2002

2002. gada 11. septembrī

LR Saeimas prezidijam

 

Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 51. panta 1. daļu Saeimas deputāti ierosina iekļaut 12. septembra Saeimas sēdes darba kārtībā sadaļā “Par saņemtajiem likumprojektiem” likumprojektu “Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli””.

 

Pielikumā : likumprojekts uz 1 lapas

anotācija uz 1 lapas

 

 

 

Likumprojekts

“Grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli””

 

 

Izdarīt likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 2., 23.nr.; 1995, 8.,14.nr.; 1996, 9.nr.; 1997, 3.,21.nr.; 1998, 1.nr.; 1999,24.nr.; 2000, 5.nr.; 2001, 1.,24.nr.; 2002, 6.nr;) šādus grozījumus:

 

 

1.Papildināt 12. panta 1. daļas pēdējā teikumā aiz vārdiem” Ministru kabinets” ar vārdiem “ bet tas nedrīkst būt mazāks par valstī noteikto nabadzības līmeni’’.

2. Papildināt 12. panta 1. daļu ar teikumu šādā redakcijā :”Neapliekamo minimumu piemēro maksātājiem, kuru gada ienākums nepārsniedz 9.600 Ls ( 800 Ls mēnesī).

3. Izteikt 15. panta 2. daļu šādā redakcijā :

“15.pants. 2 . Nodokļa summu, kas jāmaksā no gada apliekamā ienākuma, aprēķina pēc šādām likmēm:

Grupas

Algas nodokļa gada apliekamie ienākumi(latos)

Nodokļa likme procentos

Ienākumi mēnesī (latos)

1.

Līdz 960

0 %

Līdz 80 Ls

2.

No 961 līdz 1440

16 %

No 80 Ls līdz 120 Ls

3.

No 1441 līdz 1880

19 %

No 120 Ls līdz 150 Ls

4.

No 1801 līdz 2400

22 %

No 150 līdz 200 Ls

5.

No 2401 līdz 4880

25 %

No 200 līdz 400 Ls

Turpmāk gada ienākumam – pamatlikmei 4800 Ls paliek nemainīga nodokļa likme – 25 %.

6.

Līdz 2400

27 %

Līdz 200 Ls

7.

No 2401 līdz 3600

31 %

Līdz 300 Ls

8.

No 3601 līdz 4800

35 %

Līdz 400 Ls

9.

No 4801 līdz 6000

39 %

Līdz 500 Ls

10.

No 6001 līdz 7200

43 %

Līdz 600 Ls

11.

No 7201 līdz 8400

46 %

Līdz 700 Ls

12.

No 8401 līdz 9600

49 %

Līdz 800 Ls

13.

Virs 9600

50 %

Virs 800 Ls

 

 

 

 

 

ANOTĀCIJA

 

  1. Kādēļ likums vajadzīgs ?
  2. Likuma mērķis – samazināt nodokļu nastu zemāk atalgotajiem maksātājiem, novērst materiālās labklājības augošo polarizāciju, veicināt sabiedrības vidusslāņa veidošanos. Šajā nolūkā likumprojektā no nodokļa maksāšanas paredzēts atbrīvot personas, kuras ienākumi nepārsniedz 960 latus gadā ( mēnesī 80 Ls). Nodokļa likme būtiski samazināta un diferencēta maksātājiem , kuru ienākumi nepārsniedz 2400 Ls gadā ( mēnesī 200 Ls). Nodokļa maksātājiem ar ienākumiem no 2400 līdz 4800 Ls gadā ( mēnesī no 200 līdz 400 Ls ) saglabājās esoša 25 % nodokļa likme. Tālāk nodokļa procentu likme tiek pakāpeniski palielināta tikai tai ienākuma daļai , kas pārsniedz 4800 Ls gadā ( mēnesī 400 latus). Likums likvidē līdz šim pastāvošo netaisnību , kad nodokli aprēķina no ienākuma , kas ir mazāks par valstī noteikto nabadzības līmeni.

  3. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz tautsaimniecības attīstību ?
  4. Samazinot nodokļa nastu zemāk atalgotajiem maksātājiem ,kuri sastāda galveno strādājošo masu, netieši tiks veicināta pircēju loka paplašināšanās , pieprasījuma pieaugums pēc patēriņa precēm, tas savukārt izsauks nepieciešamību paplašināt ražošanu , uzņēmumu apgrozījumu, palielināsies darba vietu skaits. Galu rezultātā – palielināsies ieņēmumi budžetā.

    Un visbeidzot, ieviešot progresīvo ienākuma nodokli iedzīvotājiem, mēs vēl vairāk pietuvosimies Eiropas savienības valstīm, jo nevienā ES valstī nepastāv proporcionālais ienākuma nodoklis iedzīvotājiem.

  5. Kāda var būt likuma iespējamā ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem ?
  6. Gala rezultātā, nodokļa likmes diferenciācijas ieviešanas dēļ , pašvaldību un valsts budžeta ieņēmumi būtiski palielināsies.

  7. Kāda var būt likumprojekta iespējamā ietekme uz spēkā esošo tiesību un normu sistēmu un, vai nepieciešami grozījumi citos normatīvajos aktos?
  8. Likumprojekts iekļaujas esošo tiesību normu sistēmā . Grozījumi citos likumos nav nepieciešami.

  9. Vai likumprojekts atbilst Latvijas starptautiskajām tiesībām?
  10. Likumprojektā ievērotas Latvijas starptautiskās tiesības . Tā it tuvināšanās Eiropas Savienības valstīs pieņemtajai praksei, kur nodokļu likmes ir diferencētas atkarībā no iedzīvotāju ienākuma līmeņa, kaut arī aprēķinu skalas ir dažādas ( likmju svārstību galējās robežas ir no 0 līdz 55 %).

  11. Kādas konsultācijas notikušas , sagatavojot tiesību aktu projektu?
  12. Konsultācijas nav notikušas.

  13. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?

Likuma izpilde tiks nodrošināta parastajā kārtībā un ar esošo institūciju palīdzību.