Likumprojekts

Likumprojekts

Izglītības inovācijas fonda likums

1. pants. Likuma darbības forma

Šis likums nosaka Izglītības inovācijas fonda izveidošanas un tā līdzekļu uzkrāšanas, pārdalīšanas, uzraudzības un izlietošanas kārtību.

2. pants. Izglītības inovācijas fonda juridiskais statuss

  1. Izglītības inovācijas fonds (turpmāk – Fonds), ir publisks nodibinājums, kas tiek nodibināts ar šo likumu.
  2. Fonds ir juridiska persona, kas darbojas saskaņā ar šo likumu, citiem normatīvajiem aktiem un Fonda nolikumu, kuru apstiprina Ministru kabinets.

3. pants. Fonda mērķi un uzdevumi

  1. Fonda darbības mērķis ir finansiāli atbalstīt izglītības inovācijas projektus atbilstoši izglītības sistēmas attīstības vajadzībām.
  2. Fonda uzdevumi ir:
    1. atbalstīt zinātņu jaunāko atzinumu un moderno tehnoloģiju ieviešanu izmantošanu izglītības procesā;
    2. konkursu kārtībā finansēt fizisku un juridisku personu radošos un pētnieciskos projektus un izstrādes izglītības attīstības jomā, tai skaitā mācību programmu un mācību satura metodiskā nodrošinājuma, jaunu mācību līdzekļu izstrādes un aprobācijas un citu pedagoģijas inovāciju jomā;
    3. veicināt izglītības programmu satura attīstību un pilnveidi;
    4. institucionāli un finansiāli piedalīties starptautisko radošo sakaru attīstībā, veicinot Latvijas izglītības sistēmas integrāciju pasaulē;
    5. atbalstīt Latvijas izglītības sistēmas sasniegumu popularizēšanu ārvalstīs.

6) noteikt kritērijus un izstrādāt pamatprincipus izglītības inovācijas projektu īstenošanai;

7) organizēt izglītības inovācijas projektu konkursus finansējuma saņemšanai;

8) izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā priekšlikumus par projektu īstenošanai nepieciešamajiem valsts budžeta līdzekļiem;

9) mērķtiecīgi un efektīvi apsaimniekot piešķirto finansējumu, nodrošinot kontroli pār līdzekļu izlietojumu;

10) nodrošināt savas darbības pilnīgu atklātību.

4. pants. Fonda tiesības

  1. saņemt finansējumu no valsts budžeta un pašvaldību budžetiem;
  2. saņemt dāvinājumus un ziedojumus kas izmantojami fonda mērķu īstenošanai;
  3. iegūt savā īpašumā kustamas un nekustamas lietas savas darbības nodrošināšanai;
  4. veikt saimniecisko darbību, kas saistīta ar Fonda mērķu īstenošanu;
  5. juridisko un fizisko personu, to skaitā ārvalstu juridisko un fizisko personu ziedojumus Fonds izlieto ziedotāja norādītajiem mērķiem. Ja ziedotājs nav norādījis ziedojuma mērķi, ziedojums tiek izlietots likumā noteiktā kārtībā.

5. pants. Fonda līdzekļi un to izlietošana

  1. Fonda līdzekļus veido:
    1. valsts budžeta līdzekļi gadskārtējā likumā “Par valsts budžetu” apstiprinātajā apjomā;
    2. pašvaldību budžeta līdzekļi;
    3. juridisko un fizisko personu, to skaitā ārvalstu juridisko un fizisko personu dāvinājumi un ziedojumi;

  2. No valsts budceta piešķirtie līdzekļi glabājas Valsts kasē;
  3. No pašvaldību budžetiem piešķirtie līdzekļi, kā arī juridisko un fizisko personu, to skaitā ārvalstu juridisko un fizisko personu līdzekļi glabājas bankā ko var norādīt dāvinātājs vai ziedotājs;
  4. Fonda līdzekļi tiek izmantoti atbilstoši Fonda mērķim un uzdevumiem, kā arī Fonda darbības nodrošināšanai. Fonda līdzekļu atlikumu saimnieciskā gada beigās izlieto Fonda izdevumu segšanai nākamajā saimnieciskajā gadā, to neapliekot ar ienākuma nodokli.

 

 

 

6. pants. Fonda līdzekļu sadales kārtība

  1. Fonda līdzekļus sadala ievērojot Fonda nolikumā noteikto kārtību.
  2. Fonda līdzekļi tiek sadalīti ne retāk kā divas reizes gadā, balstoties uz projektu konkursu rezultātiem un pretendentu iesniegumiem.
  3. Fonda padome nosaka ikgadējo līdzekļu sadalījumu starp Fonda nozaru padomēm un starp nozaru projektiem.

7. pants. Fonda darbības ierobežojumi

  1. Fondam nav tiesību uzņemties saistības uz Fonda mantas rēķina, ja šīs saistības tieši neattiecas uz Fonda mērķi un uzdevumiem.
  2. Fonda mantu nedrīkst ieķīlāt, vai kā citādi apgrūtināt.
  3. Fonds nedrīkst būt par dalībnieku (akcionāru) uzņēmējsabiedrībā, pirkt vērtspapīrus, uzņemties saistības, kuras izriet no galvojumiem līgumiem, slēgt aizdevuma līgumus, kā arī dāvināt, patapināt vai ziedot Fonda mantu.

8. pants. Fonda struktūra

Fondu pārvalda padome, tās darbību nodrošina sekretariāts, izglītības inovācijas projektus izvērtē attiecīgā nozaru padome.

9. pants. Fonda padome

  1. Fonda padomes sastāvā ir Izglītības un zinātnes ministrs, Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas pārstāvis, Augstākās izglītības padomes (AIP) pārstāvis, Pašvaldību savienības izglītības komitejas pārstāvis, Latvijas izglītības vadītāju asociācijas (LIVA) pārstāvis, Izglītības un zinātnes ministrijas vispārējās izglītības departamenta pārstāvis, Izglītības un zinātnes ministrijas profesionālās izglītības departamenta pārstāvis, Kultūras ministrijas Kultūrizglītības departamenta pārstāvis.
  2. Fonda padomes sastāvu apstiprina Ministru kabinets.
  3. Fonda padomes priekšsēdētāju no sava vidus ievēl padomes locekļi.
  4. Fonda padomes locekļi par piedalīšanos Fonda padomes sēdēs atalgojumu nesaņem.

 

 

10. pants. Fonda padomes lēmumu pieņemšana

  1. Fonda padomes sēdēs sasauc Fonda padomes priekšsēdētājs.
  2. Fonda padomes sēdes tiek sasauktas ne retāk kā reizi trijos mēnešos.
  3. Fonda sēžu protokolus paraksta Fonda padomes priekšsēdētājs.
  4. Fonda padomes lēmumus pieņem ar absolūto balsu vairākumu.

11. pants. Fonda sekretariāts

  1. Fonda sekretariāts nodrošina Fonda padomes darbu un saskaņā ar Fonda nolikumu pilda Fonda padomes un tās priekšsēdētāja norādījumus.
  2. Sekretariātu veido direktors, kuru amatā apstiprina Fonda padome.

12. pants. Fonda nozaru padomes (komitejas)

  1. Fonda nozaru padome izvērtē iesniegtos izglītības inovācijas projektus un saskaņā ar Fonda nolikumu sagatavo tos izskatīšanai Fonda padomē.
  2. Fondā ir šādas nozaru padomes:
    1. humanitāro zinātņu padome;
    2. eksakto zinātņu padome;
    3. sociālo zinātņu padome;
    4. kultūrizglītības padome.

  3. Fonda padome var izveidot arī citas nozaru padomes.

13. pants. Grāmatvedības uzskaite

  1. Fonds kārto grāmatvedības uzskaiti atbilstoši normatīvo aktu prasībām un iesniedz pārskatu par finansu līdzekļu izlietojumu atbilstoši šā likuma, likuma “Par grāmatvedību” un normatīvo aktu prasībām.
  2. Fonds sagatavo un publicē gada publisko pārskatu.

14. pants. Fonda iekšējā revīzija

Fonda iekšējās revīzijas kārtību nosaka Fonda nolikums.

 

 

Pārejas noteikumi

1. Ministru kabinets līdz 2002. gada 1. oktobrim apstiprina Izglītības inovācijas fonda nolikumu.

2. Ministru kabinets sagatavo un iesniedz Saeimai likumprojektu par grozījumiem likumā “Par valsts budžetu 2002. gadam”, paredzot tajā Izglītības inovācijas fonda darbības nodrošināšanai piešķirto budžeta līdzekļu novirzīšanai tieši izglītības inovācijas fondam.

Likums stājas spēkā 2002. gada 1. septembrī.

 

 

 

 

Likumprojekta

“Izglītības inovācijas fonda likums”

ANOTĀCIJA

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

Izglītības likuma 61. pants paredz izveidot Izglītības inovācijas fondu, kas līdz šim nav bijis izdarīts, līdz ar ko netiek pildīts likums.

 

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

Minētais likumprojekts ir izstrādāts. Izpildot Izglītības likuma 61. pantā noteikto, ka izglītības sistēmas atbalstam tiek radīts Izglītības inovācijas fonds, ko veido valsts budžeta līdzekļi ikgadējā valsts budžeta noteiktajā apmērā, Latvijas un ārvalstu juridisko vai fizisko personu ieguldījumi, dāvinājumi, ziedojumi un citi līdzekļi. Izglītības likums nosaka to, ka Izglītības inovācijas fonda darbību regulē īpašs likums.

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Inovācijas fonda tiesību akta realizācija dos iespēju finansiāli atbalstīt izglītības inovācijas projektus kas nodrošinās izglītības programmu satura pilnveidi un izglītības kvalitātes uzlabošanu.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme

uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

tūkst.Ls

Rādītāji

Kārtējais gads

Trīs nākamie gadi

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

Likumprojekts šo jomu neskar

       

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 

 

19,2

 

 

800

800

800

800

3. Finansiālā ietekme

 

 

Likumprojekts šo jomu neskar

       

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 

 

Likumprojekts šo jomu neskar

 

       

 

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

2002. gadā nepieciešamie naudas līdzekļi fonda darbības uzsākšanai ir19200 Ls, tai skaitā: četru darbinieku atalgojums un sociālās apdrošināšanas iemaksas-5200 Ls (3. mēn.); fonda biroja izveidei un aprīkojumam -14000Ls.

2003. gadā un nākamajos gados plānotie izdevumi izglītības inovācijas projektu finansēšanai un fonda darbības nodrošināšanai ir 800000 Ls gadā.

 

IV. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

Nepieciešami grozījumi likumā “Par valsts budžetu 2002. gadam”, likumā paredzot nepieciešamos izdevumus Izglītības inovācijas fonda darbības uzsākšanai.

Ministru kabinetam līdz 2002. gada 1. oktobrim jāpieņem Izglītības inovācijas fonda nolikums.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām

saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

Likumprojekts šo jomu neskar

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

 

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

 

 

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst, neatbilst)

Komentāri

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

 

Likumprojekts šo jomu neskar

Likumprojekts šo jomu neskar

VI. Kādas konsultācijas notikušas,

sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

 

Nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Nav notikušas

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis?

 

Nav notikušas

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

Nav notikušas

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

Tiesību akta projekta realizācijai tiek plānots izveidot jaunu valsts institūciju - Izglītības inovācijas fondu, kura darbības nolikumu apstiprinās Ministru kabinets

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

 

LR likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā