2002

 

2002.gada 26.septembrī

Nr. 9/6-4-839

Saeimas Prezidijam

 

 

Aizsardzības un iekšlietu komisija savā š.g. 25.septembra sēdē apsprieda Ministru kabineta iesniegto likumprojektu “Grozījumi Krimināllikumā” ( Reģ.nr.1345) pirmajam lasījumam.

Komisija nolēma noraidīt minēto likumprojektu un, vadoties no Saeimas Kārtības ruļļa 85.pantā paredzētajām tiesībām, izskatīšanai 1.lasījumā izstrādājusi tam alternatīvu likumprojektu “Grozījums Krimināllikumā”.

Komisija lūdz likumprojektu “Grozījumi Krimināllikumā” (Reģ.nr. 1345) un alternatīvo likumprojektu “Grozījums Krimināllikumā” iekļaut Saeimas sēdes darba kārtībā izskatīšanai pirmajā lasījumā.

Pielikumā : 1. Likumprojekts “Grozījums Krimināllikumā” uz vienas lapas;

2. Likumprojekta anotācija uz 5 lapām.

3.Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas atzinums uz vienas lapas.

 

 

 

Dz.Kudums

komisijas priekšsēdētājs

 

 

 

Iesniedz Aizsardzības un iekšlietu komisija

 

 

Likumprojekts

“Grozījums Krimināllikumā”

Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11.nr.) šādu grozījumu:

Papildināt likumu ar 288.1 pantu šādā redakcijā:

“288.1 pants. Radio un televīzijas programmu raidīšanai un izplatīšanai normatīvajos aktos paredzētās iekārtu uzstādīšanas un lietošanas kārtības pārkāpšana

(1) Par radio vai televīzijas programmu raidīšanai vai izplatīšanai normatīvajos aktos paredzētās radioviļņus izstarojošo iekārtu, kā arī televīzijas vai skaņas apraides signālu izplatīšanas kabeļtīklu sistēmas uzstādīšanas vai lietošanas kārtības pārkāpšanu, ja tas izdarīts atkārtoti gada laikā, vai ja tas bijis par iemeslu radiosakaru pārtraukšanai, traucējumiem citu elektromagnētisko lauku izstarojošo iekārtu normālai darbībai, vai bijis par iemeslu traucējumiem sabiedrisko radio vai televīzijas programmu uztveršanai, -

soda ar arestu vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz četrdesmit minimālajām mēnešalgām.

(2) Par radio vai televīzijas programmu raidīšanai vai izplatīšanai normatīvajos aktos paredzētās radioviļņus izstarojošo iekārtu, kā arī televīzijas vai skaņas apraides signālu izplatīšanas kabeļtīklu sistēmas uzstādīšanas vai lietošanas kārtības pārkāpšanu, ja tas radījis būtisku kaitējumu valsts varai vai pārvaldes kārtībai, vai ar likumu aizsargātām personas tiesībām un interesēm, -

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku līdz trim gadiem, vai ar piespiedu darbu, vai ar naudas sodu līdz simts minimālajām mēnešalgām.”

 

 

 

Aizsardzības un iekšlietu komisijas

priekšsēdētājs Dz. Kudums

 

 

 

 

 

Likumprojekta

Grozījumi Krimināllikumā

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

   

Patreiz ir spēkā Radio un televīzijas likums, kurā paredzēts, ka šī likuma pārkāpēji saucami pie atbildības saskaņā ar Kriminālkodeksu. Patreiz likums nenosaka kriminālatbildību par pārkāpumiem elektromagnētisko lauku izstarojošu iekārtu uzstādīšanā vai lietošanā, televīzijas un skaņas apraides signālu izplatīšanā kabeļtīklu sistēmās.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

 

 

   

Likumprojekts nepieciešams, lai reglamentētu kriminālatbildību par normatīvo aktu pārkāpumiem. Likums noteiks kriminālatbildību par pārkāpumiem elektromagnētisko lauku izstarojošu iekārtu uzstādīšanā vai lietošanā, televīzijas un skaņas apraides signālu izplatīšanā kabeļtīklu sistēmās. Izpilde tiks nodrošināta ar izziņas iestāžu, prokuratūras un Latvijas tiesu sistēmas resusiem. Jaunas institūcijas netiks radītas.

3. Cita informācija

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

  

Likumprojekts šajā jomā sakārto televīzijas un skaņas apraides signālu izplatīšanas kabeļtīklu sistēmu tiesiskās regulēšanas jautājumus.

3. Sociālo seku izvērtējums

 

 

 

 

  

Likumprojekta darbības sekas izpaudīsies uzreiz pēc tā pieņemšanas – būs iespējams saukt pie kriminālatbildības likuma pārkāpējus. Likumprojekta ietekme uz iedzīvotāju dzīves līmeni ir netieša – gadījumā, ja kāds iedzīvotājs pārkāps likumu viņš tiks sodīts ar naudas sodu vai mantas konfiskāciju.

4. Ietekme uz vidi

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

-

-

-

-

-

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

-

-

-

-

-

3. Finansiālā ietekme 

-

-

-

-

-

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

-

-

-

-

-

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

-

-

-

-

-

6. Cita informācija

   

Likumprojektā par likuma pārkāpšanu paredzēts naudas sods, kurš tiks ieskaitīts valsts budžetā. Summa nav prognozējama.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

  1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

  1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

-

 

-

-

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Ir veiktas konsultācijas ar bezpeļņas organizāciju valsts akciju sabiedrība “Latvijas valsts elektrosakaru inspekcija”, kura likumprojektu atbalsta.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

  

Likumprojekta izpilde tiks nodrošināta ar bezpeļņas organizācijas valsts akciju sabiedrības “Latvijas valsts elektrosakaru inspekcija” un Latvijas tiesu sistēmas resursiem. Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Normatīvā akta izpilde iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

 

  

Komunikācijas plāns likumprojekta ieviešanai nav izstrādāts. Likums tiks publicēts Latvijas Republikas oficiālajā laikrakstā ”Latvijas Vēstnesis” un ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS).

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds var vērsties pie augstākstāvošas instances, vai pārsūdzēt lēmumu tiesā.

4. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

Aizsardzības un iekšlietu komisijas priekšsēdētājs Dz.Kudums