Likumprojekts
Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:
1. Papildināt kodeksu ar 13.1 pantu šādā redakcijā:
"13.1 pants. Audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošana nepilngadīgajiem
Nepilngadīgajiem vecumā no 11 līdz 14 gadiem par administratīvo pārkāpumu izdarīšanu piemēro audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus.
Nepilngadīgajiem vecumā no 14 līdz 18 gadiem par administratīvo pārkāpumu izdarīšanu var piemērot audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus."
2. Papildināt 210.pantu ar 212. 2 pantu trešo daļu šādā redakcijā:
212.2 pants. Pašvaldības nepilngadīgo lietu administratīvās komisijas.
"Republikas pilsētu un rajonu pPašvaldību nepilngadīgo lietu administratīvās komisijas izskata materiālus vai administratīvo pārkāpumu lietas un izlemj jautājumus par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu nepilngadīgajiem."
3. Papildināt 238.1 panta pirmo daļu ar 4.punktu šādā redakcijā:
"4) par materiālu nosūtīšanu pašvaldības nepilngadīgo lietu administratīvajai komisijai jautājuma izlemšanai par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu, ja administratīvo pārkāpumu izdarījis nepilngadīgais vecumā no 11 līdz 14 gadiem."
4. Papildināt 268.pantu ar 6.punktu šādā redakcijā:
"6) vai nav pamata lietu par administratīvo pārkāpumu nosūtīt pašvaldības nepilngadīgo lietu administratīvajai komisijai jautājuma izlemšanai par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu nepilngadīgajam."
5. Papildināt 269.pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"Materiālus un administratīvo pārkāpumu lietas jautājuma izlemšanai par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu nepilngadīgajiem nosūta izskatīšanai pašvaldības nepilngadīgo lietu administratīvajai komisijai pēc nepilngadīgā dzīvesvietas."
6. Papildināt 275.panta pirmo daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3) par administratīvā pārkāpuma lietas nosūtīšanu pašvaldības nepilngadīgo lietu administratīvajai komisijai jautājuma izlemšanai par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu nepilngadīgajam."
7. Papildināt 283.panta pirmo daļu pēc vārdiem "par administratīvā soda uzlikšanu" ar vārdiem "vai par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu nepilngadīgajam".
Likums stājas spēkā 20012003.gada 1.janvārī.
|
Likumprojekta Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā anotācija |
|||||||
|
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|||||||
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd Administratīvo pārkāpumu kodekss neparedz iespēju piemērot audzinoša rakstura piespiedu līdzekļus par nepilngadīgu personu izdarītiem administratīviem pārkāpumiem. Tāpat netiek paredzēta iespēja izskatīt administratīvos pārkāpumus, ko izdarījuši bērni līdz administratīvās atbildības iestāšanās vecumam (14 gadi). |
||||||
|
2. Tiesību akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus attiecīgos administratīvo pārkāpumu kodeksa pantos, nosakot, ka:
|
||||||
|
II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
|
3. Sociālo seku izvērtējums |
Audzinoša rakstura piespiedu līdzekļiem pamatā ir preventīvs raksturs. To mērķis ir orientēt bērnu uz atturēšanos no pretlikumīgām darbībām, kā arī palīdzēt bērnam ar sociālās uzvedības novirzēm reintegrēties sabiedrībā. Grozījumi Administratīvo pārkāpumu kodeksā nosaka, ka šāda veida prevenciju var sākt realizēt attiecībā uz bērniem, kas sasnieguši 11 gadu vecumu un izdarījuši mazāk bīstamus likumpārkāpumus. |
||||||
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
|
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst. Ls |
|||||||
|
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
*) |
||||
|
Likumprojekts neparedz izmaiņas budžeta ieņēmumos. |
||||||
|
|
Likumprojekts neparedz izmaiņas budžeta izdevumos. |
||||||
|
Likumprojekts neprasa papildus finansu līdzekļus no valsts budžeta. |
||||||
|
|
- |
||||||
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
- |
||||||
|
*) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
|
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||
|
Kādi normatīvie akti - likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti |
Vienlaikus nepieciešams pieņemt jau sagatavoto likumprojektu Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem. |
||||||
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|||||||
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
|
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|||||||
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||
|
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|||||||
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Konsultācijas notikušas ar UNICEF Latvijas Republikas Nacionālo Komiteju. |
||||||
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumu, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
UNICEF Latvijas Republikas Nacionālā Komiteja atbalsta likumprojekta nepieciešamību. |
||||||
|
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas ir notikušas ar Andreju Bērziņu, Kanādas Starptautiskās Attīstības aģentūras projekta Kriminālas tiesvedības reforma Latvijā ekspertu, kā arī ar vairākiem Igaunijas Tallinas pilsētas tiesas, prokuratūras, probācijas dienesta, labklājības un veselības aizsardzības departamentu pārstāvjiem. |
||||||
|
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Tiek paplašinātas pašvaldību administratīvo komisiju funkcijas, nosakot komisijām tiesības izskatīt lietas par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu nepilngadīgām personām, kuras izdarījušas administratīvo pārkāpumu. |
|
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Administratīvā pārkāpuma lietā pieņemto lēmumu var pārsūdzēt likumprojekta 7.pantā noteiktajā kārtībā. |
Ministrs K. Greiškalns
Reinfelde 7315700