Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Ārstniecības likumā

Izdarīt Ārstniecības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 15.nr.; 1998, 7.nr.; 2000, 13.nr.; 2001, 15.nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 1.panta 9. un 11.punktu.

2. Izslēgt 3.panta otro teikumu.

3. Izslēgt 4. un 6.pantu.

4. Papildināt 16.pantu ar teikumu šādā redakcijā:

"Neatliekamo medicīnisko palīdzību nodrošina izsaukuma vietai tuvākajā atbilstoša profila slimnīcā."

5. Izteikt 17.panta pirmās daļas otro teikumu šādā redakcijā:

"Šāda palīdzība tiek sniegta tajā laikā un vietā, kur tā ir nepieciešama, un ārstniecība šādos gadījumos tiek veikta atbilstoši klīniskajām vadlīnijām, kuras apstiprinājis labklājības ministrs."

6. Izslēgt 20., 21. un 22.pantu.

7. Izslēgt 24.pantu.

8. Izslēgt 25.panta pirmajā teikumā vārdus "un ārstniecības iestādes iekšējās kārtības noteikumus".

9. Izteikt 50.panta otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Ziņas par pacientu sniedz:

1) citām ārstniecības personām ārstniecības mērķu sasniegšanai;

2) Veselības un darbspējas ekspertīzes ārstu komisijai (VDEĀK);

3) Medicīniskās aprūpes un darbspējas ekspertīzes kvalitātes kontroles inspekcijai;

4) Valsts obligātās veselības apdrošināšanas aģentūrai un slimokasēm;

5) ārstniecības iestādēm, kuras veido, papildina un uztur ar noteiktām slimībām slimojošu pacientu reģistrus."

10. Papildināt 54.pantu ar trešo un ceturto daļu šādā redakcijā:

"(3) Ārstniecības iestāde savas iekšējās darbības regulēšanai izdod iekšējās kārtības un darbības noteikumus.

(4) Ārstniecības iestāde apdrošina savas profesionālās darbības risku Ministru kabineta noteiktajā kārtībā."

11. Izteikt 59.pantu šādā redakcijā:

"59.pants. Medicīniskās un uzskaites dokumentācijas lietvedības kārtību ārstniecības iestādēs nosaka labklājības ministrs."

12. Izteikt X nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:

"X nodaļa

Alkohola, narkotisko un psihotropo vielu atkarības slimnieku ārstēšana".

13. Aizstāt 61.pantā vārdus "Alkoholisma, narkomānijas un toksiko-mānijas slimnieku" ar vārdiem "Alkohola, narkotisko un psihotropo vielu atkarības slimnieku".

14. Izteikt 62. un 63.pantu šādā redakcijā:

"62.pants. Ja alkohola, narkotisko vai psihotropo vielu atkarības slimnieks veic sabiedriski bīstamas darbības, sistemātiski izdara administratīvos pārkāpumus vai ar savu rīcību apdraud sevi, savus tuviniekus vai apkārtējos cilvēkus, tiek piemēroti likumā noteiktie sociālie un psihosociālās rehabilitācijas piespiedu līdzekļi, bet nepilngadīgajiem – audzinoša rakstura piespiedu līdzekļi.

63.pants. (1) Alkohola, narkotisko un psihotropo vielu atkarības slimnieka sociālās un psihosociālās rehabilitācijas piespiedu līdzekļi ir šādi:

1) ņemšana policijas profilaktiskajā uzskaitē un policijas rakstveida brīdinājums, ka alkohola, narkotisko vai psihotropo vielu atkarības slimniekam jāizbeidz alkoholisko dzērienu lietošana, narkotisko vai psihotropo vielu lietošana un ar to saistītu administratīvo pārkāpumu izdarīšana, kā arī obligāti jāsāk ārstēšanās;

2) ņemšana narkoloģiskajā uzskaitē un motivācijas veidošana, lai ieinteresētu slimnieku sākt labprātīgu ārstēšanos no alkohola, narkotisko vai psihotropo vielu atkarības;

3) tiesas nolēmums par notiesātā pienākumu ārstēties.

(2) Narkoloģiskās uzskaites kārtību nosaka Ministru kabinets."

15. Izslēgt 64.pantu.

16. Izslēgt XI nodaļu "Psihiskās slimības".

17. Izslēgt XII nodaļas nosaukumā un 72.pantā vārdus "un tiespsihiatriskā" (attiecīgā locījumā).

18. Papildināt pārejas noteikumus ar 6.punktu šādā redakcijā:

"6. Šā likuma 54.panta ceturtā daļa stājas spēkā ar 2005.gada 1.janvāri."

Pārejas noteikums

Šā likuma 16. un 17.pants stājas spēkā Psihiatriskās palīdzības likuma spēkā stāšanās dienā.

 

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Ārstniecības likumā”

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Labklājības ministrija ir izstrādājusi vairākus projektus – Ministru kabineta noteikumu projektu “Alkohola, narkotisko un psihotropo vielu atkarības slimnieku ārstēšanas kārtība”, Veselības aizsardzības likumprojekts un Psihiatriskās palīdzības likumprojekts, kuros zināmā mērā tiek dublētas atsevišķas Ārstniecības likuma normas, līdz ar to radās nepieciešamība veikt grozījumus šajā likumā.

Minētais uzdevums veikts, pamatojoties uz Deklarācijas par Ministru kabineta iecerēto darbību 10.3.2. apakšpunktu.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekta “Grozījumi Ārstniecības likumā” izdošanas mērķis ir novērst normu dublēšanos Ārstniecības likumā un no jauna izstrādātajos likumu un Ministru kabineta noteikumu projektos.

Lai atrisinātu iepriekš minētās problēmas, Ārstniecības likums jāpārstrādā par nozares likumu, kas regulē ārstniecības personu profesionālo darbību un nosaka ārstniecības procesa organizācijas principus. No šī likuma jāizslēdz normas, kas regulē veselības aprūpes finansēšanu, pacienta tiesības, psihiatrisko palīdzību, alkohola, narkotisko un psihotropo vielu atkarības slimnieku ārstēšanu (diskutējams ir jautājums par šo normu turpmāko atrašanās vietu jaunā speciālā likumā vai Ministru kabineta noteikumos par alkohola, narkotisko un psihotropo vielu atkarības slimnieku ārstēšanas kārtību). Nepieciešami arī Ārstniecības likuma grozījumi, kas nodrošinātu deleģējumu Ministru kabineta noteikumu izdošanai par obligāto civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu ārstniecības iestādēm un ārstniecības personām, par asisnsdienestu darbību u.c.

Minētā likumprojekta akceptēšana 7.1.apakšpunktā minētās problēmas atrisina pilnībā.

II. Kāda var būt normatīvā akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi

un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

2002

2003

2004

2005

1

2

3

4

5

6

Ārstniecības likums

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Valsts budcets

Konsolidētā veselības aprūpes budžeta ieņēmumi

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Pašvaldību budžets

Uz pašvaldību budžetu ietekmes nav.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Valsts budcets

Konsolidētā veselības aprūpes budžeta izdevumi

0,0

0,0

0,0

486,0

291,6

Pašvaldību budžets

Uz pašvaldību budžetu ietekmes nav.

3. Finansiālā ietekme

0,0

0,0

0,0

-486,0

-291,6

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

486,0

291,6

Nepieciešamais finansējums, kas būtu jāparedz Ārstniecības likuma 54.panta (4) daļas realizācijai no 2005.gada 1. janvāra, sastāda:24 301*20=486 020 Ls

* ārstniecības personas ( netiek ņemts vērā jaunākais medicīniskais personāls)-24301

* apdpošināšanas prēmija (vidēji gadā) par ārstniecības personu-20 Ls

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Nepieciešams sagatavot un izdot Ministru kabineta noteikumu projektu “Narkoloģiskās uzskaites kārtība”.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts atbilst Eiropas Padomes “Konvencijai par cilvēktiesību un cieņas aizsardzību bioloģijā un medicīnā: konvencijai par biomedicīnu” un 1994. gada Pasaules Veselības Organizācijas deklarācijai “Par pacientu tiesību aizsardzības veicināšanu Eiropā”.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Atbilstības izvērtējums

 

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

 

2.tabula

Latvijas normatīvā

akta projekta

norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

(atbilst/neatbilst)

Komentāri

       

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Sagatavojot normatīvā akta projektu, konsultācijas ir notikušas ar Latvijas Pašvaldību savienību un Nacionālo trīspusējās sadarbības padomi (t.sk., ar Latvijas Slimnīcu biedrību, Latvijas Veselības un sociālās aprūpes darbinieku arodbiedrību un Latvijas Ārstniecības un aprūpes darbinieku arodsavienību).

2. Kāda ir šo nevalstisko

organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie

priekšlikumi, mainīts

formulējums to interesēs,

neatbalsta)

Attiecīgās nevalstiskās organizācijas likumprojekta virzību atbalsta bez iebildumiem un priekšlikumiem.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Likumprojekts ir lasāms starptautiskajā datortīklā “Internet”, kā arī ar to ir iepazīstinātas nevalstiskās organizācijas un pašvaldības.

Tā kā normatīvā akta izdošana galvenokārt ir saistīta ar vairāku citu projektu izstrādi, , sabiedriskās domas pētījums, lai noskaidrotu sabiedrības attieksmi pret šo normatīvā akta projektu veikts netika, līdz ar to Labklājības ministrijas rīcībā nav informācijas par sabiedriskās domas pētījumu rezultātu.

4. Konsultācijas ar

starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunu valsts institūciju radīšana vai esošo paplašināšana nav nepieciešama. Likumprojekta izpilde ir iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. 

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvā akta ieviešanas mehānisms sabiedrībai tiks skaidrots Pasaules Bankas projekta “Veselības aprūpes reforma” (komunikāciju sadaļas) ietvaros.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja tiesību akts viņu ierobežo

Likumprojekts šo jomu tieši neskar. No Ārstniecības likuma izslēgtas pacienta tiesības regulējošās normas papildinātas ar efektīviem pacienta tiesību aizsardzības nosacījumiem un iekļautas Veselības aizsardzības likumā. Tādējādi šī likuma pieņemšana netieši paplašinās pacientu iespējas aizstāvēt savas aizskartās tiesības valsts pārvaldes institūcijās un tiesā. Attiecībā uz tiesiskajām attiecībām, kas izriet no normatīvā akta, piemērojami vispārējās tiesvedības noteikumi. 

 

 

 

Labklājības ministrs

Valsts

sekretāra p.i.

Atbildīgā amatpersona

Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors

Atbildīgā amatpersona

         

V. Jaksons

A Groza

D.Fromholde

M.Badovskis

D.Viļuma

03.10.02 8:31

927

D.Viļuma

7021595, dace_viluma@lm.gov.lv