LATVIJAS REPUBLIKAS SAEIMA

BUDŽETA UN FINANSU (NODOKĻU) KOMISIJA

Jēkaba iela 10/12 LV 1811 tālr. 708 7318, fakss 708 7317

___________________________________________________________________

Rīgā

Saeimas Prezidijam

Saeimas Budžeta un finansu (nodokļu) komisija šā gada

18. septembra sēdē izskatīja likumprojektu “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (Reģ. nr. 1371, dok. nr. 4853) un nolēma:

    1. Neatbalstīt komisijai nodoto likumprojektu “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”” (Reģ. nr. 1371, dok. nr. 4853).
    2. Iesniegt Saeimai izskatīšanai komisijas izstrādāto alternatīvo likumprojektu “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām””.

Lūdzam iekļaut Budžeta un finansu (nodokļu) komisijas izstrādāto alternatīvo likumprojektu Saeimas kārtējās sēdes darba kārtībā.

Pielikumā:

  1. Budžeta un finansu (nodokļu) komisijas izstrādātais alternatīvais likumprojekts “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām””.
  2. Anotācija likumprojektam “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām””.

 

Ar cieņu

komisijas priekšsēdētājs V. Balodis

 

 

 

Likumprojekts

''Grozījumi likumā ''Par nodokļiem un nodevām''.

Izdarīt likumā “Par nodokļiem un nodevām” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7.nr.; 1996, 15.nr.; 1997, 24.nr.; 1998, 2., 18., 22., 24.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 11.nr.; 2001, 3., 8., 12.nr.; 2002, 2.nr.) šādus grozījumus:

1. 11.pantā:

izteikt otrās daļas 15.punktu šādā redakcijā:

“15) par deklarētās dzīvesvietas reģistrāciju;”;

izslēgt otrās daļas 37.punktu;

papildināt otro daļu ar 48., 49., 50., 51., 52. un 53.punktu šādā redakcijā:

“48) par nodrošinājumu darbinieku prasījumu apmierināšanai no darbinieku prasījumu garantiju fonda līdzekļiem un citiem likumā paredzētiem speciāliem mērķiem (uzņēmējdarbības riska valsts nodeva);

49) par būvprojektēšanai nepieciešamo tehnisko un īpašo noteikumu saņemšanu valsts un pašvaldību institūcijās;

50) par apsardzes darbības kvalifikācijas pārbaudījuma kārtošanu un apsardzes sertifikāta izsniegšanu;

51) par medību atļauju un atļauju izvest medību trofejas no Latvijas Republikas;

52) par personas datu apstrādes sistēmas reģistrēšanu vai Fizisko personu datu aizsardzības likumā noteikto reģistrējamo izmaiņu izdarīšanu;

53) par sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja akreditāciju un akreditācijas atjaunošanu (šo akreditāciju un akreditācijas atjaunošanu veic Datu valsts inspekcija).”

2. Izslēgt 24.panta sešpadsmito un septiņpadsmito daļu.

3. Papildināt Pārejas noteikumus ar 45., 46., 47., 48., 49. un 50.punktiem šādā redakcijā:

“45. Ministru kabinetam līdz 2003.gada 31.decembrim ir tiesības pagarināt privatizētiem un privatizējamiem uzņēmumiem (uzņēmējsabiedrībām) valsts un pašvaldību budžetos ieskaitāmo nokavēto nodokļu maksājumu, kas izveidojušies līdz 2000.gada 31.decembrim, samaksas termiņus līdz septiņiem gadiem, neaprēķinot šajā likumā un konkrēto nodokļu likumos noteikto nokavējuma naudu un dzēst šiem nodokļu maksājumiem iepriekš aprēķināto soda naudu un nokavējuma naudu, ja ir izpildīti šādi nosacījumi:

a) uzņēmums (uzņēmējsabiedrība) no 2001.gada 1.janvāra ir veicis visus kārtējos nodokļu maksājumus pilnā apmērā;

b) uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) parādu saistības nepārsniedz tā aktīvus. Nosakot uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) parādu saistības, netiek ņemtas vērā saskaņā ar šo punktu dzēšamās summas;

c) attiecībā uz pašvaldību budžetos ieskaitāmo nodokļu maksājumu termiņa pagarinājumu un nokavējuma naudas dzēšanu ir saņemta tās pašvaldības piekrišana, kuras budžetā ir ieskaitāmi vairāk par 50 procentiem no attiecīgā nodokļa maksājumiem.

46. Pārejas noteikumu 45.punktā paredzēto nokavēto nodokļu maksājumu termiņa pagarinājumu uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai) pēc finansu ministra ieteikuma ar Ministru kabineta rīkojumu piešķir ne vairāk kā vienu reizi. Ministru kabinets nosaka nokavēto nodokļu maksājumu veikšanas termiņus un apmērus, dzēš šiem nodokļu maksājumiem iepriekš aprēķināto soda naudu un nokavējuma naudu, kā arī paredz nokavējuma naudas un soda naudas atjaunošanu par nodokļu parāda nesamaksāto daļu rīkojumā noteiktajos termiņos.

47. Pārejas noteikumu 46.punktā noteikto ieteikumu finansu ministrs sniedz, pamatojoties uz:

a) uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) iesniegtiem dokumentiem, kas apliecina uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) atbilstību pārejas noteikumu 45.punktā noteiktajiem nosacījumiem;

b) uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) iesniegtiem priekšlikumiem par pagarināmo nodokļu maksājumu saistību izpildi;

c) nodokļu administrācijas izziņu par konkrēto nodokļu pamatparādiem, pamatparāda palielinājuma, nokavējuma naudas un soda naudas summām.

48. Uzņēmumam (uzņēmējsabiedrībai), kuram ir izsniegta Pārejas noteikumu 47.punktā “c)” apakšpunktā noteiktā nodokļu administrācijas izziņa nokavēto nodokļu maksājumu pagarināšanai, nodokļu administrācija pārtrauc pagarināmo nodokļu nokavējuma naudas aprēķināšanu. Ja nodokļu maksājumu samaksas termiņš netiek pagarināts, nokavējuma naudas aprēķins tiek turpināts vispārējā kārtībā no tā pārtraukšanas dienas.”

49. Grozījumi likuma 11.panta otrās daļas 15.punktā stājas spēkā vienlaikus ar Dzīvesvietas deklarēšanas likuma spēkā stāšanos.

50. Likuma 11.panta otrās daļas:

a) 48.punkts stājas spēkā vienlaikus ar likumu “Par darbinieku aizsardzību darba devēja maksātnespējas gadījumā”;

b) 52.punkts stājas spēkā vienlaikus ar atbilstošajiem grozījumiem Fizisko personu datu aizsardzības likumā;

c) 53.punkts stājas spēkā vienlaikus ar elektronisko dokumentu likuma spēkā stāšanos.”

ANOTĀCIJA

Likumprojektam

''Grozījumi likumā ''Par nodokļiem un nodevām''''

1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?

Palīdzēs uzņēmumiem atrisināt iepriekšējos periodos no uzņēmumiem neatkarīgu apstākļu dēļ izveidojošos nodokļu parādu nomaksu. Saskaņos likumā “Par nodokļiem un nodevām” nosauktās valsts nodevas ar citos likumos un likumprojektos minētajām nodevām.

2. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz tautsaimniecības attīstību?

Sekmēs uzņēmējdarbības attīstību.

3. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?

Esošo budžeta gadu neietekmē, nākošajos periodos palielināsies budžeta ieņēmumi.

4. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu, un vai nepieciešami grozījumi citos normatīvajos aktos?

Grozījumi citos likumos nav nepieciešami.

5. Vai likumprojekts atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām?

Likumprojekts neskar Latvijas valsts starptautiskās juridiskās saistības.

6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu?

Konsultācijas ir notikušas ar Nodokļu maksātāju konsultantu asociācijas pārstāvjiem, ar atsevišķu lielo uzņēmumu vadītājiem.  

7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?

Likums neprasīs speciālu izpildes mehānismu.

 

 Budžeta un finansu (nodokļu) komisijas priekšsēdētājs

V.Balodis