Likumprojekts

Likumprojekts.

Par darījumiem ar lauksaimniecības un meža zemi.

1.pants. Šis likums nosaka kārtību, kādā veicami darījumi ar lauksaimniecībā un mežsaimniecībā izmantojamo zemi lauku apvidos. Par darījumiem šī likuma izpratnē ir uzskatāmi jebkuri darījumi, kuru rezultātā mainās zemes īpašnieks, izņemot likumisko un testamentāro mantošanu un ieķīlātās zemes atsavināšanu.

2.pants. Tiesības privatizēt, pirkt vai saņemt dāvinājumā lauksaimniecībā vai mežsaimniecībā izmantojamo zemi ir fiziskai vai juridiskai personai, kura pastāvīgi dzīvo Latvijā ne mazāk kā desmit gadus vai vismaz piecus gadus ir reģistrējusies Latvijā kā nodokļu maksātāja (rezidents), ja citos normatīvajos aktos nav noteikti papildus ierobežojumi.

3.pants. Zemes īpašnieka pienākums ir viena mēneša laikā informēt vietējo pašvaldību par noslēgtajiem darījumiem ar zemi. Zemes ieguvējam sešu mēnešu laikā pēc darījuma noslēgšanas zeme ir jāreģistrē zemesgrāmatā likumā noteiktā kārtībā.

4.pants. Pašvaldība apkopo informāciju par darījumiem ar lauksaimniecībā un mežsaimniecībā izmantojamo zemi attiecīgās pašvaldības teritorijā un katru ceturksni nosūta to Valsts zemes dienestam, kas to apkopo un publicē oficiālā laikrakstā, kā arī ievieto šo informāciju Interneta tīklā.

Pārejas noteikums.

Ministru kabinets 2 mēnešu laikā no šī likuma spēkā stāšanās dienas sagatavo un iesniedz Saeimā izmaiņas likumos, lai noteiktu atbildību par šī likuma nosacījumu neievērošanu.

 

Likumprojekta “Par darījumiem ar lauksaimniecības un meža zemi”

Anotācija.

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

Vairākos pagastos LR lauku apvidos no bijušajiem īpašniekiem un to mantiniekiem ārvalstu uzņēmēji pēdējo gadu laikā pastiprināti iepērk lielas lauksaimniecības un meža zemju platības. Darījumus visbiežāk veic LR Uzņēmumu reģistrā reģistrētas SIA, kuru darbības veids ir operācijas ar nekustamo īpašumu, sava nekustamā īpašuma izīrēšana un iznomāšana, kā arī lauksaimnieciskā darbība un pakalpojumu sniegšana.

Sabiedrības veido ārvalstu pilsoņi, bieži tie ir ģimenes uzņēmumi, kuri iegādājas 500-700ha lielas zemes platības, radot konkurenci zemes iepirkšanā vietējiem pašvaldības teritorijā dzīvojošiem uzņēmējiem. Kuldīgas rajona Laidu un Raņķu pagastu pašvaldības lūdz atrisināt jautājumu par pašvaldību tiesībām izmantot pirmpirkuma tiesības un radīt vienlīdzīgus zemes iegādes priekšnosacījumus vietējiem un ārvalstu uzņēmējiem. Ārvalstu uzņēmēju pirktspēja ir ievērojami augstāka. Lai radītu vienlīdzīgākus apstākļus zemes iegādē, ir nepieciešama šī likuma izstrāde un ieviešana.

2. Normatīvā akta projekta būtība.

Likumprojekts nosaka kārtību, kādā turpmāk veicami darījumi ar lauksaimniecības un meža zemi. Tiek izvirzīta prasība zemes īpašuma tiesību pretendentam noteiktu laika posmu (vismaz 10 gadus) pastāvīgi dzīvot Latvijā vai būt reģistrētam kā nodokļu maksātājam Latvijā vismaz 5 gadus. Projektā ir paredzēta kārtība, kādā par darījumiem ar zemi ir jāinformē sabiedrība un atbildīgās institūcijas, kā arī nosaka kā obligātu darījumu reģistrēšanu zemesgrāmatā, paredzot par šo nosacījumu neizpildi konkrētu atbildību.

3.Cita informācija

Sabiedrībā un pašvaldībās satraukumu ir radījusi situācija, ka par zemes pirkuma līgumiem nav pietiekami atklātas informācijas un nav iespējams izmantot pašvaldībām dotās tiesības kontrolēt zemes izmantošanas gaitu un lietderību, ja īpašums nav likumā noteiktā kārtībā reģistrēts zemesgrāmatā.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1.Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2.Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts labvēlīgi ietekmēs nekustamā īpašuma tirgu, radīs vienlīdzīgāku zemes iegādes procedūru un pastiprinās zemes izmantošanas uzraudzību.

3.Sociālo seku izvērtējums

4.Ietekme uz vidi

Labvēlīgi tiks ietekmēta nodarbinātība lauku apvidos.

Likumprojekts šo jomu neskar.

5.Cita informācija

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

(tūkst.latu)

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Likumprojekts šo jomu neskar

       

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts šo jomu neskar

       

3. Finansiālā ietekme

         

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

         

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

         

6. Cita informācija

 

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt

MK 2 mēnešu laikā tiek uzdots sagatavot un iesniegt izmaiņas likumos, lai tiktu noteikta atbildība par zemes īpašuma savlaicīgu nereģistrēšanu zemesgrāmatā.

2.Cita informācija

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts nosaka vienādus zemes iegādes nosacījumus un tādēļ nav pretrunā ar Latvijai saistošiem starptautiskajiem līgumiem un saistībām pret ES.

2.Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Likumprojekts šo jomu neskar

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

       

5.Cita informācija

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Ar Pašvaldību savienības speciālistiem

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

 

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Ir apkopoti materiāli par sabiedrības pārstāvju presē paustajiem viedokļiem

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Ir izmantoti Zemkopības un Ārlietu ministriju sagatavotie materiāli

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses- vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai papildinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas netiek veidotas

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Parastā kārtībā

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Likumprojekts nosaka vienādas tiesības visiem pretendentiem