2002

2002. gada 6. jūnijā

9/5 –4/6

Saeimas Prezidijam

Izglītības, kultūras un zinātnes komisija š.g. 6.jūnija sēdē izskatīja likumprojektu “Izglītības inovācijas fonda likums” (reģ. nr. 1284, dok nr. 4536). Komisija nolēma atbalstīt minēto likumprojektu un lūdz ieļaut to Saeimas kārtējās sēdes darba kārtībā izskatīšanai pirmajā lasījumā.

 

 

 

Cieņā

 

Dz.Ābiķis

Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājs

 

 

 

 

Likumprojekts

Izglītības inovācijas fonda likums

1. pants. Likuma darbības forma

Šis likums nosaka Izglītības inovācijas fonda izveidošanas un tā līdzekļu uzkrāšanas, pārdalīšanas, uzraudzības un izlietošanas kārtību.

2. pants. Izglītības inovācijas fonda juridiskais statuss

  1. Izglītības inovācijas fonds (turpmāk – Fonds), ir publisks nodibinājums, kas tiek nodibināts ar šo likumu.
  2. Fonds ir juridiska persona, kas darbojas saskaņā ar šo likumu, citiem normatīvajiem aktiem un Fonda nolikumu, kuru apstiprina Ministru kabinets.

3. pants. Fonda mērķi un uzdevumi

  1. Fonda darbības mērķis ir finansiāli atbalstīt izglītības inovācijas projektus atbilstoši izglītības sistēmas attīstības vajadzībām.
  2. Fonda uzdevumi ir:
    1. atbalstīt zinātņu jaunāko atzinumu un moderno tehnoloģiju ieviešanu izmantošanu izglītības procesā;
    2. konkursu kārtībā finansēt fizisku un juridisku personu radošos un pētnieciskos projektus un izstrādes izglītības attīstības jomā, tai skaitā mācību programmu un mācību satura metodiskā nodrošinājuma, jaunu mācību līdzekļu izstrādes un aprobācijas un citu pedagoģijas inovāciju jomā;
    3. veicināt izglītības programmu satura attīstību un pilnveidi;
    4. institucionāli un finansiāli piedalīties starptautisko radošo sakaru attīstībā, veicinot Latvijas izglītības sistēmas integrāciju pasaulē;
    5. atbalstīt Latvijas izglītības sistēmas sasniegumu popularizēšanu ārvalstīs.

6) noteikt kritērijus un izstrādāt pamatprincipus izglītības inovācijas projektu īstenošanai;

7) organizēt izglītības inovācijas projektu konkursus finansējuma saņemšanai;

8) izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā priekšlikumus par projektu īstenošanai nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem;

9) mērķtiecīgi un efektīvi apsaimniekot piešķirto finansējumu, nodrošinot kontroli pār līdzekļu izlietojumu;

10) nodrošināt savas darbības pilnīgu atklātību.

4. pants. Fonda tiesības

  1. saņemt finansējumu no valsts budžeta un pašvaldību budžetiem;
  2. saņemt dāvinājumus un ziedojumus kas izmantojami fonda mērķu īstenošanai;
  3. iegūt savā īpašumā kustamas un nekustamas lietas savas darbības nodrošināšanai;
  4. veikt saimniecisko darbību, kas saistīta ar Fonda mērķu īstenošanu;
  5. juridisko un fizisko personu, to skaitā ārvalstu juridisko un fizisko personu ziedojumus Fonds izlieto ziedotāja norādītajiem mērķiem. Ja ziedotājs nav norādījis ziedojuma mērķi, ziedojums tiek izlietots likumā noteiktā kārtībā.

5. pants. Fonda līdzekļi un to izlietošana

  1. Fonda līdzekļus veido:
    1. valsts budžeta līdzekļi gadskārtējā likumā “Par valsts budžetu” apstiprinātajā apjomā;
    2. pašvaldību budžeta līdzekļi;
    3. juridisko un fizisko personu, to skaitā ārvalstu juridisko un fizisko personu dāvinājumi un ziedojumi;

  2. No valsts budžeta piešķirtie līdzekļi glabājas Valsts kasē;
  3. No pašvaldību budžetiem piešķirtie līdzekļi, kā arī juridisko un fizisko personu, to skaitā ārvalstu juridisko un fizisko personu līdzekļi glabājas bankā ko var norādīt dāvinātājs vai ziedotājs;
  4. Fonda līdzekļi tiek izmantoti atbilstoši Fonda mērķim un uzdevumiem, kā arī Fonda darbības nodrošināšanai. Fonda līdzekļu atlikumu saimnieciskā gada beigās izlieto Fonda izdevumu segšanai nākamajā saimnieciskajā gadā, to neapliekot ar ienākuma nodokli.

 

 

 

6. pants. Fonda līdzekļu sadales kārtība

  1. Fonda līdzekļus sadala ievērojot Fonda nolikumā noteikto kārtību.
  2. Fonda līdzekļi tiek sadalīti ne retāk kā divas reizes gadā, balstoties uz projektu konkursu rezultātiem un pretendentu iesniegumiem.
  3. Fonda padome nosaka ikgadējo līdzekļu sadalījumu starp Fonda nozaru padomēm un starp nozaru projektiem.

7. pants. Fonda darbības ierobežojumi

  1. Fondam nav tiesību uzņemties saistības uz Fonda mantas rēķina, ja šīs saistības tieši neattiecas uz Fonda mērķi un uzdevumiem.
  2. Fonda mantu nedrīkst ieķīlāt, vai kā citādi apgrūtināt.
  3. Fonds nedrīkst būt par dalībnieku (akcionāru) uzņēmējsabiedrībā, pirkt vērtspapīrus, uzņemties saistības, kuras izriet no galvojumiem līgumiem, slēgt aizdevuma līgumus, kā arī dāvināt, patapināt vai ziedot Fonda mantu.

8. pants. Fonda struktūra

Fondu pārvalda padome, tās darbību nodrošina sekretariāts, izglītības inovācijas projektus izvērtē attiecīgā nozaru padome.

9. pants. Fonda padome

  1. Fonda padomes sastāvā ir Izglītības un zinātnes ministrs, Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas pārstāvis, Augstākās izglītības padomes (AIP) pārstāvis, Pašvaldību savienības izglītības komitejas pārstāvis, Latvijas izglītības vadītāju asociācijas (LIVA) pārstāvis, Izglītības un zinātnes ministrijas vispārējās izglītības departamenta pārstāvis, Izglītības un zinātnes ministrijas profesionālās izglītības departamenta pārstāvis, Kultūras ministrijas Kultūrizglītības departamenta pārstāvis.
  2. Fonda padomes sastāvu apstiprina Ministru kabinets.
  3. Fonda padomes priekšsēdētāju no sava vidus ievēl padomes locekļi.
  4. Fonda padomes locekļi par piedalīšanos Fonda padomes sēdēs atalgojumu nesaņem.

 

 

10. pants. Fonda padomes lēmumu pieņemšana

  1. Fonda padomes sēdēs sasauc Fonda padomes priekšsēdētājs.
  2. Fonda padomes sēdes tiek sasauktas ne retāk kā reizi trijos mēnešos.
  3. Fonda sēžu protokolus paraksta Fonda padomes priekšsēdētājs.
  4. Fonda padomes lēmumus pieņem ar absolūto balsu vairākumu.

11. pants. Fonda sekretariāts

  1. Fonda sekretariāts nodrošina Fonda padomes darbu un saskaņā ar Fonda nolikumu pilda Fonda padomes un tās priekšsēdētāja norādījumus.
  2. Sekretariātu veido direktors, kuru amatā apstiprina Fonda padome.

12. pants. Fonda nozaru padomes (komitejas)

  1. Fonda nozaru padome izvērtē iesniegtos izglītības inovācijas projektus un saskaņā ar Fonda nolikumu sagatavo tos izskatīšanai Fonda padomē.
  2. Fondā ir šādas nozaru padomes:
    1. humanitāro zinātņu padome;
    2. eksakto zinātņu padome;
    3. sociālo zinātņu padome;
    4. kultūrizglītības padome.

  3. Fonda padome var izveidot arī citas nozaru padomes.

13. pants. Grāmatvedības uzskaite

  1. Fonds kārto grāmatvedības uzskaiti atbilstoši normatīvo aktu prasībām un iesniedz pārskatu par finansu līdzekļu izlietojumu atbilstoši šā likuma, likuma “Par grāmatvedību” un normatīvo aktu prasībām.
  2. Fonds sagatavo un publicē gada publisko pārskatu.

14. pants. Fonda iekšējā revīzija

Fonda iekšējās revīzijas kārtību nosaka Fonda nolikums.

 

 

Pārejas noteikumi

1. Ministru kabinets līdz 2002. gada 1. oktobrim apstiprina Izglītības inovācijas fonda nolikumu.

2. Ministru kabinets sagatavo un iesniedz Saeimai likumprojektu par grozījumiem likumā “Par valsts budžetu 2002. gadam”, paredzot tajā Izglītības inovācijas fonda darbības nodrošināšanai piešķirto budžeta līdzekļu novirzīšanai tieši izglītības inovācijas fondam.

Likums stājas spēkā 2002. gada 1. septembrī.