārskatīti, būtu pāragri tos nostiprināt nacionālajā likumdošanā;
  3. Kā jau iepriekš minēts, Eiropas Savienības Ministru padomei Direktīvas projekts vēl politiski jāpieņem 2004.gada aprīļa sākumā.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Paaugstinot akcīzes nodokļa naftas produktiem likmes atbilstoši ES prasībām, varētu palielināties naftas produktu cenas, kas, savukārt, varētu ietekmēt kopējo cenu līmeni tautsaimniecībā.

Nodokļa likmju palielināšana neietekmēs lauksaimniecības produkcijas ražotājus, kam tiek atmaksāts akcīzes nodoklis par izmantoto dīzeļdegvielu. Tāpat, ņemot vērā, ka likumprojektā paredzēts uzsākt atmaksāt akcīzes nodokli par dīzeļdegvielu komersantiem, kas veic vietējos pasažieru pārvadājumus, nodokļa likmju kāpums neatstās būtisku ietekmi uz pasažieru pārvadātāju darbību un pasažieru pārvadāšanas tarifiem.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts nodrošina, ka uzņēmumi, kas strādā ar akcīzes precēm, varēs saņemt licences savai darbībai jau pirms likuma “Par akcīzes nodokli” jaunās redakcijas spēkā stāšanās 2004.gada 1.maijā. Tādejādi tiks novērsta iespējamā situācija, kad uzņēmējiem pēc 2004.gada 1.maija līdz jaunu licenču saņemšanai nebūtu iespējas veikt darbības ar akcīzes precēm.

3. Sociālo seku izvērtējums

Nodokļa likmju pieauguma radītais naftas produktu cenu kāpums un ar to saistītais izmaksu pieaugums varētu atstāt negatīvu iespaidu uz iedzīvotāju dzīves līmeni. Taču likumprojektā iestrādātā norma par nodokļa atmaksāšanu komersantiem, kas veic vietējos pasažieru pārvadājumus nodrošinās, ka sabiedriskā transporta tarifi būtiski nemainīsies un tiks mazināta likumprojekta negatīvā ietekme uz trūcīgākajiem iedzīvotāju slāņiem, kas izmanto sabiedrisko transportu.

4. Ietekme uz vidi

Atbilstoši ES politikai energoproduktu aplikšana ar nodokli ir viens no līdzekļiem, lai sasniegtu Kioto Protokola mērķus.

5. Cita informācija

Nav

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

Trīs nākamie gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

 

2004

2005

2006

2007

 

  1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

+10651,2

+30503,4

+38614,1

+47400,0

+48212,3

  • Izmaiņas budžeta izdevumos
  • -3240,0

    -6599,0

    -7687,9

    -8874,8

    -8981,8

  • Finansiālā ietekme
  • +7411,2

    +23904,4

    +30926,2

    +38525,1

    +39230,5

  • Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
  • Papildus izdevumi tiek finansēti no valsts budžeta līdzekļiem. Nodokļa ieņēmumu pieaugums valsts budžetā pilnībā kompensēs papildus izdevumus.

  • Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
  • Papildus ieņēmumi un izdevumi ir prognozēti kā starpība starp prognozētajiem ieņēmumiem/izdevumiem attiecīgajā gadā un plānotajiem ieņēmumiem/izdevumiem 2004. gadā.

    Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

    Sakarā ar akcīzes nodokļa likmju paaugstināšanu ir sagaidāms akcīzes nodokļa ieņēmumu kāpums. Nodokļa ieņēmumu prognozes ir veidotas, ņemot vērā nodokļa likmes, kas tiks noteiktas ar 2004.gada 1.maiju.

    Tā kā ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo darījumu vērtībā iekļauj arī nodokļus, prognozēts, ka palielināsies arī PVN ieņēmumi.

    Izmaiņas budžeta izdevumos:

    1. tā kā lauksaimniecības produkcijas ražotājiem nodoklis tiek atmaksāts, palielinoties nodokļa likmei, pieaugs arī nodokļa atmaksu summas.
    2. Kārtējam gadam papildus izdevumi ir prognozēti, ņemot vērā likumā “Par valsts budžetu 2004.gadam” plānoto līdzekļu apjomu nodokļa atmaksām lauksaimniekiem – 5,5 milj. latu (pie nodokļa likmes 100 lati par 1000 litriem). Papildus izdevumi pēc 2004.gada 1.maija aprēķināti pēc formulas:

      ((5 500 000 / 100) * 8/12 *148) – (5 500 000 * 8/12) = 1 760 000 lati

      Turpmākajiem gadiem papildus izdevumi ir prognozēti, pieņemot, ka pieprasīto atmaksu apjoms pieaugs.

    3. lai novērstu pasažieru pārvadājumu sadārdzināšanos degvielu cenas kāpuma dēļ, energoproduktiem, kas tiek izmantoti vietējiem pasažieru pārvadājumiem, būtu lietderīgi piemērot atbrīvojumu no akcīzes nodokļa, ko Direktīvas projekts Latvijas gadījumā pieļauj. Arī šis faktors varētu palielināt nodokļa atmaksas.

    Kārtējam gadam papildus izdevumi ir prognozēti, ņemot vērā Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociācijas sniegtos datus par dīzeļdegvielas patēriņu (40 milj. litru gadā). Pieņemot, ka pilsētas un piepilsētas pārvadājumiem tiek izmantota puse no minētā degvielas daudzuma, un, ņemot vērā, ka nodokļa atmaksāšana varētu tikt uzsākta ar 1.jūliju, kārtējam gadam papildus izdevumi aprēķināti pēc formulas:

    (40 000 000 / 2 * 6/12) * (148 / 1000) = 1 480 000 lati

    Turpmākajiem gadiem papildus izdevumi ir prognozēti, pieņemot, ka degvielas patēriņš vietējos maršrutos pieaugs.

    1. Cita informācija

    1. Turpmākajos gados, kamēr Latvijā netiks ieviests eiro, likmes tiks salīdzinātas saskaņā ar ES direktīvā 2003/96/EC noteikto kārtību. Tas ir, pēc katra gada oktobra pirmajā darba dienā noteiktā oficiālā eiro kursa nacionālās likmes tiek salīdzinātas ar ES minimālajām. Nepieciešamības gadījumā Saeimā tiks iesniegts likumprojekts ar likmju izmaiņām, kas stājas spēkā nākamā kalendārā gada 1.janvārī. Atkarībā no valūtas kursa svārstībām varētu mainīties arī nodokļa likmju maiņas finansiālā ietekme.
    2. Saskaņā ar Autopārvadātāju likumu un likumu “Par valsts budžetu 2004.gadam” šobrīd no valsts budžeta līdzekļiem tiek piešķirta dotācija pasažieru regulārajiem pārvadājumiem ar autobusiem. Viens no dotācijas mērķiem ir kompensēt pārvadātājiem akcīzes nodokli par izmantoto degvielu. Tādēļ likumprojektā paredzētā nodokļa atmaksa komersantiem, kas veic vietējos pasažieru pārvadājumus, būtu atbalstāma tikai tad, ja tiek pārskatīts augstāk minētās dotācijas apjoms.

     

    IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

    1. Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

    Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

    Nepieciešams papildus izdot šādus normatīvos aktus:

    1) ņemot vērā likumprojekta ietekmi uz valsts budžetu kārtējā gadā, ir nepieciešams izstrādāt grozījumus likumā “Par valsts budžetu 2004.gadam”;

    2) būs nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā komersantiem, kas veic vietējos pasažieru pārvadājumus, atmaksā akcīzes nodokli par dīzeļdegvielu (gāzeļļu) (likumprojekta 3.pants). Ministru kabineta noteikumu projekts tiks izstrādāts līdz 2004.gada 1.jūlijam.

    2. Cita informācija

    Nav

     

     

    V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

    1. Saistības pret Eiropas Savienību

     

     

     

     

     

    Likumprojekta normas izriet no Latvijas saistībām ar ES līguma prasībām.

    ES paredz harmonizēt akcīzes nodokli alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem un naftas produktiem.

    Ar likumprojektu tiks ieviests Padomes Direktīvas, ar kuru tiek grozīta Direktīva 2003/96/EC attiecībā uz iespējām atsevišķām dalībvalstīm piemērot pagaidu nodokļa atbrīvojumus vai samazinājumus energoproduktiem un elektrībai, projekts.

    Atbilstības izvērtējumā minētas tikai tās direktīvu normas, kas vēl nav ietvertas esošajos likumos.

    2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

    Likumprojekts šo jomu neskar.

    3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

    Likumprojekts šo jomu neskar.

    4. Atbilstības izvērtējums

    Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesu spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

    Padomes Direktīvas, ar kuru tiek grozīta Direktīva 2003/96/EC attiecībā uz iespējām atsevišķām dalībvalstīm piemērot pagaidu nodokļa atbrīvojumus vai samazinājumus energoproduktiem un elektrībai, projekts.

    Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

    ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

    Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst)

    Komentāri

    Likumprojekta 2.pants (nodokļa likmes)

    1.panta 2.punkts

    Atbilst

    Atkarībā no EUR/LVL valūtas kursa svārstībām nodokļa likmes 2004.gada beigās būs jākoriģē.

    Nav iestrādāts nodokļa likmju paaugstināšanas grafiks turpmākajiem gadiem.

    Likumprojekta 3.pants (nodokļa atmaksa komersantiem, kas veic vietējos pasažieru pārvadājumus)

    Direktīvas pielikums

    Atbilst

     

    VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

    1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

    Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav veiktas.

    2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

    Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav veiktas.

    3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

    Masu informācijas līdzekļiem ir sniegta informācija par Direktīvas projektu un par nepieciešamību Direktīvas projektā iekļautās normas iekļaut Latvijas likumdošanā.

    4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

    Likumprojektā ietvertās normas ir apspriestas ar Eiropas Komisijas ekspertiem.

    5. Cita informācija

    Nav

    VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

    1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

    Likumprojektā paredzēto normu īstenošana neradīs vajadzību pēc jaunām struktūrvienībām vai institūcijām. Likumprojekta normu administrēšanu veiks Valsts ieņēmumu dienests savu esošo funkciju ietvaros.

    2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

    Sabiedrība par likumprojekta ieviešanu tiks informēta vispārējā kārtībā. Pēc tā pieņemšanas Saeimā likums tiks publicēts oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”, un pēc tam arī "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājā".

    3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

    Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.

    4. Cita informācija

    Nav

     

    Finanšu ministra vietā – reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs

    Valsts sekretāre

    Juridiskā departamenta direktore

    Par kontroli atbildīgā amatpersona

    Atbildīgā amatpersona

    I.Gaters

    V.Andrējeva

    E.Strazdiņa

    M.Radeiko

    K.Birznieks

     

    08.03.2004. 18:12

    K.Birznieks

    7095517, karlisb@fm.gov.lv

     

     

     

     

     

    1.pielikums

    Latvijai piešķirtie pārejas periodi un nodokļa likmes energoproduktiem un elektroenerģijai saskaņā ar Eiropas Komisijas izstrādātajiem priekšlikumiem grozījumiem Direktīvā 2003/96/EK

     

    ar 01.05.2004.

    ar 01.01.2007.

    ar 01.01.2008.

    ar 01.01.2010.

    ar 01.01.2011.

    ar 01.01.2013.

    Motordegviela*:

    Bezsvina benzīns (eiro par 1000 l)

    287

    323

    359

    Benzīns ar svinu (eiro par 1000 l)

    421

    Dīzeļdegviela (gāzeļļa) (eiro par 1000 l)

    245

    274

    302

    330

    Petroleja (eiro par 1000 l)

    245

    274

    302

    330

    Sašķidrinātā naftas gāze (eiro par 1000 kg)

    125

    Dabas gāze (eiro par gigadžoulu bruto siltumietilpības)**

    0

    Energoprodukti, ko izmanto par kurināmo, un elektroenerģija:

    Dīzeļdegviela (gāzeļļa) (eiro par 1000 l)

    21

    Mazuts (eiro par 1000 kg)

    15

    Mazuts, ko izmanto dzīvojamo rajonu apkurināšanai (eiro par 1000 kg)

    0

    15

    Petroleja (eiro par 1000 l)

    0

    Sašķidrinātā naftas gāze (eiro par 100 kg)

    0

    Dabas gāze (eiro par gigadžoulu bruto siltumietilpības)**

     

    izmantošanai uzņēmuma vajadzībām

    0

    izmantošanai ārpusuzņēmuma vajadzībām***

    0

    Akmeņogles un kokss (eiro par gigadžoulu bruto siltumietilpības)

     

    izmantošanai uzņēmuma vajadzībām

    0

    0,075

    0,15

    izmantošanai ārpusuzņēmuma vajadzībām

    0

    0,15

    0,3

    Elektroenerģija (eiro par MWh)

    izmantošanai uzņēmuma vajadzībām

    0

    0,25

    0,5

    izmantošanai ārpusuzņēmuma vajadzībām

    0

    0,50

    1,0

    *- Latvijai ir piešķirtas tiesības atbrīvot no nodokļa energoproduktus un elektroenerģiju, kas tiek izmantota vietējos pasažieru pārvadājumos. Šī atvieglojuma piemērošanas nepieciešamību Eiropas Komisija līdz 2006. gada 31. decembrim pārskatīs.

    ** Latvijai dabas gāzei būs jāsāk piemērot nodoklis tad, kad dabas gāzes īpatsvars valsts gala enerģijas patēriņā sasniegs 20%. Kamēr dabas gāzes īpatsvars valsts enerģijas patēriņā ir no 20% līdz 25%, nodokļa likmju apmērs nav noteikts (likmēm ir jābūt ar pozitīvu vērtību). Līdz 2014. gadam vai pēc tam, kad dabas gāzes īpatsvars valsts enerģijas patēriņā ir sasniedzis 25% (kurš nosacījums stājas spēkā pirmais), ir jāsāk piemērot ES noteiktās minimālās likmes – 0,15 eiro par gigadžoulu bruto siltumietilpības izmantošanai uzņēmuma vajadzībām un 0,3 eiro par gigadžoulu bruto siltumietilpības izmantošanai ārpusuzņēmuma vajadzībām.

    ***- piemēram, privātpersonu vajadzībām.

    Finanšu ministra vietā – reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs

    Valsts sekretāre

    Juridiskā departamenta direktore

    Par kontroli atbildīgā amatpersona

    Atbildīgā amatpersona

    I.Gaters

    V.Andrējeva

    E.Strazdiņa

    M.Radeiko

    K.Birznieks

    08.03.2004. 17:58

    K.Birznieks

    7095517, karlisb@fm.gov.lv

     

     

     

     

     

    2.pielikums

    Izmaiņas akcīzes nodokļa likmēs, kas paredzētas likumprojektā “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””

     

    Pašreiz, ar 01.05.2004.

    Likumprojekts, ar 01.05.2004.

    Svinu nesaturošam benzīnam, Ls/1000 l

    160

    174

    Svinu saturošam benzīnam, Ls/1000 l

    210

    255

    Petrolejai, Ls/1000 l

    130

    148

    Dīzeļdegvielai, Ls/1000 l

    130

    148

    Naftas gāzēm, Ls/1000 kg

    50

    76

    Degvieleļļai (14.panta 1.daļas 6.punkts), Ls/1000 l

    130

    148

    Degvieleļļai (14.panta 1.daļas 7.punkts), Ls/1000 kg

    7

    9

    Marķētie naftas produkti - kurināmais (14.panta 2.daļa), Ls/1000 l

    13

    13

    Benzīns ar spirta piedevu (14.panta 3.daļa), Ls/1000 l

    152

    165

    Dīzeļdegvielai ar biodīzeļdegvielas īpatsvaru:

     

    no 5 līdz 30 tilpumprocentiem, Ls/1000 l

    130

    141

    no 30 līdz 99 tilpumprocentiem, Ls/1000 l

    100

    104

    100 tilpumprocenti, Ls/1000 kg

    0

    0

    Naftas gāzēm, ko izmanto par kurināmo, Ls/1000 kg

    0

    0

    Papildus likumprojektā “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” paredzēts ar 2004. gada 1. jūliju uzsākt atmaksāt akcīzes nodokli par dīzeļdegvielu komersantiem, kas veic vietējos pasažieru pārvadājumus.

     

     

     

     

    Finanšu ministra vietā – reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs

    Valsts sekretāre

    Juridiskā departamenta direktore

    Par kontroli atbildīgā amatpersona

    Atbildīgā amatpersona

    I.Gaters

    V.Andrējeva

    E.Strazdiņa

    M.Radeiko

    K.Birznieks

    08.03.2004. 17:58

    K.Birznieks

    7095517, karlisb@fm.gov.lv

     

     

     

     

     

     

    2.pielikums

    Izmaiņas akcīzes nodokļa likmēs, kas paredzētas likumprojektā “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli””

     

    Pašreiz, ar 01.05.2004.

    Likumprojekts, ar 01.05.2004.

    Svinu nesaturošam benzīnam, Ls/1000 l

    160

    174

    Svinu saturošam benzīnam, Ls/1000 l

    210

    255

    Petrolejai, Ls/1000 l

    130

    148

    Dīzeļdegvielai, Ls/1000 l

    130

    148

    Naftas gāzēm, Ls/1000 kg

    50

    76

    Degvieleļļai (14.panta 1.daļas 6.punkts), Ls/1000 l

    130

    148

    Degvieleļļai (14.panta 1.daļas 7.punkts), Ls/1000 kg

    7

    9

    Marķētie naftas produkti - kurināmais (14.panta 2.daļa), Ls/1000 l

    13

    13

    Benzīns ar spirta piedevu (14.panta 3.daļa), Ls/1000 l

    152

    165

    Dīzeļdegvielai ar biodīzeļdegvielas īpatsvaru:

     

    no 5 līdz 30 tilpumprocentiem, Ls/1000 l

    130

    141

    no 30 līdz 99 tilpumprocentiem, Ls/1000 l

    100

    104

    100 tilpumprocenti, Ls/1000 kg

    0

    0

    Naftas gāzēm, ko izmanto par kurināmo, Ls/1000 kg

    0

    0

    Papildus likumprojektā “Grozījumi likumā “Par akcīzes nodokli”” paredzēts ar 2004. gada 1. jūliju uzsākt atmaksāt akcīzes nodokli par dīzeļdegvielu komersantiem, kas veic vietējos pasažieru pārvadājumus.

     

     

     

     

    Finanšu ministra vietā – reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs

    Valsts sekretāre

    Juridiskā departamenta direktore

    Par kontroli atbildīgā amatpersona

    Atbildīgā amatpersona

    I.Gaters

    V.Andrējeva

    E.Strazdiņa

    M.Radeiko

    K.Birznieks

    08.03.2004. 17:58

    K.Birznieks

    7095517, karlisb@fm.gov.lv