Likumprojekts

Likumprojekts

Cukura nozares likums

I nodaļa. Vispārīgie noteikumi

1.pants. Likumā ir lietoti šādi termini:

1) cukurbiešu audzētāju reģistrs – datu bāze, kurā iekļautas ziņas par katru cukurbiešu audzētāju un tā cukurbiešu piegādes pamatapjomu;

2) cukurbiešu piegādes apjoms – ar cukurbiešu audzētāju noslēgtajā cukurbiešu piegādes līgumā minētais cukurbiešu daudzums (tonnās);

3) cukurbiešu piegādes pamatapjoms – tiesības cukurbiešu audzētājam piegādāt noteiktu cukurbiešu daudzumu (tonnās), kāds tam noteikts cukurbiešu audzētāju reģistrā. Cukurbiešu piegādes pamatapjoms ir 77 procenti no 1998.gadā vai 1999.gadā piegādātā lielākā cukurbiešu apjoma un pārņemtajās līgumsaistībās norādītā cukurbiešu piegādes apjoma summas.

2.pants. Likuma mērķis ir nodrošināt Eiropas Savienības cukura kopējā tirgus organizācijas darbību Latvijā.

3.pants. Eiropas Savienības tirgus intervences pasākumus cukura tirgū veic Lauku atbalsta dienests.

4.pants. Lauku atbalsta dienests izsniedz cukura importa un eksporta speciālās atļaujas (licences) saskaņā ar Eiropas Kopienas tiesību aktiem par cukura kopējā tirgus organizāciju.

II nodaļa. Cukura ražošanas kvotas un cukurbiešu audzētāju reģistrs

5.pants. Kārtību, kādā cukura ražotājiem tiek sadalītas cukura ražošanas kvotas, nosaka Ministru kabinets.

6.pants. Ministru kabinets katru gadu līdz 15.februārim cukura ražotājiem sadala cukura ražošanas kvotas.

7.pants. Cukurbiešu audzētāju reģistrā iekļaujamo informāciju un tās sniegšanas kārtību, kā arī šā reģistra uzturēšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

8.pants. (1) Cukurbiešu audzētāju reģistru uztur cukurbiešu audzētāju sabiedriskā organizācija, kura reģistrēta normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā un darbojas ne mazāk kā trīs mēnešus, un tās dalībniekiem kopā pieder vismaz 51 procents cukurbiešu piegādes pamatapjoma.

(2) Cukurbiešu audzētāju sabiedriskā organizācija attiecībā uz šajā likumā noteikto uzdevumu izpildi ir Zemkopības ministrijas funkcionālā padotībā.

9.pants. Cukurbiešu audzētāju sabiedriskā organizācija ir tiesīga:

1) anulēt cukurbiešu piegādes pamatapjomu un izslēgt no cukurbiešu audzētāju reģistra to cukurbiešu audzētāju, kurš līdz 1.maijam nav noslēdzis cukurbiešu piegādes līgumu kārtējam gadam un nav rakstiski paziņojis par līguma nenoslēgšanas iemeslu;

2) samazināt cukurbiešu audzētāja cukurbiešu piegādes pamatapjomu par vidēji divos gados nepiegādāto cukurbiešu apjomu, ja divus gadus pēc kārtas cukurbiešu piegādes apjoms nav izpildīts vairāk kā par 10 procentiem gadā;

3) sadalīt proporcionāli cukurbiešu piegādes pamatapjomu šā panta 1. un 2.punktā minētajos gadījumos starp tiem cukurbiešu audzētājiem, kuri iepriekšējā gadā ir pilnīgi izpildījuši tiem noteikto cukurbiešu piegādes apjomu.

10.pants. Cukurbiešu audzētāju sabiedriskās organizācijas pieņemtie lēmumi ir apstrīdami Zemkopības ministrijā.

11.pants. Cukurbiešu audzētājs katru gadu no 1.janvāra līdz 1.februārim ir tiesīgs savu cukurbiešu piegādes pamatapjomu iznomāt vai atsavināt citai fiziskai vai juridiskai personai.

12.pants. Ja cukura ražotājam kārtējā gadā atbilstoši piešķirtajai cukura ražošanas kvotai nepieciešams mazāks cukurbiešu piegādes apjoms nekā kopējais cukurbiešu piegādes pamatapjoms, kārtējā gada cukurbiešu piegādes apjoms proporcionāli tiek samazināts visiem cukurbiešu audzētājiem.

13.pants. Ja cukura ražotājam kārtējā gadā atbilstoši piešķirtajai cukura ražošanas kvotai nepieciešams lielāks cukurbiešu piegādes apjoms nekā kopējais cukurbiešu piegādes pamatapjoms, kārtējā gada cukurbiešu piegādes apjoms proporcionāli tiek palielināts tiem cukurbiešu audzētājiem, kuri iepriekšējā gadā ir pilnīgi izpildījuši cukurbiešu piegādes apjomu.

III nodaļa. Cukurbiešu audzētāju sabiedriskās organizācijas biedru un cukura ražotāju cukura nozares līgums un cukurbiešu piegādes līgums

14.pants. Cukurbiešu piegādes apjomu cukurbiešu audzētājam katru gadu nosaka cukura ražotājs, ievērojot:

1) cukurbiešu piegādes pamatapjomu, kas reģistrēts cukurbiešu audzētāju reģistrā;

2) cukura ražotājam piešķirtās cukura ražošanas kvotas;

3) ražošanas procesā no cukurbietēm iegūstamo prognozējamo cukura daudzumu.

15.pants. Noteiktais cukurbiešu piegādes apjoms ir pamats cukurbiešu piegādes līguma noslēgšanai starp cukura ražotāju un cukurbiešu audzētāju.

16.pants. Cukura ražotājs katru gadu līdz 10.martam rakstiski informē cukurbiešu audzētāju par tam piešķirto cukurbiešu piegādes apjomu.

17.pants. Cukura ražotāja pieņemtie lēmumi pārsūdzami tiesā.

18.pants. Cukurbiešu audzētāju sabiedriskās organizācijas biedru un cukura ražotāju tiesiski ekonomiskais pamats ir cukura nozares līgums, kuru slēdz katru gadu līdz 15.martam. Cukura nozares līgumā nosaka vienādas tiesības un pienākumus visiem iepriekš minētās cukurbiešu audzētāju sabiedriskās organizācijas biedriem un cukura ražotājiem, kā arī darbības principus.

19.pants. Cukurbiešu audzētāja un cukura ražotāja attiecību tiesiskais pamats ir cukurbiešu piegādes līgums, kuru slēdz katru gadu pēc tam, kad noslēgts cukura nozares līgums.

IV nodaļa. Informācijas sniegšana

20.pants. Cukura ražotājs sniedz Lauku atbalsta dienestam cukura tirgus analīzei un bilances sagatavošanai nepieciešamo informāciju. Informācijas iesniegšanas kārtību un šīs informācijas saturu nosaka Ministru kabinets.

21.pants. Lauku atbalsta dienests sagatavo un sniedz informāciju par Latvijas cukura tirgu Zemkopības ministrijai, Finanšu ministrijai un Eiropas Savienības attiecīgajām institūcijām.

22.pants. Cukura ražotāja sniegtās informācijas kontroli veic Lauku atbalsta dienests.

Pārejas noteikumi

1. Likums stājas spēkā 2004.gada 1.maijā.

2. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par cukuru" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 20./21.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 22.nr.; 1995, 20.nr.; 1996, 24.nr.; 1999, 19.nr.; 2000, 4.nr.; 2002, 7., 22.nr.; 2003, 9.nr.).

 

 

Zemkopības ministrs

M.Roze

 

 

Likumprojekta “Cukura nozares likums”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Pašlaik Latvijā cukuru ražo divas cukurfabrikas: akciju sabiedrība “Jelgavas cukurfabrika” un akciju sabiedrība “Liepājas cukurfabrika”. Valsts noteiktā cukura ražošanas kvota 2003.gadam ir 62 000 t A kvotas cukurs un 4 000 t B kvotas cukurs. Cukurbietes audzē apmēram 400 saimniecībās ap 15 000 ha lielā platībā.

Pašlaik Latvijas cukura iekšējo tirgu un cukura nozari regulē un aizsargā likums “Par cukuru”.

2004.gada 1.maijā likums “Par cukuru” zaudēs spēku, jo tas daļēji pārņem Eiropas Savienības cukura nozares regulu prasības. Lai nodrošinātu cukura nozares politikas administrēšanu pēc iestājas Eiropas Savienībā, nepieciešams jauns likums. Jaunais Cukura nozares likums noteiks nacionālo likumdošanu un dalībvalstu izvēli cukura nozarē, kuras nav paredzētas likumprojektā par lauksaimniecību un lauku attīstību, saglabājot likumā “Par cukuru” noteikto cukurbiešu piegādes pamatapjoma sadales mehānismu, cukurbiešu audzētāju reģistra uzturēšanas kārtību un informācijas apmaiņas kārtību.

Pašlaik spēkā esošais likums “Par cukuru” nosaka Latvijā ražotā cukura iekšējā tirgus ekonomisko un tiesisko aizsardzību, nodrošinot Latvijas iedzīvotājus ar Latvijā ražoto cukuru, kā arī aizsargā Latvijas cukurbiešu audzētājus un rada vienādus ekonomiskos nosacījumus visiem cukura ražotājiem. Likums “Par cukuru” paredz arī cukurbiešu audzētāju reģistru un katram cukurbiešu audzētājam aprēķināto cukurbiešu piegādes pamatapjomu. Ar šā gada 1.janvāri cukurbiešu audzētāju reģistru uztur sabiedriskā organizācija “Latvijas Cukurbiešu audzētāju asociācija”, kuras sastāvā esošajiem biedriem pieder ap 65 % cukurbiešu piegādes pamatapjoma.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts neparedz ieviest jaunu kārtību kāda pastāvēja līdz šim cukura nozarē. No likuma “Par cukuru” tiek izņemtas normas par iekšējā tirgus aizsardzību un atbalstu cukura ražošanas veicināšanai, kas ir pretrunā ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem.

Likumprojekts paredz noteikt:

1. vispārējo nozares terminu definējumus;

2. tirgus intervences pasākumu administrēšanu;

3. cukura importa un eksporta speciālo atļauju (licenču) izsniedzējinstitūciju;

4. cukura ražošanas kvotu, cukurbiešu piegādes pamatapjomu un cukurbiešu audzētāju reģistra administrēšanu;

5. nozaru vienošanās līguma un cukurbiešu piegādes līguma slēgšanas kārtību;

6. informācijas apmaiņas kārtību.

3. Cita informācija

Nav.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts nodrošinās nozares turpmāku darbību, pēc iestāšanās Eiropas Savienībā un saglabās līdz šim pieņemto kārtību, kura nav pretrunā ar Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem un starptautiskajām saistībām.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Projekts skar cukurbiešu audzētājus, to sabiedrisko organizāciju, cukura ražošanas un tirdzniecības uzņēmumus. Likumprojekts nodrošinās Administratīvā procesa likuma ieviešanu, skaidrāk nosakot administratīvo aktu izdošanas un apstrīdēšanas kārtību.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts nodrošinās un saglabās darbavietas cukura nozarē strādājošajiem.

Likumprojekts nodrošinās sabiedriskās organizācijas ietekmi, izstrādājot nozares līgumus.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts atstās ietekmi uz vidi, jo skars gan intensīvu lauksaimniecības metožu lietošanu, gan cukura rūpniecisku ražošanu. Vides prasības attiecīgajai saimniekošanai noteiks citi normatīvie akti.

5. Cita informācija

Nav.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Finansiālā ietekme

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

6. Cita informācija

Nav.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Normatīvā akta projekts nosaka pilnvarojumus trīs Ministru kabineta noteikumiem:

1) par cukura ražošanas kvotas sadali starp cukura ražotājiem;

2) par cukurbiešu audzētāju reģistru un tā uzturēšanas kārtību;

3) informācijas apmaiņas kārtību starp cukura ražotāju un Lauku atbalsta dienestu.

Visus noteikumu projektus paredzēts apstiprināt Ministru kabinetā līdz 2004.gada 1.maijam.

2. Cita informācija

Nav.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts paredz īstenot Eiropas Savienības prasībām atbilstošu cukura kopējā tirgus organizācijas politiku.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Padomes 2001.gada 19.jūnija regula (EK) 1260/2001 par cukura sektora tirgus kopēju organizāciju.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/

neatbilst)

Komentāri

4.pants

Padomes 2001.gada 19.jūnija Regula (EK) 1260/2001 par cukura sektora tirgus kopēju organizāciju 7.pants

Atbilst

 

5.pants

Padomes 2001.gada 19.jūnija Regula (EK) 1260/2001 par cukura sektora tirgus kopēju organizāciju 11.panta 1.punkts

Atbilst

 

13.pants un 14.pants

Padomes 2001.gada 19.jūnija Regula (EK) 1260/2001 par cukura sektora tirgus kopēju organizāciju 6.panta 1.punkts

Atbilst

 

19.pants

Padomes 2001.gada 19.jūnija Regula (EK) 1260/2001 par cukura sektora tirgus kopēju organizāciju 19.panta 1.punkts

Atbilst

 

5. Cita informācija

Nav.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Likumprojekts saskaņots.

3. Kādi sabiedriskās informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Notikušas konsultācijas ar Dānijas un Francijas ekspertiem.

5. Cita informācija

Nav.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Ministru kabineta noteikumu izstrādi veiks Zemkopības ministrija. Administrēšanu veiks Lauku atbalsta dienests un cukurbiešu audzētāju sabiedriskā organizācija (pašlaik to veic Latvijas Cukurbiešu audzētāju asociācija).

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvie akti tiks publicēti oficiālajā preses izdevumā “Latvijas Vēstnesis”. Būs informācija arī Zemkopības ministrijas mājas lapā.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt saskaņā ar spēkā esošo normatīvo aktu noteikto kārtību.

4. Cita informācija

Nav.

 

Zemkopības ministrs M.Roze

 

 

 

20.02.2004. 11:27

J.Sietiņsons

7027346, Janis.Sietinsons@zm.gov.lv

Valsts sekretāre

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

L.Straujuma

 

S.Grigaļūna

 

D.Malzubre

 

J.Sietiņsons