Likumprojekts

Likumprojekts

Grozījumi Darba likumā

Izdarīt Darba likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 15.nr.) šādus grozījumus:

1. Papildināt 62.panta piekto daļu pēc vārda "sistēmu" ar vārdiem "kā arī intelektuālā darba novērtēšanas un kvalifikācijas kategoriju noteikšanas pamatmetodiku un fiziskā darba novērtēšanas un kvalifikācijas kategoriju noteikšanas pamatmetodiku".

2. Papildināt likumu ar 96.1 pantu šādā redakcijā:

"96.1 pants. No valsts budžeta finansējamo iestāžu darbinieku kvalifikācijas celšana

(1) No valsts budžeta finansējamās valsts iestādes vadītājs izvērtē darbinieka kvalifikācijas celšanas nepieciešamību un, ja iespējams, nodrošina mācību izdevumu segšanu no attiecīgajai iestādei iedalītajiem valsts budžeta līdzekļiem kārtējam gadam.

(2) Izbeidzoties darba tiesiskajām attiecībām, darbinieks Ministru kabineta noteiktajā kārtībā atmaksā izdevumus, kas saistīti ar kvalifikācijas celšanu, ja:

  1. kvalifikācijas celšanas ilgums pārsniedz vienu mēnesi gadā un pēc kvalifikācijas celšanas darbinieks valsts iestādē ir nostrādājis mazāk nekā vienu gadu;
  2. kvalifikācijas celšanas ilgums pārsniedz trīs mēnešus gadā vai kvalifikācijas celšana, pārtraucot darbu, notikusi trīs līdz sešus mēnešus pēc kārtas un pēc kvalifikācijas celšanas darbinieks valsts iestādē ir nostrādājis mazāk nekā divus gadus;
  3. kvalifikācijas celšana, pārtraucot darbu, notikusi vairāk nekā sešus mēnešus pēc kārtas un pēc kvalifikācijas celšanas darbinieks valsts iestādē ir nostrādājis mazāk nekā trīs gadus.

(3) Ja konkrētajā gadījumā darbiniekam var piemērot vairākus šā panta otrās daļas punktus, iestādei atmaksājamo izdevumu apmēru aprēķina, ņemot vērā to punktu, kas paredz ilgāko nostrādāšanas laiku.

(4) Šā panta otrās daļas nosacījumi nav piemērojami, ja:

  1. darba līgums izbeigts sakarā ar darbinieka iesaukšanu obligātajā aktīvajā militārajā dienestā Nacionālajos bruņotajos spēkos vai sakarā ar darbinieka nāvi;
  2. darba līgums, kas darba devēja vainas dēļ ir pretrunā ar normatīvajiem aktiem, atzīts par spēkā neesošu;
  3. darba līgums ir uzteikts sakarā ar iestādes likvidēšanu vai saskaņā ar šā likuma 100.panta piekto daļu vai 101.panta pirmās daļas 7., 8. vai 9.punktu.

(5) Par šajā pantā noteikto izdevumu piedziņu ir atbildīga attiecīgā no valsts budžeta finansējamā valsts iestāde. Darbinieka atmaksātie līdzekļi ieskaitāmi valsts budžetā."

3. Papildināt pārejas noteikumus ar 9.punktu šādā redakcijā:

"9. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk par 2002.gada 1.oktobri piemērojami Ministru kabineta 1996.gada 28.maija noteikumi Nr.185 "Noteikumi par intelektuālā darba novērtēšanas un kvalifikācijas kategoriju noteikšanas pamatmetodiku", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu."

Likums stājas spēkā 2002.gada 1.jūnijā.

 

 

 

 

 

 

Likumprojekts “Grozījumi Darba likumā”

Anotācija

I. Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Valsts pārvaldē ir vērojama parādība, ka valsts iestāžu darbinieki pēc kvalifikācijas paaugstināšanas pamet darbu valsts iestādēs un pāriet uz privāto sektoru kā augsti profesionāļi, jo valsts iestādes nespēj nodrošināt konkurētspējīgu atalgojumu. Valsts iegulda līdzekļus un nesaņem ieguldīto atpakaļ. Tā kā atalgojums valsts iestādēs nekad nespēs konkurēt ar privāto sektoru, valstij ir jāveic pasākumi, lai nodrošinātu tās apmācīto speciālistu palikšanu valsts darbā.

2. Tiesību akta projekta būtība

  

  1. Likumprojekts nodrošina iestādes vadītājam tiesības nodrošināt iespēju darbiniekam celt kvalifikāciju, sedzot mācību izdevumus.
  2. Likumprojekts nosaka, ka valsts iestādes darbiniekam ir pienākums pēc kvalifikācijas celšanas, ja šos izdevumus segusi valsts iestāde, noteiktu laiku nostrādāt valsts iestādē, lai valsts gūtu labumu no tās ieguldītajiem līdzekļiem darbinieka izglītošanā.
  3. Lai nodrošinātu darbinieka aizsardzību, gadījumā, ja darba attiecības tiek izbeigtas tādu iemeslu dēļ, kas nav saistīti ar darbinieka rīcību, paredzēti nosacījumi, kuriem īstenojoties kvalifikācijas celšanas izdevumi nav jāatmaksā.
  4. Likumprojektā ietverta norma ar deleģējumu Ministru kabinetam noteikt intelektuālā darba novērtēšanas un kvalifikācijas kategoriju noteikšanas pamatmetodiku un fiziskā darba novērtēšanas un kvalifikācijas kategoriju noteikšanas pamatmetodiku. Šāds deleģējums nepieciešams, lai veidotu vienotu intelektuālā un fiziskā darba novērtēšanu, kā arī samaksas sistēmas izstrādāšanai.

  

II. Kāda var būt tiesību akta

Ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 

1. Ietekme attiecībā uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Šis likumprojekts var neradīt no valsts budžeta finansēto valsts iestāžu darbiniekiem ieinteresētību celt kvalifikāciju.

 4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos 

Likumprojekts nepalielinās budžeta ieņēmumus

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

Likumprojekts nepalielinās budžeta izdevumus

3. Finansiālā ietekme

Kvalifikācijas celšanas izdevumu atmaksāšana un kadru mainības samazināšanās daļēji ieekonomēs valsts līdzekļus, kas saistīti ar personāla izglītošanu

IV. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

Kādi normatīvie akti – likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt.

Pamatojoties uz šo likumu jāizstrādā MK noteikumi par kārtību, kādā atmaksājami izdevumi, kas saistīti ar no valsts budžeta finansējamu valsts iestāžu darbinieku kvalifikācijas celšanu

Noteikumu projekts vēl nav sagatavots

Noteikumos jāparedz, kuri izdevumi darbiniekiem ir jāatmaksā, līgumu slēgšana ar darbinieku par izdevumu atmaksāšanu un piedziņas organizēšanas jautājumi.

Noteikumus paredzēts sagatavot 3 mēnešu laikā pēc grozījumu likumā pieņemšanas

 

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts

 

 

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

 3. Atbilstības izvērtējuma tabula

Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija

Likumprojekts šo jomu neskar.

 

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Konsultācijas nav notikušas

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

–

3. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Izstrādājot projektu, ņemts vērā SIGMA ekspertu viedoklis jautājumā par kvalifikācijas celšanas izdevumu atmaksāšanu

VII. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Jaunas valsts institūcijas netiek radītas.

2. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo

Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības.

 

 

Īpašu uzdevumu ministrs
valsts reformu lietās J.Krūmiņš