2002

2002.gada 27.augustā Noteikumi Nr.382

Rīgā (prot. Nr.36 45.§)

Grozījums Radio un televīzijas likumā

Izdoti Latvijas Republikas Satversmes

81.panta kārtībā

Izdarīt Radio un televīzijas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 20.nr.; 1996, 22.nr.; 1997, 11., 23.nr.; 1998, 24.nr.; 1999, 22., 24.nr.; 2001, 6.nr.) grozījumu un papildināt likumu ar 9.1 pantu šādā redakcijā:

"9.1 pants. Ciparformāta apraides ieviešana

Kārtību, kādā tiek ieviesta elektronisko sabiedrības saziņas līdzekļu veidoto programmu apraide ciparformātā, nosaka Ministru kabinets."

 

Ministru prezidents A.Bērziņš

 

Satiksmes ministrs A.Gorbunovs

 

 

 

 

 

 

Normatīvā akta projekta

“Grozījums Radio un televīzijas likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

Pašlaik televīzijas signāla pārraide Latvijā notiek analogā formā. Tas nozīmē, ka vienas televīzijas frekvences ietvaros ir tehniski iespējams pārraidīt vienu televīzijas programmu.

Ciparu pārraides tehnoloģija dod iespēju ietvert vienā pārraidīšanas frekvencē piecas vai sešas televīzijas programmas līdzšinējās vienas vietā. Būtiski uzlabojas attēla un skaņas kvalitāte. Parādās iespēja veidot interaktīvos informatīvos materiālus.

Patreiz Radio un televīzijas likumā noteiktā pārraides kārtība attiecas uz analogā televīzijas signāla pārraidi. Likums nenosaka kārtību kādā televīzijas programmas tiek komplektētas komplektēšanas modeļos, pārveidotas ciparformātā un pārraidītas. Arī frekvenču piešķiršanas jautājums nav regulēts.

2. Normatīvā akta projekta būtība

 

 

 

 

 

 

 

 

Lai ciparformāta apraides projektu varētu sākt realizēt jau 2002. gadā, tam ir nepieciešams normatīvais regulējums. Ņemot vērā ciparformāta apraides pārrobežu raksturu, tās ieviešanai nepieciešama starptautiska frekvenču koordinācija. Turklāt jāņem vērā, ka, jo vēlāk Latvija veiks starptautisko frekvenču koordināciju, jo mazāk frekvenču resursu būs pieejami (atlikuši).

Ņemot vērā Saeimas lielo noslogotību pirms šī sasaukuma darba beigām, un to, ka jaunievēlētā Saeima sāks darbu tikai 2002. gada beigās, normatīvā regulējuma trūkuma dēļ ciparformāta apraides ieviešana varētu ievērojami aizkavēties. Ciparformāta apraides ieviešana varētu notikt saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem. Pēc ciparformāta apraides ieviešanas regulējums būtu ietverams Radio un televīzijas likumā.

Ņemot vērā to, ka Radio un televīzijas likums nesatur deleģējumu Ministru kabinetam minēto noteikumu pieņemšanai, šādu deleģējumu varētu ietvert Radio un televīzijas likumā, pieņemot Ministru kabineta noteikums Satversmes 81. panta kārtībā.

3. Cita informācija

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

 

Ieviešot elektronisko sabiedrības saziņas līdzekļu veidoto programmu apraidi ciparformātā, tiks nodrošināta iespēja raidorganizācijām vienlaicīgi izplatīt vairākas programmas, tādējādi efektīvāk izmantojot frekvenču spektru, kā arī patērētājiem - vienlaicīgi saņemt arī interaktīvi informatīvos pakalpojumus. Būtiski uzlabosies attēla un skaņas kvalitāte. Lai raidorganizāciju veidotās programmas komplektētu modeļos raidīšanai ciparformātā, būs iespēja nodarboties ar jaunu komercdarbības veidu - programmu komplektēšanu, kā arī sniegt un saņemt T-komercijas un E-komercijas pakalpojumus gan laukos, gan pilsētās.

Ciparformāta apraides ieviešana veicinās vietējo elektronisko sabiedrības saziņas līdzekļu konkurētspēju ar pārrobežu elektroniskajiem sabiedrības saziņas līdzekļiem.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Iedzīvotājiem būs pieejami jauni pakalpojumi - interaktīvi informatīvie pakalpojumi, būs iespēja vienlaicīgi izvēlēties vairāk programmu, kā arī uzlabosies televīzijas pārraižu kvalitāte (skaņa un attēls), kā arī iespēja saņemt E-komercijas un T-komercijas pakapojumus gan laukos, gan pilsēt.

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst. latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1

2

3

4

5

6

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvais

akts

šo

jomu

neskar

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvais

akts

šo

jomu

neskar

3. Finansiālā ietekme

Normatīvais

akts

šo

jomu

neskar

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Normatīvais

akts

šo

jomu

neskar

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Normatīvais

akts

šo

jomu

neskar

6. Cita informācija

Normatīvais

akts

šo

jomu

neskar

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

  1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Papildus paredzēts izstrādāt Ministru kabineta noteikumus, kuri noteiks kārtību, kādā tiks ieviesta elektronisko sabiedrības saziņas līdzekļu veidoto programmu apraidi ciparformātā.

Ministru kabineta noteikumu galvenie punkti ir:

  • programmu komplektēšanas pakalpojuma (pārveidošanas ciparformātā, programmu un interaktīvi informatīvo materiālu apkopošanas) sniegšanas regulējums;
  • raidīšanas ciparformātā regulējums ciparformāta apraides ieviešanas periodā.

Ministru kabineta noteikumu projekts jau tiek izstrādāts

2. Cita informācija

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

  1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/
neatbilst)

Komentāri

-

-

-

-

5. Cita informācija

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums
to interesēs, neatbalsta)

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Nav veikti sabiedrības informēšana pasākumi.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Ar starptautiskajiem konsultantiem konsultācijas nav notikušas.

5. Cita informācija

 

 

Informācija "Par ciparu virszemes apraides izveides stratēģiju Latvijā" tika izskatīta Ministru kabineta 2001.gada 3.jūlija sēdē (prot. nr.31 69.§). Projekta sagatavošanas stadijā ir notikušas konsultācijas ar Nacionālo radio un televīzijas padomi, BOVAS “Latvijas valsts radio un televīzijas centrs” un tās meitas sabiedrību a/s "Digitālais Latvijas radio un televīzijas centrs".

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Ministru kabinets pieņems noteikumus, kuri noteiks kārtību, kādā tiks ieviesta elektronisko sabiedrības saziņas līdzekļu veidoto programmu apraidi ciparformātā.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvais akts tiks publicēts “Latvijas Vēstnesī”.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Vispārīgajā Latvijas Republikas normatīvajos aktos paredzētajā kārtībā.

4. Cita informācija

 

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

 

Satiksmes ministrs A.Gorbunovs

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

678 vārdi

26.08.2002 plkst.16 02

I.Rudaka

7242321, irudaka@sam.gov.lv