2002. gada 11. septembrī
LR Saeimas prezidijam
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 51. panta 1. daļu Saeimas deputāti ierosina iekļaut 12. septembra Saeimas sēdes darba kārtībā sadaļā Par saņemtajiem likumprojektiem likumprojektu Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli.
Pielikumā : likumprojekts uz 1 lapas
anotācija uz 1 lapas
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli
Izdarīt likumā Par iedzīvotāju ienākuma nodokli (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 2., 23.nr.; 1995, 8.,14.nr.; 1996, 9.nr.; 1997, 3.,21.nr.; 1998, 1.nr.; 1999,24.nr.; 2000, 5.nr.; 2001, 1.,24.nr.; 2002, 6.nr;) šādus grozījumus:
1.Papildināt 12. panta 1. daļas pēdējā teikumā aiz vārdiem Ministru kabinets ar vārdiem bet tas nedrīkst būt mazāks par valstī noteikto nabadzības līmeni.
2. Papildināt 12. panta 1. daļu ar teikumu šādā redakcijā :Neapliekamo minimumu piemēro maksātājiem, kuru gada ienākums nepārsniedz 9.600 Ls ( 800 Ls mēnesī).
3. Izteikt 15. panta 2. daļu šādā redakcijā :
15.pants. 2 . Nodokļa summu, kas jāmaksā no gada apliekamā ienākuma, aprēķina pēc šādām likmēm:
|
Grupas |
Algas nodokļa gada apliekamie ienākumi(latos) |
Nodokļa likme procentos |
Ienākumi mēnesī (latos) |
|
1. |
Līdz 960 |
0 % |
Līdz 80 Ls |
|
2. |
No 961 līdz 1440 |
16 % |
No 80 Ls līdz 120 Ls |
|
3. |
No 1441 līdz 1880 |
19 % |
No 120 Ls līdz 150 Ls |
|
4. |
No 1801 līdz 2400 |
22 % |
No 150 līdz 200 Ls |
|
5. |
No 2401 līdz 4880 |
25 % |
No 200 līdz 400 Ls |
Turpmāk gada ienākumam pamatlikmei 4800 Ls paliek nemainīga nodokļa likme 25 %.
|
6. |
Līdz 2400 |
27 % |
Līdz 200 Ls |
|
7. |
No 2401 līdz 3600 |
31 % |
Līdz 300 Ls |
|
8. |
No 3601 līdz 4800 |
35 % |
Līdz 400 Ls |
|
9. |
No 4801 līdz 6000 |
39 % |
Līdz 500 Ls |
|
10. |
No 6001 līdz 7200 |
43 % |
Līdz 600 Ls |
|
11. |
No 7201 līdz 8400 |
46 % |
Līdz 700 Ls |
|
12. |
No 8401 līdz 9600 |
49 % |
Līdz 800 Ls |
|
13. |
Virs 9600 |
50 % |
Virs 800 Ls |
ANOTĀCIJA
Likuma mērķis samazināt nodokļu nastu zemāk atalgotajiem maksātājiem, novērst materiālās labklājības augošo polarizāciju, veicināt sabiedrības vidusslāņa veidošanos. Šajā nolūkā likumprojektā no nodokļa maksāšanas paredzēts atbrīvot personas, kuras ienākumi nepārsniedz 960 latus gadā ( mēnesī 80 Ls). Nodokļa likme būtiski samazināta un diferencēta maksātājiem , kuru ienākumi nepārsniedz 2400 Ls gadā ( mēnesī 200 Ls). Nodokļa maksātājiem ar ienākumiem no 2400 līdz 4800 Ls gadā ( mēnesī no 200 līdz 400 Ls ) saglabājās esoša 25 % nodokļa likme. Tālāk nodokļa procentu likme tiek pakāpeniski palielināta tikai tai ienākuma daļai , kas pārsniedz 4800 Ls gadā ( mēnesī 400 latus). Likums likvidē līdz šim pastāvošo netaisnību , kad nodokli aprēķina no ienākuma , kas ir mazāks par valstī noteikto nabadzības līmeni.
Samazinot nodokļa nastu zemāk atalgotajiem maksātājiem ,kuri sastāda galveno strādājošo masu, netieši tiks veicināta pircēju loka paplašināšanās , pieprasījuma pieaugums pēc patēriņa precēm, tas savukārt izsauks nepieciešamību paplašināt ražošanu , uzņēmumu apgrozījumu, palielināsies darba vietu skaits. Galu rezultātā palielināsies ieņēmumi budžetā.
Un visbeidzot, ieviešot progresīvo ienākuma nodokli iedzīvotājiem, mēs vēl vairāk pietuvosimies Eiropas savienības valstīm, jo nevienā ES valstī nepastāv proporcionālais ienākuma nodoklis iedzīvotājiem.
Gala rezultātā, nodokļa likmes diferenciācijas ieviešanas dēļ , pašvaldību un valsts budžeta ieņēmumi būtiski palielināsies.
Likumprojekts iekļaujas esošo tiesību normu sistēmā . Grozījumi citos likumos nav nepieciešami.
Likumprojektā ievērotas Latvijas starptautiskās tiesības . Tā it tuvināšanās Eiropas Savienības valstīs pieņemtajai praksei, kur nodokļu likmes ir diferencētas atkarībā no iedzīvotāju ienākuma līmeņa, kaut arī aprēķinu skalas ir dažādas ( likmju svārstību galējās robežas ir no 0 līdz 55 %).
Konsultācijas nav notikušas.
Likuma izpilde tiks nodrošināta parastajā kārtībā un ar esošo institūciju palīdzību.