27.09.2002
Budžeta un finansu (nodokļu) komisijas apkopotie priekšlikumi likumprojekta
Fizisko personu īpašuma sākumdeklarēšanas likums (reģ.nr.1174) izskatīšanai 2.lasījumā
|
1.lasījumā nobalsotā redakcija |
N.p.k. |
Priekšlikumi |
Komisijas attieksme |
Komisijas atbalstītā redakcija |
|
1.pants. Likuma mērķis |
1.pants. Likuma mērķis |
|||
|
Šā likuma mērķis ir noteikt sākumdeklarēšanas pienākumu un sākumdeklarēšanas principus, lai: |
Šā likuma mērķis ir noteikt sākumdeklarēšanas pienākumu un sākumdeklarēšanas principus, lai: |
|||
|
1) veicinātu korupcijas novēršanu un pastiprinātu ienākumu likumības kontroli; |
1) veicinātu korupcijas novēršanu un pastiprinātu ienākumu likumības kontroli; |
|||
|
2) novērstu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju; |
2) novērstu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju; |
|||
|
3) atvieglotu pierādījumu vākšanu, atklājot un izmeklējot noziedzīgus nodarījumus. |
3) atvieglotu pierādījumu vākšanu, atklājot un izmeklējot noziedzīgus nodarījumus. |
|||
|
2.pants. Sākumdeklarēšanas pienākums |
2.pants. Sākumdeklarēšanas pienākums |
|||
|
(1) Sākumdeklarēšana ir visaptverošs, vienreizējs un obligāts process visiem Latvijas Republikas pilsoņiem un pastāvīgajiem iedzīvotājiem, arī tiem, kuri atrodas ārvalstīs (turpmāk - persona) un kuriem sākumdeklarācijas iesniegšanas brīdī ir īpašumā kāda no šādām lietām: |
1
2
3
|
Juridiskais birojs ierosinām precizēt 2.panta pirmās daļas pirmajā rindkopā to personu loka definējumu, kuru pienākumos ietilpst sākumdeklarācijas iesniegšana. Juridiski neskaidrs ir pirmās daļas pirmajā rindkopā lietotais termins pastāvīgais iedzīvotājs. Tāpēc iesakām sākumdeklarēšanai pakļauto personu loka definējamā izvēlēties starp šādiem terminiem Latvijas pilsoņi, nepilsoņi, Latvijā uzturēšanās atļaujas saņēmušie ārvalstnieki, kas savukārt iedalāmi personās, kas saņēmušas pastāvīgo uzturēšanās atļauju vai termiņuzturēšanās atļauju, bezvalstnieki, bēgļi un alternatīvo statusu saņēmušās personas. Juridiskais birojs ierosinām papildināt 2.panta pirmās daļas pirmo rindkopu pēc vārda īpašumā ar vārdiem (arī kopīpašumā ar citu personu); Budžeta un finansu (nodokļu) komisija Izteikt 2.panta 1.daļas pirmo rindkopu šādā redakcijā: (1) Sākumdeklarēšana ir vienreizējs un obligāts pienākums ikvienam Latvijas pilsonim un nepilsonim, kā arī personai, kurai izsniegta pastāvīgās uzturēšanās atļauja, ja šā likuma spēkā stāšanās brīdī viņa deklarētā dzīves vieta ir Latvijā un viņa īpašumā (arī kopīpašumā ar citu personu) ir kāda no šādām lietām: |
Iestrādāts Budžeta komisijas priekšlikumā nr.3
Iestrādāts Budžeta komisijas priekšlikumā nr.3 Atbalstīt |
(1) Sākumdeklarēšana ir vienreizējs un obligāts pienākums ikvienam Latvijas pilsonim un nepilsonim, kā arī personai, kurai izsniegta pastāvīgās uzturēšanās atļauja, ja šā likuma spēkā stāšanās brīdī viņa deklarētā dzīves vieta ir Latvijā un viņa īpašumā (arī kopīpašumā ar citu personu) ir kāda no šādām lietām: |
|
1) nekustamais īpašums, kas atrodas ārvalstīs; |
1) nekustamais īpašums, kas atrodas ārvalstīs; |
|||
|
2) ārvalstīs reģistrēti sauszemes, ūdens un gaisa transportlīdzekļi, kuru reģistrāciju valsts institūcijās paredz Latvijas normatīvie akti; |
4 |
Juridiskais birojs ierosinām papildināt 2.panta pirmās daļas 2.punktu pēc vārda kuru ar vārdu analogu; |
Atbalstīt |
2) ārvalstīs reģistrēti sauszemes, ūdens un gaisa transportlīdzekļi, kuru analogu reģistrāciju valsts institūcijās paredz Latvijas normatīvie akti; |
|
3) kapitāla daļas citu valstu uzņēmējsabiedrībās; |
5 |
Juridiskais birojs ierosinām izteikt 2.panta 3.punktu šādā redakcijā: 3) kapitāla daļas un akcijas citu valstu komercsabiedrībās; |
Atbalstīt |
3) kapitāla daļas un akcijas citu valstu komercsabiedrībās; |
|
4) naudas uzkrājumi un vērtspapīri, kuru kopējā vērtība šā likuma spēkā stāšanās brīdī pārsniedz 10000 latu; |
6 |
Juridiskais birojs ierosinām apsvērt iespēju 2.panta pirmās daļas 4. punktā izslēgt vārdus šā likuma spēkā stāšanās brīdī, jo pretējā gadījumā rodas pretruna ar panta pirmās daļas pirmo rindkopu, kas kā atskaites punktu paredz deklarācijas iesniegšanas brīdi; |
Neatbalstīt |
4) naudas uzkrājumi un vērtspapīri, kuru kopējā vērtība šā likuma spēkā stāšanās brīdī pārsniedz 10000 latu; |
|
5) antīki priekšmeti un mākslas darbi, kuru kopējā vērtība pārsniedz 20000 latu; |
5) antīki priekšmeti un mākslas darbi, kuru kopējā vērtība pārsniedz 20000 latu; |
|||
|
6) dārgmetāli, dārgakmeņi un to izstrādājumi, kuru kopējā vērtība pārsniedz 10000 latu; |
6) dārgmetāli, dārgakmeņi un to izstrādājumi, kuru kopējā vērtība pārsniedz 10000 latu; |
|||
|
7) dažādas kolekcijas, ja vienas kolekcijas vērtība pārsniedz 10000 latu; |
7 |
Juridiskais birojs ierosinām izteikt 2.panta 7. punktu šādā redakcijā: 7) kolekcija, kuras vērtība pārsniedz 10 000 latu, jo pēc iesniegtās redakcijas iznāk, ka deklarējama jebkura kolekcija, arī tā, kuras vērtība ir mazāka par 10 000 latu; |
Atbalstīt |
7) kolekcija, kuras vērtība pārsniedz 10 000 latu; |
|
8) jebkura cita kustama lieta, kas nav minēta šīs daļas 5., 6. vai 7.punktā un nav reģistrējama Latvijas publiskajos reģistros un kuras vērtība pārsniedz 5000 latu; |
8) jebkura cita kustama lieta, kas nav minēta šīs daļas 5., 6. vai 7.punktā un nav reģistrējama Latvijas publiskajos reģistros un kuras vērtība pārsniedz 5000 latu; |
|||
|
9) naudas uzkrājumi, vērtspapīri, antīki priekšmeti, mākslas darbi, dārgmetāli, dārgakmeņi un to izstrādājumi, kolekcijas, kuru kopējā vērtība pārsniedz 40000 latu. |
9) naudas uzkrājumi, vērtspapīri, antīki priekšmeti, mākslas darbi, dārgmetāli, dārgakmeņi un to izstrādājumi, kolekcijas, kuru kopējā vērtība pārsniedz 40000 latu. |
|
8 |
Budžeta un finansu (nodokļu) komisija Papildināt 2.pantu ar jaunu otro daļu (attiecīgi mainot turpmāko daļu numerāciju) šādā redakcijā: (2) Sākumdeklarēšanas pienākums ir arī personām, kas viena gada laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās ieradušās Latvijā uz pastāvīgu dzīvi un kuru īpašumā (arī kopīpašumā ar citu personu) uz ierašanās brīdi ir kāda no šā panta pirmajā daļā minētajām lietām. |
Atbalstīt |
(2) Sākumdeklarēšanas pienākums ir arī personām, kas viena gada laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās ieradušās Latvijā uz pastāvīgu dzīvi un kuru īpašumā (arī kopīpašumā ar citu personu) uz ierašanās brīdi ir kāda no šā panta pirmajā daļā minētajām lietām. |
|
|
(2) Naudas uzkrājumi ir: |
(3) Naudas uzkrājumi ir: |
|||
|
1) skaidra nauda; |
1) skaidra nauda; |
|||
|
2) bezskaidra nauda, kas tiek glabāta kredītiestādē; |
9 |
Juridiskais birojs ierosinām apspriest iespēju papildināt 2.panta otrās daļas 2.punktu pēc vārda kredītiestādē ar vārdiem vai krājaizdevu sabiedrībā; |
Atbalstīt |
2) bezskaidra nauda, kas tiek glabāta kredītiestādē vai krājaizdevu sabiedrībā; |
|
3) samaksātās apdrošināšanas prēmiju summas saskaņā ar dzīvības apdrošināšanas līgumu ar līdzekļu uzkrāšanu vai jebkuru citu apdrošināšanas līgumu ar līdzekļu uzkrāšanu; |
3) samaksātās apdrošināšanas prēmiju summas saskaņā ar dzīvības apdrošināšanas līgumu ar līdzekļu uzkrāšanu vai jebkuru citu apdrošināšanas līgumu ar līdzekļu uzkrāšanu; |
|||
|
4) ieguldījumi privātajos pensiju fondos; |
10 |
Juridiskais birojs ierosinām apspriest iespēju papildināt 4.punktu ar vārdiem un citos ieguldījumu fondos; |
Atbalstīt |
4) ieguldījumi privātajos pensiju fondos un citos ieguldījumu fondos; |
|
5) ieguldījumi kustamā un nekustamā īpašuma iegādei, kas tiek pirkts saskaņā ar līzinga noteikumiem; |
5) ieguldījumi kustamā un nekustamā īpašuma iegādei, kas tiek pirkts saskaņā ar līzinga noteikumiem; |
|||
|
6) citām personām izsniegtie aizdevumi. |
6) citām personām izsniegtie aizdevumi. |
|||
|
(3) Mākslas darbi ir šādas profesionālu mākslinieku mērķtiecīgā darbībā radītas vērtības: |
11
12
13 |
Juridiskais birojs ierosinām izslēgt 2.panta trešās daļas pirmajā rindkopā vārdus profesionālu mākslinieku mērķtiecīgā darbībā radītas; Juridiskais birojs ierosinām aizstāt 2.panta trešās daļas pirmajā rindkopā vārdu vērtības ar vārdiem lietas; Budžeta un finansu (nodokļu) komisija Izslēgt (3) daļu. |
Neatbalstīt
Neatbalstīt
Atbalstīt |
|
1) gleznas, kolāžas un līdzīgas dekoratīvas plāksnes (sienas un cita veida rotājumi), krāsojumi un zīmējumi, izņemot plānus, kā arī arhitektūrā un inženiertehniski, industriāli, komerciāli, topogrāfiski vai līdzīgiem nolūkiem izmantojamus zīmējumus un rūpnieciski ražotus dekoratīvus priekšmetus; |
||||
|
2) litogrāfijas, gravīras un estampi, kuru izgatavošanā izmantotas ar roku izgrebtas vai ar roku gravētas klišejas, plātnes vai citi materiāli un kurus mākslinieks ir parakstījis un numurējis; |
14 |
Juridiskais birojs ierosinām aizstāt 2.panta trešās daļas 2.punktā vārdu mākslinieks ar vārdiem to autors; |
Neatbalstīt |
|
|
3) jebkura materiāla skulptūru un statuju oriģināli un lietas skulptūras, izņemot rūpnieciski ražotas reprodukcijas, un tradicionālās amatniecības komerciāli izstrādājumi; |
15 |
Juridiskais birojs ierosinām precizēt 2.panta trešās daļas 3.punktā terminu tradicionālā amatniecība un terminu komerciāls izstrādājums; |
Neatbalstīt |
|
|
4) gobelēni un sienas tekstils; |
||||
|
5) keramikas priekšmetu oriģināli, ko parakstījis pats mākslinieks; |
16 |
Juridiskais birojs ierosinām aizstāt 2.panta trešās daļas 5.punktā vārdus pats mākslinieks ar vārdiem to autors; |
Neatbalstīt |
|
|
6) roku darba vara emaljas ar mākslinieka vai mākslinieku darbnīcas parakstu. |
17 |
Juridiskais birojs ierosinām apsvērt iespēju aizstāt 2.panta trešās daļas 6.punktā vārdus mākslinieka vai mākslinieku darbnīcas parakstu ar vārdiem ar autora parakstu; |
Neatbalstīt |
|
|
(4) Kolekcija ir pastmarku, grāmatu, pirmās dienas aplokšņu, rakstāmlietu, automobiļu, ieroču, apzīmogotu likumīgu maksāšanas līdzekļu vai neapzīmogotu maksāšanas līdzekļu (ja tos nav paredzēts lietot kā likumīgus maksāšanas līdzekļus), kā arī citu lietu sistematizēts krājums. |
18 |
Budžeta un finansu (nodokļu) komisija Izslēgt (4) daļu. |
Atbalstīt |
|
|
(5) Antīki priekšmeti ir seni augstas kvalitātes sadzīves un tehnikas priekšmeti, iekārtas, suvenīri un piemiņas lietas, kas raksturo noteikta vēstures perioda kultūru. |
19 |
Budžeta un finansu (nodokļu) komisija Izslēgt (5) daļu. |
Atbalstīt |
|
|
(6) Sākumdeklarēšanas pienākumu nepilngadīgu personu vietā izpilda vecāki vai tas no vecākiem, kurš saskaņā ar Civillikumu vai bāriņtiesas (pagasttiesas) lēmumu realizē vecāku varu, vai aizbildņi. Aizgādnībā esošu personu vietā sākumdeklarēšanas pienākumu izpilda aizgādņi. |
(4) Sākumdeklarēšanas pienākumu nepilngadīgu personu vietā izpilda vecāki vai tas no vecākiem, kurš saskaņā ar Civillikumu vai bāriņtiesas (pagasttiesas) lēmumu realizē vecāku varu, vai aizbildņi. Aizgādnībā esošu personu vietā sākumdeklarēšanas pienākumu izpilda aizgādņi. |
|
(7) Šā panta pirmās daļas 4., 5., 6., 7. un 8.punktā un šā panta otrajā daļā noteiktās lietas deklarējamas attiecībā uz Latviju un uz ārvalstīm. |
20
21 |
Juridiskais birojs ierosinām apsvērt iespēju izslēgt 2.panta septītajā daļā vārdus un šā panta otrajā daļā, jo šis termins jau ir aptverts ar atsauci uz panta pirmās daļas 4. punktu; Juridiskais birojs ierosinām precizēt 2.panta septītajā daļā vārdus deklarējamas attiecībā uz Latviju un uz ārvalstīm, iesakām apspriest iespēju aizstāt šos vārdus ar vārdiem deklarējamas neatkarīgi no tā vai šīs lietas atrodas Latvijā vai ārvalstīs; |
Atbalstīt
Atbalstīt |
(5) Šā panta pirmās daļas 4., 5., 6., 7. un 8.punktā noteiktās lietas deklarējamas neatkarīgi no tā vai šīs lietas atrodas Latvijā vai ārvalstīs. |
|
(8) Esošās un bijušās valsts amatpersonas un viņu radinieki, kuri ir iesnieguši valsts amatpersonas deklarāciju saskaņā ar Korupcijas novēršanas likumu, sākumdeklarāciju iesniedz tikai gadījumā, ja to īpašumā ir šā panta pirmās daļas 5., 6., 7. un 8.punktā minētās lietas, kuras netika norādītas valsts amatpersonas deklarācijā. Ja valsts amatpersonas (arī bijušās) un viņas radinieku īpašumā nav šā panta pirmās daļas 5., 6., 7. un 8.punktā minēto lietu, šīs personas saskaņā ar Korupcijas novēršanas likumu iesniegtā deklarācija ir uzskatāma par sākumdeklarāciju. |
22
23 |
Juridiskais birojs ierosinām aizstāt 2.panta astotajā daļā vārdus saskaņā ar Korupcijas novēršanas likumu ar vārdiem saskaņā ar likumu Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā, bet līdz minētā likuma spēkā stāšanās dienai saskaņā ar Korupcijas novēršanas likumu; Budžeta un finansu (nodokļu) komisija Aizstāt 2.panta astotajā daļā vārdus saskaņā ar Korupcijas novēršanas likumu ar vārdiem saskaņā ar likumu Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā. |
Iestrādāts Budžeta komisijas priekšliku-mā nr.23
Atbalstīt |
(6) Esošās un bijušās valsts amatpersonas un viņu radinieki, kuri ir iesnieguši valsts amatpersonas deklarāciju saskaņā ar likumu Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā, sākumdeklarāciju iesniedz tikai gadījumā, ja to īpašumā ir šā panta pirmās daļas 5., 6., 7. un 8.punktā minētās lietas, kuras netika norādītas valsts amatpersonas deklarācijā. Ja valsts amatpersonas (arī bijušās) un viņas radinieku īpašumā nav šā panta pirmās daļas 5., 6., 7. un 8.punktā minēto lietu, šīs personas saskaņā ar likumu Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā iesniegtā deklarācija ir uzskatāma par sākumdeklarāciju. |
|
3.pants. Īpašuma novērtēšana |
3.pants. Īpašuma novērtēšana |
|||
|
(1) Nekustamajam īpašumam sākumdeklarācijā norāda tā kadastrālo vērtību vai citu attiecīgajā ārvalstī noteiktu kadastrālajai vērtībai pielīdzināmu vērtību. |
(1) Nekustamajam īpašumam sākumdeklarācijā norāda tā kadastrālo vērtību vai citu attiecīgajā ārvalstī noteiktu kadastrālajai vērtībai pielīdzināmu vērtību. |
|||
|
(2) Naudas uzkrājumiem sākumdeklarācijā norāda to summu attiecīgajā valūtā. |
(2) Naudas uzkrājumiem sākumdeklarācijā norāda to summu attiecīgajā valūtā. |
|||
|
(3) Kapitāldaļām norāda to skaitu un kopējo vērtību, bet vērtspapīriem - to skaitu un nominālvērtību summu. |
(3) Kapitāldaļām norāda to skaitu un kopējo vērtību, bet vērtspapīriem - to skaitu un nominālvērtību summu. |
|||
|
(4) Transportlīdzekļu, antīku priekšmetu, mākslas darbu, dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu, dažādu kolekciju un šā likuma 2.panta pirmās daļas 8.punktā minēto lietu novērtējumu sniedz persona atbilstoši to tirgus vērtībai sākumdeklarācijas iesniegšanas brīdī. |
(4) Transportlīdzekļu, antīku priekšmetu, mākslas darbu, dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu, dažādu kolekciju un šā likuma 2.panta pirmās daļas 8.punktā minēto lietu novērtējumu sniedz persona atbilstoši to tirgus vērtībai sākumdeklarācijas iesniegšanas brīdī. |
|
(5) Ja antīka priekšmeta vai mākslas darba tirgus vērtība personai nav zināma, šo lietu novērtējumu sniedz pati persona atbilstoši tās izpratnei un pārliecībai. |
24
25
26
|
Juridiskais birojs ierosinām 3.panta piektajā daļā precizēt jautājumu par to pēc kādiem kritērijiem novērtējamas dažādas kolekcijas un šā likuma 2.panta pirmās daļas 8.punktā minētās lietas, ja to īpašniekam nav zināma minēto lietu tirgus vērtība; Juridiskais birojs ierosinām apspriest iespēju 3.panta piektajā daļā precizēt kritērijus pēc kādiem personai būtu jāvadās novērtējot minētās lietas. Šai sakarā ierosinām papildināt piekto daļu ar tekstu šādā redakcijā: ievērojot Ministru kabineta noteiktos pamatkritērijus šādu lietu novērtēšanai. Budžeta un finansu (nodokļu) komisija Izteikt (5) daļu kā (4) daļas pēdējo teikumu šādā redakcijā: Ja tirgus vērtība personai nav zināma, šo lietu novērtējumu sniedz pati persona atbilstoši tās izpratnei un pārliecībai, ievērojot Ministru kabineta noteiktos pamatkritērijus šādu lietu novērtēšanai. |
Iestrādāts Budžeta komisijas priekšliku-mā nr.26
Iestrādāts Budžeta komisijas priekšliku-mā nr.26
Atbalstīt |
Ja tirgus vērtība personai nav zināma, šo lietu novērtējumu sniedz pati persona atbilstoši tās izpratnei un pārliecībai, ievērojot Ministru kabineta noteiktos pamatkritērijus šādu lietu novērtēšanai |
|
4.pants. Sākumdeklarēšanas sekas |
4.pants. Sākumdeklarēšanas sekas |
|||
|
27
|
Budžeta un finansu (nodokļu) komisija Papildināt 4.panta pirmo daļu pēc vārda sākumdeklarēšanas ar vārdiem pienākuma rašanās; |
Atbalstīt |
(1) Ja persona nav iesniegusi sākumdeklarāciju, tiek atzīts fakts, ka tai sākumdeklarēšanas pienākuma rašanās brīdī nav piederējušas deklarējamās mantiskās vērtības. |
|
|
(2) Ja pēc sākumdeklarēšanas personas mantiskais stāvolis vai izdevumi pārsniedz sākumdeklarācijā norādītās mantiskās iespējas, iespējas, ko rada gūtie ienākumi, par kuriem samaksāts iedzīvotāju ienākuma nodoklis, un iespējas, ko rada ienākumi, kuri saskaņā ar likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" prasībām ir deklarēti vai nebija deklarējami kā personas gada laikā gūtie, un ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamie ienākumi, tiek atzīts fakts, ka persona ir guvusi ar nodokli apliekamus ienākumus, par kuriem ir maksājams iedzīvotāju ienākuma nodoklis. |
(2) Ja pēc sākumdeklarēšanas personas mantiskais stāvolis vai izdevumi pārsniedz sākumdeklarācijā norādītās mantiskās iespējas, iespējas, ko rada gūtie ienākumi, par kuriem samaksāts iedzīvotāju ienākuma nodoklis, un iespējas, ko rada ienākumi, kuri saskaņā ar likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" prasībām ir deklarēti vai nebija deklarējami kā personas gada laikā gūtie, un ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamie ienākumi, tiek atzīts fakts, ka persona ir guvusi ar nodokli apliekamus ienākumus, par kuriem ir maksājams iedzīvotāju ienākuma nodoklis. |
|
(3) Par šā panta otrajā daļā minētajiem ienākumiem Valsts ieņēmumu dienests aprēķina personas apliekamo ienākumu. |
28
29 |
Juridiskais birojs ierosinām apspriest jautājumu par to, vai 4.panta trešajā daļā ietvertā norma ir pietiekošs regulējums apliekamā ienākuma noteikšanai, tāpēc apspriežams ir jautājums par Ministru kabineta noteikumu nepieciešamību apliekamā ienākuma aprēķināšanas kārtības noteikšanai šai gadījumā; Budžeta un finansu (nodokļu) komisija papildināt 4.panta trešo daļu pēc vārdiem Valsts ieņēmumu dienests ar vārdiem Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. |
Iestrādāts Budžeta komisijas priekšlikumā nr.29
Atbalstīt |
(3) Par šā panta otrajā daļā minētajiem ienākumiem Valsts ieņēmumu dienests Ministru kabineta noteiktajā kārtībā aprēķina personas apliekamo ienākumu. |
|
30 |
Deputāts A.Kalniņš Papildināt likumprojekta 4.pantu ar 4. un 5.apakšpunktiem sekojošā redakcijā: (4) Šis likums attiecas arī uz Latvijas rezidentiem fiziskajām personām, kuras līdz 2002.gada 31.decembrim ir guvušas ienākumus Latvijas Republikā un ārvalstīs, bet nav pilnībā deklarējušas visus savus ar nodokli apliekamos ienākumus un nomaksājušas budžetā nodokli saskaņā ar likumu Par iedzīvotāju ienākuma nodokli vai saskaņā ar citiem likumiem, kas attiecīgajā laika periodā noteica fizisko personu ienākumu aplikšanu ar nodokļiem. (5) Visi nodokļu maksātāji, kuri brīvprātīgi no 2003.gada 1.janvāra līdz 2003.gada 31.martam iesniedz paziņojumus par saviem iepriekš nedeklarētajiem ienākumiem, tiek atbrīvoti no jebkura veida nokavējuma vai soda naudas nomaksas, kā arī no administratīvās un kriminālās atbildības, izņemot gadījumus, ja uz likuma spēkā stāšanās brīdi ir ierosināta un atrodas izmeklēšanas, kriminālvajāšanas vai iztiesāšanas stadijā krimināllieta par izvairīšanos no nodokļu un tiem pielīdzināto maksājumu veikšanas un citiem saimnieciskiem noziegumiem. Paziņojumos ir jānorāda tikai saņemtie nedeklarētie naudas līdzekļi un saņemtās īpašumā vai pārvaldījumā vai transformētas ķermeniskās vai bezķermeniskās lietas. Par paziņojumos deklarētajiem ienākumiem jāsamaksā nodoklis saskaņā ar likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli likmēm. |
Neatbalstīt |
|
5.pants. Sākumdeklarācijā norādāmā informācija, tās iesniegšanas, uzskaites un glabāšanas kārtība |
5.pants. Sākumdeklarācijā norādāmā informācija, tās iesniegšanas, uzskaites un glabāšanas kārtība |
|||
|
(1) Persona sešu mēnešu laikā no likuma spēkā stāšanās dienas iesniedz sākumdeklarāciju Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē pēc dzīvesvietas. |
31
32
33 |
Juridiskais birojs ierosinām apspriest iespēju 5.panta pirmajā daļā noteikt konkrētu termiņu līdz kuram deklarācija iesniedzama (termiņš, protams, atkarīgs no likuma spēkā stāšanās dienas), tādējādi padarot personām, uz kurām attiecas sākumdeklarēšanas pienākums, vieglāk uztveramu deklarācijas iesniegšanas pēdējo termiņu; Juridiskais birojs 5.panta pirmajā daļā būtu precizējams jautājums par to, kur deklarāciju iesniegs tās personas, kuras pakļautas sākumdeklarēšanai, bet kurām nav dzīvesvietas Latvijā (piemēram, Latvijas pilsonis, kas dzīvo ārvalstīs un Latvijā nekad nav uzturējies vai uzturējies reti); Budžeta un finansu (nodokļu) komisija Izteikt 5. panta pirmo daļu šādā redakcijā: (1) Šā likuma 2.panta pirmajā daļā minētās personas sākumdeklarāciju iesniedz Valsts ieņēmu dienesta teritoriālajā iestādē pēc deklarētās dzīvesvietas līdz 2003.gada 1.jūlijam. Persona, kas šajā laika posmā neatrodas Latvijā vai uz kuru attiecas šā likuma 2.panta otrā daļa, deklarāciju iesniedz triju mēnešu laikā kopš attiecīgā persona ieradusies Latvijā. |
Iestrādāts Budžeta komisijas priekšlikumā nr.33
Iestrādāts Budžeta komisijas priekšlikumā nr.33
Atbalstīt |
(1) Šā likuma 2.panta pirmajā daļā minētās personas sākumdeklarāciju iesniedz Valsts ieņēmu dienesta teritoriālajā iestādē pēc deklarētās dzīvesvietas līdz 2003.gada 1.jūlijam. Persona, kas šajā laika posmā neatrodas Latvijā vai uz kuru attiecas šā likuma 2.panta otrā daļa, deklarāciju iesniedz triju mēnešu laikā kopš attiecīgā persona ieradusies Latvijā. |
|
(2) Sākumdeklarācijā norāda šādu informāciju: |
(2) Sākumdeklarācijā norāda šādu informāciju: |
|||
|
1) personas vārds, uzvārds un personas kods; |
1) personas vārds, uzvārds un personas kods; |
|
2) personas adrese; |
34 |
Juridiskais birojs ierosinām izteikt 5.panta otrās daļas 2. punktu šādā redakcijā: 2) personas dzīvesvieta (adrese);. |
Atbalstīt |
2) personas dzīvesvieta (adrese); |
|
3) šā likuma 2.panta pirmajā daļā noteiktās personai piederošās lietas un lietu kopības, norādot katras vērtību; |
3) šā likuma 2.panta pirmajā daļā noteiktās personai piederošās lietas un lietu kopības, norādot katras vērtību; |
|||
|
4) personas apliecinājums par sniegto datu pareizību; |
4) personas apliecinājums par sniegto datu pareizību; |
|||
|
5) sākumdeklarācijas aizpildīšanas datums. |
5) sākumdeklarācijas aizpildīšanas datums. |
|||
|
35 |
Deputāts E.Baldzēns Papildināt likumprojekta 5.panta (2) daļu ar jaunu 6)apakšpunktu šādā redakcijā: 6) ienākumu iegūšanas avots. |
Atbalstīt |
6) ienākumu iegūšanas avots. |
|
|
(3) Sākumdeklarācijā minētā informācija ir ierobežotas pieejamības informācija, kura ir pieejama un izmantojama tikai šajā likumā noteiktajos gadījumos. |
(3) Sākumdeklarācijā minētā informācija ir ierobežotas pieejamības informācija, kura ir pieejama un izmantojama tikai šajā likumā noteiktajos gadījumos. |
|||
|
(4) Valsts ieņēmumu dienests veic nepieciešamos administratīvos, tehniskos un organizatoriskos pasākumus, lai nodrošinātu informācijas konfidencialitāti, novērstu neatļautu piekļūšanu informācijai, neatļautu tās grozīšanu, izplatīšanu vai iznīcināšanu. |
(4) Valsts ieņēmumu dienests veic nepieciešamos administratīvos, tehniskos un organizatoriskos pasākumus, lai nodrošinātu informācijas konfidencialitāti, novērstu neatļautu piekļūšanu informācijai, neatļautu tās grozīšanu, izplatīšanu vai iznīcināšanu. |
|||
|
(5) Sākumdeklarācijas veidlapas paraugu, kā arī sākumdeklarāciju iesniegšanas, uzskaites un glabāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
(5) Sākumdeklarācijas veidlapas paraugu, kā arī sākumdeklarāciju iesniegšanas, uzskaites un glabāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
|||
|
6.pants. Sākumdeklarāciju izmantošana |
6.pants. Sākumdeklarāciju izmantošana |
|||
|
(1) Sākumdeklarācijā iekļauto informāciju var izmantot vienīgi, lai kontrolētu ienākumu likumību, kā arī atklātu un novērstu korupciju, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un citus noziedzīgus nodarījumus. |
(1) Sākumdeklarācijā iekļauto informāciju var izmantot vienīgi, lai kontrolētu ienākumu likumību, kā arī atklātu un novērstu korupciju, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un citus noziedzīgus nodarījumus. |
|
(2) Šā panta pirmajā daļā noteikto darbību īstenošanai sākumdeklarāciju atbilstoši savai kompetencei var pieprasīt tiesa (tiesnesis), kā arī ģenerālprokurors, Satversmes aizsardzības biroja priekšnieks, Korupcijas novēršanas biroja priekšnieks, Valsts policijas priekšnieks, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta priekšnieks pēc tiesas (tiesneša) atļaujas saņemšanas. |
36
37
38
39
40 |
Juridiskais birojs ierosinām papildināt 6.panta otro daļu pēc vārdiem atbilstoši savai kompetencei ar vārdiem no Valsts ieņēmumu dienesta; Juridiskais birojs aizstāt 6.panta otrajā daļā vārdus Satversmes aizsardzības biroja priekšnieks ar vārdiem Satversmes aizsardzības biroja direktors; Budžeta un finansu (nodokļu) komisija izslēgt 6.panta otrajā daļā vārdus Satversmes aizsardzības biroja priekšnieks Juridiskais birojs aizstāt 6.panta otrajā daļā vārdus Korupcijas novēršanas biroja ar vārdiem Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja; Juridiskais birojs ierosinām apspriest iespēju izslēgt 6.panta otrajā daļā vārdus pēc tiesas (tiesneša) atļaujas saņemšanas. |
Atbalstīt
Neatbalstīt
Atbalstīt
Atbalstīt
Atbalstīt |
(2) Šā panta pirmajā daļā noteikto darbību īstenošanai sākumdeklarāciju atbilstoši savai kompetencei no Valsts ieņēmumu dienesta var pieprasīt tiesa (tiesnesis), kā arī ģenerālprokurors, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieks, Valsts policijas priekšnieks, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta priekšnieks. |
|
(3) Sākumdeklarācijā minēto informāciju ir tiesības izmantot šā panta otrajā daļā minētajām amatpersonām, kā arī ģenerālprokurora īpaši pilnvarotiem prokuroriem un Satversmes aizsardzības biroja priekšnieka, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka, Valsts policijas priekšnieka, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta priekšnieka un Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora īpaši pilnvarotām amatpersonām. |
41
42 |
Juridiskais birojs aizstāt 6.panta trešajā daļā vārdus Satversmes aizsardzības biroja priekšnieka ar vārdiem Satversmes aizsardzības biroja direktora; Budžeta un finansu (nodokļu) komisija izslēgt 6.panta otrajā daļā vārdus Satversmes aizsardzības biroja priekšnieka |
Neatbalstīt
Atbalstīt |
(3) Sākumdeklarācijā minēto informāciju ir tiesības izmantot šā panta otrajā daļā minētajām amatpersonām, kā arī ģenerālprokurora īpaši pilnvarotiem prokuroriem un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka, Valsts policijas priekšnieka, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta priekšnieka un Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora īpaši pilnvarotām amatpersonām. |
|
(4) Kārtību, kādā šā panta otrajā un trešajā daļā minētās amatpersonas iegūst, glabā un izmanto sākumdeklarācijās minēto informāciju, nosaka Ministru kabinets. |
(4) Kārtību, kādā šā panta otrajā un trešajā daļā minētās amatpersonas iegūst, glabā un izmanto sākumdeklarācijās minēto informāciju, nosaka Ministru kabinets. |
|
7.pants. Ienākumu deklarēšana (1) Ienākumus, kas gūti, pārdodot vai citādi atsavinot šā likuma 2.pantā noteiktās lietas, un nav apliekami ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, deklarē kā ar nodokli neapliekamos ienākumus, ja to kopējā summa pārsniedz četrkāršu taksācijas gadam noteikto neapliekamo minimumu. (2) Šā panta pirmajā daļā noteikto deklarēšanu veic saskaņā ar likumu "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli". |
43
44 |
Juridiskais birojs ierosinām apspriest jautājumu par likumprojekta 7.panta izslēgšanu, jo attiecībā uz iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājiem šāds pienākums jau izriet no likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli. Budžeta un finansu (nodokļu) komisija Izteikt 7.pantu šādā redakcijā: 7.pants. Ienākumu deklarēšana Ienākumi, kas gūti pārdodot vai citādi atsavinot šā likuma 2.pantā minētās lietas, un nav apliekami ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, deklarējami atbilstoši likumam Par iedzīvotāju ienākuma nodokli. |
Iestrādāts Budžeta komisijas priekšlikumā nr.44
Atbalstīt |
7.pants. Ienākumu deklarēšana Ienākumi, kas gūti pārdodot vai citādi atsavinot šā likuma 2.pantā minētās lietas, un nav apliekami ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, deklarējami atbilstoši likumam Par iedzīvotāju ienākuma nodokli. |
|
8.pants. Atbildība |
8.pants. Atbildība |
|||
|
Par šā likuma pārkāpumiem personas saucamas pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības. |
Par šā likuma pārkāpumiem personas saucamas pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības. |
|||
|
Likums stājas spēkā 2002.gada 1.maijā. |
45
46 |
Juridiskais birojs Ierosinām precizēt likuma spēkā stāšanās laiku, ņemot vērā to, ka likuma piemērošanai vēl ir izdodami Ministru kabineta noteikumi. Budžeta un finansu (nodokļu) komisija Normu par likuma spēkā stāšanos izteikt šādā redakcijā: Likums stājas spēkā 2003.gada 1.janvārī. |
Iestrādāts Budžeta komisijas priekšlikumā nr.46 Atbalstīt |
Likums stājas spēkā 2003.gada 1.janvārī. |