2002

2002. gada 6. jūnijā

9/4 - 1/8 - 70

 

 

Saeimas Prezidijam

Pamatojoties uz Saeimas Kārtības ruļļa 79. pantu Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija lūdz iekļaut nākošās Saeimas plenārsēdes darba kārtībā Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijas izstrādāto likumprojektu “Grozījumi Repatriācijas likumā”.

Pielikumā: likumprojekts “Grozījumi Repatriācijas likumā” un anotācija.

 

 

Cieņā

komisijas priekšsēdētājs Antons Seiksts

 

 

 

 

 

 

 

Likumprojektu izstrādāja Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija

2002. gada 29. maijā

 

 

 

Likumprojekts

Grozījumi likumā “Repatriācijas likums”

Izdarīt Repatriācijas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs,1995, 22.nr.; 1998, 2., 23.nr.; 1999, 8.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Izteikt likuma 2. pantu šādā redakcijā:

“2.pants. Repatriants

Repatriants ir persona, kura ir Latvijas pilsonis vai kurai viens no vecākiem vai vecvecākiem ir latvietis vai lībietis (līvs) un kura brīvprātīgi pārceļas uz pastāvīgu dzīvi Latvijas Republikā.”

2. Papildināt 3. panta pirmās daļas ievaddaļu pēc vārda “ir” ar vārdiem “šādiem repatrianta ģimenes locekļiem”.

3. Izteikt likuma 6. pantu šādā redakcijā:

“6.pants. Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes funkcijas repatriācijas un izceļošanas jautājumos

Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde (turpmāk- Pārvalde):

1) veic repatriantu uzskaiti;

2) informē repatriantus par dokumentiem, kas nepieciešami repatrianta statusa iegūšanai un to iesniegšanas kārtību;

3) informē repatriantus par sociālajām tiesībām un garantijām;

4) izskata repatriācijas dokumentus un pieņem lēmumu par repatrianta statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt, izsniedz repatrianta statusu apliecinošu dokumentu;

5) pieņem lēmumu par repatrianta statusa zaudēšanu šajā likumā noteiktajos gadījumos;

6) pieņem lēmumu par uzturēšanās atļaujas izsniegšanu repatriantam, kurš nav Latvijas pilsonis, un viņa ģimenes locekļiem, kā arī tās anulēšanu;

7) veic ar repatriantu integrāciju saistītos pasākumus;

8) pieņem izceļotāju dokumentus un veic to personu uzskaiti un kontroli, kuras izceļo no Latvijas Republikas, kā arī uz kompetentu institūciju sniegto ziņu pamata pieņem galīgo lēmumu par to, ka nav šķēršļu personas izbraukšanai no valsts.”

4. Aizstāt likuma 7.panta pirmajā daļā un 20. pantā vārdus “Repatriācijas centrs” ar vārdu “Pārvalde”.

5. Izteikt likuma 8. pantu šādā redakcijā:

“8.pants. Pašvaldības pienākumi repatriācijas jautājuma risināšanā

(1) Pašvaldība iesaistās ar repatrianta integrāciju saistīto jautājumu risināšanā attiecīgās pašvaldības teritorijā, kā arī pēc Pārvaldes pieprasījuma sniedz informāciju par iespējām nodrošināt repatriantu ar pašvaldībai piederošu dzīvojamo telpu.

(2) Pašvaldība sniedz repatriantam palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā saskaņā ar likumu “Par pašvaldību palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā”.

6. Izteikt likuma 9. pantu šādā redakcijā:

“9. pants. Dokumentu iesniegšana repatrianta statusa iegūšanai

(1) Latvijas pilsonis, kurš vēlas repatriēties, iesniedz:

1) Iekšlietu ministra apstiprinātu noteiktas formas iesniegumu;

2) pases kopiju;

3) divas fotokartītes (35x45mm);

4) rakstisku apliecinājumu, kurā norādīta paredzētā dzīvesvieta Latvijas Republikā.

(2) Persona, kura vēlas repatriēties un kura dokumentu iesniegšanas brīdī nav Latvijas pilsonis, iesniedz:

1) Iekšlietu ministra apstiprinātu noteiktas formas iesniegumu;

2) dokumentu, kas apliecina personas latvisko vai lībisko izcelsmi;

3) dzimšanas apliecības kopiju;

4) divas fotokartītes (35x45mm);

5) ārvalstu pilsoņi – Latvijas Republikā atzīta derīga ceļošanas dokumenta kopiju, kurā norādīta pilsonība, bezvalstnieki – Latvijas Republikā atzīta derīga ceļošanas dokumenta kopiju;

6) izziņu par veselības stāvokli, kurā apliecināts, ka persona neslimo ar Labklājības ministrijas apstiprinātajā sarakstā minētajām slimībām;

7) pilsonības vai mītnes zemes kompetentas iestādes izziņu par sodāmību (personām, kas vecākas par 14 gadiem);

8) rakstisku apliecinājumu, kurā norādīta paredzētā dzīvesvieta Latvijas Republikā.

(3) Repatrianta ģimenes loceklis, kurš vēlas iebraukt Latvijas Republikā kopā ar repatriantu, iesniedz:

1) Iekšlietu ministra apstiprinātu noteiktas formas iesniegumu;

2) dzimšanas apliecības kopiju;

3) divas fotokartītes (35x45mm);

4) ārvalstu pilsonis – Latvijas Republikā atzīta derīga ceļošanas dokumenta kopiju, kurā norādīta pilsonība, bezvalstnieks – Latvijas Republikā atzīta derīga ceļošanas dokumenta kopiju;

5) izziņu par veselības stāvokli, kurā apliecināts, ka persona neslimo ar Labklājības ministrijas apstiprinātajā sarakstā minētajām slimībām;

6) pilsonības vai mītnes zemes kompetentas iestādes izziņu par sodāmību (personām, kas vecākas par 14 gadiem);

7) dokumentu, kas apliecina laulību vai radniecību ar repatriantu;

8) rakstisku apliecinājumu, kurā norādīta paredzētā dzīvesvieta Latvijas Republikā.

(4) Šā panta pirmajā, otrajā vai trešajā daļā norādītos dokumentus persona iesniedz Latvijas Republikas diplomātiskajā vai konsulārajā pārstāvniecībā ārvalstīs, kura minētos dokumentus nosūta Pārvaldei, vai personīgi Pārvaldē, ja persona likumīgi uzturas Latvijas Republikā.

(5) Iesniedzamie dokumenti (izziņas, vēstules, dokumentu kopijas) ir derīgi trīs mēnešus no to izdošanas dienas. Iesniedzot dokumenta kopiju, jāuzrāda dokumenta oriģināls.

(6) Ārvalstīs izdotie dokumenti var būt angļu, franču, krievu vai vācu valodā. Citā valodā rakstītie dokumenti un to kopijas jāiesniedz kopā ar notariāli apliecinātu attiecīgā dokumenta teksta tulkojumu latviešu, angļu, franču, krievu vai vācu valodā.

(7) Ārvalstīs izdotie dokumenti legalizējami, ja vien Latvijai saistošajos starptautiskajos līgumus nav paredzēta cita kārtība”.

 

7. Papildināt likumu ar jaunu 9.1 un 9.2 pantu un izteikt tos šādā redakcijā:

“91. pants. Lēmuma pieņemšana

(1) Pārvalde 90 dienu laikā pēc visu šā likuma 9. pantā minēto dokumentu saņemšanas:

1) pieņem lēmumu par repatrianta statusa piešķiršanu vai lēmumu par atteikumu piešķirt personai repatrianta statusu;

2) pieņem lēmumu par pastāvīgās uzturēšanās atļaujas izsniegšanu repatriantam, ja dokumentu iesniegšanas brīdī persona nav Latvijas pilsonis;

3) pieņem lēmumu par pastāvīgās uzturēšanās atļaujas izsniegšanu tam repatrianta ģimenes loceklim, kurš, ievērojot šā likuma 9.2 panta pirmajā daļā noteikto, vēlas iebraukt Latvijas Republikā un iesniedzis pieteikumu vienlaikus ar repatriantu.

(2) Lēmums par repatrianta statusa piešķiršanu un pastāvīgās uzturēšanās atļaujas izsniegšanu ir derīgs sešus mēnešus pēc tā pieņemšanas dienas.

(3) Personai, kurai piešķirts repatrianta statuss, tiek izsniegts repatrianta statusu apliecinošs dokuments.

9.2 Uzturēšanās atļaujas izsniegšana

(1) Repatriantam, kurš dokumentu iesniegšanas brīdī nav Latvijas pilsonis, kā arī repatrianta ģimenes loceklim, kurš vēlas iebraukt Latvijas Republikā vienlaikus ar repatriantu, t.i., sešu mēnešu laikā no lēmuma par repatrianta statusa piešķiršanu pieņemšanas dienas, tiek izsniegta pastāvīgās uzturēšanās atļauja šajā likumā noteiktajā kārtībā.

(2) Repatrianta ģimenes loceklim, kurš neizmanto šā panta pirmajā daļā noteiktās tiesības iebraukt Latvijā vienlaikus ar repatriantu, ieceļojot Latvijas Republikā, ir tiesības saņemt uzturēšanās atļauju normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.

(3) Uzturēšanās atļaujas izsniegšanu un reģistrāciju veic normatīvajos aktos noteiktā kārtībā.

(4) Repatriants, kurš dokumentu iesniegšanas brīdī nav Latvijas pilsonis, kā arī repatrianta ģimenes loceklis pastāvīgās uzturēšanās atļauju saņem bez maksas, izņemot gadījumu, ja persona izceļojusi no Latvijas pēc 1990.gada 4.maija”.

 

8. Izteikt likuma 11. un 12. pantu šādā redakcijā:

“11.pants. Pārvaldes lēmuma pārsūdzēšana

(1) Personai ir tiesības iesniegt sūdzību Pārvaldes priekšniekam par lēmumu par atteikumu piešķirt repatrianta statusu 30 dienu laikā no tā pieņemšanas dienas. Pārvaldes priekšnieks sūdzību izskata 30 dienu laikā no tās iesniegšanas dienas .

(2) Pārvaldes priekšnieka lēmumu persona vai viņas pilnvarots pārstāvis var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā kārtībā 30 dienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas.

(3) Lēmuma pārsūdzēšana tiesā nerada tiesības personai, kas nav Latvijas pilsonis, uzturēties Latvijas Republikā.

12.pants. Repatrianta statusa zaudēšana

(1) Persona zaudē repatrianta statusu vai arī repatrianta ģimenes loceklim tiek anulēta uzturēšanās atļauja, ja Pārvaldei kļuvis zināms, ka:

1) persona sniegusi par sevi apzināti nepatiesas ziņas;

2) persona ar tiesas spriedumu atzīta par vainīgu smaga vai sevišķi smaga nozieguma izdarīšanā;

3) persona, kura nav Latvijas pilsonis, bez pārtraukuma uzturas ārpus Latvijas Republikas vairāk nekā sešus mēnešus kalendārā gada laikā, izņemot gadījumu, kad prombūtne pieteikta Pārvaldei, kā arī persona var dokumentāli pierādīt, ka prombūtne notikusi attaisnojošu iemeslu dēļ;

4) persona izceļojusi uz pastāvīgu dzīvi ārvalstīs.

(2) Ja repatriants nav Latvijas pilsonis, pieņemot lēmumu par repatrianta statusa zaudēšanu, viņam vienlaikus tiek anulēta arī uzturēšanās atļauja. Uzturēšanās atļaujas tiek anulētas arī repatrianta ģimenes locekļiem.

(3) Pārvalde par pieņemto lēmumu nekavējoties paziņo attiecīgajai personai.

(4) Pārvaldes pieņemto lēmumu par repatrianta statusa zaudēšanu un uzturēšanās atļaujas anulēšanu persona var iesniegt sūdzību šā likuma 11.panta minētā kārtībā”.

 

9. Izslēgt likuma 13. pantu.

10. Izteikt likuma 14. pantu šādā redakcijā:

“14.pants. Palīdzība sociālo jautājumu risināšanā

Repatriantam, kurš izceļojis no Latvijas laikā līdz 1990.gada 4.maijam ir tiesības saņemt palīdzību sociālo jautājumu risināšanā atbilstoši šā likuma 8.panta noteikumiem”.

11. Izteikt likuma 17. pantu šādā redakcijā:

“17.pants. Muitas nodokļa un muitas nodevu nepiemērošana repatriantam

Repatriantam, kurš izceļojis no Latvijas līdz 1990.gada 4.maijam un viņa ģimenes locekļiem piederošā manta, kuras ievešana Latvijas Republikā nav aizliegta vai ierobežota, pāri Latvijas Republikas valsts robežai ievedama bez aplikšanas ar muitas nodokli un muitas nodevām”.

12. Izteikt likuma 19. pantu šādā redakcijā:

“19.pants. Tiesības uz materiālo palīdzību

(1) Repatriantam, kurš izceļojis no Latvijas laikā līdz 1990.gada 4.maijam un atgriezies Latvijā pēc šā likuma stāšanās spēkā, ir tiesības uz materiālo palīdzību. Tiesības uz materiālo palīdzību pirmām kārtām ir tiem repatriantiem, kuri glābdamies no komunistiskā un nacistiskā terora, ir atstājuši Latviju kā bēgļi vai tikuši nepamatoti represēti vai deportēti.

(2) Ja persona šā likuma 12. pantā norādīto iemeslu dēļ zaudē repatrianta statusu piecu gadu laikā no lēmuma par repatrianta statusa piešķiršanu pieņemšanas dienas, tā atmaksā Repatriācijas fondam no fonda līdzekļiem saņemto materiālo palīdzību.

(3) Materiālās palīdzības neatmaksāšanas gadījumā persona zaudē tiesības ieceļot Latvijas Republikā līdz brīdim, kad pilnībā atmaksāta saņemtā materiālā palīdzība.”

13. Papildināt likuma pārejas noteikumus ar 5. punktu šādā redakcijā:

“5. Pieteikumi par repatrianta statusa piešķiršanu, uzturēšanās atļaujas un materiālās palīdzības saņemšanu, kuri iesniegti līdz 2002. gada 30. jūnijam, un par kuriem nav pieņemts lēmums, izskatāmi šajā likumā noteiktajā kārtībā.

Likums stājas spēkā 2002. gada 1. jūlijā”.

 

Likumprojekta

“Grozījumi Repatriācijas likumā ”

anotācija

 

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Šobrīd spēkā esošajā Repatriācijas likumā:

- nav ietverta lēmuma apstrīdēšanas kārtība par repatrianta statusa zaudēšanu un uzturēšanās atļaujas anulēšanu;

- nav norādīts dokumentu kopums, kurš jāiesniedz Latvijas Republikas pilsonim, lai saņemtu repatrianta statusu;

- mainījusies spēkā esošā likumdošana, kura reglamentē valsts un pašvaldību funkcijas palīdzības sniegšanai repatrianta adaptācijai un integrācijai.

Likumprojekts precizē Repatriācijas centra kā struktūrvienības vietu kopējā Pārvaldes struktūrā.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

 

Likumprojekts precizē to personu loku, kuras ir atzīstamas par repatriantiem, rada pamatnosacījumus un garantijas, lai šīs personas varētu pārcelties uz pastāvīgu dzīvi Latvijā, tai skaitā precizē tiesības saņemt materiālo palīdzību.

Likumprojekts nosaka ar repatriāciju saistīto valsts un pašvaldību institūciju funkcijas, atbilstoši izmaiņām normatīvajos aktos.

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

 

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

 

 

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

 

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Nepieciešamie papildu līdzekļi tiesību aktā paredzētās materiālās palīdzības sniegšanai pilnā apjomā

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

 

 

 

 

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

2002

2003

2004

2005

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

2.1. Papildu uzturēšanas izdevumi

2.1.1. Resoram - tiesību akta īstenotājam

2.1.2. Citiem resoriem un pašvaldībām

170 000

170 000

170 000

170 000

 

 

170 000

170 000

 

170 000

170 000

 

 

 

3. Finansiālā ietekme

170 000

170 000

170 000

170 000

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Izmaiņas budžeta izdevumos kopā

Resoram - tiesību akta īstenotājam

Iekšlietu ministrijai - kopā

t.sk.

5.1. Pabalsti ceļa izdevumu segšanai

5.2. Materiālā palīdzība dzīvokļa jautājuma risināšanā

5.3. Pabalstu izmaksa repatriantiem bezdarba gadījumā

5.4. Ar profesionālo apmācību un pārkvalifikāciju saistīto izdevumu apmaksa

5.5. Izdevumu segšana latviešu valodas apguvei

5.6. Lekciju kursa apmaksa

5.7. Integrācijas pasākumi kultūrvēsturiskā mantojuma apgūšanai

 

 

 

 

170 000

 

170000

109065

42700

-4040

15000

5275

1000

1000

 

 

170000

 

170000

109 065

42 700

-4 040

15 000

5275

1000

1000

 

 

 

 

 

170 000

 

 

170 000

109065

42700

-4040

15000

5275

1000

1000

 

 

 

 

170 000

 

 

170 000

109 065

42 700

-4040

15 000

5 275

1000

1000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Jāizdod:

1. Ministru kabineta noteikumi par materiālās palīdzības apjomu un izmaksāšanas kārtību repatriantiem no šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem.

Noteikumu projektu paredzēts sagatavot līdz 2003.gada 1.janvārim.

2. Ministru kabineta noteikumi par repatrianta tiesību apliecinoša dokumenta izsniegšanas, reģistrēšanas un atņemšanas kārtību. Noteikumu projektu paredzēts sagatavot līdz 2003.gada 1.janvārim.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Tiesību akta projekts šo jomu neskar

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas PBLA un Starptautiskās migrācijas organizācijas Rīgas biroju, Austrumu latviešu biedrību.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

 

 

 

 

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas nav notikušas

 

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas.

Esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Negatīva lēmuma gadījumā indivīds to var pārsūdzēt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes priekšniekam. Pārvaldes priekšnieka lēmumu indivīds var pārsūdzēt tiesā.

 

 

 

Saeimas Cilvēktiesību un

sabiedrisko lietu komisijas priekšsēdētājs A.Seiksts