Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Krimināllikumā

Izdarīt Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.) šādus grozījumus:

1. 47.panta pirmajā daļā:

aizstāt 2.punktā vārdu "un" ar vārdu "vai";

izteikt 3.punktu šādā redakcijā:

"3) vainīgais sekmējis citas personas nozieguma novēršanu, atklāšanu vai izmeklēšanu;".

2. Papildināt 48.panta pirmo daļu ar 14. un 15.punktu šādā redakcijā:

"14) noziedzīgais nodarījums izdarīts pret vairākām personām;

  1. noziedzīgais nodarījums izdarīts pret valsts amatpersonu."

3. Aizstāt 88.panta pirmajā daļā vārdus "Latvijas Republikai vai tās iedzīvotājiem" ar vārdiem "Latvijas Republikai, ārvalstij vai to iedzīvotājiem".

4. Papildināt likumu ar 88.1 pantu šādā redakcijā:

"88.1 pants. Terorisma finansēšana

  1. Par jebkādu līdzekļu nodošanu vai vākšanu ar nolūku tos izmantot vai zinot, ka tie tiks pilnīgi vai daļēji izmantoti, lai izdarītu šā likuma 86., 87., 88., 89., 154. vai 268.pantā paredzētos noziedzīgos nodarījumus, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no viena līdz pieciem gadiem vai ar naudas sodu līdz simt minimālajām mēnešalgām, konfiscējot mantu vai bez mantas konfiskācijas.

  1. Par tādām pašām darbībām, ja tās izdarītas lielā apmērā, –

soda ar brīvības atņemšanu uz laiku no pieciem līdz desmit gadiem, konfiscējot mantu."

5. Papildināt 89.pantu aiz vārdiem "Latvijas Republikai" ar vārdiem "vai ārvalstij".

 

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Krimināllikumā”

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Ministru kabinetā akceptētā Latvijas valdības rīcības plāna starptautiskā terorisma apkarošanā 15.1.apakšpunktā ir dots uzdevums izstrādāt grozījumus atbilstoši Eiropas Savienības lēmumam cīņai pret terorismu (turpmāk - lēmums), paredzot, ka terorisma apdraudējuma objekts var būt ne tikai Latvijas Republika, bet arī citas valstis. Bez tam rīcības plāna 15.3.apakšpunktā ir dots uzdevums veikt Eiropas Savienības izvirzīto prasību analīzi par atbildību patsprinošiem un atbildību mīkstinošiem apstākļiem ar terorismu saistītajos noziegumos.

Lai izpildītu minētos uzdevumus, ar tieslietu ministres rīkojumu tika izveidota darba grupa, kuras uzdevums tika noteikts veikt minētos uzdevumus, attiecīgi izstrādājot nepieciešamos grozījumus Krimināllikumā (turpmāk - KL). Darba grupā Tieslietu ministrijas vadībā darbojās pārstāvji no Ārlietu ministrijas, LR Ģenerālprokuratūras, Drošības policijas un Latvijas Policijas akadēmijas.

Bez tam, bez plānā paredzētajiem pasākumiem darba grupa ir izstrādājusi arī grozījumu KL, precizējot to atbilstoši Starptautiskajai konvencijai par cīņu pret terorisma finansēšanu, jo, paredzot kriminālatbildību par starptautisko terorismu, to nav iespējams izdarīt kvalitatīvi, vienlaikus neparedzot kriminālatbildību arī par terorisma finansēšanu.

2. Tiesību akta projekta būtība

Ar likumprojektā paredzētajiem grozījumiem KL tiek precizēts atbilstoši lēmuma, kā arī Starptautiskās konvencijas par cīņu pret terorisma finansēšanu prasībām, proti:

  1. izsakot jaunā redakcijā KL 47.panta pirmās daļas 3.punktu, likums tiek precizēts atbilstoši lēmuma 7.panta “a” punkta “iv” apakšpunktā teiktajam, t.i., ka kā atbildību mīkstinošs apstāklis ir apstāklis, kad vainīgā persona ir sekmējusi citas personas nozieguma novēršanu. Bez tam vienlaikus šis punkts tiek precizēts atbilstoši 47.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktajam, analoģiski kā atbildību mīkstinošs tiek paredzēts gadījums, kad vainīgā persona ir sekmējusi nozieguma izmeklēšanu. Bez tam precizēts tiek arī 47.panta pirmās daļas 2.punkts, paredzot tajā, ka atbildību mīkstinošs būs apstākļi, kad vainīgā persona būs aktīvi veicinājusi vai nu nozieguma atklāšanu, vai nozieguma izmeklēšanu;
  2. papildinot KL 48.panta pirmo daļu ar jaunu 14.un 15.punktu, likums tiek precizēts atbilstoši lēmuma 6.panta “b” un “c” apakšpunktā teiktajam, t.i., ka kā atbildību pastiprinoši apstākļi ir, ja noziedzīgs nodarījums ir vērsts pret vairākām personām, vai arī ja noziedzīgais nodarījums ir vērsts pret valsts amatpersonu;
  3. papildinot KL 88.panta pirmo daļu, atbilstoši lēmuma 3.panta 1.punktā oteiktajam, tiek paredzēta kriminālatbildība par starptautisko terorismu;
  4. papildinot KL ar jaunu 88.1pantu, atbilstoši Starptautiskās konvencijas par cīņu pret terorisma finansēšanu prasībām tiek paredzēta kriminālatbildība par terorisma finansēšanu. Pantā lietotais termins “līdzekļi” ir meklējams konvencijas 1.panta 1.punktā.
  5. saskaņā ar lēmuma 3.panta 1.punkta “d”, “e”, “i” un “j” apakšpunktā minētās izspiešana, zādzība, nodrošināšanas ar pamatresursiem traucēšana vai pārtraukšana, uzbrukums, iedarbojoties uz informatīvajām sistēmām, nav tik brutālas kā tradicionālais terorisms, un mūsu KL ir sodāmas kā kaitniecība, ja tiek veiktas nolūkā kaitēt Latvijas Republikai. Tam ir jābūt sodāmām, arī ja kaitējums tiek nodarīts ārvalstij, līdz ar ko tiek papildināts KL 89.pants.

 

  1. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības

un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts tieši neietekmē makroekonomisko vidi.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Tiks veicināta sabiedrības priekšstata attīstība par cilvēka tiesībām un brīvībām.

Būs reāla iespēja saukt pie kriminālatbildības personas, kuras izdarījušas teroristiskas darbības starptautiskā mērogā.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu

un pašvaldību budžetiem

Rādītāji

Kārtējais gads

Trīs nākamie gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

         

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

         

3. Finansiālā ietekme

         

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

Šāda satura izmaiņas nav iepriekš paredzamas.

       

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

         

 

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo

tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Likumprojeks šo jomu neskar.

 

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Projekts Eiropas Savienības lēmumam cīņai pret terorismu.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Projekts atbilst:

- 1963.gada 14.septembrī Tokijā pieņemtajai Konvencijai par noziegumiem un dažām citām nelikumīgām darbībām, kas izdarītas gaisa kuģos (Latvija pievienojusies 1997.gada 24.martā);

- 1970.gada 16.decembrī Hāgā pieņemtajai Konvencijai par cīņu ar nelikumīgu gaisa kuģu sagrābšanu (Latvija pievienojusies 1997.gada 24.martā);

- 1971.gada 23.septembrī Monreālā pieņemtajai Konvencijai par cīņu pret nelikumīgām darbībām, kas apdraud civilās aviācijas drošību un tās 1988.gada 24.februāra protokolam (Latvija pievienojusies 1997.gada 24.martā);

- 1973.gada 14.decembrī Ņujorkā pieņemtajai Konvencijai par noziegumu novēršanu pret personām, kuras bauda starptautisko aizsardzību, arī pret diplomātiskajiem aģentiem, un sodīšanu par šādiem noziegumiem (Latvija pievienojusies 1991.gada 29.augustā);

- 1979.gada 17.decembrī Ņujorkā pieņemtajai Konvencijai par cīņu pret ķīlnieku sagrābšanu;

- 1980.gada 3.martā Vīnē pieņemtajai Konvencijai par kodolmateriālu fizisko aizsardzību;

- 1988.gada 10.martā Romā pieņemtajai Konvencijai par cīņu pret nelikumīgām darbībām pret jūras navigācijas drošību;

- 1988.gada 10.martā Romā pieņemtajam Protokolam par cīņu pret nelikumīgām darbībām pret fiksēto platformu drošību kontinentālajā šelfā;

- 1997.gada 15.decembra ANO Konvencijai par cīņu pret bumbu terorismu;

- 1999.gada 9.decembra ANO Konvencijai par cīņu pret terorisma finansēšanu.

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

 

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti, numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

 

Likumpro-jekta norma

ES tiesību akta (u.c.akta) un attiecīgā panta nr.

Atbilstības pakāpe

(atbilst/neatbilst)

Ko-men-tāri

1.pants

Lēmuma 7.panta “a” punkta “iv” apakšpunkts.

atbilst

 

2.pants

Lēmuma 6.panta “b” un “c” apakšpunkts.

atbilst

 

3.pants

Lēmuma 3.panta 1.punkts.

atbilst

 

4.pants

Starptautiskās konvencijas par cīņu pret terorisma finansēšanu 2.pants.

atbilst

 

5.pants

lLmuma 3.panta 1.punkta “d”, “e”, “i” un “j” apakšpunkts

atbilst

 

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektus

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija

Konsultācijas ar nevalstiskajām organizācijām nav notikušas.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem nav notikušas.

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas netiek radītas, bez tam esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt līdzšinējā, Latvijas Kriminālprocesa kodeksā noteiktajā kārtībā.