Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās,

Iesniedz Tautsaimniecības, agrārās,

vides un reģionālās politikas komisija

Likumprojekts pirmajam lasījumam

 

 

Grozījums likumā “Par privatizācijas sertifikātiem”

 

 

Izdarīt likumā “Par privatizācijas sertifikātiem” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 9.nr.; 1999, 15.nr.; 2001, 1. un 23.nr.) šādu grozījumu:

 

Izteikt 18.panta vienpadsmito daļu šādā redakcijā:

“(11) Sertifikāti kā maksāšanas līdzeklis par valsts un pašvaldību īpašuma objektiem normatīvajos aktos paredzētajos gadījumos un kārtībā izmantojami līdz 2003.gada 31.decembrim. Institūcija, kas likumā paredzētajos gadījumos pieņem sertifikātus kā maksāšanas līdzekli, dzēš sertifikātus Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Sertifikāti pēc to izmantošanas termiņa beigām tiek anulēti.”

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījums likumā “Par privatizācijas sertifikātiem””

anotācija

I. Kādēļ likums ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

Likuma “Par privatizācijas sertifikātiem” 18.panta 11.daļā ir noteikts, ka īpašuma kompensācijas sertifikāti kā maksāšanas līdzeklis par valsts un pašvaldību īpašuma objektiem izmantojami līdz 2003.gada 31.decembrim, bet pārējie sertifikāti - līdz 2002.gada 31.decembrim. Līdz 2002.gada 1.augustam valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizācijā izmantoti 98,2 milj. sertifikātu jeb 89,4% no kopējā emitēto (sertifikātu kontos ieskaitīto) sertifikātu skaita.

Saskaņā ar likumu "Par valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizāciju" privatizācijas sertifikāti tiek izmantoti valsts un pašvaldību dzīvokļu privatizācijā. Līdz 2002.gada 1.augustam privatizēti 381 tūkst. (68,2%) valsts un pašvaldību dzīvokļi. Vairāk kā 100 tūkst. valsts un pašvaldību dzīvokļu esošie īrnieki pēc privatizācijas paziņojuma saņemšanas dažādu iemeslu dēļ ilgstoši tos nav privatizējuši. Šādā situācijā privatizācijas sertifikātu izmantošanas termiņa pagarināšana šajā segmentā palielinās turpmākos dzīvokļu privatizācijas rezultātus.

Aktīvi turpinās zemes privatizācijas process. 2002.gada pirmajā pusgadā zemes privatizācijā un izpirkšanā noslēgti 6 tūkst. līgumi un kompensācijai par zemi ap 900 personām piešķirti 34 tūkst. kompensācijas sertifikāti. Tātad privatizācijas sertifikātu izmantošanas termiņa pagarināšana var nozīmīgi ietekmēt zemes izpirkšanas un privatizācijas procesu pilsētās un lauku apvidos.

Uzņēmumu un valsts kapitāla daļu privatizācijā noslēgtajos līgumos paredzētos privatizācijas sertifikātu maksājumus var veikt likumā "Par privatizācijas sertifikātiem" noteiktajā termiņā. A/s "Latvijas krājbanka", "Ventspils nafta" valsts kapitāla daļu privatizācija visdrīzāk var notikt 2003.gadā.

Īpašuma kompensācijas sertifikātu segumu pilnībā nodrošina zemes, uz kuras atrodas privatizētie valsts un pašvaldību īpašuma objekti. Iespējas pabeigt zemes privatizāciju par kompensācijas sertifikātiem varēs objektīvi novērtēt 2003.gadā, ņemot vērā faktiskos zemes privatizācijas un kompensācijas sertifikātu piešķiršanas tempus.

Līdz 2002.gada 1.augustam nav izmantoti 12,3 milj. sertifikāti (11,1%), t.sk. 0,07 milj. īpašuma kompensācijas sertifikāti (18,3%).

Minētā sakarā nav nodrošināta likuma 19.pantā ietverto valsts un pašvaldību garantiju izpilde attiecībā uz sertifikātu izmantošanu atbilstoši to nominālvērtībai valsts vai pašvaldību īpašuma objektu privatizācijā.

2. Likumprojekta būtība 

 

 

 

 

Likumprojekta mērķis ir nodrošināt sertifikātu īpašnieku tiesību realizāciju valsts vai pašvaldību īpašuma objektu privatizācijas procesā.

Likumprojekts paredz izteikt jaunā redakcijā likuma “Par privatizācijas sertifikātiem" 18.panta vienpadsmitās daļas pirmo teikumu, paredzot sertifikātu kā maksāšanas līdzekļa izmantošanu līdz 2003.gada 31.decembrim.

II. Kāda var būt likuma ietekme uz

sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

Likumprojekts dos iespēju iedzīvotājiem piedalīties privatizācijā, izmantojot privatizācijas sertifikātus.

 

III. Kāda var būt likuma ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

IV. Kāda var būt likuma ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Papildus normatīvie akti nav jāizdod.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst likumprojekts

Likumprojekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot likumprojektu

Konsultācijas nav notikušas. Komisijā saņemtās iedzīvotāju vēstules atbalsta sertifikātu derīguma termiņa pagarināšanu.

VII. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde

Likumprojektā ietverto prasību īstenošanu nodrošinās esošās valsts un pašvaldību institūcijas.