Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:

1. Papildināt 9.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

"Administratīvo atbildību par administratīvajiem pārkāpumiem ceļu satiksmē un ceļu nozarē nosaka Ceļu satiksmes likums."

2. 23.pantā:

aizstāt pirmās daļas 5.punktā vārdu "pilsonim" ar vārdiem "fiziskai personai";

papildināt panta pirmo daļu ar 5.1 punktu šādā redakcijā:

"5.1) aizliegumu uz noteiktu laiku iegūt transportlīdzekļu vadīšanas tiesības;".

3. 24.pantā:

papildināt panta pirmo daļu ar jaunu otro teikumu šādā redakcijā:

"Aizliegumu uz noteiktu laiku iegūt transportlīdzekļu vadīšanas tiesības var piemērot tikai kā papildsodu.";

uzskatīt līdzšinējo panta pirmās daļas otro teikumu par trešo teikumu.

4. Aizstāt 35.panta otrajā daļā vārdus "par kuriem lietas vienlaicīgi izskata" ar vārdiem "kas konstatēti vienlaicīgi, un tos izskata".

5. Izslēgt 121., 122., 122.1, 122.2, 122.3, 123., 124., 124.1, 125., 126., 126.1, 126.2, 126.3, 126.4 , 126.5, 129., 130., 131., 131.1, 131.2, 134.1, 134.2, 134.3, 140., 140.1, 141. un 142.pantu.

6. 210.panta pirmajā daļā:

izslēgt aiz vārdiem "vai šādu lidlauku tuvumā" skaitli "131.1", aiz skaitļa "134." skaitļus "134.1, 134.3" un aiz vārdiem "(par pārkāpumiem autotransportā)" skaitļus "140.- 142.";

papildināt pantu aiz skaitļiem un vārda "202.–204.pantā" ar vārdiem un skaitli "kā arī Ceļu satiksmes likuma 79.pantā".

7. Izslēgt 213.pantā aiz skaitļa un vārdiem "116.panta otrajā daļā" skaitli un vārdus "126.2 panta otrajā daļā" un aiz skaitļa un vārdiem "139.1 panta otrajā daļā" skaitli "140.".

8. 214.pantā:

izteikt panta pirmo daļu šādā redakcijā:

"Valsts policijas iestādes izskata kodeksa 42.1, 46., 109.- 114., 134., 135.- 136., 137.1 panta ceturtajā daļā, 138.- 139.pantā, 139.1 panta pirmajā daļā, 155.4 panta pirmajā daļā, 159.4, 159.5 un 159.6 pantā, 166.20 panta pirmajā daļā, 167., 171.panta pirmajā daļā, 173.panta otrajā daļā, 174.4, 181., 183., 183.1, 202.1 pantā un Ceļu satiksmes likuma 49.- 78.pantā paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas.";

izslēgt otrās daļas 2.punktā skaitļus un vārdus "121.panta pirmajā, otrajā daļā, 122.panta pirmajā daļā, 122.1 panta pirmajā daļā, 125.panta otrajā daļā, 126.panta pirmajā un otrajā daļā, 129.";

izteikt otrās daļas 3.punktu šādā redakcijā:

"3) ceļu policijas apakšvienību komandieri un viņu vietnieki, ceļu policijas galvenie speciālisti, ceļu policijas inspektori - par Ceļu satiksmes likumā noteiktajiem administratīvajiem pārkāpumiem, par kuriem paredzēts fiksētais naudas sods, izņemot gadījumus, ja šo pārkāpumu dēļ izraisīts ceļu satiksmes negadījums."

9. 215.1 pantā:

izslēgt pirmajā daļā skaitļus un vārdus "134.1, 134.2, 134.3 pantā, 140.1 panta pirmajā, otrajā, trešajā un ceturtajā daļā";

izslēgt otrās daļas 2.punktā skaitļus un vārdus "134.1, 134.2, 134.3 pantā, 140.1 panta pirmajā, otrajā, trešajā un ceturtajā daļā".

10. Izslēgt 221.pantu.

11. Izslēgt 226.1 panta pirmajā daļā skaitļus un vārdus "124.pantā, 126.panta pirmajā daļā, 126.2 panta pirmajā daļā, 126.4 panta pirmajā daļā".

12. Izteikt 243.panta otro daļu šādā redakcijā:

"Šos faktus konstatē ar šādiem līdzekļiem: ar protokolu par administratīvo pārkāpumu, ar tās personas paskaidrojumiem, kuru sauc pie administratīvās atbildības, ar cietušā un liecinieku liecībām, eksperta atzinumu, lietiskiem pierādījumiem, protokolu par priekšmetu un dokumentu izņemšanu, citiem dokumentiem, kā arī ar pārkāpumus fiksējošiem tehniskiem līdzekļiem (braukšanas ātruma noteikšanas mērierīces, mērierīces, kas nosaka alkohola koncentrāciju izelpotajā gaisā, fotoaparatūra, videoaparatūra)."

13. Izslēgt 250.panta pirmajā daļā skaitļus un vārdus "121.panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā, 122.panta pirmajā daļā, 122.1 panta pirmajā un otrajā daļā, 125.panta otrajā daļā, 126.panta pirmajā daļā, 129.".

14. 257.pantā:

izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:

"Ja izdarīts pārkāpums, par kuru saskaņā ar Ceļu satiksmes likumu var uzlikt administratīvo sodu – atņemt transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, - transportlīdzekļa vadītājam aiztur vadītāja apliecību uz laiku līdz lēmuma pieņemšanai šajā lietā vai iesniegtās sūdzības (protesta) izskatīšanai un par to izdara ierakstu administratīvā pārkāpuma protokolā.";

izslēgt piekto un sesto daļu.

15. Izslēgt 258.panta otro daļu.

16. Izteikt 260.panta trešo daļu šādā redakcijā:

"Lietu bez personas klātbūtnes var izskatīt tikai tad, ja ir ziņas, ka tai savlaicīgi paziņots par lietas izskatīšanas vietu un laiku, un ja no tās nav saņemts lūgums atlikt lietas izskatīšanu. Ja minētais lūgums ir saņemts, institūcija, tiesnesis vai cita amatpersona, kas izskata lietu, var atzīt lūgumu par pamatotu un atlikt lietas izskatīšanu. Bez tās personas klātbūtnes, kuru sauc pie administratīvās atbildības, lietu var izskatīt arī gadījumos, ja iestājas atbildība par Ceļu satiksmes likumā noteikto apstāšanās vai stāvēšanas noteikumu pārkāpšanu (55.pants)."

17. Izteikt 269.panta otro daļu šādā redakcijā:

"Lietas par administratīvajiem pārkāpumiem, kas paredzēti šā kodeksa 118.pantā, var izskatīt arī pēc transportlīdzekļa reģistrācijas vietas vai pārkāpēja dzīvesvietas."

18. Izslēgt 277.panta pirmajā daļā skaitli "131.".

19. Izslēgt 287.panta pirmajā daļā skaitli un vārdus "126.2 panta otrajā daļā" un skaitli "140.".

20. Papildināt 300.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

"Ja ir izdarīti ceļu satiksmes drošību reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumi, lēmuma par naudas sodu piespiedu izpildes kārtības īpatnības nosaka Ceļu satiksmes likums."

21. Izteikt 309.pantu šādā redakcijā:

"309.pants. Kārtība, kādā izpildāms lēmums par transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšanu

Lēmumu par transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšanu izpilda, izdarot attiecīgu ierakstu transportlīdzekļu un vadītāju valsts nozīmes reģistrā un/vai traktortehnikas un tās vadītāju informatīvajā sistēmā un izņemot vadītāja apliecību.

Ja transportlīdzekļa vadītājam atņemtas transportlīdzekļu vadīšanas tiesības, bet vadītāja apliecība nav izņemta, vadītājam 10 dienu laikā no lēmuma paziņošanas brīža ir pienākums nodot nederīgo vadītāja apliecību lēmumā norādītajā institūcijā."

22. Papildināt kodeksu ar 309.1 pantu šādā redakcijā:

"309.1 pants. Kārtība, kādā izpildāms lēmums par aizliegumu uz noteiktu laiku iegūt transportlīdzekļu vadīšanas tiesības

Lēmumu par aizliegumu personai noteiktu laiku iegūt transportlīdzekļu vadīšanas tiesības izpilda, izdarot attiecīgu ierakstu transportlīdzekļu un vadītāju valsts nozīmes reģistrā un/vai traktortehnikas un tās vadītāju informatīvajā sistēmā."

23. 311.pantā:

izslēgt pirmajā daļā vārdus "transporta līdzekļu vadīšanas tiesības vai";

izslēgt otro daļu.

Pārejas noteikums

Lietvedību lietās par administratīvajiem pārkāpumiem, kas sākta saskaņā ar šā likuma 5.pantā minētajiem pantiem, kā arī lēmumu izpildi, kuri par administratīvajiem pārkāpumiem pieņemti saskaņā ar šā likuma 5.pantā minētajiem pantiem, turpina atbilstoši kārtībai, kāda noteikta kodeksā, līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai.

Likums stājas spēkā 2002.gada 1.jūlijā.

 

 

 

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”

anotācija

 

 

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Ministru kabineta 2000.gada 24.oktobra sēdē tika akceptēta Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas koncepcija un Ministru kabineta 2000.gada 5.decembra sēdē akceptēts Ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumu uzskaites punktu sistēmas koncepcijas ieviešanas mehānisms. Koncepcijas izstrādāšana un ieviešana ir paredzēta Valdības deklarācijā 16. sadaļā “Iekšlietas” 16.1.9.apakšpunktā (summēto (soda) punktu sistēma) un Ceļu satiksmes drošības nacionālajā programmā, kas akceptēta 2000.gada 25.janvāra Ministru kabineta sēdē. Likumprojekts risina iepriekš minētajā Ministru kabineta sēdēs akceptētos jautājumus, kā arī Valdības deklarācijas 16.1.7.apakšpunktā paredzēto administratīvo sodu uzlikšanas un iekasēšanas kārtības vienkāršošanu. Pašreizējais normatīvo aktu regulējums ir novecojis un nepieciešams veikt uzlabojumus nozares pilnveidošanai.

2. Tiesību akta projekta būtība

Tiek ieviesta ceļu satiksmi reglamentējošo normatīvo aktu pārkāpumu uzskaite transportlīdzekļu un vadītāju reģistrā ar atbilstošu uzskaites punktu skaitu, kas vērsta uz sistemātisko pārkāpumu izskaušanu.

No kodeksa tiek izslēgts administratīvo pārkāpumu ceļu satiksmē uzskaitījums, precizētas un pilnveidotas procesuālās normas, kas attiecas uz ceļu satiksmes dalībnieku sodīšanu.

Latvijas APK ir papildināts ar jaunu administratīvo sodu veidu – aizliegums noteiktu laiku iegūt transportlīdzekļu vadīšanas tiesības. Aizliegumu noteiktu laiku iegūt transportlīdzekļu vadīšanas tiesības piemēro transportlīdzekļu vadītājiem, kuriem nav piešķirtas šādas tiesības, ja ir izdarīts pārkāpums, par kuru ir paredzēta transportlīdzekļu vadīšanas tiesību atņemšana. Aizliegums attiecas uz visām transportlīdzekļu kategorijām neatkarīgi no tā, ar kuras kategorijas transportlīdzekli pārkāpums izdarīts.

Ar izstrādātajiem grozījumiem ir precizēts to institūciju (amatpersonu) loks, kas ir tiesīgas izskatīt administratīvās lietas par administratīvajiem pārkāpumiem ceļu satiksmē. Šādas tiesības turpmāk paredzētas tikai valsts policijas amatpersonām un atsevišķos likumā noteiktos gadījumos arī pašvaldības pilnvarotām amatpersonām.

Izdarīti grozījumi soda piemērošanas procesuālajā kārtībā, jo Latvijas APK noteiktā vispārējā kārtība administratīvo sodu piemērošanā par ceļu satiksmes noteikumu pārkāpumiem nav efektīva, ir novecojusi un neatbilst mūsdienu prasībām.

Administratīvās atbildības vispārīgie principi, kā arī sodu par administratīvajiem pārkāpumiem ceļu satiksmē piemērošanas procesuālā kārtība un lietvedība arī turpmāk būs noteikta APK, tomēr atsevišķas, tikai ceļu satiksmes pārkāpumiem raksturīgas procesuālās normas, piemēram, minētā lēmumu par naudas sodu izpildes kārtība, noteiktas Ceļu satiksmes likuma grozījumu projektā. Šādu iespēju pieļauj arī Latvijas APK, piemēram, 9.pants nosaka, ka paaugstinātas bīstamības avota īpašnieka (valdītāja) administratīvās atbildības īpatnības var noteikt citos likumos.

Ar izstrādāto likumprojektu izdarītas vairākas citas būtiskas izmaiņas. Sagatavota normatīvā bāze pārkāpumu fiksēšanai ar maksimāli efektīvām metodēm, izmantojot tehniskos līdzekļus (video, fotoradarus, un tml.) un neapturot transportlīdzekli. Lai nodrošinātu šīs sistēmas darbību, paredzēts, ka transportlīdzekļa īpašniekam ir pienākums pēc policijas pieprasījuma sniegt ziņas par viņam piederošā transportlīdzekļa tiesisko lietotāju.

Par pārkāpumiem, par kuriem paredzēti fiksētie sodi, ceļu policijas darbinieks varēs pieņemt lēmumu pārkāpuma izdarīšanas vietā. Vadītāja apliecība aizturēta netiks. Pārkāpējam izsniegs lēmuma izrakstu, kurā tiks noteikts termiņš soda samaksai jebkurā bankas iestādē vai lēmuma pārsūdzēšanai. Pārkāpējam nevajadzēs atkārtoti ierasties Ceļu policijā, lai, uzrādot samaksu apliecinošu kvīti, atgūtu vadītāja apliecību. Līdz soda samaksai transportlīdzekļu un vadītāju reģistrā tiks izdarīta atzīme par aizliegumu veikt pārkāpējam piederošo transportlīdzekļu tehnisko apskati un reģistrāciju.

3. Cita informācija

Likumprojekts skatāms vienlaicīgi ar Satiksmes ministrijas izstrādāto likumprojektu “Grozījumi Ceļu satiksmes likumā” un tiem ir jāstājas spēkā vienlaicīgi, jo neviens no sagatavotajiem likumprojektiem nevar tikt pieņemts, neizdarot attiecīgus grozījumus otrā likumā.

 

II. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums

Normatīvā akta projekts, mazinās pārkāpumu skaitu un līdz ar to, arī ceļu satiksmes negadījumu skaitu un to rezultātā nodarītos zaudējumus tautsaimniecībai

4. Ietekme uz vidi

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar

III. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

Kārtējais gads

Trīs nākamie gadi

*

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

Paredzēts, ka likums stāsies spēkā ar 2002.gada 1.jūliju un prognozējams, ka budžeta ieņēmumi no naudas sodiem varētu palielināties

Prognozējams, ka budžeta ieņēmumi no naudas sodiem varētu palielināties

     

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Normatīvā akta ieviešanai nav nepieciešami papildus budžeta līdzekļi

Budžetā jāparedz līdzekļi Ceļu policijas tehniskā nodrošinājuma uzlabošanai, bet tas nav tieši saistīts ar šī likumprojekta pieņemšanu

     

3. Finansiālā ietekme

Naudas soda apjomi pieaug, kā ietekmē pārkāpumu daudzums kritīsies, bet domājams pēc noteikta laika nostabilizēsies aptuveni vienā līmenī

       

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

-

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

-

6. Cita informācija

*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtas

 

 

IV. Kāda var būt tiesību akta

ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

1. Grozījumi Ceļu satiksmes likumā, ievērojot šajā likumprojektā noteikto. Likumprojekts vienlaicīgi tiek iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā.

Ministru kabineta noteikumus izstrādātais projekts tieši neietekmē un saskaņā ar Latvijas APK noteikumi nav jāizdod.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Normatīvais akts neietekmē atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Normatīvais akts nav pretrunā ar citām Latvijas starptautiskajām saistībām.

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.) numurs, pieņemšanas

datums, nosaukums, publikācija

Normatīvais akts nav pretrunā ar citām Latvijas starptautiskajām saistībām.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

(atbilsts/neatbilst)

Komentāri

       

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Latvijas Auto moto biedrība

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Atbalsta normatīvā akta projektu, iestrādāti tās izteiktie priekšlikumi

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Vācijas Federatīvās Republikas speciālistiem

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta izpildi no valsts puses īstenos Iekšlietu ministrija un Satiksmes ministrija.

Normatīvā akta īstenošanai nav nepieciešamas papildu institūcijas, kā arī funkciju paplašināšana.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Normatīvais akts nodrošina indivīda tiesību saglabāšanu.

 

Ministrs A.Gorbunovs