Likumprojekta Par Konvenciju par dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un zīmogošanu un tās grozījumiem anotācija
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs
|
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
Saskaņā ar likumu Par valsts proves uzraudzību'' visi dārgmetālu izstrādājumi, kuri ir izlaisti brīvai apgrozībai Latvijas Republikas teritorijā ir obligāti zīmogojami ar Latvijas Republikas valsts garantijas zīmēm un proves zīmogiem. Valsts proves uzraudzību Latvijas Republikā veic Valsts proves uzraudzības inspekcija (turpmāk tekstā - VPUI), kura ir Finanšu ministrijas pārraudzībā esoša valsts iestāde, kuras laboratorija ir akreditēta saskaņā ar LVS - ISO 17025 standarta prasībām. Dārgmetālu izstrādājumu zīmogošana ar proves zīmogiem ir atzīta par efektīvāko patērētāju interešu aizsardzības līdzekli. Dažādu valstu savstarpēja zīmogu atzīšana balstās uz starpvalstu līgumu bāzes, Konvencijā par dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un zīmogošanu (turpmāk - Konvencija) noteiktiem principiem un ES vispārējiem dibināšanas principiem. Līdz ar Latvijas Republikas dalību ES būs jāatzīst ES valstu, tai skaitā Konvencijas Vienotās pārbaudes zīmogi (turpmāk - CCM zīmogi (common control mark)), kuri ir vienlaicīgi ES valstu nacionālie zīmogi. Lai nodrošinātu Latvijas Republikas proves zīmogu atzīšanu, Latvijas Republikas normatīvos aktus saskaņo ar ES dalībvalstu likumdošanu dārgmetālu kontroles jomā. 2002.gada 20.augusta Ministru kabineta noteikumos Nr.367 Kārtība, kādā reģistrējamas saimnieciskās darbības vietas darbam ar dārgmetāliem, dārgakmeņiem un to izstrādājumiem, to obligātās provēšanas un marķēšanas kārtība un neprovētu dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu uzglabāšanas kārtība ir iestrādātas normas par ES valstu proves zīmogu atzīšanu līdz ar Latvijas Republikas dalību ES. ES 1993.gadā izstrādāja direktīvas projektu, kuras mērķis ir regulēt dārgmetālu zīmogošanu, apriti un tirgus uzraudzību (Com(93) 322 Directive on articles of precious metal; COM(94) 267 Amended proposal for a European Parliament and Council Directive on articles of precious metal). ES dalībvalstu atšķirīgu viedokļu ietekmē direktīvas tālāk virzība notiek lēni un nav panākta vienošanās par direktīvas galīgo redakciju. Dārgmetālu izstrādājumu tirgu regulē 1994.gada 30.jūnija Direktīva 94/27/EC par niķeļa lietošanas aizliegumu (The European Directive restricting the use of Nickel), kuras prasības Latvijas Republika ir iestrādājusi 2000.gada 25.aprīļa Ministru kabineta noteikumos Nr.158 Noteikumi par bīstamo ķīmisko vielu un bīstamo ķīmisko produktu lietošanas un tirdzniecības ierobežojumiem un aizliegumiem. ES dārgmetālu kontroles jomai piemēro vispārējos ES dibināšanas principus, dibināšanas līguma nosacījumus un ES tiesu praksi (case law). |
|
2.Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts nepieciešams, lai Latvijas Republika varētu pievienoties Konvencijai, kas veicinās un nodrošinās:
|
|
Cita informācija |
Konvenciju parakstīja 1972.gada 15. novembrī Eiropas brīvās tirdzniecības asociācijas (EFTA) valstis Austrija, Somija, Norvēģija, Portugāle, Zviedrija, Šveice un Lielbritānija un tā stājās spēkā 1975.gadā. Konvencijas mērķis ir veicināt dārgmetālu izstrādājumu tirdzniecību, vienlaicīgi saglabājot patērētāju tiesību aizsardzību un godīgu konkurenci. Lai nodrošinātu augstākminēto, tika ieviests vienots proves zīmogs CCM zīmogs. Konvencijas dalībvalstis apņēmās dārgmetālu izstrādājumus, kuri zīmogoti ar CCM zīmogu, nepakļaut atkārtotai testēšanai, zīmogošanai un atļaut brīvu šo izstrādājumu apriti iekšējā tirgū. Konvencijai var pievienoties jebkura valsts, kura nodrošina dārgmetālu izstrādājumu testēšanu un zīmogošanu saskaņā ar Konvencijas prasībām. Konvencijai ir pievienojušās arī Dānija, Īrija, Čehija un Nīderlande. Pievienošanās procesu ir uzsākusi Lietuva un Polija. Latvijas Republika no 1994.gada piedalās Konvencijas darbā kā novērotāja. Konvencijas galvenie darbības principi:
Pievienojoties Konvencijai, Latvijas Republikai:
|
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību
|
1.Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
2.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Pievienošanās Konvencijai uzlabos uzņēmējdarbības vidi un vienkāršos administratīvo procedūru, jo izstrādājumi, kuri būs zīmogoti ar CCM zīmogu, nebūs jāpakļauj atkārtotai pārbaudei un zīmogošanai. |
|
3.Sociālo seku izvērtējums |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Tiesību akts šo jomu neskar |
|
5. Cita informācija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
tūkst. Ls
|
Rādītāji |
Kārtējaisgads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
*) |
||
|
1.Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
2.Izmaiņas budžeta izdevumos |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
3.Finansiālā ietekme |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
|
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|
5.Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
|
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
|
Kādi normatīvie akti - Likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti |
Normatīvie akti papildus nav jāizdod |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Dārgmetālu tirdzniecība ES nav harmonizēta un ES dārgmetālu kontrolei piemēro vispārējos ES dibināšanas principus, dibināšanas līguma nosacījumus un ES tiesu praksi (case law), kuri nosaka šādus principus:
|
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piem. Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml., numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija) |
Eiropas Kopienu tiesas spriedumi lietās: C-293/93 Houtwipper [1994] ECR I-4249 C-30/99 Commission of the European Communities v. Ireland [ECR 2001 p. I-04619] |
||
|
2.tabula |
|||
|
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst / neatbilst) |
Komentāri |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu
|
1.Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Tiesību akts saskaņots ar:
|
|
2.Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstiskās organizācijas pievienošanos Konvencijai atbalsta. |
|
3.Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēti uzņēmēju pārstāvji - pievienošanos atbalsta. |
|
4.Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|
5.Cita informācija |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses- vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Noteikumus izpildīs esošās valsts institūcijas, jaunas valsts institūcijas netiks radītas. Nepieciešams pilnvarot Valsts proves uzraudzības inspekciju zīmogot ar CCM zīmogu. |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc apstiprināšanas Saeimā, Konvencijas teksts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, un par tās spēkā stāšanos Ārlietu ministrija paziņos laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Finanšu ministrs V. Dombrovskis
|
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktores vietniece |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|||
|
V. Andrējeva |
G. Aizstrauta |
M. Radeiko |
P. Brangulis |
2003.04.10. 14:47
P.Brangulis
7210009, peters@vpui.lv