Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās"

Izdarīt likumā "Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 16.nr.; 2000, 2.nr.; 2001, 14.nr.) šādus grozījumus:

1. Izslēgt 1.panta 9.punktu.

2. Izslēgt 5.panta otro daļu.

3. 7.pantā:

izslēgt pirmās daļas 2.punktu;

izslēgt trešajā daļā skaitli "2.";

izslēgt ceturto daļu;

papildināt pantu ar piekto un sesto daļu šādā redakcijā:

"(5) Valsts (pašvaldības) statūtsabiedrības valdi ieceļ ne vairāk kā sešu valdes locekļu sastāvā, padomi ieceļ ne vairāk kā desmit padomes locekļu sastāvā saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par valdes un padomes locekļu skaitu atbilstoši kritērijiem, kas raksturo valsts (pašvaldības) statūtsabiedrības lielumu (bilances kopsumma, neto apgrozījums pēc pēdējā apstiprinātā gada pārskata (atskaitot valsts budžeta dotāciju), vidējais darbinieku skaits), izņemot gadījumus, ja likumā ir noteikts cits valdes vai padomes locekļu skaits.

(6) Valsts statūtsabiedrību darbinieku darba samaksu nosaka saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par valsts statūtsabiedrību darbinieku darba samaksas noteikšanas kārtību."

4. Aizstāt 9.panta otrās daļas 3.punkta "a" apakšpunktā vārdus "pilnvarnieka (pilnvarnieku)" ar vārdiem "kapitāla daļu turētāja pārstāvja".

5. Izslēgt 10.panta otro, trešo un ceturto daļu.

6. Izslēgt 12.panta otro daļu.

7. Izslēgt 21.pantu.

 

8. Izteikt 22.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Ja valsts (pašvaldības) akciju sabiedrības valde Likuma 50.panta otrajā daļā noteiktajā termiņā nav sasaukusi kārtējo akcionāru pilnsapulci, to var sasaukt attiecīgajā panta daļā minētās institūcijas, kā arī akciju turētājs."

9. Aizstāt 24.panta pirmajā daļā vārdu "Pilnvarnieki" ar vārdiem "Kapitāla daļu turētāja pārstāvji".

10. 25.pantā:

izslēgt nosaukumā vārdus "Pilnvarnieku un";

izslēgt pirmajā daļā pirmo teikumu.

11. 26.pantā:

izslēgt nosaukumā vārdus "Pilnvarnieku un";

izslēgt pirmo daļu.

12. 27.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Akcionāru pilnsapulces protokolu paraksta kapitāla daļu turētāja pārstāvis.";

aizstāt piektajā daļā vārdu "pilnvarniekam" ar vārdiem "kapitāla daļu turētāja pārstāvim".

13. 28.pantā:

aizstāt pirmajā daļā vārdus "pilnvarniekam pārkāpjot pilnvarojuma līguma" ar vārdiem "kapitāla daļu turētāja pārstāvim pārkāpjot pilnvarojuma";

aizstāt trešajā daļā vārdus "pilnvarnieks balsojot ir pārkāpis pilnvarojuma līguma" ar vārdiem "kapitāla daļu turētāja pārstāvis balsojot ir pārkāpis pilnvarojuma".

14. 29.pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Uz valsts (pašvaldības) akciju sabiedrībām neattiecas Likuma 66.panta pirmā, otrā un piecpadsmitā daļa.";

 

izteikt piekto daļu šādā redakcijā:

"(5) Valsts (pašvaldības) akciju sabiedrības padomes locekļiem mēneša atalgojumu par darbu padomē akcionāru pilnsapulce nosaka 10- 15 % apmērā no valsts (pašvaldības) akciju sabiedrības valdes priekšsēdētāja mēneša amatalgas, bet ne mazāku par 60 latiem mēnesī. Padomes loceklis netiek prēmēts."

15. 30.pantā:

izteikt piekto un sesto daļu šādā redakcijā:

"(5) Valsts (pašvaldības) akciju sabiedrības operatīvo vadību veic valdes priekšsēdētājs.

(6) Uz valsts (pašvaldības) akciju sabiedrībām neattiecas Likuma 75.pants.";

papildināt pantu ar septīto, astoto un devīto daļu šādā redakcijā:

"(7) Valsts (pašvaldības) akciju sabiedrības valdes priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieka atalgojumu akcionāru pilnsapulce nosaka saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par valsts (pašvaldības) statūtsabiedrību vadītāju darba samaksu atbilstoši kritērijiem, kas raksturo valsts (pašvaldības) akciju sabiedrības lielumu (bilances kopsumma, neto apgrozījums pēc pēdējā apstiprinātā gada pārskata (atskaitot valsts budžeta dotāciju), vidējais darbinieku skaits).

(8) Uz valsts (pašvaldības) akciju sabiedrībām neattiecas Likuma 74.panta pirmajā daļā noteiktais ierobežojums par valdes locekļu maksimālo skaitu.

(9) Valsts (pašvaldības) akciju sabiedrības valdes locekļiem akcionāru pilnsapulce nosaka vienotu mēneša atalgojumu par darbu valdē un amata pienākumu izpildi akciju sabiedrībā. Valdes locekļu atalgojuma apmērs nedrīkst pārsniegt 80 % no valsts (pašvaldības) akciju sabiedrības valdes priekšsēdētāja mēneša amatalgas. Valdes loceklis var saņemt prēmiju, ja ir bijusi peļņa (ieņēmumi pārsnieguši izdevumus). Prēmiju izmaksā reizi gadā pēc gada pārskata apstiprināšanas, un tās apmērs nedrīkst pārsniegt valdes locekļa triju mēnešu atalgojumu."

16. 31.pantā:

izteikt panta nosaukumu šādā redakcijā:

"31.pants. Valdes tiesības un pienākumi";

 

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

"(2) Visā savu pilnvaru laikā valdes priekšsēdētājam mēneša laikā no attiecīgā notikuma iestāšanās dienas rakstveidā jāpaziņo valdei, cik sabiedrības akciju pieder viņam, viņa laulātajam, radiniekiem un svaiņiem, skaitot radniecību līdz trešajai pakāpei un svainību līdz otrajai pakāpei.";

aizstāt trešajā daļā vārdus "akcionāru pilnsapulces norīkotajam pilnvarniekam" ar vārdiem "akciju turētājam";

aizstāt ceturtajā daļā vārdus "akcionāru pilnsapulces norīkotais pilnvarnieks" ar vārdiem "akciju turētājs".

17. Izslēgt 37.pantu.

18. Izteikt 38.panta pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību nosaukumā jābūt likuma "Par sabiedrībām ar ierobežotu atbildību" (turpmāk šajā nodaļā - Likums) 6.panta pirmajā daļā minētajai informācijai un vārdam "valsts", bet pašvaldības sabiedrības ar ierobežotu atbildību nosaukumā - Likuma 6.panta pirmajā daļā minētajai informācijai un attiecīgās pašvaldības nosaukumam."

19. Izslēgt 44.pantu.

20. 45.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Ja valsts (pašvaldības) sabiedrības ar ierobežotu atbildību izpildinstitūcija Likuma 39.panta pirmajā daļā noteiktajā termiņā nav sasaukusi kārtējo sapulci, to var sasaukt attiecīgajā panta daļā minētās institūcijas, kā arī kapitāla daļu turētājs.";

izslēgt otrajā daļā vārdu " pilnvarnieki".

21. 46.pantā:

izteikt pirmās daļas pirmo teikumu šādā redakcijā:

"(1) Uz valsts (pašvaldības) sabiedrībām ar ierobežotu atbildību neattiecas Likuma 41.panta pirmās daļas 5. un 7.punkts."

22. Aizstāt 47.panta pirmajā daļā vārdu "Pilnvarnieks" ar vārdiem "Kapitāla daļu turētāja pārstāvis".

 

23. 48.pantā:

izteikt nosaukumu šādā redakcijā:

"48.pants. Dalībnieku sapulce";

izslēgt pirmo un otro daļu;

izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Dalībnieku sapulces protokolu paraksta kapitāla daļu turētāja pārstāvis."

24. Izteikt 49.panta tekstu šādā redakcijā:

"(1) Uz valsts (pašvaldības) sabiedrībām ar ierobežotu atbildību neattiecas Likuma 44.panta pirmās daļas trešais un ceturtais teikums, otrajā daļā noteiktais ierobežojums par valdes locekļu maksimālo skaitu un trešā daļa.

(2) Valsts (pašvaldības) sabiedrības ar ierobežotu atbildību operatīvo vadību veic izpildinstitūcijas (valdes, direkcijas, administrācijas) priekšsēdētājs.

(3) Valsts (pašvaldības) sabiedrības ar ierobežotu atbildību izpildinstitūcijas (valdes, direkcijas, administrācijas) priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieka atalgojumu dalībnieku sapulce nosaka saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem par valsts (pašvaldības) statūtsabiedrību vadītāju darba samaksu atbilstoši kritērijiem, kas raksturo valsts (pašvaldības) sabiedrības ar ierobežotu atbildību lielumu (bilances kopsumma, neto apgrozījums pēc pēdējā apstiprinātā gada pārskata (atskaitot valsts budžeta dotāciju), vidējais darbinieku skaits).

(4) Valsts (pašvaldības) sabiedrības ar ierobežotu atbildību izpildinstitūcijas (valdes, direkcijas, administrācijas) locekļiem dalībnieku sapulce nosaka vienotu mēneša atalgojumu par darbu izpildinstitūcijā un amata pienākumu izpildi sabiedrībā ar ierobežotu atbildību. Izpildinstitūcijas locekļu atalgojuma apmērs nedrīkst pārsniegt 80 % no valsts (pašvaldības) sabiedrības ar ierobežotu atbildību izpildinstitūcijas priekšsēdētāja mēneša amatalgas. Izpildinstitūcijas loceklis var saņemt prēmiju, ja ir bijusi peļņa (ieņēmumi pārsnieguši izdevumus). Prēmiju izmaksā reizi gadā pēc gada pārskata apstiprināšanas, un tās apmērs nedrīkst pārsniegt izpildinstitūcijas locekļa triju mēnešu atalgojumu."

25. Izslēgt 58.panta trešajā daļā vārdus "pilnvarnieku un".

26. Papildināt pārejas noteikumus ar 6.punktu šādā redakcijā:

"6. Pašvaldību statūtsabiedrību darbinieku darba samaksas noteikšanā var piemērot šā likuma 7.panta sestajā daļā paredzēto Ministru kabineta noteikto valsts statūtsabiedrību darbinieku darba samaksas noteikšanas kārtību."

Pārejas noteikums

Valsts (pašvaldības) statūtsabiedrību statūtu normas, uz kurām attiecas šā likuma normas, ir spēkā līdz 2003.gada 1.aprīlim, ciktāl tās nav pretrunā ar šo likumu.

Likums stājas spēkā 2003.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi likumā

“Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās”

anotācija

I Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

  1. Pašreizējais situācijas
  2. raksturojums

Šobrīd valsts un pašvaldību kapitāla daļu pārvaldes kārtību reglamentē likums “Par valsts un pašvaldību kapitāla daļu pārvaldi” un likums “Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās”.

2002.gada 18.aprīlī Saeimā otrajā lasījumā pieņemts likumprojekts “Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām”, kas izstrādāts, lai nodrošinātu Komerclikuma spēkā stāšanos. Minētajā likumprojektā nav paredzēts valsts un pašvaldības pilnvarnieka institūts.

Pašreiz spēkā esošajā likumā “Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās” nav iekļautas normas, kas noteiktu valsts (pašvaldību) statūtsabiedrību padomes un valdes locekļu skaitu, valsts (pašvaldību) statūtsabiedrību vadītāju, padomes un valdes locekļu darba samaksu.

  • Tiesību akta projekta būtība
  • Pēc likuma “Par valsts un pašvaldību kapitāla daļām un kapitālsabiedrībām” spēkā stāšanās nodrošinās atbilstošas izmaiņas likumā “Par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārveidošanu statūtsabiedrībās” un vienādu kapitāla daļu pārvaldes kārtību valsts (pašvaldību) kapitālsabiedrībās (reģistrētās komercreģistrā) un statūtsabiedrībās.

    Likumprojekts nepieciešams arī, lai regulētu valsts (pašvaldību) statūtsabiedrību padomes un valdes locekļu skaitu, valsts (pašvaldību) statūtsabiedrību vadītāju – valdes priekšsēdētāju, padomes un valdes locekļu darba samaksu. Likumprojekts paredz likuma 7.pantu papildināt ar normu par valsts (pašvaldību) statūtsabiedrību valdes un padomes locekļu maksimālo skaitu un iekļaut deleģējumu Ministru kabinetam noteikt valsts (pašvaldību) statūtsabiedrību valdes un padomes locekļu skaitu. Likuma 29., 30., 31., 46., un 49.pants papildināts ar normām par valsts (pašvaldību) statūtsabiedrību padomes un valdes locekļu darba samaksu un iekļauts deleģējums Ministru kabinetam noteikt valsts (pašvaldību) statūtsabiedrību vadītāju - valdes priekšsēdētāju, vietnieku darba samaksu.

    II Kāda var būt tiesību akta ietekme

    uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

    1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

    1) Samazinot valdes un padomes locekļu skaitu un likvidējot pilnvarnieku institūtu, tiks ietaupīti valsts (pašvaldību) statūtsabiedrību līdzekļi, jo samazināsies izdevumi atalgojumam un darba devēja sociālās apdrošināšanas iemaksām. Ietaupītos līdzekļus novirzot statūtsabiedrības attīstībai, piemēram, investīcijām, tiks veicināta tās efektīvāka darbība, kas savukārt veicinās ekonomisko aktivitāti valstī.

    2) Pie nosacījuma, ja ir bijusi peļņa, novirzot daļu no tās prēmijām, darbinieki tiks motivēti uzlabot darbības rezultātus, līdz ar to veicinot valsts un pašvaldību statūtsabiedrību efektīvāku darbību un konkurētspēju.

    2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

    Vienkāršosies valsts kapitāla daļu pārvaldes procedūra.

    Likumprojekts sakārtos ar uzņēmējdarbību saistīto likumdošanu attiecībā uz valsts (pašvaldību) statūtsabiedrību vadītājiem – valdes priekšsēdētājiem, padomes un valdes locekļiem.

    3. Sociālo seku izvērtējums

    Likumprojekts nav saistīts ar sociāliem jautājumiem

    III Kāda var būt tiesību akta ietekme

    uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

    1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

    Palielināsies valsts konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi, ja realizēsies, piemēram, šādi nosacījumi:

    1. palielināsies statūtsabiedrības peļņa, samazinot valdes un padomes locekļu skaitu, atceļot pilnvarniekus un attiecīgi ietaupot līdzekļus atalgojumiem. Šajā gadījumā palielināsies valsts pamatbudžeta ieņēmumi uzņēmuma ienākuma nodokļa (22%) veidā.

    2) statūtsabiedrība ir guvusi peļņu, pieņemot, ka tiek izmaksātas prēmijas valdes locekļiem un statūtsabiedrību vadītājiem – valdes priekšsēdētājiem, viņu vietniekiem, tad no sociālās apdrošināšanas iemaksām palielināsies ieņēmumi sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā, un no iedzīvotāju ienākuma nodokļa - ieņēmumi pašvaldību budžetos un veselības aprūpes speciālajā budžetā. Vienlaicīgi par izmaksāto prēmiju apjomu samazināsies peļņas daļa, no kuras tiek maksāts uzņēmuma ienākuma nodoklis. Konkrētajā gadījumā valsts konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa un sociālās apdrošināšanas iemaksām ir lielāki nekā no uzņēmuma ienākuma nodokļa.

    2. Izmaiņas budžeta izdevumos

    Budžeta izdevumi palielināsies, jo valsts un pašvaldību kapitāla daļu turētāju atbildīgajām personām, kuras pārņems pilnvarnieku funkcijas, atalgojumam būtu jāpieaug, taču precīzu budžeta izdevumu palielinājumu nav iespējams noteikt, jo nav pabeigta lēmumu pieņemšana par valsts uzņēmumu un statūtsabiedrību reorganizāciju (par valsts aģentūrām, valsts iestādēm, valsts kapitālsabiedrībam).

    3. Finansiālā ietekme

    Prognozējams, ka finansiālā ietekme būs pozitīva.

    4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

    Kompensējošie pasākumi nav nepieciešami.

    5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

    Nosacīts aprēķins:

    1) Ls 15000 – peļņa

    Ieņēmumi valsts budžetā no uzņēmuma ienākuma nodokļa:

    15000*22%=3300

    Ieskaita valsts pamatbudžetā.

    2) Ls 15000 – prēmijām novirzītie līdzekļi;

    6 – personu skaits;

    Ls 21 – neapliekamais minimums.

    - Sociālās apdrošināšanas iemaksas:

    15000*9%=1350

    Ieskaita sociālās apdrošināšanas

    speciālajā budžetā.

    - Iedzīvotāju ienākuma nodoklis:

    (15000-1350- 6*21)*25%=3381,

    (71,6% (Ls 2421) sastāda pašvaldību

    budžetu ieņēmumu daļu un 28,4%

    (Ls 960) veselības aprūpes speciālā

    budžeta ieņēmumu daļu).

    Ieņēmumi valsts konsolidētajā kopbudžetā kopā:

    1350+3381=4731

    Secinājums:

    Valsts konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi no iedzīvotāju ienākuma nodokļa un sociālās apdrošināšanas iemaksām (aprēķinā: Ls 4731) ir lielāki nekā ieņēmumi no uzņēmuma ienākuma nodokļa (aprēķinā: Ls 3300).

    IV Kāda var būt tiesību akta ietekme

    uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

    Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

    Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

    Vienlaicīgi ar šo likumu jāpieņem grozījumi likumos “Par akciju sabiedrībām”, “Par privatizējamo valsts un pašvaldību īpašuma objektu novērtēšanas kārtību” (likumprojekti iesniegti Ministru kabinetā 14.06.2002.), Likumā par ostām (tiek saskaņots ar ministrijām; VSS 16.05.2002.) un likumā “Par valsts un pašvaldību īpašuma objektu privatizāciju” (sagatavots nosūtīšanai ministrijām). Likumprojekts paredz deleģējumu izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektus par valsts (pašvaldību) statūtsabiedrību padomes un valdes locekļu skaita noteikšanu, un par valdes priekšsēdētāja un priekšsēdētāja vietnieka atalgojuma noteikšanu atbilstoši valsts (pašvaldību) statūtsabiedrības lielumu raksturojošajiem kritērijiem, kā arī par valsts statūtsabiedrību darbinieku darba samaksas noteikšanas kārtību (atbilstoši darba izpildei nepieciešamajai kvalifikācijai un darba apjomam utt.).

    V Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

    1. Saistības pret Eiropas Savienību

    Likumprojekts šo jomu neskar.

    2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

    Likumprojekts šo jomu neskar.

    3. Atbilstības izvērtējuma tabula

    Nav nepieciešama.

    VI Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

    1. Ar kādām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

    Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sekretariāts.

    2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

    Nacionālā trīspusējās sadarbības padome atbalsta likumprojektu.

    Brīvo arodbiedrību savienībai un Darba devēju konfederācijai nav iebildumu un priekšlikumu.

    3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

    Nav notikušas.

    VII Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

    1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

    Jaunas valsts institūcijas netiks radītas, jo likuma izpildi nodrošinās esošās valsts institūcijas.

    2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

    Likums šo jomu neskar.

     

     

     

    Ekonomikas ministrs A.Kalvītis

     

     

     

     

     

     

    10.06.2002 15:01

    1003

    A.Bernāns

    7013153, BernansA@lem.gov.lv