Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Valsts civildienesta likumā

Izdarīt Valsts civildienesta likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 19.nr.; 2001, 9.nr.) šādus grozījumus:

1. Papildināt 3.panta pirmo daļu aiz vārdiem "kā arī ministrijas" ar vārdiem "Ministru prezidenta".

2. 4.pantā:

aizstāt otrās daļas 6.punktā vārdu "ierēdņu" ar vārdiem "valsts pārvaldes iestāžu personāla";

papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

"(4) Pārvaldes nolikumu apstiprina Ministru kabinets."

3. 5.pantā:

izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:

"(1) Valsts administrācijas skola ir valsts pārvaldes iestāde, kas Ministru kabineta pilnvarota ministra pārraudzībā īsteno valsts politiku valsts pārvaldes iestāžu personāla izglītības jomā, lai sagatavotu augsti profesionālu valsts pārvaldes iestāžu personālu.";

aizstāt otrajā daļā vārdu "ierēdņi" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "valsts pārvaldes iestāžu personāls" (attiecīgā locījumā);

papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Valsts administrācijas skolas nolikumu apstiprina Ministru kabinets."

4. Papildināt 23.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:

"(3) Šajā nodaļā noteiktie pabalsti, piemaksas un prēmijas ierēdņiem piešķiramas iestādei piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros."

5. Izteikt 30.pantu šādā redakcijā:

"30.pants. Kvalifikācijas celšana un mācību izdevumu segšana

(1) Iestādes vadītājs izvērtē ierēdņa kvalifikācijas celšanas nepieciešamību un, ja iespējams, nodrošina iespēju ierēdnim celt kvalifikāciju, saglabājot viņam mēnešalgu un sedzot mācību izdevumus no attiecīgajai iestādei iedalītajiem valsts budžeta līdzekļiem kārtējam gadam.

(2) Izbeidzoties valsts civildienesta attiecībām, ierēdnis Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā atmaksā izdevumus, kas saistīti ar ierēdņa kvalifikācijas celšanu, ja:

1) ierēdnis pēc kvalifikācijas celšanas, kuras kopējais laiks pārsniedz divus mēnešus gadā, ir nokalpojis civildienestā vai nostrādājis citā valsts iestādē mazāk nekā divus gadus kopš pēdējās kvalifikācijas celšanas;

2) ierēdnis pēc kvalifikācijas celšanas, kuras kopējais laiks pārsniedz piecus mēnešus gadā vai ja kvalifikācija celta, pārtraucot pildīt amata pienākumus, no trim līdz sešiem mēnešiem pēc kārtas, ir nokalpojis civildienestā vai nostrādājis citā valsts iestādē mazāk nekā trīs gadus;

3) kvalifikācija celta, pārtraucot pildīt amata pienākumus, vairāk nekā sešus mēnešus pēc kārtas un ierēdnis ir nokalpojis civildienestā vai nostrādājis citā valsts iestādē mazāk nekā piecus gadus kopš pēdējās kvalifikācijas celšanas.

(3) Ja ierēdnim var piemērot vairākus šā panta otrās daļas punktus, izdevumu apmēru, ko sedz iestāde, aprēķina, ņemot vērā to punktu, kas paredz visilgāko dienesta (nostrādāšanas) termiņu.

(4) Šā panta otrās daļas nosacījumi nav piemērojami, ja valsts civildienesta attiecības izbeigušās, pamatojoties uz šā likuma 41.panta 1.punkta "f", "g", "h", "j", "k" un "m" apakšpunktu un 2.punktu.

(5) Ierēdnim, kurš, nepārtraucot amata pienākumu pildīšanu, sekmīgi mācās izglītības iestādē, lai iegūtu amata pienākumu izpildei nepieciešamās zināšanas, iestāde sedz pusi no mācību gada maksas.

(6) Kārtību, kādā sedzama un atmaksājama mācību gada maksa, nosaka Ministru kabinets. Izbeidzoties valsts civildienesta attiecībām, ierēdnis atmaksā to mācību gada maksas daļu, kuru segusi iestāde, izņemot gadījumus, ja:

1) ierēdnis pēc mācību maksas segšanas nokalpojis civildienestā vai nostrādājis citā valsts iestādē ne mazāk kā piecus gadus;

2) valsts civildienesta attiecības izbeigušās, pamatojoties uz šā likuma 41.panta 1.punkta "f", "g", "h", "j", "k" un "m" apakšpunktu un 2.punktu.

(7) Par šajā pantā minēto izdevumu piedziņu ir atbildīga iestāde, ar kuru ierēdnis izbeidz dienesta attiecības, ja viņam ir radies pienākums atlīdzināt iestādei izdevumus.

(8) Šajā pantā noteiktajā kārtībā ierēdņa atmaksātie līdzekļi ieskaitāmi valsts budžetā."

6. Papildināt 31.panta otro daļu ar teikumu šādā redakcijā:

"Uz ierēdni, kurš pārcelts uz citu iestādi ierēdņa amatā, nav attiecināms šā panta otrās daļas otrais teikums."

 

7. Papildināt likumu ar 37.1 pantu šādā redakcijā:

"37.1 pants. Pārcelšana citā amatā pēc ierēdņa iniciatīvas

(1) Ierēdni var pārcelt pēc viņa lūguma uz citu iestādi ierēdņa amatā, uz kuru viņš ieguvis tiesības konkursa kārtībā.

(2) Pārceļot ierēdni uz citu iestādi ierēdņa amatā pēc viņa lūguma, iestādes vadītājs, kurā pretendents ir ieguvis tiesības uz amatu konkursa kārtībā, noslēdz ar tās iestādes vadītāju, ar kuru ierēdnis atrodas civildienesta attiecībās, vienošanos par ierēdņa pārcelšanu."

8. Papildināt 41.panta 1.punktu ar "m" apakšpunktu šādā redakcijā:

"m) ja ierēdnis pēc paša iniciatīvas tiek pārcelts darbā uz citu valsts iestādi. Pārcelšanas kārtību nosaka pēc iestāžu vienošanās."

Likums stājas spēkā 2002.gada 1.septembrī.

 

 

 

 

Likumprojekts “Grozījumi Valsts civildienesta likumā”

Anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

  1. Ministru kabineta iekārtas likuma 3.panta trešajā daļā paredzēts, ka Ministru kabinets savā padotībā esošās valsts pārvaldes un citas iestādes var nodot arī Ministru prezidenta pakļautībā vai pārraudzībā, līdz ar to nepieciešams esošo situāciju saskaņot ar Valsts civildienesta likumu.
  2. Valsts civildienesta likumā noteikts, ka Valsts civildienesta pārvalde izstrādā vienotus personāla vadības principus valsts pārvaldes iestādēs un veicina to īstenošanu. Valsts administrācijas skola īsteno valsts politiku ierēdņu izglītības jomā, lai sagatavotu augsti profesionālus ierēdņus. Līdz ar ierēdņu loka precizēšanu no kvalifikācijas celšanas tika izslēgti speciālisti, kuru amati neatbilst ierēdņa funkcijām, bet kuru augstā kvalifikācija nodrošina kvalitatīvu nozares politikas izstrādi un kuri varētu pretendēt uz ierēdņu amatiem.
  3. Spēkā esošajā likumā netiek noteikta kārtība, kādā apstiprināms Valsts civildienesta pārvaldes un Valsts administrācijas skolas nolikums. Tā kā minētajām iestādēm ir pārraudzības iestāžu statuss un ministram nav tiesību iejaukties ar tiešiem rīkojumiem iestāžu darbībā un tā kā Valsts civildienesta likumā ir noteiktas tikai iestāžu galvenās funkcijas un to darbības publiskajā sfērā, nav tiesību akta, kas regulētu minēto iestāžu administratīvo darbību un iestādes vadītāja kompetenci.
  4. Valsts pārvaldē ir vērojama parādība, ka valsts iestādes nodarbinātie pēc izglītības iegūšanas vai kvalifikācijas paaugstināšanas pamet darbu valsts iestādēs un pāriet uz privāto sektoru kā augsti profesionāļi, jo valsts iestādes nespēj nodrošināt konkurētspējīgu atalgojumu. Valsts iegulda līdzekļus un nesaņem ieguldīto atpakaļ. Tā kā atalgojums valsts iestādēs nekad nespēs konkurēt ar privāto sektoru, valstij ir jāveic pasākumi, lai nodrošinātu tās apmācīto speciālistu palikšanu valsts darbā.
  5. Valsts civildienesta likumā ir izsmeļoši uzskaitīti valsts civildienesta attiecību izbeigšanās pamati. Tā kā tiek plānots ieviest kārtību, ka ierēdnis atmaksā ar tā kvalifikācijas celšanu saistītos izdevumus gadījumos, ja civildienesta attiecības izbeidzas, netiek nodrošināta ierēdņa aizsardzība, pārejot darbā uz citu valsts iestādi, kur ierēdņa iegūtā kvalifikācija kalpo valsts labā.

2. Tiesību akta projekta būtība

  1. Likumprojekts paredz, ka arī Ministru prezidenta pakļautībā vai pārraudzībā esošas valsts pārvaldes iestādes ir valsts civildienestā.
  2. Lai Valsts civildienesta pārvalde izstrādātu vienotus personāla vadības principus valsts pārvaldes iestādēs un veicinātu to īstenošanu, ir nepieciešams paplašināt Valsts civildienesta pārvaldes kompetenci un noteikt, ka tā analizē ne tikai ierēdņu, bet visu valsts pārvaldes iestāžu personāla mācību vajadzības. Attiecīgi tiek paplašinātas Valsts administrācijas skolas funkcijas un noteikts, ka tā īsteno valsts politiku valsts pārvaldes iestāžu personāla izglītības jomā, lai sagatavotu augsti profesionālu valsts pārvaldes iestāžu personālu. Līdz ar tiks nodrošinātas valsts pārvaldes iestādēs strādājošo speciālistu kvalifikācijas paaugstināšana, nodrošināta kvalitatīvas nozares politikas izstrāde un profesionālāki pretendenti uz ierēdņu amatiem.
  3. Likumprojektā iekļauts deleģējums Ministru kabinetam apstiprināt Valsts civildienesta pārvaldes un Valsts administrācijas skolas nolikumu, kurā tiks regulēta minēto iestāžu administratīvā darbība un iestādes vadītāja kompetence.
  4. Likumprojekts paredz ierēdnim pienākumu pēc kvalifikācijas celšanas noteiktu laiku nostrādāt valsts civildienestā vai kādā citā valsts iestādē, lai valsts gūtu labumu no tās ieguldītajiem līdzekļiem ierēdņa izglītošanā.
  5. Lai nodrošinātu arī citas valsts iestādes ar kvalificētu personālu un lai nodrošinātu ierēdņu rotāciju valsts pārvaldē, likumprojekts nosaka papildus iespēju ierēdnim tikt pārceltam uz citu iestādi ierēdņa amatā. Tādējādi ierēdnim nav pienākums kompensēt kvalifikācijas celšanas un ar izglītības iegūšanu saistītos izdevumus un iestāde var nodrošināt izdevumu piedziņas pienākuma nodošanu attiecīgai iestādei.
  6. Likumprojektā ietverta norma, kas nosaka, ka likums stājas spēkā 2002.gada 1.septembrī.

II. Kāda var būt tiesību akta

Ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

 4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos 

Likumprojekts nepalielinās budžeta ieņēmumus

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts nepalielinās budžeta izdevumus

3. Finansiālā ietekme

Kvalifikācijas celšanas izdevumu atmaksāšana daļēji kompensēs valsts izdevumus, kas saistīti ar personāla izglītošanu

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Pamatojoties uz šo likumu jāizstrādā šādi Ministru kabineta noteikumi:

  1. Valsts civildienesta pārvaldes nolikums.
  2. Noteikumu projekts vēl nav sagatavots

    Noteikumos jāparedz iestādes uzdevumi funkciju izpildei, iestādes vadītāja kompetence un iestādes darba organizācijas jautājumi.

    Noteikumus paredzēts sagatavot 3 mēnešu laikā pēc grozījumu likumā pieņemšanas.

  3. Valsts administrācijas skolas nolikums.
  4. Noteikumu projekts vēl nav sagatavots

    Noteikumos jāparedz iestādes uzdevumi funkciju izpildei, iestādes vadītāja kompetence un iestādes darba organizācijas jautājumi.

    Noteikumus paredzēts sagatavot 3 mēnešu laikā pēc grozījumu likumā pieņemšanas.

  5. Noteikumi par kārtību, kādā atmaksājami izdevumi, kas saistīti ar ierēdņa kvalifikācijas celšanu
  6. Noteikumu projekts vēl nav sagatavots

    Noteikumos jāparedz, kuri izdevumi ierēdņiem ir jāatmaksā, līgumu slēgšana ar ierēdni par izdevumu atmaksāšanu un to atmaksāšanas kārtība, īpaši gadījumos, ja ierēdnis pārtrauc dienesta attiecības, bet turpina darbu citā valsts iestādē, piedziņas organizēšanas jautājumi.

    Noteikumus paredzēts sagatavot 3 mēnešu laikā pēc grozījumu likumā pieņemšanas.

  7. Noteikumi par kārtību, kādā atmaksājami izdevumi, kas saistīti ar ierēdņa mācību maksas segšanu

Noteikumu projekts vēl nav sagatavots

Noteikumos jāparedz, kuri izdevumi ierēdņiem ir jāatmaksā, līgumu slēgšana ar ierēdni par izdevumu atmaksāšanu un to atmaksāšanas kārtība, īpaši gadījumos, ja ierēdnis pārtrauc dienesta attiecības, bet turpina darbu citā valsts iestādē, piedziņas organizēšanas jautājumi.

Noteikumus paredzēts sagatavot 3 mēnešu laikā pēc grozījumu likumā pieņemšanas.

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

 3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

–

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Izstrādājot projektu, ņemts vērā SIGMA ekspertu viedoklis jautājumā par kvalifikācijas celšanas izdevumu atmaksāšanu

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas netiek radītas.

Tiek paplašinātas Valsts civildienesta pārvaldes un Valsts administrācijas skolas funkcijas, nosakot, ka iestādes ir atbildīgas par augsti profesionālu valsts pārvaldes iestāžu personālu.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.

 

 

 

Īpašu uzdevumu ministrs valsts reformu lietās J.Krūmiņš