Aizsardzības un iekšlietu komisija Likumprojekts 3

Aizsardzības un iekšlietu komisija Likumprojekts 3. lasījumam

 

Grozījumi Mobilizācijas likumā (reģ. nr. 616)

Spēkā esošā redakcija

2. lasījumā pieņemtā redakcija

Pr.nr.

Priekšlikumi 3. lasījumam

Atbildīgās komisijas atzinums

Komisijas ieteiktā redakcija 3. lasījumam

1

2

3

4

5

6

 

Izdarīt Mobilizācijas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.; 2003, 24.nr.) šādus grozījumus:

 

 

 

Izdarīt Mobilizācijas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.; 2003, 24.nr.) šādus grozījumus:

1.pants. Likumā lietotie termini

Likumā ir lietoti šādi termini:

1) mobilizācija — mērķtiecīgi plānoti un sagatavoti valsts militārās un civilās aizsardzības pasākumi valsts apdraudējuma novēršanai vai tā seku likvidācijai, izmantojot noteiktus cilvēku, materiālos un finansu resursus;

2) mobilizācijas pieprasījums — dokuments, kurā izteikta prasība pēc mobilizācijas, izvirzīts mobilizācijas uzdevums, pienākums un kurš izsaka Nacionālo bruņoto spēku un valsts civilās aizsardzības sistēmas vajadzības pēc mobilizācijas resursiem valsts apdraudējuma gadījumā;

3) atliktās piegādes — preces un materiāli, kuru nepieciešamība tiek iepriekš plānota un par kuru piegādi tiek noslēgti attiecīgi līgumi, bet kuri reāli tiek saņemti vienīgi valsts apdraudējuma gadījumā.

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

Iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons:

izteikt likuma 1. panta 1. apakšpunktu šādā redakcijā:

„mobilizācija -

sagatavošanās karam vai citām ārkārtējām situācijām, nokomplektējot un organizējot valsts resursus;

pasākumi, ar kuriem bruņotos spēkus vai to daļu sagatavo karam vai citai valsts līmeņa ārkārtējai situācijai. Tie ietver personālsastāva sapulcināšanu un organizāciju, apgādes un materiālu nodrošināšanu aktīvajam militārajam dienestam”.

 

Aizsardzības ministrs A.Slakteris:

likuma 1.panta 3. punktā terminā „atliktās piegādes” veikt redakcionālas izmaiņas, paplašinot atlikto piegāžu jēdzienu un nosakot, ka kā atliktās piegādes var plānot arī pakalpojumus, kas reāli tiek saņemti vienīgi valsts apdraudējuma gadījumā.

 

Aizsardzības un iekšlietu komisija:

izteikt 1. panta 3. punktu šādā redakcijā:

3) atliktās piegādes — preces, materiāli un pakalpojumi, kuru nepieciešamība tiek iepriekš plānota un par kuru piegādi tiek noslēgti attiecīgi līgumi, bet kuri reāli tiek saņemti vienīgi mobilizācijas gadījumā.

Neatbalstīt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīt atbildīgās komisijas 3. priekšlikuma redakcijā

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Izteikt 1.panta 3.punktu šādā redakcijā:

“3) atliktās piegādes — preces, materiāli un pakalpojumi, kuru nepieciešamība tiek iepriekš plānota un par kuru piegādi un sniegšanu tiek noslēgti attiecīgi līgumi, bet kuri reāli tiek saņemti vienīgi mobilizācijas gadījumā.”

6.pants. Mobilizācijas vadības sistēma

(1) Mobilizācijas vadības sistēmu izveido atbilstoši valsts administratīvajam iedalījumam. Tā ir valsts totālās aizsardzības sistēmas sastāvdaļa.

(2) Mobilizācijas vadības sistēma nodrošina Nacionālo bruņoto spēku, valsts civilās aizsardzības sistēmas un tautsaimniecības mobilizācijas vadību valsts apdraudējuma gadījumā.

(3) Mobilizācijas vadības sistēmā ir trīs līmeņi:

1) valsts līmenis;

2) Nacionālo bruņoto spēku un valsts civilās aizsardzības sistēmas līmenis;

3) pašvaldību līmenis.

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aizsardzības ministrs A.Slakteris:

izteikt 6.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

„(1) Mobilizācijas vadības sistēma ir valsts aizsardzības vadības sistēmas sastāvdaļa.”

 

 

 

Atbalstīt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Izteikt 6.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

“(1) Mobilizācijas vadības sistēma ir valsts aizsardzības vadības sistēmas sastāvdaļa.”

7.pants. Mobilizācijas vadības struktūra

(1) Mobilizācijas plānošanai, sagatavošanai un īstenošanai valsts institūcijās un pašvaldībās tiek veidotas mobilizācijas struktūrvienības vai norīkoti mobilizācijas darbinieki.

(2) Mobilizācijas plānošanā, sagatavošanā un īstenošanā iesaistīto valsts institūciju un pašvaldību amatpersonu, mobilizācijas struktūrvienību un mobilizācijas darbinieku uzdevumus, pilnvaras un pienākumus, kā arī darbības principus miera laikā un valsts apdraudējuma gadījumā nosaka Ministru kabinets.

1. Izteikt 7.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

“(1) Mobilizācijas plānošanai, sagatavošanai un īstenošanai valsts institūcijās un pašvaldībās var izveidot mobilizācijas struktūrvienības vai norīkot mobilizācijas darbiniekus.”

 

 

 

 

3. Izteikt 7.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

“(1) Mobilizācijas plānošanai, sagatavošanai un īstenošanai valsts institūcijās un pašvaldībās var izveidot mobilizācijas struktūrvienības vai norīkot mobilizācijas darbiniekus.”

9.pants. Mobilizācijas plānošanas, sagatavošanas un īstenošanas reglamentēšana

Lai reglamentētu mobilizācijas plānošanu, sagatavošanu un īstenošanu, Ministru kabinets izdod šādus noteikumus:

1) par civilās trauksmes un atbalsta sistēmu un civilās trauksmes un atbalsta plāniem, nosakot:

a) civilās trauksmes un atbalsta sistēmas mērķi, uzdevumus un pasākumus,

b) valsts institūciju un pašvaldību pienākumus un uzdevumus civilās trauksmes un atbalsta pasākumu plānošanā, sagatavošanā un īstenošanā,

c) civilās trauksmes un atbalsta plānu sistēmu, to apstiprināšanas un precizēšanas kārtību, kā arī attiecīgo plānu dokumentu veidlapu paraugus;

2) par mobilizējamo civilās aizsardzības formējumu veidošanas kārtību un finansējumu, nosakot:

a) mobilizējamos civilās aizsardzības formējumus, to uzdevumus un materiāltehnisko nodrošinājumu,

b)...

3)...

5) par atliktajām piegādēm, nosakot:

a) materiālo resursu veidus un apjomu atlikto piegāžu vajadzībām,

b)...

6) par iedzīvotāju normētu nodrošināšanu ar pārtiku, rūpniecības un medicīniskajām precēm, kā arī ar sakaru un transporta pakalpojumiem, nosakot:

a) normas iedzīvotāju nodrošināšanai ar pārtiku valsts apdraudējuma gadījumā,

b) pārtikas valsts rezervju apjomu, to veidošanas, uzturēšanas un atjaunošanas kārtību,

c) normētas pārtikas izsniegšanas un kontroles kārtību,

d) mobilizācijas pieprasījumu plānošanas, izpildes un izpildes kontroles kārtību Latvijas Republikā reģistrētām juridiskajām personām attiecībā uz nodrošinājumu ar pārtiku, rūpniecības un medicīniskajām precēm, sakaru un transporta pakalpojumiem,

e) valsts institūciju un pašvaldību uzdevumus un pienākumus iedzīvotāju normētā nodrošināšanā ar pārtiku, rūpniecības un medicīniskajām precēm, sakaru un transporta pakalpojumiem valsts apdraudējuma gadījumā;

7) par Nacionālo bruņoto spēku, valsts civilās aizsardzības sistēmas, tautsaimniecības objektu un iedzīvotāju nodrošināšanu ar energoresursiem valsts apdraudējuma gadījumā, nosakot:

a) normas nodrošinājumam ar energoresursiem,

b)...

8) par izmaksām iedzīvotājiem no valsts budžeta valsts apdraudējuma gadījumā, nosakot:

a) iedzīvotāju kategorijas, kuras tiek nodrošinātas ar izmaksām no valsts budžeta,

b) izmaksu veidus un apjomu atkarībā no valsts apdraudējuma pakāpes,

c) izmaksu organizāciju un par tām atbildīgās valsts institūcijas un pašvaldības;

2. 9.pantā:

izteikt 2.punkta “a” apakšpunktu šādā redakcijā:

“a) mobilizējamos civilās aizsardzības formējumus, to uzdevumus un materiāltehniskā nodrošinājuma paraugnormas, kā arī ministriju kompetenci civilās aizsardzības formējumu materiāltehniskajā nodrošinājumā,”;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

izteikt 5.punkta “a” apakšpunktu šādā redakcijā:

“a) materiālo resursu veidus atlikto piegāžu vajadzībām,”;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

izteikt 6.punktu šādā redakcijā:

“6) par iedzīvotāju normētu nodrošināšanu ar pārtiku un rūpniecības precēm, nosakot:

a) paraugnormas iedzīvotāju nodrošināšanai ar pārtiku un rūpniecības precēm valsts apdraudējuma gadījumā,

b) pārtikas un rūpniecības preču rezervju plānošanas kārtību;”;

izslēgt 7.punkta “a” apakšpunktu;

izslēgt 8.punktu.

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aizsardzības ministrs A.Slakteris:

likuma 9.panta 1. punktā un 1.punkta a) un b) apakšpunktos svītrot vārdu „atbalsta” un tā vietā ierakstīt vārdu „apziņošanas”.

Iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons:

izteikt likuma 9.panta 1.punktu šādā redakcijā:

“1) par civilās trauksmes un apziņošanas sistēmu nosakot:

a) civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas mērķi un uzdevumus;

b) valsts institūciju un pašvaldību pienākumus sistēmas darbības nodrošināšanā”.

 

 

 

 

 

Aizsardzības ministrs A.Slakteris:

likuma 9.panta 5. punkta a) apakšpunktā aiz vārdiem „materiālo resursu” ierakstīt vārdus „un pakalpojumus”.

 

Aizsardzības un iekšlietu komisija:

izteikt likumprojekta 2. panta otro daļu šādā redakcijā:

izteikt 5.punkta “a” apakšpunktu šādā redakcijā:

“a) materiālo resursu un pakalpojumu veidus atlikto piegāžu vajadzībām,”;

 

 

Iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons:

izteikt likumprojekta 2. panta trešo daļu šādā redakcijā:

izteikt 6.punktu šādā redakcijā:

“6) par iedzīvotāju normētu nodrošināšanu ar pārtiku un pirmās nepieciešamības precēm, nosakot:

a) paraugnormas iedzīvotāju nodrošināšanai ar pārtiku un pirmās nepieciešamības precēm valsts apdraudējuma gadījumā,

b) pārtikas un pirmās nepieciešamības preču rezervju plānošanas kārtību;”;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Daļēji atbalstīt 6. priekšlikuma redakcijā

 

 

 

Atbalstīt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīt atbildīgās komisijas 8. priekšlikuma redakcijā

 

 

 

Atbalstīt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. 9.pantā:

izteikt 1.punktu šādā redakcijā:

“1) par civilās trauksmes un apziņošanas sistēmu, nosakot:

a) civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas mērķi un uzdevumus,

b) valsts institūciju un pašvaldību pienākumus sistēmas darbības nodrošināšanā;”;

izteikt 2.punkta “a” apakšpunktu šādā redakcijā:

“a) mobilizējamos civilās aizsardzības formējumus, to uzdevumus un materiāltehniskā nodrošinājuma paraugnormas, kā arī ministriju kompetenci civilās aizsardzības formējumu materiāltehniskajā nodrošinājumā,”;

izteikt 5.punkta “a” apakšpunktu šādā redakcijā:

“a) materiālo resursu un pakalpojumu veidus atlikto piegāžu vajadzībām,”;

izteikt 6.punktu šādā redakcijā:

“6) par iedzīvotāju normētu nodrošināšanu ar pārtiku un pirmās nepieciešamības precēm, nosakot:

a) paraugnormas iedzīvotāju nodrošināšanai ar pārtiku un pirmās nepieciešamības precēm valsts apdraudējuma gadījumā,

b) pārtikas un pirmās nepieciešamības preču rezervju plānošanas kārtību;”;

izslēgt 7.punkta “a” apakšpunktu;

izslēgt 8.punktu.

11.pants. Valsts institūciju, pašvaldību un Latvijas Republikā reģistrētu juridisko personu pienākumi

(1) Valsts institūcijām, pašvaldībām un Latvijas Republikā reģistrētām juridiskajām personām, kurām ir noteikti mobilizācijas pieprasījumi, ir šādi pienākumi:

1) pildīt mobilizācijas pieprasījumus;

2) atbilstoši savai kompetencei izstrādāt mobilizācijas plānus.

(2) Mobilizācijas izsludināšanas gadījumā, pildot mobilizācijas pieprasījumus, valsts institūcijām, pašvaldībām un Latvijas Republikā reģistrētām juridiskajām personām ir pienākums nodot Nacionālo bruņoto spēku vienību un civilās aizsardzības formējumu turējumā mobilizācijas pieprasījumā noteikto īpašumu. Pēc demobilizācijas izsludināšanas minēto īpašumu atdod tā īpašniekam. Īpašniekam atlīdzina faktiskos zaudējumus, kas nodarīti īpašumam. Zaudējumu atlīdzības izmaksas kārtību pēc demobilizācijas izsludināšanas nosaka Ministru kabinets.

(3) Latvijas Republikā reģistrētām juridiskajām personām nav tiesību atteikties pildīt mobilizācijas pieprasījumus, ja tie atbilst attiecīgajam darbības profilam vai ir iespējama darbības pārprofilēšana. Izdevumus un zaudējumus, kas radušies, pildot mobilizācijas pieprasījumus, sedz no valsts budžeta Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

(4) Valsts institūcijām un pašvaldībām, kā arī Latvijas Republikā reģistrētām juridiskajām personām ir pienākums sniegt mobilizācijas plānošanai nepieciešamo informāciju Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aizsardzības ministrs A.Slakteris:

likuma 11.panta ceturtajā sadaļā svītrot vārdus „Ministru kabineta noteiktajā kārtībā”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Izslēgt 11.panta ceturtajā daļā vārdus “Ministru kabineta noteiktajā kārtībā”.

 

 

14.pants. Iedzīvotāju mobilizācija civilās aizsardzības formējumos un civilās aizsardzības pasākumu veikšanai

(1) Mobilizācijai civilās aizsardzības formējumos un civilās aizsardzības pasākumu veikšanai ir pakļauti iedzīvotāji, kuri nav pakļauti mobilizācijai Nacionālajos bruņotajos spēkos un Valsts robežsardzē saskaņā ar mobilizācijas uzdevumu.

(2) Mobilizācijai civilās aizsardzības formējumos ir pakļauti darba spējīgie iedzīvotāji no 18 līdz 65 gadu vecumam.

(3) Ministru kabinets var noteikt atsevišķas iedzīvotāju kategorijas, kuras netiek pakļautas mobilizācijai.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Izteikt 14.panta trešo daļu šādā redakcijā:

“(3) Ministru kabinets, ja nepieciešams, var noteikt atsevišķas profesiju un amatu grupas, pie kurām piederošie iedzīvotāji netiek pakļauti mobilizācijai.”

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

13

 

 

 

14

 

Iekšlietu ministrs Ē.Jēkabsons:

Izteikt 14.panta 2.daļu šādā redakcijā:

“(2) Mobilizācijai civilās aizsardzības formējumos ir pakļauti atsevišķu amatu un profesiju darba spējīgie iedzīvotāji atbilstoši formējuma darbības profilam.”

 

Aizsardzības un iekšlietu komisija:

izslēgt likumprojekta 3. pantu.

 

Aizsardzības un iekšlietu komisija:

izslēgt likuma 14. panta trešo daļu.

Saeimas Juridiskais birojs:

aizstāt likumprojekta 3. pantā vārdus “profesiju un amatu grupas” ar vārdiem “amatu, profesiju un sociālās grupas” .

 

 

Atbalstīt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atbalstīt

 

 

 

Atbalstīt

 

 

 

 

Neatbalstīt

 

 

6. 14.pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Mobilizācijai civilās aizsardzības formējumos ir pakļauti atsevišķu amatu un profesiju darbspējīgie iedzīvotāji atbilstoši formējuma darbības profilam.”;

izslēgt trešo daļu.

 

 

 

 

 

 

Likums stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī.

     

Likums stājas spēkā 2005.gada 1.janvārī.