Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā

Izdarīt Latvijas Sodu izpildes kodeksā šādus grozījumus:

1. Izteikt 47.panta trešo daļu šādā redakcijā:

"Ieslodzījuma vietās ar sūtījumiem un pienesumiem ir atļauts saņemt tikai nepārtikas preces. Kārtību, kādā paku sūtījumus vai pienesumus pieņem un izsniedz, kā arī to priekšmetu sarakstu, kurus atļauts saņemt ar sūtījumiem un pienesumiem, reglamentē Ministru kabineta noteikumi."

2. Papildināt 51.pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:

"Ieslodzījuma vietās notiesātos iesaista darbā bez darba līguma noslēgšanas. Katru notiesāto darbā norīko ar ieslodzījuma vietas priekšnieka rīkojumu."

3. Aizstāt vārdus "Pārejas noteikums" ar vārdiem "Pārejas noteikumi".

4. Papildināt pārejas noteikumus ar 2.punktu šādā redakcijā:

"Līdz 2003.gada 31.martam apstākļus, kādos tiek turēta persona, kurai tiesa neizciesto sodu – piespiedu darbu – vai naudas sodu aizstāj ar arestu, pielīdzina to notiesāto turēšanas apstākļiem, kuri sodu izcieš daļēji slēgtā cietumā soda izciešanas režīma zemākajā pakāpē."

 

 

 

 

Normatīvā akta projekta

“Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā”

anotācija

 

 

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1.Pašreizējās situācijas raksturojums

Katrs ieslodzītais, atrodoties ieslodzījuma vietā, ir pilnīgā valsts apgādībā un 3 reizes dienā saņem siltu ēdienu pēc noteiktajām normām. Uztura normas ir izstrādātas atbilstoši Eiropas Padomes Ministru komitejas Rekomendāciju Nr.(87)3 25. punktam, ir saskaņotas ar Labklājības ministrijas Pārtikas centru un satur nepieciešamo proteīnu, taukskābju, minerālu un vitamīnu daudzumu, kas paredzēti organisma normālai dzīvības funkciju norises nodrošināšanai. Kvalitātes un daudzuma ziņā uzturs ir maksimāli pietuvināts mūsdienu sanitāri - higiēniskajām un dietoloģijas prasībām un ir diferencēts atkarībā no ieslodzītā vecuma un veselības stāvokļa. Papildus ieslodzītajiem ir iespēja iegādāties kvalitatīvus pārtikas produktus (t.sk. arī augļus un dārzeņus) cietumu veikalos, kuru sortiments ir analoģisks, bet cenu līmenis pat zemāks nekā veikalos pilsētā. Cietumu administrācijai nav iespējams veikt ar pienesumiem un sūtījumiem piegādāto pārtikas produktu (kuru izcelsme un kvalitāte nav nosakāma) kvalitātes pārbaudes, kas draud ar kuņģa – zarnu trakta infekciju slimību uzliesmojumiem ieslodzīto vidū. Liela daļa narkotisko un psihotropo vielu cietumos nonāk noslēptas pārtikas produktos, kas savukārt destabilizē stāvokli cietumos. Visos attīstītos Eiropas valstu cietumos, pārtikas produktu pienesumi un sūtījumi ir sen atcelti. Sakarā ar augstākminēto, kā arī ņemot vērā Saeimas Aizsardzības un iekšlietu komisijas viedokli, ir nepieciešams steidzīgi veikt grozījumus Latvijas Sodu izpildes kodeksa (LSIK) 47. pantā Satversmes 81. panta kārtībā.

Saskaņā ar Latvijas Sodu izpildes kodeksa 51. pantu, notiesātos iesaista darbā brīvības atņemšanas iestāžu uzņēmumos. Par padarīto darbu viņiem maksā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. Pēc Darba likuma 28. panta nosacījumiem, darba devējs un darbinieks savstarpējās darba tiesiskās attiecības nodibina ar darba līgumu. Taču ar personu, kas pēc tiesas sprieduma izcieš sodu brīvības atņemšanas iestādē darba līgumu noslēgt nav iespējams, ņemot vērā viņu tiesisko stāvoklī. Lai novērstu minēto pretrunu ir nepieciešams steidzīgi veikt grozījumus LSIK 51. pantā Satversmes 81. panta kārtībā.

Likuma “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās laiku un kārtību” pārējo noteikumu 1. punkta trešā teikuma redakcija ir neprecīza un dod iespēju divējādu notiesātā tiesību tulkojumu. Pēc Latvijas Sodu izpildes kodeksa 50.5 septītās daļas interpretācijas – kā notiesātajam, kurš sodu izcieš daļēji slēgtā cietuma zemākajā pakāpē, bet pēc Latvijas Sodu izpildes kodeksa 129. panta interpretācijas – kā ar arestu notiesātājam. Lai steidzīgi novērstu minēto pretrunību ir nepieciešams papildināt LSIK pārejos noteikumus ar jauno punktu Satversmes 81. panta kārtībā.

2.Normatīvā akta projekta būtība

Šajā normatīvā akta projektā tiek noteikti sūtījumu un pienesumu saņemšanas nosacījumi ieslodzījuma vietās, precizēti notiesāto nodarbinātības nosacījumi, kā arī noteikti personas, kurai tiesa neizciesto sodu – piespiedu darbu vai naudas sodu aizstāj ar arestu, turēšanas apstākli.

II. Kāda var būt tiesību akta

Ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību

budžetiem

tūkst. Ls

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

Trīs nākamie gadi

*)

 

2002

2003

2004

2005

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

nav

nav

nav

nav

nav

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

nav

nav

 

nav

nav

nav

3. Finansiālā ietekme

nav

nav

nav

nav

nav

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

nav

nav

nav

nav

nav

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

nav

nav

nav

nav

nav

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Atbilstoši projekta 1. pantā paredzētajam pilnvarojumam ir nepieciešams izstrādāt Ministru kabineta noteikumus, kas nosaka kārtību, kādā paku sūtījumus vai pienesumus pieņem un izsniedz, kā arī to priekšmetu sarakstu, kurus atļauts saņemt ar sūtījumiem un pienesumiem ieslodzījuma vietās.

V. Kādam Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvā akta projekts atbilst Eiropas Padomes un Eiropas Savienības nostādnēm par notiesāto iesaistīšanu lietderīgā darbā (Cietumu noteikumi Eiropas Padomes dalībvalstīm – Rekomendācijas R (87) 3).

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Saistības, kas izriet no Latvijas saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

 

4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula

Attiecīgie ES normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinumus u.tml.), noradot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Nav

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav notikušas

5. Cita informācija

Nav

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Netiks radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Ar “Latvijas vēstnesis” un NAIS starpniecību

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Indivīds var griezties augstākstāvošajās institūcijās (Ieslodzījuma vietu pārvaldē. Tieslietu ministrijā, tiesā) ar sūdzībām un iesniegumiem.

4. Cita informācija

Nav

 

 

 

 

 

Tieslietu ministre I.Labucka

 

 

 

 

Valsts sekretārs

Valsts sekretāra vietnieks likumdošanas jautājumos

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

A.Maldups

G.Kūtris

O.Āboliņa

S.Zlatoustovs

 

 

 

 

 

29.08.2002 16.15

S.Zlatoustovs

7505763 evija.zamelauska@tm.gov.lv