Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījums likumā "Par valsts un pašvaldību finansu līdzekļu un

mantas izšķērdēšanas novēršanu"

Izdarīt likumā "Par valsts un pašvaldību finansu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 17.nr.; 1997, 5.nr.; 2001, 24.nr.) grozījumu un papildināt 4.panta trešo daļu ar 3.punktu šādā redakcijā:

"3) galvojumiem, kurus izsniedz studējošajiem no trūcīgām ģimenēm Augstskolu likumā noteiktā studiju kredīta un studējošo kredīta saņemšanai no kredītiestādēm."

 

 

Likumprojekta

“Grozījums likumā “Par valsts un pašvaldību finansu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu””

anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs?

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Likuma “Par valsts un pašvaldību finansu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu”

4.panta normas neparedz iespējas pašvaldībām izsniegt galvojumus fiziskām personām – studējošajiem no trūcīgām ģimenēm – studiju kredīta un studējošā kredīta saņemšanai no kredītiestāžu līdzekļiem ar valsts galvojumu.

2. Tiesību akta būtība

Likumprojekts nosaka, ka pašvaldības augstākās izglītības ieguvei var sniegt galvojumu studējošajiem no trūcīgām ģimenēm studiju kredīta un studējošā kredīta saņemšanai no kredītiestādēm.

II. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem?

Tūkst.Ls

Kārtējais gads

2002.

Trīs nākamie gadi

2003. 2004. 2005

*)

2006.

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos Likumprojekts šo jomu neskar.

         

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Palielinās pašvaldību budžetu izdevumi.

13.7

75.3

191.5

348.7

645.7

3. Finansiālā ietekme

         

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai

         

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins:

 

Gads

2001

2002

2003

2004

2005

2006

Kopējais izsniegtais kredītu apjoms no kredītiestāžu līdzekļiem, tūkst. Ls

1728

9504

24180

44028

65508

86988

Kredīta ņēmēji kopā, tūkst.

7.8

22.3

36.8

51.3

58

58

Vidējais izsniegtā kredīta lielums, Ls

222

426

657

858

1129

1500

Trūcīgo kredītņēmēju skaits, tūkst. (7.2 % no kredītņēmējiem)

0.562

1.606

2.650

3.694

4.176

4.176

Kredīta ņēmēji, kuri neatmaksā kredītu, tūkst.

(Izslēgtie no studējošo saraksta:

vidēji 11 % gadā un pieņem, ka visi neatmaksā kredītu)

0.062

0.177

0.291

0.406

0.459

0.459

Līdzekļu apjoms, kas nepieciešams pašvaldību budžetā kredītu atmaksai par galvotajiem kredītiem, tūkst. Ls (skaits x vidējais kredīta lielums iepriekšējā gadā)

13.7

75.3

191.5

348.7

518.8

Beidzēji, tūkst

7.8

14.5

Trūcīgie kredīta nēmēji , tūkst. (7,2%)

0.562

1.044

Kredīta ņēmēji, kuri neatmaksā kredītu, tūkst.

(Pieņem, ka 20% no beidzējiem neatmaksās kredītu)

0.112

0.209

Līdzekļu apjoms, kas nepieciešams pašvaldību budžetā kredītu atmaksai par galvotajiem kredītiem, tūkst. Ls (skaits x vidējais kredīta lielums iepriekšējā gadā)

126.9

Līdzekļu apjoms, kas nepieciešams pašvaldību budžetā kredītu atmaksai par galvotajiem kredītiem kopā, tūkst. Ls

13.7

75.3

191.5

348.7

645.7

Vislielākais pašvaldību sociālais pabalsts trūcīgajiem iedzīvotājiem 2000.gadā ir izsniegts kā dzīvokļa pabalsts 4549,2 tūkst.Ls apmērā 171,6 tūkstošiem saņēmēju, kas ir 7,2% no visiem Latvijas iedzīvotājiem (2375,3 tūkst.) 2000.gadā. Informācijas avots: Sociālais ziņojums 2001, Labklājības ministrija, Rīga, 2001

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?

Kādi normatīvie akti - likumi un Ministru Kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti?

Attiecībā uz Ministru Kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Studiju un studējošo kreditēšanas kārtību nosaka Ministru kabineta 29.05.2001. noteikumi Nr.220 “Kārtība, kādā tiek piešķirts, atmaksāts un dzēsts studiju kredīts un studējošā kredīts no kredītiestādes līdzekļiem ar valsts vārdā sniegtu galvojumu”. Šo noteikumu 13.punktā ir iekļauts nosacījums “Studējošajiem no trūcīgām ģimenēm kredītiestāde izsniedz kredītu pēc tam, kad ir saņemts attiecīgās pašvaldības galvojums”.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts?

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Likumprojekts šo jomu neskar.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu?

1. Ar kādām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Ar Latvijas Pašvaldību savienību

 

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

 

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

 

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde?

  1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts

institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas institūcijas netiek radītas.

Pašvaldību budžetos, sākot ar 2003.gadu, ir jāparedz finansu līdzekļi pašvaldību galvojuma saistību izpildei tiem gadījumiem, kad pats kredīta ņēmējs savas saistības nepilda.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo?

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

Izglītības un zinātnes ministrs K.Greiškalns

 

 

 

J.Ķirsons 7229460