Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi likumā "Par Latvijas Banku"

 

Izdarīt likumā "Par Latvijas Banku" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 22./23.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 15.nr.; 1998, 23.nr.; 1999, 23.nr.; 2000, 13.nr.; 2001, 22.nr.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt 2.pantā vārdus "Banku dibina" ar vārdiem "Banka ir nodibināta".

2. Aizstāt 13.pantā vārdus "nav pakļauta valdības vai tās institūciju lēmumiem un rīkojumiem" ar vārdiem "neprasa un nepieņem norādījumus no valdības vai citām institūcijām un nav pakļauta valdības vai citu institūciju lēmumiem un rīkojumiem".

3. Izslēgt 18.panta otro daļu.

4. Izteikt 19.pantu šādā redakcijā:

"19. pants. Pēc 18.1pantā minēto atskaitījumu izdarīšanas Latvijas Bankas peļņas atlikums ieskaitāms rezerves kapitālā. Rezerves kapitālu veido iespējamo zaudējumu segšanai. Tā zaudējumu daļa, kuras segšanai rezerves kapitāla nepietiek, sedzama no pamatkapitāla."

5. Izslēgt 20.pantu.

6. Svītrot 22.panta ceturtās daļas 3.punktā vārdus "vai citu iemeslu".

7. Izslēgt 23.panta ceturto daļu.

8. Izslēgt 25.pantu.

9. Izteikt 31.pantu šādā redakcijā:

"31.pants. Latvijas Bankas prezidenta, prezidenta vietnieka, padomes un valdes locekļu amatu savienošanas ierobežojumus un viņu pienākumus interešu konflikta novēršanā nosaka likums "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā"."

10. Izteikt 33.pantu šādā redakcijā:

"33.pants. Latvijas Bankas prezidentam, prezidenta vietniekam, padomes un valdes locekļiem un darbiniekiem nav tiesību izpaust informāciju, kas ir ierobežotas pieejamības informācija un ko viņi ieguvuši, pildot amata pienākumus vai darba uzdevumus, personām, kurām nav tiesību iegūt šādu informāciju. Šis aizliegums ir spēkā arī pēc pilnvaru termiņa vai darba attiecību izbeigšanās."

Pārejas noteikums

Nākamajā darbadienā pēc šā likuma spēkā stāšanās dienas Latvijas Banka rīcības kapitālu ieskaita pamatkapitālā, palielinot to līdz likuma "Par Latvijas Banku" 18.pantā noteiktajam apjomam, un rīcības kapitāla atlikumu ieskaita rezerves kapitālā.

 

 

 

 

 

 

 

 

Tiesību akta projekta

"Grozījumi likumā "Par Latvijas Banku""

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lai ieviestu Eiropas Savienības normatīvo aktu prasības, kas attiecas uz centrālās bankas darbību, nepieciešams veikt grozījumus likumā "Par Latvijas Banku".

Pašlaik spēkā esošās likumā noteiktās tiesību normas nosaka, ka:

1) Latvijas Banka, pildot likumā noteiktos uzdevumus, nav pakļauta valdības vai tās institūciju lēmumiem un rīkojumiem, bet šī norma neaptver visas institūcijas;

2) Latvijas Bankas pamatkapitālu nevar izmantot saimnieciskajā darbībā. Tādējādi Latvijas Bankas pamatkapitāla apmērā tiek ierobežoti tie resursi, kas izmantojami Latvijas Bankas pamatuzdevumu veikšanai;

3) Latvijas Bankas kapitāla un rezervju struktūra neatbilst Eiropas Centrālo banku sistēmā ietilpstošo nacionālo centrālo banku un Eiropas Centrālās bankas kapitāla un rezervju struktūrai. Eiropas Centrālo banku sistēmā ietilpstošo banku normatīvie dokumenti neparedz rīcības kapitāla veidošanu un izlietošanu pamatlīdzekļu iegādei;

4) Latvijas Bankas prezidentu, viņa vietnieku un padomes locekļus no amata var atbrīvot arī "citu iemeslu dēļ", bet tas ir pretrunā ar Eiropas Centrālo banku sistēmas un Eiropas Centrālās bankas statūtiem;

5) Latvijas Bankas padomes sēdēs var piedalīties finansu ministrs un tādējādi netieši ietekmē lēmuma pieņemšanu;

6) Latvijas Bankas prezidentam, padomes un valdes locekļiem nav atļauts strādāt amatu savienošanas kārtībā, bet šī norma ir vispārīga un nav saskaņota ar likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" prasībām.

Likumā nav noteiktas prasības, kas attiecas uz ierobežotas piejamības informācijas neizpaušanu.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

Likumā "Par Latvijas Banku" tiek precizētas tās normas, kas neatbilst Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām, novēršot anotācijas I sadaļas 1. punktā minētos trūkumus. Likumā veikti arī daži redakcionāli precizējumi.

 

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

tūkst. Ls

Rādītāji

Kār-tējais

gads

 

Trīs nākamie gadi

 

 

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

3. Finansiālā ietekme

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

 

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Normatīvie akti papildus nav jāizdod.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

 

 

Eiropas Kopienas dibināšanas līgums un Eiropas Centrālo banku sistēmas un Eiropas Centrālās bankas statūti.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

25.03.1957. Eiropas Kopienas dibināšanas līgums un Protokols Nr. 18 Eiropas Centrālo banku sistēmas un Eiropas Centrālās bankas statūti, Eiropas Kopienas Oficiālais Vēstnesis C 340, 10.11.1997.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

2. pants.

Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 108. pants.

Atbilst.

 

6. pants.

Eiropas Centrālās bankas statūtu 14. pants.

Atbilst.

8. pants.

Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 108. pants.

Atbilst.

9. pants.

Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 108. pants.

Atbilst.

10. pants.

Eiropas Centrālo banku sistēmas un Eiropas Centrālās bankas statūtu 38. pants.

Atbilst.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

_

 

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

 

 

 

 

 

 

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Ar Eiropas Centrālo banku.

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Tiesību akta izpildi nodrošinās Latvijas Banka.

 

 

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

 

Finansu ministrs G.Bērziņš

 

LBlikgr

06.05.2002.

273 vārdi

I.Krastiņa 7022367