Likumprojekts
Fizisko personu īpašuma sākumdeklarēšanas likums
1.pants. Likuma mērķis
Šā likuma mērķis ir noteikt sākumdeklarēšanas pienākumu un sākumdeklarēšanas principus, lai:
1) veicinātu korupcijas novēršanu un pastiprinātu ienākumu likumības kontroli;
2.pants. Sākumdeklarēšanas pienākums
(2) Naudas uzkrājumi ir:
3.pants. Īpašuma novērtēšana
4.pants. Sākumdeklarēšanas sekas
5.pants. Sākumdeklarācijā norādāmā informācija, tās iesniegšanas, uzskaites un glabāšanas kārtība
6.pants. Sākumdeklarāciju izmantošana
(1) Sākumdeklarācijā iekļauto informāciju var izmantot vienīgi, lai kontrolētu ienākumu likumību, kā arī atklātu un novērstu korupciju, noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju un citus noziedzīgus nodarījumus.
(2) Šā panta pirmajā daļā noteikto darbību īstenošanai sākumdeklarāciju atbilstoši savai kompetencei var pieprasīt tiesa (tiesnesis), kā arī ģenerālprokurors, Satversmes aizsardzības biroja priekšnieks, Korupcijas novēršanas biroja priekšnieks, Valsts policijas priekšnieks, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta priekšnieks pēc tiesas (tiesneša) atļaujas saņemšanas.
(3) Sākumdeklarācijā minēto informāciju ir tiesības izmantot šā panta otrajā daļā minētajām amatpersonām, kā arī ģenerālprokurora īpaši pilnvarotiem prokuroriem un Satversmes aizsardzības biroja priekšnieka, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka, Valsts policijas priekšnieka, Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienesta priekšnieka un Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora īpaši pilnvarotām amatpersonām.
(4) Kārtību, kādā šā panta otrajā un trešajā daļā minētās amatpersonas iegūst, glabā un izmanto sākumdeklarācijās minēto informāciju, nosaka Ministru kabinets.
7.pants. Ienākumu deklarēšana
8.pants. Atbildība
Par šā likuma pārkāpumiem personas saucamas pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības.
Likums stājas spēkā 2002.gada 1.maijā.
Fizisko personu īpašuma sākumdeklarēšanas likuma
anotācija
|
I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
2000. gada 8. augustā Ministru kabinetā tika akceptēta Korupcijas novēršanas koncepcija, ar kuru Ministru kabinets pieņēma lēmumu ieviest sākumdeklarēšanu. Pašreiz ir spēkā 1995.gada Korupcijas novēršanas likums, kas nosaka valsts amatpersonām pienākumu iesniegt valsts amatpersonu deklarācijas, kas pēc būtības ir sākumdeklarācijas tikai noteiktam personu lokam. Nav atrisināts jautājums par citu personu dzīves līmeņa atbilstības viņu ienākumiem noteikšanu un tas ļauj šodienas un nākotnes izdevumus attaisnot ar pagātnes ieņēmumiem un to uzkrājumiem. Līdz ar to, Latvijā apgrozās melnā nauda. Bez sākumdeklarācijas kā atskaites punkta nevar tikt adekvāti piemērota arī likumā Par iedzīvotāju ienākumu nodokli 22.pantā paredzētā papildus deklarācija. Šo deklarāciju var pieprasīt par trīs gadu periodu, bet neesot atskaites punktam, vajadzīgā informācija bieži netiek saņemta. Līdz ar to nepieciešams jauns likums, kas noteiktu atskaites punktu personas īpašuma stāvokļa izmaiņām un tādējādi atvieglotu vairāku noziedzīgu nodarījumu, tai skaitā, korupcijas gadījumu, atklāšanu un padarītu efektīvāku nodokļu iekasēšanu atbilstoši likumā Par iedzīvotāju ienākumu nodokli 22.pantā noteiktajam. |
|
2. Tiesību akta projekta būtība
|
Likums nosaka atskaites punktu tālākai ienākumu un izdevumu salīdzinošai kontrole, paredzot vienreizēju un obligātu sākumdeklarēšanu fiziskām personām, kurām pieder likuma 2.pantā noteiktais īpašums. Ievērojot to, ka vairākos Latvijā esošos publiskajos reģistros jau tiek reģistrēti vairāki īpašumi (piemēram; nekustamais īpašums, transporta līdzekļi), tiek prasīts deklarēt tikai Latvijas publiskajos reģistros nereģistrēto īpašumu. Vairākām īpašumu kategorijām ir noteikts limits, sākot ar kuru personai tas ir jādeklarē, lai deklarācija nebūtu jāiesniedz par katru lietu. Fizisko personu darījumi deklarējami likumā Par iedzīvotāju ienākumu nodokli noteiktajā kārtībā. Iesniegtās sākumdeklarācijas būs pieejamas tikai īpaši pilnvarotām amatpersonām un tiks pārbaudītas tikai gadījumā, kad būs nepieciešams noteikt atskaites punktu personas īpašuma stāvokļa izmaiņām, tas ir, vai nu nodokļu iekasēšanai vai pierādījumu vākšanai izmeklējot noziedzīgus nodarījumus. Līdz ar to visu deklarāciju automātiska pārbaude netiks veikta, jo tas ir nevajadzīgi, nerezultatīvi un dārgi. Ar sākumdeklarācijām netiek veikta visa īpašuma legalizācija. Deklarējot netiek prasīts norādīt īpašuma izcelsmi, bet, ja tiek konstatēs, ka īpašums iegūts noziedzīgā ceļā, persona tiek saukta pie atbildības par attiecīgu noziedzīgu nodarījumu, bet īpašums atbilstoši kriminālajai likumdošanai var tikt konfiscēts. Paredzēts, ka likums stājas spēkā 2002.gada maijā, lai pēc likuma pieņemšanas varētu sagatavot attiecīgus Ministru kabineta noteikumus un, lai varētu tikt noorganizēta sabiedrības informēšanas kampaņa. |
|
II. Kāda var būt tiesību akta Ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
|
1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts tieši šo jomu neskar. |
|
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
3. Sociālo seku izvērtējums
|
Mainīsies sabiedrības attieksme pretkorupcijas jautājumos. Sabiedrības uzticības reitings valsts institūcijām un pašvaldībām kopumā pieaugs. Sagaidāma arī nelabvēlīga attieksme un neizpratne par sākumdeklarēšanas nepieciešamību no iedzīvotājiem, jo tas ir papildus pienākums pie īpašumtiesībām. |
|
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||||
|
|
tūkst. Ls |
||||||||||
|
Rādītāji |
Kārtē- jais gads |
Trīs nākamie gadi
|
*) |
||||||||
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
|
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
||||||
|
Uzlabojot nodokļu iekasēšanu un ienākumu likumības kontroli, tiks panāktas pozitīvas izmaiņas budžeta ieņēmumos. Naudas soda iekasēšana par administratīvajiem pārkāpumiem. |
-
|
5
|
5
|
5
|
|
||||||
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
||||||
|
|
1 163 983 |
24 684 |
24 684 |
24 684 |
|||||||
|
3. Finansiālā ietekme |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
|
||||||
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|
|
|
|
||||||
|
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai Naudas soda iekasēšana par administratīvajiem pārkāpumiem. |
|
5 |
5 |
5 |
|
||||||
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Darbinieku darba samaksa (47 darbinieki uz 6 mēnešiem (deklarāciju saņemšanai), 10 darbinieki (elektroniskā skanēšana) uz 12 mēnešiem un 6 pastāvīgie darbinieki, kas nodrošina deklarāciju glabāšanu un izsniegšanu) Sociālā apdrošināšana (26,9%)
Visu darbinieku uzturēšanas izdevumi (komunālie pakalpojumi, sakaru pakalpojumi un kancelejas izdevumi u.tml.)
Darbinieku darba vietu iekārtošana (mēbeles)
Tehniskais aprīkojums:
Deklarāciju izgatavošanas izmaksas Aploksnes Sabiedrības informēšanas pasākumi:
Deklarāciju uzglabāšana elektroniskā formātā Centrālās glabātuves izmaksas Transporta pakalpojumi |
96 780
25 248
26 142
22 050
98 720
78 081
216 893 73 081
200 000
189 288
137 700 |
16 380 (sešiem pastāvīgajiem darbiniekiem)
4 272
4 032
|
16 380
4 272
4 032
|
16 380
4 272
4 032
|
|
||||||
|
IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||
|
Kādi normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.
Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Nepieciešamās izmaiņas Krimināllikumā paredzot atbildību par īpašuma, saistību un ienākumu slēpšanu no valsts noteiktās kontroles un par nespēju pierādīt īpašuma izcelsmi. Nepieciešams izdarīt izmaiņas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot atbildību par šā likuma pārkāpumiem. Izdarāmi arī grozījumi likumā Par iedzīvotāju ienākumu nodokli. Pamatojoties uz šo likumu jāizstrādā:
Šie MK noteikumu projekti nav izstrādāti. Plānots tos izstrādāt pēc likuma pieņemšanas līdz tā spēkā stāšanās laikam.
|
||||||||||
|
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
|||||||||||
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar
|
||||||||||
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
|
3. Atbilstības izvērtējuma tabula |
|||||||||||
|
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
|
Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||||||
|
|
. |
|
|||||||||
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu |
|||||||||||
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Darba grupas sēdēs piedalījās organizācijas Transparency International Delna un Latvijas ārpolitikas institūta pārstāvji. |
||||||||||
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Transparency International Delna atbalsta attiecīgās jomas regulējuma uzlabošanu. Arī Latvijas Ārpolitikas institūts atbalsta attiecīgās jomas regulējuma uzlabošanu. Institūta pārstāvis uzskata, ka likumprojekts atbilst Korupcijas novēršanas koncepcijā iekļautajai nostādnei izstrādāt īpašuma sākotnējās fiksācijas metodes un no šī viedokļa projekts ir apmierinošs. Tomēr ieinteresēto valsts institūciju vidū un plašākā sabiedrībā ir nepietiekama konceptuāla izpratne par iespējamiem sākumdeklarēšanas trūkumiem. Tāpēc sākumdeklarēšanas ieviešana var ciest no Phare ekspertu identificētajiem mīnusiem un citām nepilnībām. Konceptuāla alternatīva varētu būt atteikšanās no atsevišķas sākumdeklarēšanas, īpašuma fiksēšanu pilnībā integrējot uzlabotā nodokļu administrēšanas sistēmā. Šo organizāciju iesniegtie priekšlikumi diskutēti darba grupas sēdēs un pamatā iestrādāti likumprojekta tekstā. |
||||||||||
|
3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Darba grupas sēdēs piedalījās Phare projekta Pretkorupcijas likumdošana, izglītošanas un informācijas pr ogrammas eksperti par dažādiem pretkorupcijas jautājumiem. Phare eksperti ir snieguši ziņojumu par sākumdeklarēšanu, kurā atzīmējuši, ka cīņai pret korupciju ar sākumdeklarāciju sistēmu: -tiek savākts pilns pārskats par Latvijas rezidentiem piederošas mantas struktūru, veidu un vērtību, ko varētu izmantot par atsauci nākotnē; -šāds pilns pārskats tiek iegūts ātri, jo sistēma tiek ieviesta uzreiz; - var veikt dažāda veida salīdzinājumus un pārbaudes, līdz minimumam samazinot iespēju aizdomās turamajiem izgudrot ticamus avotus savai neskaidras izcelsmes mantai. Phare eksperti ir arī atzīmējuši šādus sākumdeklarēšanas ieviešanas mīnusus: a) iespējamās administrēšanas procesa vājās vietas, kuras nekavējoties iedragās gan visu rezidentu gatavību pareizi aizpildīt deklarācijas, gan apdraudēs visas savāktās informācijas pilnīgumu un acīmredzamo noderīgumu; b) nepastāv salīdzināma starptautiskā pieredze; c) nepieciešams detalizēts īpašumu novērtēšanas mehānisms; d) nav iespējams koncentrēties uz korupcijas atklāšanu; e) var tikt legalizēti nākotnē pieņemtie kukuļi, deklarējot pārmērīgu īpašumu. |
||||||||||
|
VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|||||||||||
|
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts paredz, ka likumā noteiktā izpildi veiks Valsts ieņēmumu dienests, paplašinot esošās funkcijas, un plānots, ka sākumdeklarācijas varētu tikt iesniegtas sešu mēnešu laikā, jo ne visi Latvijas iedzīvotāji būs iesniedzēji. Sākumdeklarācijās norādīto informāciju izmantos Valsts ieņēmumu dienests, jaunveidojamais Korupcijas novēršanas un apkarošana birojs, tiesa, prokuratūra un citas izziņas un tiesību aizsardzības iestādes savas kompetences ietvaros. |
||||||||||
|
2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvo pārkāpumu kodeksā, Kriminālprocesa kodeksā noteiktajā kārtībā, Eiropas Cilvēktiesību tiesā. |
||||||||||