Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā

Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā šādus grozījumus:

1. Izteikt 166.28 pantu šādā redakcijā:

"166.28 pants. Amatu un darbu savienošanas ierobežojumu izpildes kārtības neievērošana

Par likumā neatļautu amatu, darbu, pilnvarojuma uzdevumu vai uzņēmuma līgumu savienošanas neizbeigšanu likumā noteiktajā laikā –

valsts amatpersonai uzliek naudas sodu no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem, atņemot tiesības ieņemt valsts amatpersonas amatus vai bez tā."

2. Izteikt 166.30 un 166.31 pantu šādā redakcijā:

"166.30 pants. Valsts amatpersonai noteikto ierobežojumu un aizliegumu pārkāpšana

Par likumā noteikto uzņēmējdarbības, amatu, darbu, uzņēmuma līgumu, pilnvarojuma uzdevumu veikšanas, rīcības ar valsts vai pašvaldības mantu vai maksas saņemšanas ierobežojumu, vai pārstāvības ierobežojumu pārkāpšanu, vai par līgumu slēgšanu, lēmumu pieņemšanu, uzraudzības, kontroles, izziņas un sodīšanas funkciju veikšanu interešu konflikta situācijā –

valsts amatpersonai uzliek naudas sodu no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem, atņemot tiesības ieņemt valsts amatpersonas amatus vai bez tā.

166.31 pants. Dāvanu, ziedojumu vai citas materiāla rakstura palīdzības pieņemšanas ierobežojumu pārkāpšana

Par dāvanu vai ziedojumu, vai citas materiāla rakstura palīdzības pieņemšanas kārtības pārkāpšanu –

valsts amatpersonai uzliek naudas sodu no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem, konfiscējot pieņemto dāvanu."

 

3. Papildināt kodeksu ar 166.34 pantu šādā redakcijā:

"166.34 pants. Valsts vai pašvaldības iestāžu, uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) un to izveidoto institūciju vadītājiem noteikto pienākumu nepildīšana

Par valsts vai pašvaldības iestāžu, uzņēmumu (uzņēmējsabiedrību) un to izveidoto institūciju vadītājiem likumā noteikto pienākumu nepildīšanu saistībā ar valsts amatpersonas deklarāciju –

valsts vai pašvaldības iestādes, uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) un tā izveidotās institūcijas vadītājam uzliek naudas sodu no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem."

4. Papildināt kodeksu ar 204.7 pantu šādā redakcijā:

"204.7 pants. Sākumdeklarēšanas kārtības pārkāpšana

Par normatīvajos aktos noteikto sākumdeklarācijas uzskaites, glabāšanas vai izmantošanas kārtības pārkāpšanu –

uzliek naudas sodu no divdesmit līdz simt piecdesmit latiem.

Par likumā noteiktā īpašuma neuzrādīšanu sākumdeklarācijā -

uzliek naudas sodu no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem."

5. Papildināt 213.pantu pēc skaitļa un vārda "204.6 pantā" ar skaitli un vārdu "204.7 pantā".

6. Papildināt kodeksu ar 214.2 pantu šādā redakcijā:

"214.2 pants. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs

Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs izskata šā kodeksa 166.27–166.34 pantā paredzēto administratīvo pārkāpumu lietas.

Izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un uzlikt administratīvos sodus Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja vārdā ir tiesīgs Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieks, viņa vietnieks, Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja priekšnieka pilnvaroti struktūrvienību vadītāji un viņu vietnieki – par visiem administratīvajiem pārkāpumiem, kas paredzēti šā panta pirmajā daļā."

7. Izslēgt 215.1 panta pirmajā daļā skaitļus "166.27–166.33".

8. 304.pantā:

izslēgt 8.punktā skaitli "166.31";

papildināt pantu ar 12.punktu šādā redakcijā:

"12) Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pilnvarotas amatpersonas – ja izdarīti pārkāpumi, kas paredzēti šā kodeksa 166.31 pantā."

Likums stājas spēkā 2002.gada 1.maijā.

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā”

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

 

 

  • 2000. gada 8. augustā Ministru kabinetā tika akceptēta Korupcijas novēršanas koncepcija, ar kuru Ministru kabinets pieņēma lēmumu izstrādāt jaunu Korupcijas novēršanas likumu. Saskaņā ar šo koncepciju ir izstrādāts likumprojekts “Par interešu konfliktu novēršanu valsts amatpersonu darbībā”, kas nosaka ierobežojumus valsts amatpersonām, kā arī valsts amatpersonu deklarāciju iesniegšanas kārtību. Šis likumprojekts paredz vairākus ierobežojumus un aizliegumus valsts amatpersonām, bet nav paredzēta atbildība par to pārkāpšanu. Likumprojekts paredz, ka valsts amatpersonu deklarācijas pārbaudīs jaunveidojamais Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) un atbilstoši tam nepieciešami grozījumi APK.

  • Līdz ar Korupcijas novēršanas koncepcijas akceptēšanu, Ministru kabinets pieņēma lēmumu ieviest arī iedzīvotāju īpašuma sākumdeklarēšanu. Saskaņā ar šo koncepciju ir izstrādāts Fizisko personu sākumdeklarēšanas likumprojekts, kas nosaka sākumdeklarēšanas principus un kārtību. Šis likumprojekts paredz, ka par tā pārkāpumiem personas saucamas pie likumā noteiktās atbildības, bet šāda atbildība nav paredzēta un atbilstoši tam ir nepieciešami grozījumi APK.

2. Tiesību akta projekta būtība

 

 

  • Likumprojekts paredz atbildību par likuma “Par interešu konfliktu novēršanu valsts amatpersonu darbībā” pārkāpšanu: par likumā paredzēto ierobežojumu un aizliegumu pārkāpšanu, valsts un pašvaldības institūcijas vadītājam – par likumā noteikto pienākumu neveikšanu. Likumprojekts paredz arī to, ka pārkāpumus saistībā ar likumu “Par interešu konfliktu novēršanu valsts amatpersonu darbībā” izskatīs jaunveidojamais Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs.

Netiek paredzēta administratīvā atbildība par informācijas izmantošanas aizliegumu, jo par to atbildība paredzēta vairākos Krimināllikuma pantos. Administratīvā atbildība netiek paredzēta arī par amatpersonu ietekmēšanu, jo atbilstoši Ministri kabineta 2001.gada 23. augusta sēdē apstiprinātajiem grozījumiem Krimināllikumā, par šādu nodarījumu atbilstoši ANO Transnacionālās organizētās noziedzības konvencijas prasībām paredzēta kriminālatbildība.

  • Likumprojekts paredz atbildību attiecīgajām amatpersonām par sākumdeklarāciju uzskaites, glabāšanas kārtības pārkāpšanu. Likumprojekts paredz atbildību fiziskām personām par likumā noteiktā īpašuma neuzrādīšanu sākumdeklarācijās. Atšķirībā no Krimināllikuma 219.panta “Izvairīšanās no deklarācijas iesniegšanas”, kas paredz atbildību par apzināti nepatiesu ziņu sniegšanu deklarācijās, administratīvā atbildība varēs tikt piemērota arī par īpašuma neuzrādīšanu sākumdeklarācijās aiz neuzmanības.

  

 II. Kāda var būt tiesību akta

Ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

 

Likumprojekts šo jomu neskar

3. Sociālo seku izvērtējums

  

Mainīsies sabiedrības attieksme pretkorupcijas jautājumos. Sabiedrības uzticības reitings valsts institūcijām un pašvaldībām kopumā pieaugs.

 4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

 

tūkst. Ls

 

Rādītāji

Kārtē-

jais

gads

  

Trīs nākamie gadi

 

  

*)

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

 

 2002

2003 

2004

 2005

 

Iespējamās izmaiņas ir saistītas  ar soda naudas iekasēšanu par likuma pārkāpšanu

 -

12

12

12

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

 2002

2003

2004 

2005

 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

  

 

 

3. Finansiālā ietekme

 2002

2003 

2004 

2005

 

 Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

 

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

 Soda naudas iekasēšana par administratīvajiem pārkāpumiem.

 

 

-

 

 

 

12

 

 

 

12

 

 

 

12

 

 

 

 

 

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

 

 

 

 

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Likumprojekts sagatavots saskaņā ar likumprojektu “Par interešu konfliktu novēršanu valsts amatpersonu darbībā” un likumprojektu ‘’Fizisko personu īpašuma sākumdeklarēšanas likums’’.

Likumprojekts izskatāms reizē ar iepriekš minētajiem likumprojektiem.

Līdz ar to citi grozījumi normatīvajos aktos nav nepieciešami.

Ministru kabineta noteikumu izstrādāšana likumprojektā nav paredzēta.

 

  

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

 

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

 3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

 

Likumprojekts šo jomu neskar.

Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

Komentāri

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Darba grupas sēdē, kurā tika apspriesti grozījumi APK piedalījās Latvijas ārpolitikas institūta pārstāvis un Transparency Intrenational “Delna” pārstāve.

Atzinumu par likumprojektu ir sniegusi Latvijas Pašvaldību savienība un Nacionālās trīspusējās sadarbības padome.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Latvijas Ārpolitikas institūts un Transparency Intrenational “Delna” atbalsta likumprojektu.

Latvijas Ārpolitikas institūts atbalsta īpašuma sākotnējo fiksēšanu, to integrējot uzlabotā nodokļu administrēšanas sistēmā.

Šo organizāciju iesniegtie priekšlikumi diskutēti darba grupas sēdēs un pamatā iestrādāti likumprojekta tekstā.

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Darba grupas sēdēs piedalījās   Phare projekta “Pretkorupcijas likumdošana, izglītošanas un informācijas programmas” eksperti.

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

 

Likumprojekts paredz, ka administratīvo pārkāpumu lietas izskatīs Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs un tiesa.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvo pārkāpumu kodeksā noteiktajā kārtībā.