IEKŠĒJĀ AUDITA LIKUMS

 

 

IEKŠĒJĀ AUDITA LIKUMS

I nodaļa

Vispārīgie noteikumi

 

1.pants. Likumā lietotie termini

Likumā ir lietoti šādi termini:

1) iestāde – šī likuma izpratnē ir ministrijas padotībā esoša institūcija, kā arī cita Ministru kabinetam tieši padota institūcija. Attiecībā uz Eiropas Komisijas finansētajām programmām un projektiem – pašvaldības un uzņēmumi (uzņēmējsabiedrības), kas ir saņēmuši Eiropas Komisijas finansēto programmu vai projektu līdzekļus;

2) iekšējās kontroles sistēma – finansu un citu kontroļu sistēma, ieskaitot ministrijas vai iestādes struktūras, metožu un procedūru kontroles, kuru vadība izveidojusi kopējiem mērķiem, lai nodrošinātu pastāvīgu, ekonomisku, efektīvu un lietderīgu ministrijas vai iestādes darbību;

3) iekšējais audits – neatkarīga un objektīva darbība, kuras mērķis ir pilnveidot ministrijas vai iestādes darbību, sistemātiski pārbaudot un novērtējot ministrijas vai iestādes iekšējās kontroles sistēmas kvalitāti un efektivitāti un sniedzot ieteikumus šīs sistēmas pilnveidošanai.

 

2.pants. Likuma mērķis

Likuma mērķis ir:

1) nodrošināt iekšējās kontroles sistēmas darbības novērtēšanu ministrijās un iestādēs, kā arī ministriju vai iestāžu īstenotajās valsts un Eiropas Komisijas daļēji vai pilnīgi finansētajās programmās un projektos;

2) nodrošināt iekšējo auditoru neatkarību un objektivitāti, veicot iekšējo auditu.

 

3. pants. Likuma darbība

(1) Likums attiecas uz visām Ministru kabinetam padotajām institūcijām, kas tiek pilnīgi vai daļēji finansētas no valsts budžeta līdzekļiem. Likuma 11.pants attiecas uz pašvaldībām un uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), ja tām piešķirti Eiropas Komisijas budžeta līdzekļi.

(2) Uz citu starptautisko institūciju līdzekļu izlietojuma kontroli šis likums attiecas tad, ja tas izriet no attiecīgo starptautisko līgumu prasībām.

 

II nodaļa

Iekšējās kontroles sistēma

4.pants. Iekšējās kontroles sistēmas izveidošana

Valsts sekretārs vai iestādes vadītājs ir atbildīgs par visaptverošas un efektīvas iekšējās kontroles sistēmas izveidi, kā arī par pastāvīgu iekšējās kontroles sistēmas uzlabošanu un pārraudzību.

 

5.pants. Iekšējās kontroles sistēmas izveides pamatprasības

(1) Ministru kabinets nosaka iekšējās kontroles sistēmas pamatprasības.

(2) Valsts sekretārs vai iestādes vadītājs ievēro iekšējās kontroles sistēmas izveides prasības, kas nodrošina:

1) atbilstību normatīvajiem aktiem, ministrijas vai iestādes politikai, plāniem un procedūrām;

2) resursu aizsardzību pret nelietderīgu, ļaunprātīgu un kļūdainu izmantošanu un citiem līdzīgiem pārkāpumiem;

3) ministrijas vai iestādes mērķu sasniegšanu un efektīvu, ekonomisku un lietderīgu darbību;

4) drošu, savlaicīgu un precīzu informācijas iegūšanu par iestādes darbību, šīs informācijas apkopošanu un saglabāšanu.

 

III nodaļa

Iekšējā audita organizācija

6.pants. Iekšējā audita sistēmas izveidošana

(1) Ministrs nosaka iekšējā audita sistēmu ministrijā, pilnvarojot ministrijas centrālā aparāta iekšējā audita struktūrvienību veikt auditus ministrijas padotībā esošajās institūcijās un nosakot tās padotībā esošās institūcijas, kurās izveido iekšējā audita struktūrvienību, kā arī nosaka ministrijas padotībā esošo institūciju iekšējā audita struktūrvienību ziņošanas kārtību ministrijai.

(2) Ministru prezidents nosaka iekšējā audita sistēmu Ministru kabinetam tieši padotajās institūcijās, pilnvarojot Ministru kabinetam tieši padoto institūciju iekšējā audita struktūrvienību veikt auditus Ministru kabinetam tieši padoto institūciju padotībā esošajās institūcijās un nosaka padotībā esošās institūcijas, kurās izveido iekšējā audita struktūrvienību, kā arī nosaka Ministru kabinetam tieši padoto institūciju padotībā esošo institūciju iekšējā audita struktūrvienību ziņošanas kārtību Ministru kabinetam.

 

7.pants. Iekšējā audita struktūrvienības izveidošana

(1) Valsts sekretārs vai iestādes vadītājs atbild par ministra vai Ministru prezidenta noteiktās iekšējā audita sistēmas īstenošanu un iekšējā audita struktūrvienības izveidošanu ministrijā vai iestādē.

(2) Iekšējā audita struktūrvienība ir tieši pakļauta valsts sekretāram vai iestādes vadītājam.

(3) Iekšējā audita struktūrvienība sastāv ne mazāk kā no diviem iekšējiem auditoriem.

(4) Iekšējā audita struktūrvienības nolikumu apstiprina valsts sekretārs vai iestādes vadītājs.

 

8.pants. Par iekšējā audita struktūrvienības izveidošanu atbildīgās amatpersonas pienākumi

(1) Valsts sekretārs vai iestādes vadītājs:

1) pieņem lēmumu par iekšējā audita ziņojumā ietverto ieteikumu ieviešanu;

2) apstiprina iekšējā audita struktūrvienības ilgtermiņa attīstības plānu, stratēģisko plānu, gada plānu un iekšējo auditoru mācību plānu;

3) reizi divos gados Finansu ministrijā iesniedz nepieciešamo informāciju un dokumentus salīdzinošās pārbaudes veikšanai;

4) informē iekšējā audita padomi un Finansu ministriju par iekšējo auditoru iecelšanu vai atbrīvošanu no amata;

5) nosūta tiesībsargājošām institūcijām informāciju par iekšējā audita rezultātā atklātiem gadījumiem, kuri saistīti ar nelikumīgām darbībām;

6) nosūta izvērtēšanai Īpašu uzdevumu ministra valsts reformu lietās sekretariātam informāciju par iekšējā audita rezultātā atklātiem faktiem, kuri ietekmē valsts pārvaldes darbību kopumā;

(2) Valsts sekretārs un Ministru kabinetam tieši padotās institūcijas vadītājs (izņemot ministrijas padotībā esošo iestāžu un MK tieši padoto iestāžu padotībā esošo iestāžu vadītājus) nodrošina ministrijas un ministrijas padotībā vai Ministru kabinetam tieši padoto iestāžu un Ministru kabinetam tieši padoto iestāžu padotībā esošo iestāžu iekšējā audita struktūrvienības plānu, kā arī apkopoto gada darbības pārskatu savlaicīgu iesniegšanu Finansu ministrijā un Valsts kontrolē.

9.pants. Iekšējā audita struktūrvienība

(1) Iekšējā audita struktūrvienība sniedz vērtējumu par:

1) iekšējās kontroles sistēmas efektivitāti un atbilstību ministrijas vai iestādes mērķu sasniegšanai;

2) finansu, uzskaites un citas informācijas ticamību un pietiekamību;

3) ministrijas vai iestādes struktūrvienību darbības atbilstību normatīvajiem aktiem, noteiktajām funkcijām un apstiprinātajiem rīcības plāniem;

4) resursu izmantošanas efektivitāti un lietderīgumu;

5) resursu izmantošanas kontroles pietiekamību un aizsardzību pret zaudējumiem.

(2) Iekšējā audita struktūrvienība nodrošina finansu, vadības, izpildes novērtējuma, kvalitātes un informācijas sistēmu iekšējo auditu veikšanu;

(3) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā iestādē tiek veikts iekšējais audits.

(4) Iekšējā audita struktūrvienības vadītājs:

1) atbild par struktūrvienības darba organizāciju un tai noteikto uzdevumu izpildi;

2) nosaka kārtību, kādā veicams iekšējais audits attiecīgajā ministrijā vai iestādē saskaņā ar Finansu ministrijas noteiktajiem ieteikumiem un metodiku iekšējā audita jomā;

3) nodrošina iekšējā audita darba kvalitātes uzraudzību;

4) iesniedz valsts sekretāram vai iestādes vadītājam iekšējā audita struktūrvienības gada darbības pārskatu, ietverot tajā vērtējumu par iekšējās kontroles sistēmu ministrijā vai iestādē;

5) nekavējoties informē valsts sekretāru un iestādes vadītāju, kā arī nākamo augstāko amatpersonu par iekšējā audita veikšanas laikā konstatētām nelikumībām.

 

10.pants. Iekšējā audita struktūrvienības galvenie uzdevumi

Iekšējā audita struktūrvienībai ir šādi galvenie uzdevumi:

1) sistemātiski pārbaudīt ministrijas vai iestādes iekšējās kontroles sistēmu, sniegt valsts sekretāram vai iestādes vadītājam novērtējumu un ieteikumus par nepieciešamajiem uzlabojumiem;

2) atbilstoši veiktajam riska novērtējumam izstrādāt un iesniegt valsts sekretāram vai iestādes vadītājam apstiprināšanai iekšējā audita stratēģisko un gada plānu, kā arī izstrādāto ilgtermiņa attīstības plānu un iekšējo auditoru mācību plānu;

3) sagatavot rakstisku noslēguma ziņojuma projektu par katru veikto auditu un saskaņot to ar auditētās struktūrvienības vadītāju;

4) iekšējā audita noslēguma ziņojumu iesniegt valsts sekretāram vai iestādes vadītājam lēmuma pieņemšanai par tajā ietverto ieteikumu ieviešanu atbildīgajām personām un termiņu.

 

11.pants. Eiropas Komisijas finansēto programmu un projektu iekšējais audits

(1) Eiropas Komisijas pilnīgi vai daļēji finansēto programmu un projektu iekšējo auditu veic ministrija, kuru Ministru kabinets pilnvarojis veikt Eiropas Komisijas daļēji vai pilnīgi finansēto projektu un programmu vadību.

(2) Finansu ministrija veic administratīvās, finansu un tehniskās vadības sistēmu iekšējo auditu ministrijā vai iestādē, kuru Ministru kabinets pilnvarojis veikt Eiropas Komisijas daļēji vai pilnīgi finansēto projektu un programmu vadību.

(3) Ministrija iesniedz Finansu ministrijai Eiropas Komisijas pilnīgi vai daļēji finansēto programmu un projektu audita gada plānu un audita noslēguma ziņojuma kopiju, kā arī informē par jebkurām izmaiņām gada plānā.

(4) Finansu ministrija ir atbildīga par ikgadējo Eiropas Komisijas pilnīgi vai daļēji finansēto programmu un projektu audita gada plānu saskaņošanu ar attiecīgajām Eiropas Savienības institūcijām.

(5) Finansu ministrija nosaka Eiropas Komisijas pilnīgi vai daļēji finansēto programmu un projektu iekšējā audita organizēšanas ieteikumus un metodiku.

 

12.pants. Iekšējā audita struktūrvienības un iekšējā auditora darbības neatkarība

(1) Iekšējā audita struktūrvienība ir neatkarīga no pārējām ministrijas vai iestādes struktūrvienībām savas darbības plānošanā, iekšējā audita veikšanā un ziņojumu sagatavošanā.

(2) Iekšējā audita struktūrvienība vai iekšējais auditors neiesaistās ministrijas vai iestādes tiešo funkciju veikšanā, Eiropas Komisijas daļēji vai pilnīgi finansēto programmu un projektu īstenošanā, atsevišķu projektu vai programmu izstrādē, kā arī iekšējās kontroles sistēmas izstrādē vai ieviešanā. Auditors šādu funkciju veikšanā var piedalīties ar padomdevēja tiesībām.

(3) Iekšējā audita struktūrvienība var sniegt konsultācijas par iekšējās kontroles sistēmas izveidošanu ministrijā vai iestādē.

 

13.pants. Iekšējā audita koordinācija

(1) Finansu ministrija atbild par iekšējā audita vispārēju koordināciju.

(2) Finansu ministrs apstiprina iekšējā audita organizēšanas ieteikumus un metodiku, kas ir saistoša visām ministrijām un iestādēm.

(3) Ministrija un cita Ministru kabinetam tieši padota institūcija koordinē iekšējā audita struktūrvienības darbību tās padotībā esošajās institūcijās:

1) sniedz ministrijas vai Ministru kabinetam tieši padotas institūcijas padotībā esošā institūcijā izveidotajām iekšējā audita struktūrvienībām konsultatīvu palīdzību iekšējā audita jomā;

2) sagatavo apkopoto gada pārskatu par ministrijas vai Ministru kabinetam tieši padotas institūcijas padotībā esošajā institūcijā izveidoto iekšējā audita struktūrvienību darbību;

3) nodrošina ministrijas vai Ministru kabinetam tieši padotas institūcijas padotībā esošā institūcijā izveidoto iekšējā audita struktūrvienību darbības metodisko vadību saskaņā ar iekšējā audita organizēšanas ieteikumiem un metodiku atbilstoši ministra vai ministru prezidenta noteiktajai kārtībai.

(3) Finansu ministrijai, veicot iekšējā audita koordināciju, ir šādi uzdevumi:

1) sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā un Valsts kontrolē apkopoto gada pārskatu par iekšējā audita struktūrvienību darbību ministrijās un iestādēs;

2) koordinēt auditoru mācības un profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanu;

3) sniegt ministrijām un iestādēm konsultatīvu palīdzību iekšējā audita jomā;

4) reizi divos gados veikt visu ministrijās un iestādēs izveidoto iekšējā audita struktūrvienību darba salīdzinošo pārbaudi;

5) pārraudzīt iekšējo auditoru sertifikācijas sistēmu.

(4) Ministru kabinets nosaka iekšējo auditoru sertifikācijas kārtību.

 

III nodaļa

Iekšējais auditors

14.pants. Iekšējā auditora iecelšana amatā (pieņemšana darbā) un atbrīvošana no amata (atlaišana no darba)

(1) Iekšējos auditorus ieceļ amatā un atbrīvo no amata, pieņem darbā vai atlaiž no darba valsts sekretārs vai iestādes vadītājs, pamatojoties uz Valsts civildienesta likumu, šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem.

(2) Stāties darba tiesiskajās attiecībās, lai pildītu iekšējā auditora pienākumus var persona:

1) kurai ir augstākā izglītība;

2) kura nav sodīta par tīšiem noziedzīgiem nodarījumiem, vai kura ir reabilitēta vai kurai ir noņemta vai dzēsta sodāmība;

3) kura nav valsts sekretāra, iestādes vadītāja vai tiešā priekšnieka radinieks.

(3) Darba tiesiskās attiecības ar iekšējo auditoru izbeidz:

1) pēc paša vēlēšanās;

2) iekšējais auditors ir ievēlēts vai iecelts citā amatā;

3) par nolaidīgu amata pienākumu veikšanu vai par apkaunojošu nodarījumu, kas nav savienojams ar auditora statusu;

4) reorganizējot ministriju vai iestādi.

 

15.pants. Iekšējā auditora pienākumi

(1) Iekšējais auditors, veicot iekšējo auditu, ievēro iekšējā audita struktūrvienības nolikumu, iekšējā audita metodiku un ieteikumus.

(2) Iekšējā audita struktūrvienības vadītājs amata aprakstā nosaka iekšējā auditora tiešos pienākumus.

(3) Iekšējam auditoram ir pienākums regulāri papildināt savas zināšanas un pilnveidot profesionālās iemaņas. Iekšējā audita struktūrvienības vadītājs un valsts sekretārs vai iestādes vadītājs nodrošina iespēju auditoram celt savu kvalifikāciju.

(4) Iekšējais auditors, pildot amata pienākumus, ir atbildīgs par savas darbības vai bezdarbības likumību. Ja auditoram rodas šaubas par uzdevuma likumīgumu, viņa pienākums ir atteikties no uzdevuma pildīšanas, rakstveidā informējot amatpersonu, kas devusi uzdevumu, kā arī nākamo augstāko amatpersonu.

 

16.pants. Iekšējā auditora tiesības, veicot iekšējo auditu

Iekšējam auditoram, veicot iekšējo auditu, ir šādas tiesības:

1) pieprasīt un iepazīties ar attiecīgās ministrijas vai iestādes rīcībā esošiem dokumentiem (arī to tekstiem elektroniskā formā), kas attiecas uz veicamo iekšējo auditu.

2) saņemt skaidrojumus un dokumentu kopijas no ministriju vai iestāžu darbiniekiem jautājumos, kas saistīti ar iekšējo auditu.

 

17.pants. Ierobežojumi iekšējā auditora darbā

(1) Iekšējais auditors vismaz gadu nedrīkst auditēt tās funkcijas, kuras viņš pirms tam ministrijā vai iestādē ir pildījis.

(3) Iekšējais auditors ziņo iekšējā audita struktūrvienības vadītājam, bet iekšējā audita struktūrvienības vadītājs ziņo valsts sekretāram vai iestādes vadītājam par ikvienu situāciju, kurā ir vai varētu rasties interešu konflikts.

 

IV nodaļa

Iekšējā audita padome

 

18.pants. Iekšējā audita padomes izveidošana

Ministru kabinets pēc Finansu ministra ieteikuma apstiprina Iekšējā audita padomes nolikumu un personāla sastāvu.

 

19.pants. Iekšējā audita padomes mērķis

Iekšējā audita padomes mērķis ir veicināt vienotas politikas un metodikas ieviešanu un attīstību ministrijās un iestādēs.

 

20.pants. Iekšējā audita padomes uzdevumi

(1) Iekšējā audita padome ir konsultatīva institūcija, kuras galvenie uzdevumi ir:

1) izvērtēt un sniegt atzinumu par Finansu ministrijas izstrādāto metodiku un ieteikumiem iekšējā audita jomā;

2) sniegt atzinumu par Finansu ministrijas sagatavoto gada pārskatu par iekšējā audita darbību ministrijās un iestādēs.

(2) Iekšējā audita padomes sekretariāta funkcijas veic Finansu ministrija.

 

 

 

 

 

 

2002.08.26.

I.Zvane 7095669,

Inguna.Zvane@fm.gov.lv

 

Normatīvā akta projekta

Iekšējā audita likums

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2001.gada 13.novembra Progresa ziņojuma sadaļā “Finansu kontrole” Eiropas Komisija ir norādījusi, ka Latvija finansu kontroles jomā ir panākusi augstu likumdošanas saskaņošanas pakāpi ar ES acquis . Pašreiz Latvijā ir izveidota un valsts pārvaldē veiksmīgi darbojas iekšējā audita sistēma. 1999.gada 5.oktobrī tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.342 “Noteikumi par iekšējo auditu”. Tie izdoti saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta 3.punktu un nosaka iekšējā audita sistēmas izveidi valsts pārvaldē.

Līdz ar Publisko aģentūru likuma stāšanos spēkā tika izstrādāti un 2001.gada 11.decembrī pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.504 “Noteikumi par iekšējo auditu valsts aģentūrās”, izdoti saskaņā ar Publisko aģentūru likuma 20.pantu, kas nosaka iekšējā audita sistēmas izveidi valsts aģentūrās.

Tādejādi šobrīd ir radusies situācija, ka divi normatīvie akti regulē iekšējā audita darbības un izveides pamatprincipus valsts pārvaldē.

Lai nodrošinātu efektīvāku iekšējā audita sistēmas darbību valsts pārvaldē, nepieciešams izstrādāt un pieņemt vienotu normatīvo aktu.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Likuma I nodaļa satur vispārīgos noteikumus – likumā lietoto terminu, likuma mērķu un darbības skaidrojumu. Tas nepieciešams, lai atvieglotu tiesību normu piemērošanu un interpretāciju. Likumprojekta mērķis ir novērtēt iekšējās kontroles sistēmas darbību ministrijās vai iestādēs, kā arī ministriju vai iestāžu īstenotajās valsts un Eiropas Komisijas daļēji vai pilnīgi finansētajās programmās un projektos, kā arī nodrošināt iekšējo auditoru neatkarību un objektivitāti, veicot iekšējo auditu.

Nodaļā izskaidrota arī audita izpratne šā likuma nozīmē, kā arī norādīti tiesību subjekti, uz kuriem likums attiecas.

Likuma II nodaļā noteiktas par iekšējās kontroles sistēmas izveidošanu atbildīgās amatpersonas, kā arī izskaidrotas iekšējās kontroles sistēmas izveides pamatprasības.

Likuma III nodaļa nosaka iekšējā audita organizāciju iestādē. Iekšējā audita organizācija iestādē ietvert iekšējā audita sistēmas izveidošanu, iekšējā audita struktūrvienības izveidošanu, galveno uzdevumu noteikšanu, kā arī nosaka par iekšējā audita struktūrvienības izveidošanu atbildīgās amatpersonas, to pienākumus un tiesības. Šīs nodaļas 11.pants nosaka Eiropas Komisijas finansēto programmu un projektu iekšējo auditu veikšanu., bet 13.pants – iekšējā audita koordināciju valsts pārvaldē.

Likumprojekta IV nodaļa nosaka iekšējā auditora iecelšanu amatā un atbrīvošanu no amata, pienākumus, tiesības, veicot iekšējo auditu, kā arī ierobežojumus iekšējā auditora darbā.

Likumprojekta V nodaļa nosaka Iekšējā audita padomes izveidošanu, tās darbības mērķi un uzdevumus.

Likumprojekts terminoloģijas ziņā attiecībā uz terminu “uzņēmums (uzņēmējsabiedrība)” nav saskaņots ar Komerclikumu, jo tādējādi tiek zaudēts tas subjektu loks uz kuru likumprojekts attiecas, kas ir reģistrēts Uzņēmumu reģistrā. Komercsabiedrība savu saimniecisko darbību var uzsākt vienīgi pēc tam, kad tā ir ierakstīta komercreģistrā. Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma 9.pants paredz, ka Uzņēmumu reģistrā reģistrētu sabiedrību ar ierobežotu atbildību un akciju sabiedrību līdz 2004.gada 31.decembrim piesaka ierakstīšanai komercreģistrā vai uzsāk šādas sabiedrības likvidāciju. Tas pats attiecas uz līgumsabiedrībām. Tādējādi, līdz 2004.gada 31.decembrim attiecībā uz uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) līdz to ierakstīšanai komercreģistrā piemēro likumus, kuri regulē attiecīgo uzņēmējdarbības formas darbību. Ja likumprojektā lietot terminu “komercsabiedrība”, tad likumprojekts vairs neattieksies uz uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām), kas saskaņā ar Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likumu ir tiesīgi darboties līdz 2004.gada 31.decembrim nepiesakot sevi pārreģistrācijai vai likvidācijai. Rezultātā tiks izslēgts liels subjektu loks uz ko dotajam likumprojektam ir jāattiecas. Turklāt Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likuma 4.pants paredz terminu izpratni pārejas periodā un ar terminu “uzņēmējsabiedrība” saprot terminu “kapitālsabiedrība”. Minētā panta otrā daļā ir paredzēts, ja normatīvajā aktā ir lietotais termins “uzņēmums” apzīmē tiesību subjektu, Komerclikuma noteikumus par uzņēmumu nepiemēro. Savukārt Komerclikuma spēkā stāšanās kārtības likums neparedz pretēju terminu skaidrojumu, t.i., ka ar terminu “komercsabiedrība” saprot terminu “uzņēmējsabiedrība”.

Ņemot vērā to, ka atbilstoši 1999.gada 5.oktobra Ministru kabineta noteikumu Nr.342 “Noteikumi par iekšējo auditu” prasībām, Finansu ministrijai ir noteikta koordinējoša loma iekšējā audita sistēmas attīstībā, likumprojekts paredz vienotas iekšējā audita metodikas pielietojumu visās ministrijās un iestādēs izveidotajās iekšējā audita struktūrvienībās, tādejādi nodrošinot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7.pantā noteikto funkcionālo padotību.

3.Cita informācija

Sagatavojot likumprojektu, ir ievērots 2001.gada Ministru kabineta sēdes protokolā Nr. 31, 46§ ietvertais norādījums - izstrādājot likumu par iekšējo auditu ņemt vērā ieteikumus par grozījumiem Ministru kabineta 1999.gada 5.oktobra noteikumos Nr.342 “Noteikumi par iekšējo auditu” un 1999.gada 5.oktobra Ministru kabineta noteikumos Nr.346 ”Iekšējā audita padomes nolikums”.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

 

Likumprojekta “Iekšējā audita likums” apstiprināšanas rezultātā būs netiešie ieguvumi attiecībā uz administratīvo procedūru vienkāršošanu. Tā kā likuma pamatmērķis ir nodrošināt valsts pārvaldes efektivitāti un iekšējās kontroles sistēmas darbību, tad likuma sekmīgas ieviešanas rezultātā:

  1. samazināsies neefektīvi izlietoto resursu patēriņš valsts pārvaldē;
  2. palielināsies iedzīvotāju uzticība valsts pārvaldei, kā arī ārzemju investoru uzticība Latvijas valstij.

Likums faktiski ietekmēs jebkuru valsts pārvaldes sfēru, tā kā iekšējais audits aptver visas valsts pārvaldes darbības vērtējumu.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Finansiālā ietekme

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

6. Cita informācija

 

Likumprojekta ieviešana neprasa valsts budžetā neparedzētus izdevumus, jo iekšējā audita sistēma ir izveidota 1999.gadā ar Ministru kabineta iepriekšminētajiem noteikumiem un ir sākusi savu darbību.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pēc Iekšējā audita likuma pieņemšanas Ministru kabineta noteiktajos termiņos nepieciešams izstrādāt šādus Ministru kabineta noteikumus:

  1. Par iekšējās kontroles sistēmas pamatprasībām, kas ietver iekšējās kontroles sistēmas izveides pamatprasības, ministrijas un iestādes vadītāja atbildību šo pamatprasību ievērošanā, kā arī nepieciešamās kontroles;
  2. Par iekšējā audita veikšanas kārtību ministrijās un iestādēs, kas ietver pamatprasības iekšējā audita veikšanai, struktūrvienības izveidei un ziņošanas kārtībai;
  3. Par iekšējo auditoru sertifikāciju, kas nosaka iekšējiem auditoriem nepieciešamās kvalifikācijas un izglītības prasības, kā arī sertifikāta piešķiršanas kārtību.
  4. Par iekšējā audita padomes nolikumu, kas nosaka padomes uzdevumus un pienākumus, kā arī darba apjomu.

2. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

 

 

Likums izstrādāts atbilstoši 1995.gada 18.decembra Eiropas Padomes nolikumam Nr. 2988/95 par Eiropas Kopienu finansiālo interešu aizsardzību ietvertajām prasībām.

Uzdevums izstrādāt likumprojektu ietverts LNPIES tehniskajā anketā, kā arī rīcības plānā Eiropas Komisijas 2001.gada progresa ziņojumā norādīto uzdevumu izpildei.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma

(attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasēkumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

 

 

Konsultācijas ar Eiropas Komisijas DG BUDGET pārstāvjiem Asociācijas komitejas sanāksmes laikā šī gada 12.jūnijā par iekšējā audita administratīvās kapacitātes nepieciešamību nostiprinot to ar likumu.

5. Cita informācija

 

 

2002. gada 20.maijā likumprojektu “Iekšējā audita likums” izskatīja Iekšējā audita padome. Padomes ieteikumi ņemti vērā precizējot likumprojektu.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas institūcijas netiek radītas. Tiek nostiprināta un pilnveidota izveidotā iekšējā audita sistēma valsts pārvaldē, stiprinot iekšējo auditoru neatkarību un iekšējā audita struktūrvienības darbības efektivitāti. Likuma izpildes nodrošināšanai nav nepieciešams pārejas periods.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

 

 

Sabiedrība tiks informēta ar publikāciju LR oficiālajā laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS datu bāzē).

Papildus, informācija tiks ievietota Finansu ministrijas interneta mājas lapā.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt normatīvajos akotos noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

 

 

Finansu ministrs G.Bērziņš

 

 

 

 

2002.09.26.

I.Zvane 7095669,

Inguna.Zvane@fm.gov.lv