Saeimas Prezidijam

 

Pamatojoties uz Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu, Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisija ir sagatavojusi un iesniedz Saeimai izskatīšanai likumprojektu “Grozījumi Valsts meža dienesta likumā”.

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 82. pantu komisija lūdz iekļaut minēto likumprojektu Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā un nodot to Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.

Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 86. pantu komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā.

Komisija ierosina izskatīt minēto likumprojektu kā steidzamu.

 

Pielikumā: 1) likumprojekts “Grozījumi Valsts meca dienesta

likumā”......lpp;

2) anotācija likumprojektam “Grozījumi Valsts meca dienesta likumā”........lpp.

 

 

Ar cieņu,

komisijas priekšsēdētājs

Kārlis Leiškalns

 

 

 

 

Likumprojekts

Grozījumi Valsts meža dienesta likumā

 

 

Izdarīt Valsts meža dienesta likumā ( Latvijas Vēstnesis 1999, 416/419 nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt 1. panta pirmajā daļā vārdus “valsts civiliestāde, kas atbild par vienotu meža politikas realizāciju visos Latvijas mežos”ar vārdiem “valsts pārvaldes iestāde, kas atbild par meža politikas realizāciju visā Latvijas teritorijā”.

2. Aizstāt 2. panta pirmās daļas 1. punktā vārdus “visos Latvijas mežos”ar vārdiem “visā Latvijas teritorijā”.

3. Izteikt 2. panta pirmās daļas 6. punktu šādā redakcijā:

“6) veic meža monitoringu un meža patoloģiskā stāvokļa uzraudzību”.

4. Papildināt 3. panta otro daļu aiz vārda “mežsargi”ar vārdiem “kā arī pārējie Dienestā strādājošie valsts civildienesta ierēdņi”.

5. Izslēgt 3. panta ceturtās daļas vārdus “(mežziņus, mežsargus)”.

6. papildināt 4. pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Dienesta amatpersonām, ievērojot darba īpatnības, darba laika ilgums netiek mērīts vai iepriekš noteikts.”

7. papildināt 6. panta 5. punktu aiz vārda “personām” ar vārdiem “un veic citas procesa dalībnieka procesuālās darbības”.

8. Izteikt 7. panta pirmās daļas 1. punktu šādā redakcijā:

“1) netraucēti pārbaudīt dabā, vai tiek ievērotas meža apsaimniekošanu un izmantošanu regulējošo normatīvo aktu prasības.”

9. Izteikt 7. panta pirmās daļas 4. punktu šādā redakcijā:

“4) pārbaudīt normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā produkcijas ieguves, glabāšanas, pārstrādes un realizācijas vietas, transportlīdzekļus, produkcijas ieguves rīkus, pārkāpēja personīgo mantu un izņemt nelikumīgi iegūtos meža resursus, medību produkciju, pārkāpumu izdarīšanas rīkus, dokumentus un citus pierādījumus.”

10. Papildināt ar 9. punktu šādā redakcijā:

“9) Apturēt transportlīdzekļus, ja tiek pārkāptas meža apsaimniekošanu un izmantošanu regulējošo normatīvo aktu prasības, uz uzņēmumu (mežsaimniecības un lauksaimniecības) ceļiem, bet transportlīdzekļus, ko izmanto kokmateriālu transportam, arī uz pašvaldību ceļiem. Lai apturētu transporta līdzekļus, amatpersonām jābūt formas tērpos.”

11. Izteikt 8. panta otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Dienesta amatpersonām pašaizsardzības nolūkos ir tiesības iegādāties, glabāt, nēsāt un lietot ieročus un speciālos līdzekļus pašaizsardzībai, kā arī nēsāt un lietot Valsts policijā reģistrētos medību šaujamieročus.”

12. papildināt 9. pantu aiz vārda “mežā”ar vārdiem “medībām vai medījamo savvaļas dzīvnieku turēšanu nebrīvē”.

13. Izteikt 13. panta otro daļu šādā redakcijā:

“(2) Dienesta amatpersonas, pildot dienesta pienākumus,nēsā dienesta formas tērpu vai atšķirības zīmi. Formas tērpa un atšķirības zīmju paraugu un nēšāšanas kārtību nosaka Valsts meža dienests.”

 

 

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Valsts meža dienesta likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Valsts meža dienests (turpmāk – VMD) ir valsts pārvaldes iestāde, kas atbild par vienotu meža politikas realizāciju visos Latvijas mežos, uzrauga normatīvo aktu ievērošanu, realizē atbalsta programmas ilgtspējīgas mežsaimniecības nodrošināšanai. Valsts meža dienesta likuma 2.pants nosaka VMD funkcijas, tomēr to izpildei šī likuma normas atsevišķās situācijās rada šķēršļus, piemēram, pirmkārt, 3.panta 2.daļā dotais amatpersonu, kas atbild par VMD funkciju izpildi, uzskaitījums neaptver visas VMD amatpersonas, līdz ar to nav skaidras likumā neuzskaitīto amatpersonu pilnvaras un atbildības apjoms saskaņā ar VMD likumu, otrkārt, VMD likumā nav ietverts princips, ka VMD amatpersonām darba laika ilgums netiek mērīts vai iepriekš noteikts, līdz ar to specifiskā darba rakstura dēļ (VMD pienākums dzēst meža ugunsgrēkus, apkarot meža un medību pārkāpumus, kas nav prognozējami laikā) rodas objektīvas grūtības ar darba laika uzskaiti, sadalījumu utt.

VMD likumā ietvertās tiesību normu redakcijas ir neprecīzas un nereti nesaskan ar VMD funkciju publisko tiesību jomā, piemēram, Medību likuma (01.06.1995.) normas nosaka, ka VMD veic medību uzraudzību, APK nosaka, ka VMD amatpersonām ir tiesības saukt pie atbildības personas par nelikumīgām medībām, bet VMD likums paredz VMD tiesības veikt darbības tikai visos Latvijas mežos, kaut gan medības var notikt ne tikai mežā, bet arī citās zemēs. Līdzīga situācija izveidojas, VMD uzraugot meža ieaudzēšanu lauksaimniecībā neizmantojamās zemēs, jo līdz ieaudzēšanas pabeigšanai šīs zemes nav uzskatāmas par meža zemēm.

2. Normatīvā akta projekta būtība

1) Likumprojekts paredz virkni redakcionālu grozījumu, lai saskaņotu VMD likumu ar citiem normatīvajiem aktiem - Valsts civildienesta likumu (29.03.2001.), Medību likumu, Meža likumu (24.02.2000.).

2) Likumprojekts paredz VMD amatpersonām tiesības apturēt transportlīdzekļus, ja tiek pārkāpti meža apsaimniekošanu un izmantošanu regulējošie normatīvie akti uz uzņēmumu (mežsaimniecības un lauksaimniecības) ceļiem, bet transportlīdzekļus, ko izmanto kokmateriālu transportam, arī uz pašvaldību ceļiem. Lai aprurētu transportlīdzekļus, amatpersonām jābūt formas tērpos.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Precizējot VMD likuma normas, samazināsies mežam kaitīgu darbību skaits, līdz ar to būs mazāks apdraudējums valsts un sabiedrības interesēm vides aizsardzībā.

5. Cita informācija

 

III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

Kārtējais gads

Nākamie trīs gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Normatīvā akta projekta šo jomu neskar.

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

-

-

-

-

-

3. Finansiālā ietekme

-

-

-

-

-

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai (no lauksaimniecībai iedalītajām subsīdijām)

-

-

-

-

-

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

-

-

-

-

-

6. Cita informācija

 

IV.Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un MK noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz MK noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Cita informācija

 

V.Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas savienību

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās diktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

2. tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

-

-

-

-

5. Cita informācija

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas

Ar nevalstiskajām organizācijām konsultācijas nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

-

3. Kādi sabiedriskās informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedriskās informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav veiktas.

5. Cita informācija

 

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašināts esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta izpildi realizēs VMD. Funkcijas netiek paplašinātas, bet precizētas. Jaunas valsts institūcijas netiks radītas.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Publikācijas presē.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt saskaņā ar VMD likuma 10.pantā noteikto kārtību un saskaņā ar administratīvo procesu regulējošajos normatīvajos aktos noteikto.

4. Cita informācija