Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Autopārvadājumu likumā

Izdarīt Autopārvadājumu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 20.nr.; 1997, 8.nr.; 1998, 24.nr.; 1999, 21.nr.; 2001, 1., 12.nr.) šādus grozījumus:

1. Izteikt 1.pantu šādā redakcijā:

"1.pants. Likumā lietotie termini

Likumā ir lietoti šādi termini:

1) atļauja pasažieru regulāro komercpārvadājumu veikšanai (turpmāk – atļauja) – dokuments, kas apliecina pārvadātāja tiesības veikt pasažieru regulāros komercpārvadājumus attiecīgā maršruta reisā saskaņā ar apstiprinātu kustības sarakstu;

2) autobuss – autotransporta līdzeklis, kas paredzēts pasažieru (deviņu un vairāk cilvēku, neieskaitot šoferi) pārvadāšanai;

3) autoosta – līniju būve, kurā ietilpst speciālas ēkas, peroni un teritorija, kas paredzēta pasažieru un autotransporta līdzekļu apkalpošanai maršrutos;

4) autopārvadājums – jebkura autotransporta līdzekļa pārvietošanās pa ceļu ar vai bez pasažieriem vai ar kravu vai bez tās;

5) autopārvadājumu vadītājs (administrators) – pārvadātāja pilnvarota persona, kas organizē pārvadājumus vai ar tiem saistītos pakalpojumus;

6) autotransporta līdzeklis – transporta līdzeklis ar motoru (izņemot traktorus un pašgājējas mašīnas), kuru lieto pasažieru vai kravas pārvadāšanai pa bezsliežu ceļiem. Piekabes un puspiekabes tiek uzskatītas par autotransporta līdzekļa daļu;

7) autovadītājs – persona, kas uz tiesiska pamata vada autotransporta līdzekli. Autovadītājs vienlaikus var būt arī autotransporta līdzekļa īpašnieks;

8) ātri bojājošās kravas – lauksaimniecības un zivju produkti, kā arī cita krava, kuru pārvadājot jāievēro īpašs temperatūras režīms un kura jāpārvadā ar specializētiem autotransporta līdzekļiem;

9) bagāža – lietas, kuras pasažieris ved sev līdzi vai nosūta ar autotransporta līdzekli;

10) beramā krava – krava, kas sastāv no birstošas masas un tiek pārvadāta neiesaiņota (smiltis, graudi un cita līdzīga krava);

11) bīstamā krava – krava, kas pārvadāšanas vai uzglabāšanas procesā savu īpašību dēļ var izraisīt sprādzienu, ugunsgrēku vai citus postījumus, kā arī apdraudēt vidi vai cilvēku dzīvību vai veselību;

12) ekspeditors – fiziska vai juridiska persona, kas saskaņā ar līgumu kravas nosūtītājam sniedz transporta ekspedīcijas pakalpojumus;

13) iznomāts transporta līdzeklis – jebkurš transporta līdzeklis, kas par samaksu un uz noteiktu laiku nodots tāda uzņēmēja lietošanā, kurš nodarbojas ar kravu vai pasažieru komercpārvadājumiem vai veic pārvadājumus uz sava rēķina atbilstoši līgumam ar uzņēmumu, kas piedāvā šos transporta līdzekļus;

14) kabotāžas pārvadājumi – īslaicīgi iekšzemes kravas vai pasažieru komercpārvadājumi ar autotransporta līdzekļiem citā valstī, nereģistrējot šajā valstī uzņēmumu, filiāli vai pārstāvniecību;

15) kombinētais pārvadājums – kravu pārvadājums, ja kravas automobilis, piekabe, puspiekabe ar vilcēju vai bez tā, vai to kombinācijā vai 20 vai vairāk pēdu konteineri brauciena sākuma vai beigu posmā izmanto autoceļu, bet pārējā posmā dzelzceļu, iekšējos ūdensceļus vai jūras ceļus, ja kāds no ceļa posmiem, izņemot autoceļu, pārsniedz 100 km taisnā līnijā. Kombinētā pārvadājuma brauciena sākuma (beigu) posmu veic pa autoceļu starp kravas iekraušanas (izkraušanas) vietu un tuvāko kravas iekraušanai (izkraušanai) piemēroto dzelzceļa staciju vai ne vairāk kā 150 km rādiusā taisnā līnijā no iekšējo ūdens ceļu ostas vai jūras ostas, kur kravu iekrauj (izkrauj);

16) krava – pārvadāšanai pieteikta lieta (produkcija, preces, saiņi, konteineri un citi priekšmeti);

17) kravas valdītājs – persona, kas uz tiesiska pamata rīkojas ar kravu savā vārdā neatkarīgi no tā, vai krava ir tās īpašums;

18) kustības saraksts – pārvadājuma veikšanas režīms, kurā noteikta autobusa (autotransporta līdzekļa) pārvietošanās, apstāšanās un stāvēšana maršruta reisā (reisos), kā arī pārvadājuma izpildes laiki un izpildes dienas;

19) līniju būve – speciāls objekts (autoosta, pieturvieta, dispečerpunkts, autovadītāju atpūtas telpas u.tml.), kas paredzēts kustības organizēšanai un pasažieru apkalpošanai maršrutos;

20) maršruts – iepriekš izraudzīts autotransporta līdzekļa kustības ceļš starp diviem kustības galapunktiem;

21) nosūtītājs – persona, kas nodod kravu pārvadāšanai. Nosūtītājs un saņēmējs var būt viena un tā pati persona;

22) pasažieris – persona, kas saskaņā ar līgumu (biļeti) vai uz cita tiesiska pamata izmanto autotransporta līdzekli braukšanai un bagāžas pārvadāšanai, kā arī izmanto citus pārvadātāja sniegtos pakalpojumus;

23) pasažieru neregulārie pārvadājumi – pasažieru pārvadājumi, kas neatbilst regulāro pārvadājumu (arī speciālo regulāro pārvadājumu) definīcijai, kuros pārvadā pasažieru grupas, kas izveidotas pēc pasūtītāja vai paša pārvadātāja iniciatīvas. Šie pārvadājumi nezaudē neregulāro pārvadājumu statusu tikai tāpēc, ka tie tiek veikti noteiktos laika intervālos;

24) pasažieru regulārie pārvadājumi – pasažieru pārvadāšana ar piemērotiem transporta līdzekļiem saskaņā ar noteiktiem kustības sarakstiem regulāri pa noteiktu maršrutu par iepriekš noteiktu braukšanas un bagāžas pārvadāšanas maksu;

25) pasažieru speciālie regulārie pārvadājumi – pasažieru regulārie pārvadājumi noteiktu pasažieru kategoriju pārvadāšanai;

26) pasažieru un kravas komercpārvadājumi (turpmāk – pasažieru un kravas pārvadājumi) – pasažieru un kravas pārvadāšana par maksu profesionālas darbības veidā;

27) pārvadājumi uz sava rēķina – nekomerciāli un bezpeļņas pasažieru un kravas pārvadājumi, kas tiek veikti ar uzņēmēja īpašumā esošiem vai uz nomas vai līzinga līguma pamata lietošanā nodotiem transporta līdzekļiem, kurus vada pats uzņēmējs vai viņa darbinieks. Kravu pārvadājumos uz sava rēķina krava, kas ir uzņēmuma īpašums vai kuru uzņēmums ir nopircis, pārdevis, iznomājis (izīrējis), izgatavojis, pārstrādājis vai remontējis, tiek pārvadāta uzņēmēja vajadzībām. Pasažieru pārvadājumus uz sava rēķina uzņēmējs bez maksas veic savu darbinieku vai citu personu grupu labā. Pārvadājumi uz sava rēķina ir tikai attiecīgā uzņēmēja papilddarbība;

28) pārvadātājs – uzņēmējs (fiziskā vai juridiskā persona), kas pēc pasūtījuma vai līguma ar nosūtītāju, pasažieri vai uz cita tiesiska pamata uzņemas pārvadājuma saistību;

29) saņēmējs – persona, kurai saskaņā ar pārvadājuma līgumu galapunktā izsniedzama krava;

30) starptautiskie pārvadājumi – pārvadājumi, kurus veicot nepieciešams šķērsot Latvijas valsts robežu;

31) šķidrās kravas – nafta un naftas produkti, spirts, augu eļļa, dzīvnieku tauki un citas kravas, ko pārvadā noslēgtās tilpnēs;

32) tiešā jauktā satiksme – pasažieru vai kravas pārvadājumi, kurus ar autotransportu un citu transportu veic vairāki pārvadātāji un kuriem tiek sastādīts vienots transporta dokuments visam braukšanas ceļam;

33) transporta ekspedīcijas pakalpojumi – ar kravas nosūtīšanu, pārvadāšanu, saņemšanu un uzglabāšanu saistītu pakalpojumu un darbu komplekss, kuru veic par maksu."

2. Papildināt 6.panta pirmo daļu ar tekstu šādā redakcijā:

"Speciālā atļauja (licence) dod tiesības uzņēmējiem veikt kravu pārvadājumus tikai ar viņu īpašumā esošiem autotransporta līdzekļiem vai Ministru kabineta noteiktajā kārtībā – ar citu personu īpašumā esošiem autotransporta līdzekļiem."

3. Izteikt 29.pantu šādā redakcijā:

"29.pants. Autotransporta līdzekļi pasažieru pārvadāšanai

(1) Pasažieru pārvadājumi tiek veikti ar autotransporta līdzekļiem (autobusiem, vieglajiem automobiļiem u.c.), kuri paredzēti šim mērķim.

(2) Vieglais taksometrs ir vieglais automobilis, kas paredzēts pasažieru pārvadāšanai pēc individuāla pasūtījuma un apgādāts ar ierīci, kura uzrāda pakalpojuma maksu un nodrošina ienākumu uzskaiti."

4. Papildināt likumu ar 29.1 pantu šādā redakcijā:

"29.1 pants. Pasažieru regulāro pārvadājumu veidi

(1) Ir šādi pasažieru regulārie pārvadājumi: pasažieru regulārie pārvadājumi ar autobusu un pasažieru regulārie pārvadājumi ar maršruta taksometru (izņemot pasažieru regulāros starptautiskos pārvadājumus).

(2) Pasažieru regulārie pārvadājumi ar autobusu ir pasažieru pārvadāšana ar autobusu par noteiktu maksu iepriekš noteiktā maršrutā pēc noteikta kustības saraksta, uzņemot un izlaižot pasažierus iepriekš noteiktās pieturvietās.

(3) Pasažieru regulārie pārvadājumi ar maršruta taksometru ir pasažieru pārvadāšana ar piemērotiem transporta līdzekļiem bez stāvvietām, kuru ietilpība nav lielāka par 14 sēdvietām (neieskaitot šoferi), par noteiktu maksu iepriekš noteiktā maršrutā pēc noteikta kustības saraksta, uzņemot un izlaižot pasažierus jebkurā maršruta punktā."

5. Izslēgt 32.panta ceturtajā daļā vārdus "bet pilsētās – arī taksobusu maršrutus".

6. Izslēgt 37.panta pirmajā daļā vārdus "vai viņa aģents".

7. Papildināt 39.pantu ar 6.punktu šādā redakcijā:

"(6) Braukšanas maksu pasažieru neregulārajos pārvadājumos nosaka pēc pārvadātāja un pasūtītāja savstarpējas vienošanās."

8. Papildināt likumu ar 49., 50., 51. un 52.pantu šādā redakcijā:

"49.pants. Ātruma ierobežotājierīces

(1) Ar ātruma ierobežotājierīcēm aprīkojami autobusi, kuru pilna masa pārsniedz 10 tonnas, un kravas automobiļi, kuru pilna masa pārsniedz 12 tonnas.

(2) Prasības noteiktu transportlīdzekļu kategoriju aprīkošanai ar ātruma ierobežotājierīcēm un šo ierīču lietošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.

50.pants. Kombinētie pārvadājumi

(1) Kombinētajos pārvadājumos iesaistītajiem kravas automobiļiem tiek piemēroti nodokļu (nodevu) atvieglojumi.

(2) Kombinētajos pārvadājumos iesaistītie kravas automobiļi ir atbrīvoti no starpvaldību nolīgumos paredzētajām kvotu un atļauju sistēmām.

(3) Kārtību, kādā veicami kombinētie pārvadājumi par maksu, uz sava rēķina vai pamatojoties uz nomas līgumu, kā arī prasības kombinēto pārvadājumu dokumentam un tā saturu nosaka Ministru kabinets.

51.pants. Pārvadājumi uz sava rēķina

(1) Pārvadājumus uz sava rēķina veic saskaņā ar starpvaldību nolīgumiem, ievērojot šā likuma 1.panta 27.punkta nosacījumus. Veicot pārvadājumus uz sava rēķina, transportlīdzeklī atrodas šo pārvadājumu veidu apstiprinoši dokumenti.

(2) Kārtību, kādā tiek veikti kravu vai pasažieru pārvadājumi uz sava rēķina, nosaka Ministru kabinets.

52.pants. Kabotāžas pārvadājumi

Kabotāžas pārvadājumi Latvijas teritorijā ir aizliegti, izņemot gadījumus, ja tie ir atļauti starpvalstu līgumos un ir saņemta attiecīga Satiksmes ministrijas atļauja šādu pārvadājumu veikšanai."

Likums stājas spēkā 2003.gada 1.janvārī.

 

 

Likumprojekta

“Grozījumi Autopārvadājumu likumā” anotācija

 

I Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

  1. Pašreizējās situācijas raksturojums.
  2.  

     

     

     

     

     

     

     

     

Autopārvadājumu likumā, kurš pieņemts jau 1995.gada 23.augustā, lietotie termini pilnībā neaptver tos autopārvadājumu sfēras darbības aspektus, kas attīstījušies tieši pēdējo gadu laikā, tāpēc radusies nepieciešamība ieviest likumā vairākus pirms tam nebijušus terminus (kabotāža u.c.), kas nepieciešami, lai sekmīgi iekļautos starptautiskajā autopārvadājumu apritē.

  • Tiesību akta projekta būtība.
  •  

     

     

     

     

     

    Piedāvātie grozījumi Autopārvadājuma likumā nodrošina tā atbilstību Eiropas Savienības direktīvu un citu Latvijas Republikai saistošu tiesību aktu prasībām, kā arī nodrošina autopārvadājumu sfēras tiesisko jautājumu regulējumu un ekonomisko attīstību.

    II Kāda var būt tiesību akta

    ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

    1. Ietekme attiecībā uz
    2. makroekonomisko vidi.

    Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

  • Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu.
  • Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

  • Sociālo seku izvērtējums
  • Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

  • Ietekme uz vidi
  • Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

     

     

     

    III Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu

    un pašvaldību budžetiem

    Rādītāji

    Kārtējais gads

    Trīs nākamie gadi

    tūkst. Ls *

    1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos
    2.  

    Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

           

  • Izmaiņas budžeta izdevumos
  •  

    Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

           

  • Finansiālā ietekme
  •  

    Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

           

  • Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
  • Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

           

  • Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins
  • Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

           

    *) Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    IV Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību

    normu sistēmu

    Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti

     

     

    Saskaņā ar Autopārvadājumu likuma 6.panta pirmo daļu, 49., 50., un 51.pantu Ministru kabinets izdod noteikumus:

    1. par ātruma ierobežotājierīču aprīkošanas un lietošanas kārtību. Ministru kabineta noteikumu projekts vēl nav izstrādāts;
    2. par kravu pārvadājumu veikšanu ar citu personu īpašumā esošiem autotransporta līdzekļiem. Ministru kabineta noteikumu projekts vēl nav izstrādāts;
    3. par transporta nodevu, maksājumu atvieglojumu piemērošanas kārtību kombinētajos pārvadājumos iesaistītajiem kravas autotransporta līdzekļiem. Ministru kabineta noteikumu projekts vēl nav izstrādāts;
    4. par kravas vai pasažieru pārvadājumu veikšanu uz sava rēķina. Ministru kabineta noteikumu projekts vēl nav izstrādāts.

     

    V Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

    1. Saistības pret Eiropas Savienību
    2.  

       

    Likumprojekts atbilst LR un ES Asociācijas līgumā noteiktajam mērķim – Latvijas pastāvošās un nākotnes likumdošanas tuvināšana Kopienas likumdošanai.

  • Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām
  • Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

  • Atbilstības izvērtējuma tabula: (attiecīgie EK tiesību akti, numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija)
    1. Padomes 1984.gada 19.decembra direktīva 84/647/EEC par bez vadītājiem iznomāto transporta līdzekļu izmantošanu kravu pārvadājumiem pa autoceļiem, Official Journal L-335, 22/12/1984;
    2. Padomes 1992.gada 10.februāra Direktīva 92/6/EEC par ātrumu ierobežojošu ierīču uzstādīšanu zināmu kategoriju transportlīdzekļiem Kopienā, Official Journal L 057, 02/03/1992;
    3. Padomes 1992. gada 16. marta nolikums 684/92/EEC par kopējiem noteikumiem starptautiskiem pasažieru pārvadājumiem starppilsētu un reisa autobusos, Official Journal L 074, 20/03/1992;
    4. Padomes 1992.gada 7.decembra direktīva 92/106/EEC par vienotu noteikumu ieviešanu kombinētajiem kravu pārvadājumiem dalībvalstīs, Official Journal L 368, 17/12/1992;
    5. Padomes 1992. gada 26. marta Nolikums (EEK) Nr. 881/92 par piekļuvi Kopienas kravu autopārvadājumu tirgum uz dalībvalsts teritoriju vai no tās, vai šķērsojot vienas vai vairāku dalībvalstu teritoriju, Official Journal L 095, 09/04/1992;
    6. Padomes 1993. gada 25. oktobra nolikums (EEK) Nr. 3118/93, kas paredz nosacījumus, saskaņā ar kuriem citvalstu pārvadātāji dalībvalsts teritorijā drīkst nodarboties ar iekšējo autopārvadājumu pakalpojumu sniegšanu, : Official Journal L 279, 12/11/1993;
    7. Padomes 1996. gada 29. aprīļa direktīva 96/26/EC par pielaišanu autokravu pārvadātāja un pasažieru pārvadātāja darbībai un par diplomu, sertifikātu un citu dokumentāru kvalifikācijas pierādījumu savstarpēju atzīšanu, kas paredzēta, lai atvieglotu šīem pārvadātājiem tiesības uz uzņēmējdarbības brīvību valsts mēroga un starptautiskās transporta operācijās, Official journal L 124, 23/05/1996;
    8. Padomes 1997. gada 11. decembra nolikums 12/98/EEC par nosacījumiem, saskaņā ar kuriem pārvadātāji nerezidenti dalībvalstī var veikt attiecīgās valsts pasažieru pārvadājumus ar autotransportu, Official Journal L 004, 08/01/1998;
    9. Padomes 1997. gada 11. decembra nolikums (EK) Nr. 11/98, kas groza Nolikumu (EEK) Nr 684/92 par kopējiem noteikumiem starptautiskiem pasažieru pārvadājumiem starppilsētu un reisa autobusos, Official Journal L 004, 08/01/1998;
    10. Padomes 1998. gada 1. oktobra direktīva 98/76EC, ar kuru izdarīti grozījumi direktīvā 96/26FC par atļauju piešķiršanu kravu autopārvadājumu un pasažieru auto pārvadātāju profesionālās darbības veikšanai un par diplomu, sertifikātu un citu dokumentāru kvalifikācijas pierādījumu savstarpēju atzīšanu, kas atvieglo šo pārvadātāju tiesības īstenot uzņēmējdarbību iekšzemes un starptautiskajos pārvadājumos, Official Journal L277, 14/10/1998;

    Komisijas 1998. gada 2. oktobra nolikums (EK) Nr. 2121/98, kas nosaka sīki izstrādātus noteikumus Padomes nolikuma (EEK) Nr. 684/92 un padomes nolikuma (EK) Nr. 12/98 piemērošanu attiecībā uz dokumentiem pasažieru pārvadāšanai ar autobusu, Official Journal L 268, 03/10/1998.

    Latvijas tiesību akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.)

    ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr.

    Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst)

    Komentāri

    1.punkta 13.apakšpunkts

    84/647/EEC, 1.pants; 96/26/EC 1. panta. 3. daļa; 98/76/EC 1. pants

    Atbilst

     

    1.punkta 14.apakšpunkts

    12/98/EEC, 1.pants;

    3118/93/EEC, 1.pants

    Atbilst

     

    1.punkta 15.apakšpunkts

    92/106/EEC, 1.pants

    Atbilst

     

    1.punkta 23.apakšpunkts

    12/98/EEC, 2.panta 3.daļa; 2121/98EC 2.pielikums A nodaļa 2.punkts

    Atbilst

     

    1.punkta 25.apakšpunkts

    12/98/EEC, 2.panta 2.daļa;

    2121/98EC 2.pielikums A nodaļa 2.punkts

    Atbilst

     

    1.punkta 27.apakšpunkts

    684/92/EEC, 2.panta 4.daļa;

    11/98/EK, 1.pants; 881/92/EEC, 2.pielikuma 4.punkts; 2121/98EC 5. pielikums 1. punkts

    Atbilst

     

    VI Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

    1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas
    2.  

    Tiesību akta projekts izskatīts Autotransporta padomes sēdē. Padomes sastāvā iekļauti pārstāvji no Latvijas Pasažieru autopārvadātāju asociācijas un Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociācijas “Latvijas auto".

  • Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)
  • Tiesību akta projekts kopumā tiek atbalstīts un organizāciju iesniegtie precizējumi un priekšlikumi ir ņemti vērā.

  • Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem
  • Šādas konsultācijas nav notikušas.

     

     

    VII Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

    1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

    Saistībā ar tiesību akta pieņemšanu netiek paredzēts izveidot jaunas valsts institūcijas.

  • Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo
  • Tiesību akta projekts šo jomu neskar.

     

    Satiksmes ministra vietā

    Kultūras ministrs K.Pētersone

     

     

     

    Solovjakovs 7028332

    03.09.2001 13:10 981

    Janiss@sam.gov.lv